karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

01 آبان 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

ایسلند کشوری است جزیره ای که از یخچال های طبیعی پوشیده شده است و در عین حال کوه های آتشفشانی فعال نیز در خود دارد. این تضاد طبیعت باعث شده تا سرزمین ایسلند به مقصدی محبوب برای ماجراجویان تبدیل شود و عکاسان منظره نیز برای ثبت چشم اندازهای بی نظیر آن لحظه شماری کنند. 

عکاس و کوله گردی به نام متیو کارستن (Matthew Karsten) تجربه جالبی از گشت و گذار در ایسلند دارد. او اهل آمریکاست و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ فرصت این را داشته که به پنجاه کشور دنیا سفر کند. متیو سفرش به ایسلند را این گونه توصیف می کند:

 3 هفته در ایسلند به گشت و گذار پرداختم و می توانم این سفر را سفری سورئالیسم بدانم. من دوربینم را برداشتم و برای نخستین بار این کشور را کشف کردم. نتیجه ماجراجویی ام فراتر از تصور بود.

ایسلند به حدی مرا تحت تاثیر قرار داد که نمی خواستم آن را ترک کنم. مگر چند لوکیشن عکاسی در دنیا وجود دارد که شما در آن بتوانید هم غارهای یخچالی آبی رنگ را لمس کنید و هم بر فراز آتشفشان به پرواز درآیید و بعد از همه اینها، شب را هم به تماشای نورهای جادویی آسمان یعنی شفق های قطبی بگذرانید؟!!

آنچه من در ایسلند تجربه کردم، غیر قابل توصیف و رویایی بود. انکار این کشور را لای پوششی از زیبایی و تنوع پیچیده اند. برای کیلومترها می توانید شاهد چشم اندازهای چشمگیر باشید و از دیدن مزارع قدیمی و روستاهای ماهیگیری کیف کنید. ایسلند را می توانم بهشت عکاسان بنامم. 

در ادامه تصاویر و توصیفات متیو از ایسلند را مرور می کنیم. او این تجربه اش را به اشتراک گذاشته تا وسوسه سفر به این سرزمین را به جان همه بیندازد. با کارناوال همراه باشید و سفری کوتاه به سرزمین آتش و یخ را تجربه کنید.

1- بیشتر مردم ایسلند در پایتخت آن، شهر ریکیاویک (Reykjavík) زندگی می کنند. از اینکه این شهر چقدر بزرگ و مدرن است شگفت زده شدم. در اینجا از صحنه های هنری و موسیقی های جذاب حیرت کردم. ریکیاویک شب های جذابی دارد و حال و هوایش منحصر به فرد است.

پس از گردشگری، ماهیگیری بزرگترین صنعت ایسلند به شمار می رود و پایتخت این کشور دارای یک بندر بزرگ است. این عکس را از بالای کلیسای مشهور شهر به نام هالمگریسکاکیا (Hallgrímskirkja) گرفته ام.

ریکیاویک

Matthew Karsten

2- بلو لاگون (The Blue Lagoon) یک استخر آبگرم انسان ساخت است که در جنوب غربی ایسلند قرار دارد و محبوب ترین جاذبه توریستی این کشور به شمار می آید. من یک بعد از ظهر را در آب این استخر شناور بودم؛ آبی که سرشار از سیلیکا، جلبک و مواد معدنی است و گل و لای سفیدرنگش خواص زیادی برای پوست دارد. اینجا یک مکان عالی برای عکاسی است!

بلو لاگون

Matthew Karsten

3- در بسیاری از مناطق ایسلند با زمین های گدازه ای کهن مواجه می شوید که به صورت سنگ های بزرگ سیاه به نظر می رسند و روی شان لایه ای از خزه کشیده شده است. صدها سال طول می کشد تا چنین اثری شکل بگیرد و دانشمندان با اندازه گیری ضخامت این اشکال گدازه ای سن آنها را تعیین می کنند.

بر اساس افسانه های مردم ایسلند موجودات اساطیری کهن همچون اِلف و ترول در زیر این آثار زندگی می کند. راستش را بخواهید این افسانه از نظر من کاملا منطقی به نظر می رسد!

گدازه های آتشفشانی

Matthew Karsten

4- بر خلاف تصور، ایسلند انرژی زمین گرمایی بسیاری دارد و همین به این کشور کمک می کند تا به عنوان بزرگترین منبع انرژی تجدیدپذیر شناخته شود. تقریبا 87 درصد گرمایش داخلی و آب گرم های ایسلند ناشی از انرژی زمین گرمایی آن هستند. با حدود 40 دقیقه رانندگی از ریکیاویک به این محل رسیدم. دیدن مناظر مختلف ایسلند برای من مثل این بود که بعد از خوردن پیتزا به یکباره سراغ یک حمام سنتی ترکی بروم!

