karnaval.ir

شیرین کیاسروش

انتشار

10 آبان 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

قطر در زمینه رشد و توسعه نمونه ای مثال زدنی محسوب می شود. این کشور کوچک و کم جمعیت در خاورمیانه، از زمان استقلال خود تا امروز مسیر موفقیت آمیزی را برای پیشرفت و توسعه طی کرده است. کشور قطر سال ها تحت حمایت بریتانیا بود و پس از اعلام استقلال در 1 سپتامبر 1971 (برابر با 10 شهریور 1350) به دلیل برخورداری از ذخایر فراوان نفت و گاز، تبدیل به کشوری ثروتمند شد. تا دهه 1990 و پیش از شروع استخراج نفت و گاز طبیعی، این سرزمین به عنوان محلی برای صید مروارید شناخته می شد. امروز قطر با برخورداری از تکنولوژی های پیشرفته برای استخراج، یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا به شمار می رود. در سال 2014 درآمد خالص قطر از این محل 38 میلیارد دلار اعلام شد که برای کشوری با مساحت 11,493 کیلومتر مربع و جمعیت 2.6 میلیون نفر مبلغ چشم‌گیری ست. پایتخت آن، دوحه (Doha)، یک شهر مدرن و لوکس محسوب می شود و میزبان بازی های جام جهانی فوتبال 2022 خواهد بود.

مگان ویلت (Megan Willett) در وب‌سایت بیزینس اینسایدر (Business Insider) با جمع آوری عکس هایی از دوحه جدید و قدیم، تغییرات این شهر را از 1971 تا کنون، یعنی از زمان استقلال به بعد، نشان داده است. بیزینس اینسایدر که در سال 2007 شروع به فعالیت کرده، یک وب‌سایت مرتبط با اطلاعات و اخبار کسب و کار است و مطالبی در ارتباط با بودجه و سرمایه گذاری، تکنولوژی و سایر جنبه های صنعت منتشر می کند. با کارناوال همراه باشید تا سری به این عکس ها بزنیم و رشد سریع شهر دوحه را ببینیم.

1- منظره شهر دوحه در 1977

این شهر در سواحل خلیج فارس بنا شده است.

دوحه در 1977

AP

منظره شهری دوحه در حال حاضر

در سال های اخیر سرمایه گذاری های کلانی برای ساخت و ساز در دوحه انجام شده است و در این شهر ده ها ساختمان در حال ساخت وجود دارد.

دوحه

Shutterstock

2- منطقه تجاری شهر دوحه در 1968 

منطقه تجاری شهر دوحه در 1968

AP

امروز در این قسمت از شهر دوحه ساختمان های مدرن، آسمان خراش ها و مراکز خرید زیادی وجود دارد. اینجا وست بِی (به انگلیسی: West Bay، به عربی: بندر الغربی) خوانده می شود و یکی از جدیدترین و مهم ترین مناطق دوحه است.

وست بِی دوحه

Shutterstock

3- در سال 1975، ساخته شدن موزه ملی قطر (Qatar National Museum) امر مهمی تلقی می شد. این تصویر در 1977 ثبت شده است و ساختمان موزه را از درون قاب یک بنای فروریخته در وضعیت قدیمی شهر نشان می دهد.

موزه ملی قطر در 1977

AP

* امروز، موزه هنرهای اسلامی قطر (Qatar Museum of Islamic Art) شهرتی جهانی دارد. در این تصویر موزه را می بینید که مقابل منظره شهر دوحه، در شب نورپردازی شده است. این ساختمان پر از نسخه های خطی، پارچه ها و سرامیک های تاریخی است.

موزه هنرهای اسلامی قطر

Shutterstock

4- این عکس بخشی از بازار روباز دوحه در 1977 را نشان می دهد. در آن زمان، دیدن انبوهی از زباله ها و افرادی که در این محل پرسه می زدند و قلیان می کشیدند عادی بود.

بازار روباز دوحه در 1977

AP

الان در دوحه مراکز خرید مدرن و لوکس زیادی وجود دارد. این یک مرکز خرید بزرگ در منطقه پورتو عربیا (Porto Arabia) است؛ منطقه تجاری و مسکونی مدرنی که چشم انداز ساحلی دارد. 

