karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

05 دی 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

تقویم را ورق می زنیم و می رویم به پنجم دی سال 1382. صبح است و خورشید تازه خودش را بالا کشیده. دستم را می برم به سمت رادیو و صدایش را زیاد می کنم؛ منتظرم تا برنامه محبوبم آغاز شود و از شنیدنش لذت ببرم اما صدای دیگری در گوشم می پیچد که اصلا شبیه شادمانی های روزهای گذشته نیست. صدا واضح است اما گوش هایم را تیزتر می کنم تا شاید باورش برایم راحت تر شود. به یکباره می فهمم که گوشه ای از کشورم به لرزه افتاده و زندگی هموطنانم را زیر و رو کرده است. زمین لرزه ای با شدت 6.6 ریشتر تن شهر بم در استان کرمان را لرزانده است و مردمانش از درد و غم به خود می پیچند...

همه چیز تا ساعت 05:26 مثل همیشه بود اما در چشم بر هم زدنی دیگر هیچ چیز از شهر بم وجود نداشت. دیوارها فرو ریختند و ساکنان خانه ها را در کام مرگ فرو بردند. صدای جیغ و شیون کل شهر را پر کرد و بم متفاوت تر از همیشه از خواب بیدار شد. تا چشم کار می کرد ویرانی بود و غم و درد. ایران در بهت و ناباوری به سر می برد و زخم عمیقی بر جانش افتاده بود. درد این زخم آن قدر جانسوز بود که آه از نهاد همه مردم برخاست، انسان ها در آن سوی مرزها با خبر شدند و حتا آنها هم به کمک شتافتند. دستان پر مهر از هر طرف به سوی این شهر دراز شد و همه مهربانانه مردمان بم را در آغوش کشیدند. 

حالا سال ها از آن روز می گذرد اما درد این حادثه هیچ گاه از ذهن هیچکس پاک نخواهد شد. می خواهیم تصاویر به جا مانده از آن روزها را مرور کنیم و نگاهی به حال و روز این شهر در آن زمان داشته باشیم. کارناوال را همراهی کنید و با ما به سال های گذشته بیایید...

زلزله بم

1- نابودی همه چیز تنها در چند ثانیه!

زلزله بم

زلزله بم

زلزله بم

2- زمانی نامش خانه بود و حالا ...

زلزله بم

3- چه کسی درد مرا می فهمد؟

طبق آمار رسمی، ۲۶٬۲۷۱ تن در این زلزله کشته شدند و ۳۰ هزار مجروح و بیش از صدهزار نفر بی‌خانمان بر جای ماندند. شنیده ها حکایت از این دارد که تعداد واقعی قربانیان به مراتب بیش از این میزان است. 

زلزله بم

4- این یکی طاقتش کمی بیشتر بوده

5- امدادگران یکی یکی از راه می رسند، حتا از آن سوی مرزها...

زلزله بم

زلزله بم

زلزله بم

6- همه دار و ندارم تنهاییست...

زلزله بم

7- هنوز هم امید در وجودشان جریان دارد...

ویرانه ها را کنار می زنند و چشم امیدشان به خداست تا شاید معجزه ای رخ دهد و یک نفر زنده از زیر خروار آوار بیرون آید.

زلزله بم

زلزله بم

زلزله بم

8- خاکی که ساکنانش را به آغوش می کشد

در روزهای اول تب از دست دادن عزیزان به حدی داغ بود که هیچ چیز جز خاک از پسش بر نمی آمد. کسی منتظر مراسم تدفین نشد. لودر ها گودال هایی ایجاد کردند و اجساد به طور دسته جمعی به خاک سپرده شدند تا جان ها کمتر در داغ از دست رفتگان بسوزند.

زلزله بم

زلزله بم

9- زمین لرزید و رویاهایم را با خود برد

زلزله بم

10- بدون شرح!

زلزله بم

11- چادرها برپا می شوند

زلزله بم

12- زندگی رنگ دیگری به خود می گیرد

زلزله بم

13- شاهکار تاریخی ایران هم تاب نمی آورد

 ارگ بم که نامش مایه افتخار هر ایرانی است و میراث جهانی کشورمان به شمار می رود، زیر بار این زمین لرزه کمر خم می کند و به ویرانی راضی می شود.

ارگ بم

14- کاش این فقط یک کابوس بود

زلزله بم

زلزله بم

زلزله بم

زلزله بم

15- تمام آنچه از خانه ام بر جای مانده است

زلزله بم

سخن آخر

با هم به روزهای گذشته سفر کردیم و بخشی از روزهای تلخ سرزمین‌مان را در قاب تصاویر به نظاره نشستیم.

نظرتان در مورد این تصاویر چیست؟

آیا از این زلزله خاطره ای در ذهن دارید؟

دیدگاه ها و تجربه های خود را با ما در میان بگذارید...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

6 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

محسن احسانی

اون زمان راور کرمان بودم یادمه که شهرمنم لرزید روز بعد زلزله به بم رفتم وقصه غمبار بم بود که شروع شده بود

انتشار:04 دی 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

جوری سوختیم که هیچ گاه جایش خوب نمیشود اه

انتشار:16 آبان 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

إذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا

سلام باز نگردن ان روزها من رفته بودم اصفهان دکتر از بس گریه کردم یکی گفت چی شده زلزله گفت بچه بمی گفتم نه ولی خواهر وبرادر انجا دارم گفت خدا صبرت بدهد روح همه شان شاد

03 مهر 1402

انتشار:25 تیر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.