karnaval.ir

سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

09 آذر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

شاید عکس های بحران خشکسالی در جهان، تصاویر تلخی باشند اما بحران آب در دنیا یکی از اصلی ترین مسائلی است که امروزه همه کشورها با آن روبه رو هستند؛ البته بیشترین چالش برای کشورهایی است که در مناطق گرم و خشک و کم آب دنیا زندگی می کنند. برای مثال خشکسالی در ایران معضلی بوده که کشورمان سال ها با آن دست و پنجه نرم کرده است. در حالت کلی کمبود آب در دنیا به موضوعی فراگیر تبدیل شده که عواملی مثل کاهش بارندگی، نازک شدن لایه اوزون، گرم شدن کره زمین، آب شدن یخچال های قطبی و از همه مهم تر مصرف بی رویه و غیر اصولی آب آشامیدنی آن را تشدید می کند.

این بار با کارناوال همراه شوید تا بحران آب را از دریچه لنز عکاس بلژیکی پاسکال منارهت (Pascal mannarets) به تماشا بنشینیم.

آشنایی با پاسکال منارهت

پاسکال منارهت (Pascal Mannaerts) یک عکاس اهل بلژیک است. وی به کشورهای مختلف جهان از جمله: هند، میانمار، مغولستان، ایران و ... سفر کرده که با مشکلات کمبود آب دست و پنجه نرم می کنند و عکس هایی از این مناطق گرفته که نشان دهنده ارزش آب را در آن کشورها است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که تا سال 2050 نیمی از جمعیت جهان تحت تاثیر کمبود آب آشامیدنی قرار خواهند گرفت و با مشکلاتی جدی رو به رو خواهند شد. منارهت به این کشورها سفر کرد تا بتواند چگونگی استفاده از این منبع حیاتی را در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار دهد. چه در قالب استفاده از آب در مراسم های مذهبی و چه در تقسیمات سیاسی!

منارهت در مورد کمبود آب می گوید:

آب به یک بحران بسیار جدی و خطرناک در این کشورها بدل شده است. پس از سال ها که مردم با این مشکل مهم دست و پنجه نرم کرده اند هم اکنون خیلی از این کشورها به فکر راه حل هایی اساسی برای حفظ این منبع حیاتی هستند که جای بسی امیدواری دارد.

پاسکال منارهت

1- عکاس می گوید:

این عکس را در هند و طی نمایشگاه سالانه پوشکار گرفتم. تجار راجستانی در حال آب دادن به شترهای شان هستند. هر ساله حدود 200000 نفر در شهر پوشکار در حاشیه بیابان تار دور هم جمع می شوند و جشن می گیرند و شهر به گردبادی از رنگ ها، صداها و حرکات موزون تبدیل می شود.

 کمبود آب در منطقه تار، یک مشکل اساسی به شمار می رود و منابع آب زیر زمینی تقریبا تنها منبع آب در این منطقه هستند. بارش سالانه ارتفاعات غربی اسکاتلند سالانه 4577 میلی متر است در حالی که در این منطقه 100 تا 500 میلی متر بارش سالانه وجود دارد.

جشنواره ای در هند

Pascal Mannaret

2-  دختری در شهر گوروم گوروم (Gorom-Gorom) در منطقه ای به نام ساحل در بورکینافاسو در آفریقای غربی

عکاس می گوید:

این منطقه یکی از خشک ترین و گرم ترین مناطق جهان است. این منطقه تا حدود 4023.36 کیلومتر در منطقه صحرای بزرگ آفریقا گستردگی دارد و میزان بارندگی سالانه در آن بسیار پایین و تنها حدود 100 تا 600 میلی متر است. در این منطقه فقط نیمی از مردم به آب آشامیدنی دسترسی دارند و زنان این منطقه برای تامین آب سالم روزانه بالغ بر 4 ساعت در جست جوی آب هستند.

