karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 اسفند 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

افغانستان کشوری در همسایگی میهن مان است که بیشتر نام آن را در کنار بحران های گوناگونی که گریبانش را گرفته اند دیده و شنیده ایم. جنگ های داخلی، مشکلات متعدد، تجارت مواد مخدر و ... تنها گوشه ای از اخبار و شنیده های ما از این دیار هستند. در سال های گذشته اما این کشور رنگ دیگری به خود گرفته و در کنار دست و پنجه نرم کردن با بحران ها تلاش می کند که سر و سامانی به وضع خود بدهد و تا حدی نیز موفق شده است. 

امروزه عکاسان و ماجراجویان بسیاری قدم به این سرزمین می گذارند تا جلوه های آن را ببینند و تجربه های شان را با دیگران به اشتراک بگذارند. محمد اسماعیل، عکاس خبرگزاری رویترز، نیز به یکی از قسمت های جالب توجه شهر کابل، پایتخت افغانستان، قدم گذاشته و تصاویری را از آن به ثبت رسانده است تا دیگران را در تماشای یکی از بازار های مهم این شهر شریک کند. 

امروز می خواهیم قدم به کوچه پرنده فروشی کابل بگذاریم که در این شهر با نام "کاه فروشی" شناخته می شود و پیشینه آن به بیش از 200 سال قبل باز می گردد. کوچه‌ای به طول حدود 300 متر که عرض پهن‌ترین قسمت آن به حدود 3 متر می رسد.

 دکان‌های کوچک گلی و کهنه چیزی‌ست که در ابتدای ورود به این بازار دیده می شود و سپس قفس ها و پرنده‌های رنگارنگ به چشم می آیند. صدای پرندگان در این مکان از هر سو به گوش می رسد؛ قناری‌ها، کبک ها، طوطی ها و ... لحظه ای از خواندن دست بر نمی دارند. در این بازار پرنده هایی از دیگر کشورها نیز به چشم می خورد و طرفداران خاص خود را دارند. با وجود اینکه دولت افغانستان، شکار پرندگان و حیوانات را ممنوع کرده است اما در عمل کسی به آن توجهی نمی کند و فروشندگان این کوچه همچنان به کار خود ادامه می دهند.

کارناوال می خواهد شما را به این کوچه تاریخی ببرد و با حال و هوای آن آشنای تان کند. با ما باشید و به تماشای این تصاویر بنشینید...

بازار پرنده فروشی کابل

1- پرندگان تسکین دهنده

برای بسیاری از افغان ها، که سال های بسیاری را با جنگ و بحران دست و پنجه نرم کرده اند، بازی با پرندگان می تواند تسکینی برای دردهای شان باشد.

بازار پرنده فروشی کابل

2- دور از جنگ و ناآرامی ها

این کوچه قدیمی در قلب کابل دنیایی دیگر را در خود دارد. اینجا خبری از آشفتگی ها نیست و همه چیز آرام به نظر می رسد.

بازار پرنده فروشی کابل

3- هر پرنده مشتری خود را دارد

بیشتر خریداران و مشتریان این بازار، مردها هستند. آنها به اینجا می آیند و از میان انواع پرندگان، گونه مورد علاقه شان را بر می گزینند، بعد از چانه زدن با فروشنده آن را می خرند و در آخر دانه و غذای پرنده را تهیه می کنند.

بازار پرنده فروشی کابل

4- یک کبک در قفس

بازار پرنده فروشی کابل

5- تماشای جنگ خروس ها

جنگ اندازی بین خروس ها امری متداول در این بازار به شمار می رود و تماشاچیان را به سوی خود می کشاند.

بازار پرنده فروشی کابل

6- مجموعه ای از پرندگان

در این بازار، خروس جنگی ها و کبک ها در قفس های با سقف خمیده نگهداری می شوند، جای فنچ ها، چکاوک ها و قناری ها در قفس های فلزی و مکعبی شکل است و کبوترها هم در لانه های کوچک به چشم می خورند.

بازار پرنده فروشی کابل

7- جایی برای خرید غذای پرندگان

نام این پسربچه افشین است و 12 سال دارد. او تلاش می کند خودش را با بازی های موبایلش سرگرم کند. 

بازار پرنده فروشی کابل

8- رستورانی برای مشتریان گرسنه

بازار پرنده فروشی کابل

9- از کارکنان کوچک بازار

بازار پرنده فروشی کابل

10- غذای پرندگان

محبوب ترین پرنده در میان افغان ها کبک چوکار است که ظاهری خاکستری و قرمز دارد. در این تصویر غذای این پرنده را در بسته بندی های مختلف می بینید.

بازار پرنده فروشی کابل

11- آماده رفتن به خانه

یکی از فروشندگان می گوید:

با وجود قوانینی که دولت برای جلوگیری از خرید و فروش پرندگان وضع کرده، باز هم بازار این جانداران در افغانستان داغ است. بسیاری از افغان ها دوست دارند پرنده ای در خانه داشته باشد؛ این برای ما حکم یک سنت را دارد.

بازار پرنده فروشی کابل

12- آماده سازی بلدرچین برای مشتری

بسیاری از مشتریان این بازار به دنبال گوشت تازه پرندگان هستند. آنها پرنده مورد نظر را انتخاب می کنند و از فروشنده می خواهد گوشت آنها را تحویل شان دهد.

بازار پرنده فروشی کابل

13- آرامش با پرندگان

یکی از معامله گران این بازار مدعی‌ست که پرندگان کمک می کنند تا از استرس زندگی در پایتخت افغانستان رهایی یابد. جایی که همیشه مورد حمله ستیزه جویان بوده است.

بازار پرنده فروشی کابل

14- یک طوطی آماده برای فروش

بازار پرنده فروشی کابل

15- پرنده درمانی

محمد ظاهر تنها، فروشنده این بازار می گوید:

من یک مشکل روانی دارم و پزشکان توصیه کردند که با پرندگان وقت بگذرانم. در حال حاضر، من حدود 50 کبوتر دارم. وقتی خانه هستم، خودم را با کبوترها مشغول می سازم و این من را خوشحال و سرحال می کند.

بازار پرنده فروشی کابل

16- یاران قدیمی در بازار پرنده ها

بازار پرنده فروشی کابل

17- خروس ها در دست فروشنده

بازار پرنده فروشی کابل

18- فروشنده ای در حال نوشیدن چای

بازار پرندگان کابل

سخن آخر

با هم به شهر پرهیاهوی کابل رفتیم و گوشه ای دنج از آن را دیدیم.

نظر شما درباره این بازار چیست؟

آیا مشابهش را در ایران دیده اید؟

این بازار مخالفت بسیاری از حامیان حقوق حیوانات را در پی داشته است. نظر شما در این زمینه چیست؟

 دیدگاه ها و تجربه های خود را با ما به اشتراک بگذارید...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

امین

قاتل پرندگان بی گناه مخصوصا عکس 12

انتشار:28 اردیبهشت 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.