karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 تیر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در هر گوشه از این کره خاکی، گویی دنیای متفاوتی جریان دارد؛ به هر سو که بنگریم، تفاوت های بارزی را مشاهده می کنیم که زیبایی سفر به مکان های مختلف را در پی دارند. طبیعت در همه جا چشم نوازی می کند و انسان ها، در همه جا حضور دارند، اما با تفاوت های آشکاری که به هر خطه از این پهنه خاکی، معنا و مفهوم خاصی می بخشد. مناطق گرم و خشک، کوهستانی، شرجی و سرزمین های ساحلی، هر کدام جلوه ای دل انگیز و ناب برای عرضه به میهمانان شان دارند. حیات وحش و پوشش گیاهی نیز در این تمایزها بی تاثیر نیست؛ در هر کجای این کره خاکی، جانوران و گیاهان بومی به چشم می خورند که به آن مکان معنایی تازه بخشیده اند.

کاستاریکا هم مانند دیگر سرزمین ها، از این قاعده مستثنی نیست و با جلوه های متفاوت و جذابش، توجه افراد بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. این کشور، در مرزی باریک میان آمریکای جنوبی و شمالی جای خوش کرده و از شرق و غرب، با دریای کارائیب و اقیانوس آرام احاطه شده است. این را نیز بدانید که شمال و جنوب غربی این سرزمین به نیکاراگوئه و پاناما ختم می شود. پایتخت کاستاریکا، سان خوزه (San José) نام دارد و طبق آخرین سرشماری سال 2018، 4,953,199 تن در این سرزمین زندگی می کنند. 

زبان رسمی کاستاریکا، اسپانیایی ست و بیشتر مردم اینجا اسپانیایی تبارند؛ که البته همین باعث شده تا فرهنگ ماتادورها در این خطه نیز به چشم بخورد. حتا نام کاستاریکا نیز برگرفته از زبان سپانیایی است؛ کاستا، «ساحل» و ریکا، «غنی» معنا می شود. همین مساله، بیانگر وجود سواحل بسیار در این سرزمین است که البته با وجود دو مرز پهناور با آب ها چندان جای تعجب ندارد. علاوه بر سواحل بسیار، رود ریوگرانده (Rio Grande)، دریاچه آرنال (Lago Arenal) و تعدادی آتشفشان، از جمله ایرازو (Irazú Volcano) نیز به جلوه های جالب توجه این سرزمین بدل شده و توجه گردشگران را به سوی کاستاریکا جلب کرده اند. یکی از دیگر از نقاط قابل ستایش درباره این کشور آمریکای مرکزی، تنوع زیستی اینجاست؛ گفته می شود که کاستاریکا بیشترین تراکم گونه‌های زیستی در جهان را داراست با وجود آنکه تنها ۰.۰۳% از خشکی زمین را در بر می گیرد؛ حدود ۵% از تنوع زیستی دنیا را در خود جای داده است.

همه این ها باعث شده تا سرزمین کاستاریکا، بهشتی برای گردشگران شمرده شود؛ در ادامه به کمک تصاویر، بیشتر با این سرزمین آشنا می شویم. تصاویری که شاید شما را ترغیب کند تا کوله بار خود را جمع کنید و راهی کاستاریکا شوید.

همراه کارناوال، به این سرزمین زیبا بیایید.

کاستاریکا

کاستاریکا

1- سواحل محبوب کاستاریکا

کاستاریکا یک کلمه اسپانیایی است و در واژه ساحل غنی معنی می دهد؛ از همین موضوع، می توان به اهمیت ساحل های این سرزمین پی برد. کاستاریکا از یک سو با دریای کارائیب مرز دارد و از سویی دیگر با اقیانوس آرام هم مرز است و می تواند بهشتی برای علاقه مندان به ساحل باشد.

ساحل کاستاریکا

2- حیات وحش و تنوع زیستی

کاستاریکا کشور بسیار کوچکی ست و تنها 0.03% از خشکی زمین را در بر می گیرد؛ با این وجود، قریب به 5% از تنوع زیستی دنیا را در خود دارد. قورباغه درختی چشم‌سرخ، قورباغه زهرآگین، امپراتور ارغوانی، توکان و بسیاری نمونه های دیگر این تنوع زیستی را تشکیل می دهند.