خرید منطقه پورتو عربیا دوحه

Shutterstock

5- تصویر کاخ امیر قطر (به عربی: الديوان الأميري القطري) در 1971، زمانی که زمین های اطراف آن هنوز به طور کامل ساخته نشده بودند.

در آن زمان احمد بن علی آل ثانی امیر کشور قطر بود و از 1960 تا 1972 که پسر عمویش علیه او کودتا کرد، قدرت را در دست داشت.

کاخ امیر قطر در قرن 18 توسط دولت عثمانی بنا شد و اکنون یک ساختمان حکومتی ست که محل کار و دفتر امیر قطر و نخست وزیر محسوب می شود.

کاخ امیر قطر در 1971

AP

کاخ امیر قطر در شکل فعلی آن، چمن های سبزی در اطرافش دارد و با دقت از آن ها نگهداری می شود. در حال حاضر اینجا محل کار "شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی"، امیر قطر است که از 2013 در این مسند قرار دارد.

کاخ امیر قطر

Shutterstock

6- برج ساعت در مرکز صنعتی شهر دوحه، 1971

برج ساعت دوحه در 1971

AP

امروز برج ساعت در مقابل مناره مسجد الشیوخ خیلی کوتاه به نظر می رسد. این مسجد در کاخ امیر قطر واقع است.

برج ساعت دوحه

Shutterstock

7- یک ماشین پلیموت (Plymouth) آمریکایی در بیابان حاشیه شهر دوحه رها شده است، 1977.

پلیموت یک کارخانه اتومبیل سازی آمریکایی بود که از 1928 تا 2001 فعالیت می کرد. این کارخانه ماشین های ارزان قیمتی تولید می کرد و با هدف رقابت با ماشین های شورلت و فورد که با قیمت بالا فروخته می شدند تاسیس شده بود. امروز خیابان های قطر مملو از ماشین های گران‌قیمت است.

دوحه در 1977

AP

در منطقه ای که پیش از این حاشیه شهر محسوب می شد، مجموعه ورزشی چند منظوره شهر دوحه با 2.5 کیلومتر مربع مساحت بنا شده است. در اینجا جاذبه های گردشگری مانند ورزشگاه بین‌ المللی خلیفه (Khalifa International Stadium) و برج تجاری_مسکونی اسپایر (Aspire Tower) با 300 متر ارتفاع قرار دارد.

ورزشگاه بین‌ المللی خلیفه که گنجایش جمعیت 40,000 نفر را دارد، میزبان رویدادهای مهم ورزشی شامل بازی‌ های کشورهای عربی 2004، بازی‌ های آسیایی 2006 و جام ملت‌های آسیا 2011 بوده است. بازی های جام جهانی فوتبال 2022 نیز در اینجا برگزار خواهد شد.

ورزشگاه بین‌ المللی خلیفه

Shutterstock

سخن آخر

تصاویری از رشد کشور قطر و تغییراتی را که در پایتخت این کشور حاصل شده است تماشا کردیم.

شما علت پیشرفت چشم‌گیر قطر را چه می دانید؟

آیا سرزمین دیگری را می شناسید که در بازه زمانی مشابه، پیشرفت های زیادی به دست آورده باشد؟

اطلاعات خود را با ما درمیان بگذارید.

زندگی برای من یعنی کتاب هایم و سفرهایم.

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

قطر یعنی پیدا کردن مسیر پیشرفت به معنای واقعی

وقتی مدیریت صحیح برای استفاده از منابع مالی همراه با برنامه ریزی درجهت ساخت زیربنا و تقویت اقتصاد، آموزش و پرورش، ورزش و ..... وجود داشته باشد قطر دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی به قطر فعلی تبدیل میشود، آرزوی موفقیت برایتان دارم.

24 آذر 1402

انتشار:14 آذر 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

خاک بر سر ایران شد

انتشار:29 آبان 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

پول و مدیریت صحیح

انتشار:23 فروردین 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.