بانوی بورکینافاسویی

Pascal Mannaret

3- سیلاب در کلکته هند

عکاس تصویر زیر را در سال 2002 در کلکته هند گرفت. این سیلاب های مرگبار هر ساله بین ماه های جولای تا سپتامبر در بخش هایی از هند  رخ می دهند که باران های موسمی بسیار زیاد است. با وجود وقوع سیلاب، میزان آب های زیر زمینی در بخش های مختلف هند کاهش پیدا کرده است و کارشناسان نگران مناطقی هستند که در آینده با قحطی آب مواجه می شوند. روزنامه تایمز هند، گزارشی از فاجعه کمبود آب در یک محله منتشر کرد. بر اساس گزارش در این محله فقط دو شیر آب وجود دارد و فقط برای 40 دقیقه در روز می توان از آنها استفاده کرد. همین امر هرج و مرج بسیار زیادی را در آن جا به وجود آورده است. 

سیلاب در کلکته

Pascal Mannaret

4- پسر جوان مشتاقانه آب می نوشد!

این عکس در شهر بنارس یا همان واراناسی (Varanasi) و در حاشیه رود گنگ در هند گرفته شده است. آب آشامیدنی این شهر از رودخانه گنگ و چاه های آب تامین می شود و میزان آب تامین شده از آنها به حدود 270 میلیون لیتر می رسد. در این شهر از هر 5 نفر 1 نفر با کمبود آب آشامیدنی مواجه می شود چرا که مقدار زیادی از این آب های زیر زمینی با زباله های انسانی و نیترات آلوده شده اند.

پسر هندی در حال آب خوردن

Pascal Mannaret

5- دختران خندان در حال قدم زدن زیر فواره های آب در شهر بیشکک (Bishkek)، پایتخت کشور قرقیزستان

عکاس می گوید:

این کشور به دریا دسترسی ندارد و 85 درصد از ذخایر آبی خود را از یخچال های طبیعی تامین می کند. منابع تامین آب به دلیل توسعه شهرسازی بی رویه و تغییرات آب و هوایی در حال اتمام هستند. یخچال های طبیعی در طی 30 سال گذشته حدود 30 تا 35 درصد کوچک شده اند.

فواره آب در قرقیزستان

Pascal Mannaret

6- راهبی با یک کاسه آب در حال ادای احترام به مجسمه بودا در پرستشگاه رنگون شادگون (Rangoon Shwedagon) کشور میانمار است. در سال 2014 گزارش شد که 40 روز از موسم بارندگی کشور میانمار کم شده است؛ اتفاقی که منجر به کمبود آب در بخش مصرفی و کشاورزی می شود.

عبادت در میانمار

Pascal Mannaret

7- عبادت کنندگان هندی، طی یک مراسم مذهبی در رودخانه گنگ حمام می کنند و مقداری آب مقدس از پرستشگاه مقدس گنگ در شهر هاریتوار (Haridwar) بر می دارند. این شهر باستانی در ایالت اوتاراکند (Uttarakhand) قرار دارد؛ جایی که بالغ بر 17000 روستا با مشکل کمبود آب دست و پنجه نرم می کنند. این مشکل به خاطر خشک شدن منابع آبی و یا پروژه های ناموفق تامین آب روی داده است.

عبادت در رودخانه

Pascal Mannaret

8- بانوی ایرانی به نام شاه اندام در استان فارس در حال شستن دستان خود با یک کاسه آب است تا روز خود را آغاز کند.

بر طبق گزارشات مرکز ملی نظارت بر خشکسالی در ایران، سال 2017 مابین ماه های سپتامبر و دسامبر ایران در طول 67 سال گذشته خشک ترین سال آبی را گذراند و حدود 40 درصد از خاک ایران در معرض خشکسالی بسیار شدید قرار دارد.

بانوی شیرازی

Pascal Mannaret

9- عکاس در رابطه با این تصویر می گوید:

جمع آوری آب از چاه ها بخشی از زندگی روزمره مردم بولون کول (Bulunkul) در کشور تاجیکستان است. شاید بتوان گفت این منطقه یکی از مناطق ناشناخته روی کره زمین است. مطالعات سازمان ملل در سال 2012 نشان داد که اکثر مردم این کشور به آب سالم برای آشامیدن دسترسی ندارند. رودخانه و منابع آبی که مردم برای تامین آب آشامیدنی خود استفاده می کنند بیشتر توسط پسماندهای انسانی و زباله های کشاورزی آلوده می شوند.