قورباغه زهرآگین کاستاریکا

امپراتور ارغوانی کاستاریکا

توکان کاستاریکا

قورباغه درختی چشم‌سرخ کاستاریکا

3- آتشفشان آرنال

از 14 آتشفشان کشور کاستاریکا، آرنال (Arenal Volcano) شناخته شده ترین آن ها به شمار می رود که در شمال غربی کشور کاستاریکا قرار گرفته است. آخرین فوران بزرگ این آتشفشان در سال ۱۹۶۸ رخ داد و متاسفانه خسارات بسیاری را به بار آورد. بد نیست ذکر کنیم این آتشفشان در یک پارک ملی هم نام با خودش قرار دارد.

آتشفشان آرنال کاستاریکا

4- بهشت موج سوارها

کاستاریکا مقصد محبوبی برای موج سواران نیز به شمار می رود. در تصویر یکی از این سواحل مناسب موج سواری این کشور به نام اَولانا (Avellana) را می بینید.

ساحل اولانا کاستاریکا

5- گوشه ای از بهشت 

در حوالی شهر کپوس (Quepos) و در کنار اقیانوس آرام، پارک ملی مانوئل آتنونیو (Manuel Antonio) به چشم می خورد که سراسر با جنگل های بکر و درختان نخل پوشیده شده است. در گوشه راست تصویر، صخره ای پوشیده از گیاه را می بینید که پانتا کتیدرال (Punta Catedral) نام دارد.

پارک ملی مانوئل آتنونیو کاستاریکا

6- تنبلی که سه‌پنجه دارد!

تنبل سه‌پنجه (three-toed sloth) یکی از موجودات منحصر به فرد در حیات وحش کاستاریکاست. اگرچه این جاندار بالای درختان روزگار می گذراند، اما شناگر قابلی نیز به شمار می رود. در حوالی شهر پوئرتو لیمون (Puerto Limón)، می توان قایقی کرایه کرد و با عبور از میان آب ها و چشم دوختن به جنگل های اطراف، تنبل های سه پنجه بامزه متعددی را به تماشا نشست.

تنبل سه‌پنجه کاستاریکا

Jerry Kirkhart

7- پوشش گیاهی بی نظیر

تنوع زیست محیطی کاستاریکا، به همان نسبت که شامل حیوانات منحصر به فرد می شود، گیاهان خاص و زیبا را نیز در خود جای داده است. تصویر مقابل را در خلیج باهیا دِریک (Bahía Drake) عکاسی کرده اند؛ جایی که مانند تمام کاستاریکا، جلوه های طبیعی چشم نواز دارد.

پوشش گیاهی خاص کاستاریکا

8- کوسه سرچکشی

در تصویر یک کوسه سرچکشی را می بینید که در اطراف جزیره کوکوس (Cocos Island) گشت می زند. از جزیره کوکوس به عنوان یک پارک ملی یاد می شود که در میان اقیانوس آرام و با فاصله ای ۵۵۰ کیلومتری از سواحل کاستاریکا قرار گرفته است؛ این پارک ملی در سال ۱۹۹۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. غواصی در این منطقه، با وجود همه خطرات، تماشایی و خاطره انگیز خواهد بود.

کوسه سرچکشی جزیره کوکوس کاستاریکا

Barry Peters

9- روزگاری آتشفشان بود...

در تصویر ذخیره گاه شخصی به نام باکوس دل تورو (Bajos del Toro) را می بینید که در شمال شهر سان خوزه قرار گرفته است. آبشار مقابل از روزنه ای در ارتفاع 91.5 متری به پایین و درون یک دهانه آتشفشانی از کار افتاده می ریزد.

باکوس دل تورو شمال شهر سان خوزه کاستاریکا

10- غروب سحرانگیز کاستاریکا

پلایا هرموسا (Playa Hermosa) یا ساحل هرموسا، که در استان گواناکاسته (Guanacaste) قرار دارد، یکی از محبوبترین مناطق برای تفریحات آبی همچون غواصی، شنا، قایق رانی و ... است. البته نباید این پلایا را با یک ساحل همنام دیگر در استان پانتریتز (Puntarenas) اشتباه گرفت؛ چرا که آنجا مقصد محبوبی برای موج سواران به شمار می رود. 