ایسلند

Matthew Karsten

5- Wow! این تمام چیزی است که می توانم درباره غارهای یخی ایسلند بگویم! اگر برای عکاسی راهی این کشور شدید، نباید چنین چیزی را از دست بدهید. آنچه در این تصویر می بینید در اثر ذوب یخ ها در واختنایوکوت (Vatnajökull) -بزرگترین کلاهک یخی در ایسلند- شکل گرفته است. جریان یافتن آب و سرمای هوا دست در دست هم می دهند تا این غارهای طبیعی خیره کننده به وجود آیند. تابیدن نور آفتاب بر آنها هاله ای از رنگ آبی را ایجاد می کند.

غارهای یخی کریستالی به مرور زمان فرو می ریزند و یا حرکت می کنند. برای همین رسیدن به آنها کمی دشوار است و شما نیاز به راهنمای همه فن حریف دارید. فقط در زمستان می توانید با خیال راحت از آنها بازدید کنید.

ایسلند

Matthew Karsten

6- در 29 آگوست 2014 بود که فوران آتشفشانی گدازه ها را در منطقه ای به نام هولورن (Holuhraun) به راه انداخت؛ جریانی که گویا تمامی نداشت. این ماجرا رودهایی از گدازه را در منطقه شکل داد که هنوز هم جریان دارند. ورود به منطقه به دلیل وجود گازهای سمی و سیلاب گدازه ای ممنوع است اما شما با پرواز می توانید منطقه را تماشا کنید.

منطقه هولورن ایسلند

Matthew Karsten

7- آیا می دانستید که آبفشان (Geyser) نامی است که به واسطه یک چشمه زمین گرمایی خاص در ایسلند بر سر زبان ها افتاد؟ آبفشان استروکر (Strokkur) هر پنج تا 10 دقیقه فوران می کند. آنچه می بینید یکی از توقف های متعدد ما در طول سفر در مسیر دایره طلایی (Golden Circle) است که یک مسیر گردشگری مشهور به شمار می آید.

آبفشان استروکر

Matthew Karsten

8- ترکیب کوه های یخی و گرمای تابستان ایسلند (20 تا 25 درجه سانتیگراد) سر و صدای آبشارها را در می آورد. آبشارهای ایسلند از معروف ترین ها برای عکاسی در نور نیمه روز هستند. آبشار اسکگوافوس (Skógafoss) یکی از بزرگترین ها در کشور به شمار می رود و به هنگام تابش خورشید رنگین کمان زیبایی بر فراز آن خودنمایی می کند. 

آبشار اسکگوافوس

Matthew Karsten

9- آتشفشان های جدید و قدیمی زیادی در ایسلند هستند و اکثر آنها دالان های گدازه ای زیرزمینی دارند. این دالان ها مجراهای طبیعی هستند که با عبور گدازه های آتشفشانی شکل می گیرند. گذر از این دالان ها خیلی جذاب است؛ جایی پر از اشکال و رنگ های جالب!

دالان گدازه ای ایسلند

Matthew Karsten

10- وقتی به ایسلند می روید خودتان را برای افسانه های محلی آماده کنید. این قضیه در این کشور بسیار جدی است. در سال 1998 نیمی از ایسلندی ها گفتند که به اساطیر باور دارند و حتا آنها را موثر بر تصمیمات شان دانستند. 

در ایسلند باید از خودتان بپرسید که آیا به اِلف اعتقاد دارید؟ اِلف نام موجودی خیالی و ریزاندام است که در جنگل‌ها و غارها و کنار چشمه‌ها زندگی می کردند اما به مرور زمان در فرهنگ های مختلف شکل های تازه ای به خود گرفتند. مثلا بعضی ها آنها را موجوداتی بلند قامت و لاغر اندام با پوستی ظریف و صورتی رنگ می دانند.

خانه های الف

Matthew Karsten

11- در ایسلند اسب های کوچک اما مقاومی را می بینید که بسیار شبیه به پونی ها هستند اما هیچ وقت آنها را در مقابل یک محلی پونی خطاب نکنید! اسب های ایسلند دارای تاریخ طولانی و افتخارات زیادی هستند و قدمت آن به قرن نهم می رسد.

اصلاح نژاد در طول زمان آنها را فوق العاده سرسخت ساخته است و قادرند به خوبی در برابر زمستان طولانی و سرمای وحشیانه مقاومت کنند. راز موفقیت آنها پوشش خزی ضخیمی است که مانند یک سد مانع نفوذ سرما به آنها می شود. شما اسب ها را در بسیاری از مزارع سراسر ایسلند پیدا خواهید کرد. آنها رفتار بسیار دوستانه ای دارند.