پلایا هرموسا استان گواناکاسته کاستاریکا

Didier Baertschiger

11- بهشت پرندگان

قوش سیاه مانگرویی (Mangrove Black Hawk) را در تصویر مقابل می بینید که در پارک ملی پالو ورده (Palo Verde National Park) از آن عکسبرداری شده است؛ این پارک ملی در میان دره ای در امتداد رود تمپیسکی (Tempisque River) قرار دارد و بهشتی برای تماشای منحصر به فردترین پرندگان به شمار می رود. تعداد بی شماری مکائو، لک‌لک جنگلی و ... در این پارک سکنا گزیده اند.

پارک ملی پالو ورده کاستاریکا

Brian Ralphs

12- هنرهای دستی زیبنده

در شمال شهر سان خوزه، شهری به نام سارچی (Sarchí) وجود دارد. مردم این شهر، برای حفظ هنرهای دستی کشورشان، تلاش بسیاری می کنند. یکی از اصلی ترین آثار هنری این منطقه اوکسکارت (Oxcart) نام دارد؛ گونه ای گاری با نقش های زیبا که در قدیم برای جابه‌جایی بارهای کشتی از آن استفاده می کردند. 

هنرهای دستی در شمال شهر سان خوزه کاستاریکا

13- گشتی با طعم آدرنالین 

 کاستاریکا منطقه ای بسیار مناسب برای ورزشکاران به شمار می رود. سواحل بی شمار، رودخانه ها و مناطق جنگلی این فرصت را برای بازدیدکنندگان به وجود آورده اند تا بتوانند از تفریحاتی همچون غواصی، موج سواری، زیپ لاین در جنگل، رفتینگ در رودهای خروشان و ... ، همگی لحظاتی فراموش نشدنی برای مسافران پدید می آورند.

موج سواری کاستاریکا

رفتینگ کاستاریکا

زیپ لاین کاستاریکا

موج سواری کاستاریکا

14- میوه کاکائو

کاکائو در کشور کاستاریکا قدمتی دیرینه دارد؛ یعنی حتا پیش از آن که اروپایی ها به هویت این خوراک خوشمزه پی ببرند. در تصویر، میوه گیاه کاکائو را می بینید که پس از چیده شدن، آن را انبار می کنند تا بپوسد. سپس از دانه هایش برای تولید پودر کاکائو استفاده می کنند.

میوه گیاه کاکائو کاستاریکا

15- بچه های محلی

مردم محلی کاستاریکا

16- زندگی در زیر اقیانوس ها

تنوع زیستی در زیر آب های کاستاریکا به همان اندازه خشکی جذاب و تماشایی ست و همین سبب شده، تا غواصی از تفریح های محبوب کاستاریکا باشد.

اقیانوس آرام

17- آتشفشان پوآز 

آتشفشان پوآز (Poás Volcano) با ارتفاع 2708 متر در مرکز کشور کاستاریکا و البته در یک پارک ملی هم نام با خود قرار گرفته است. این آتشفشان، فعال شمرده می شود و از سال 1828 تاکنون 40 بار فوران کرده است. 

آتشفشان پوآز پارک ملی آتشفشان پوآز کاستاریکا

Sarah Murray

سخن آخر

به کشور کاستاریکا سفر کردیم و قدری بیشتر با این سرزمین آشنا شدیم. چندی از جاذبه های طبیعی اینجا را از نظر گذراندیم و لحظاتی را در سواحل بی شمار کاستاریکا سپری کردیم. با تفریحات آبی اینجا از جمله، رودخانه گردی، موج سواری، غواصی و ... نیز آشنا شدیم و نیم نگاهی هم به مردم محلی انداختیم.

از تماشای تصاویر کاستاریکا لذت بردید؟

نظر شما درباره این سرزمین چیست؟

کدامیک از جاذبه های کاستاریکا بیشتر توجه شما را جلب کرد؟

دیدگاه خود را به ما بگویید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

مرتضی عزیزپور

سلام خیلی زیباست مخصوصا ساحل هرموسا  . ممنونم بابت این مطلب جالب 

انتشار:30 مهر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.