اسب ایسلندی

Matthew Karsten

12- کلبه های اضطراری مانند خالی هستند که بر روی پوشش سپید برفی شکل گرفته اند. این کلبه ها را در سراسر ایسلند می توانید بیابید. در آنها کمک های اولیه، غذای خشک و پتو پیدا می کنید. بیشتر این کلبه ها توسط سازمان های امداد و نجات و به صورت داوطلبانه ساخته شده اند. برخی بر این باورند که این کلبه ها امروزه چندان کاری ندارند اما این را باید از کسی بپرسید که پس از پیاده روی در یک کولاک شدید به این سازه های خوش رنگ و لعاب می رسد! این خانه ها می توانند زندگی را نجات دهند.

کلبه اضطراری ایسلند

Matthew Karsten

13- یخچال های طبیعی بخش مهمی از چشم اندازهای ایسلند را تشکیل می دهند و چنان اهمیتی برای این کشور دارند که حتا رودخانه های جریان یافته در میان آنها نیز نام خاص خودشان را دارند. بهترین چشم اندازها از این یخچال ها در جنوب و مرکز کشور قابل دیدن هستند.

یخچال های ایسلند

Matthew Karsten

14- خط ساحلی شرقی ایسلند، منطقه ای با مناظر و کوه های وحشی است که در زیر آسمان آبی خودنمایی می کنند. تنها نشانه های سکونت در این بخش روستاهای ماهیگیری هستند که هر از گاهی به چشم می خورند. آنها در عین جالب بودن ظاهری زمخت دارند.

باید بگویم که اینجا بهشتی برای پیاده روی است و اگر بخواهید هر ساله از نزدیک به 1.7 میلیون بازدید کننده که به سواحل ایسلند می روند، فرار کنید، این منطقه انتخاب خوبی برای شماست.

شرق ایسلند

Matthew Karsten

15- در بخش زیرین یکی از یخچال های ایسلند به نام Breiðamerkurjökull، دریاچه یخچالی جوكولسارلون (Jökulsárlón)، شکل گرفته است. این دریاچه از ذوب شدن یخچال ها پدید آمده است و توده های یخی آبی رنگی در آن دیده می شود. این دریاچه در نواحی جنوبی ایسلند قرار دارد.

دریاچه یخچالی

Matthew Karsten

16- در ایسلند همه خلاقیت خاصی دارند. اگر خیلی ها خودشان را نویسنده، آهنگساز، مجسمه ساز، نقاش، طراح و بازیگر معرفی کردند شگفت زده نشوید؛ چرا که چندان بیراه هم نمی گویند! این را می توانید در حماسه های ایسلندی و داستان های افسانی قرن 13 و 14 این کشور لمس کنید.

هنر در ایسلند

Matthew Karsten

17- غواصی در شکاف سیلفرا (Silfra) یک تجربه منحصر به فرد است؛ جایی بین صفحه های تکتونیکی قاره های اوراسیا و آمریکای شمالی با آبی شفاف. البته دمای آب در اینجا به 1.6 درجه سانتیگراد می رسد و این ممکن است روی تصمیم شما به تجربه این برنامه تاثیر گذار باشد. 

شکاف سلیفرا

Matthew Karsten

18- ترکیب معماری سنتی و مدرن و کارکرد بادوام، توصیفی از معماری ایسلندی است که حقیقتا جلوه ای جالب توجه دارد. کلیسای هالمگریسکاکیا در ریکیاویک شاید معروف ترین چیزی باشد که به هنگام صحبت از معماری ایسلندی در ذهن مجسم می شود اما شما در اطراف شهر هم می توانید سازه هایی به همان اندازه خیره کننده بیابید. از کلیساهایی با طرح های تماشایی تا سازه هایی با سقف های سنتی ایسلندی، از کلبه های چوبی تا دیوارهای خشک سنگی و ... همه و همه را می توانید در این کشور ببینید. این می تواند نشان دهنده خلاقیت ایسلندی ها باشد؛ هیچ وقت نمی توانید حدس بزنید که چه چیزی انتظارتان را می کشد.

خانه های ایسلندی

Matthew Karsten

19- عکاسی از شفق های قطبی برجسته ترین تجربه من از سفر به ایسلند بود؛ به ویژه این تصویر که در ساحل سولهیماسانجور (Sólheimasandur) و در کنار این لاشه هواپیمای آمریکایی به ثبت رساندم.

شفق قطبی

Matthew Karsten

سخن آخر

از دریچه دوربین یک عکاس آمریکایی سفری به ایسلند داشتیم؛ سرزمینی با چشم اندازهای بی نظیر که تضادی از آتش و یخ را در خود دارد. شما درباره این مقصد جذاب چه نظری دارید؟

آیا به سفر به این کشور فکر کرده اید؟

کدام یک از عکس های متیو را بیشتر دوست داشتید؟

منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.