مشکل آب در تاجیکستان

Pascal Mannaret

10- دباغی در منطقه هزارباغ در داکا، کشور هند

عکاس در رابطه با این عکس می گوید:

در سال 2013 این منطقه در لیست آلوده ترین مکان های دنیا در رتبه 5 ام قرار گرفت. دباغی در این منطقه بالغ بر 22000 متر مکعب زباله سمی را وارد رود بوری گانگا، رود اصلی داکا، می کند که باعث ایجاد بیماری های تنفسی و پوستی می شود.

دباغی در قرقیزستان

Pascal Mannaret

11- این منبع آب کوچک، بی شک نمادی برای خوشامدگویی به کسانی است که در صحرای حدود 1300000 کیلومتر مربعی گبی راهی طولانی را طی کرده اند. نام این صحرا در زبان مغولی به معنای بی آب است. گزارشی در سال 2014 از طریق بانک توسعه آسیا منتشر شد که مغولستان را در معرض خطر کم آبی می دانست. این کشور با وجود منابع طبیعی ارزشمندش با کمبود آب شدیدی مواجه شده است. بیشتر دریاچه ها و رودخانه ها با تبخیر آب به دلیل افزایش دما که در فصول گرم به حدود 45 درجه سانتی گراد می رسد و بارش های کم که کمتر از 5 سانتی متر در سال هستند، خشک شده اند. این مساله موجب بیابان زایی قابل توجهی در بخش های جنوبی این کشور شده است. 

آب در صحرای گبی

Pascal Mannaret

12-  کارگران جوان مزرعه با استفاده از آب رودخانه، یک قطعه زمین در شهر جنه (Djenné) در کشور مالی را آبیاری می کنند.

مردم این منطقه سال ها تحت تاثیر خشکسالی و کمبود آب بوده اند و اکنون نیز با کمبود آب پاک و سالم مواجه هستند. طبق گزارشات حدود 37.13 درصد از مردم روستایی به آب آشامیدنی دسترسی ندارد و حدود 78.5 درصد از مردم از کمبود سیستم تصفیه آب رنج می برند. 

زمین های زراعی در آفریقا

Pascal Mannaret

13- هندوها در حوضچه های رنگی حضور دارند و در حال برگزاری جشن های رنگ پنجامی (Rang panchami) در شهر مقدس ناسیک هستند. در این جشن حدود هزار نفر شرکت می کنند و هر استخر حدود 50000 لیتر آب را در خود جای می دهد. ناسیک در سال های اخیر با کمبود آب بسیار شدیدی مواجه بوده و این امر به خاطر کمبود بارش و اشکالات خطوط لوله کشی است. گزارشی که در فصل بهار تهیه شد، نشان می داد حدود 866 روستا با مسائل مربوط به بحران آب روبه رو هستند. 

جشن عبادی رنگ

Pascal Mannaret

14- در زنگ تفریح مدرسه، دو دختر مدرسه ای بنگلادشی مسافتی را می پیمایند تا به چشمه آب برسند. کشورهای آسیای جنوبی بالاترین تراکم جمعیت را در دنیا دارند. در هر 14762932 هکتار 160 میلیون نفر زندگی می کنند. اما از این 160 میلیون نفر، حدود 4 میلیون نفر از کمبود آب آشامیدنی و 85 میلیون نفر از نبود سیستم تصفیه آب رنج می برند.

دختران مدرسه ای در حال آب بردن

Pascal Mannaret

15- مردی در شهر بمبئی بعد از عبادت در کنار یک آبخوری می ایستد و برای خنک شدن کمی آب می نوشد.

این شهر با مشکلات آبی بسیار شدیدی مواجه است. معمولا بعد از مراسم مذهبی و آیینی، جیره بندی آب در مناطقی خاص صورت می گیرد چون این شهر بیشتر آب مورد نیاز خود را از دریاچه ها دریافت می کند. طبق گزارشات، سطح آب دریاچه ها از سال 2017، حدود 2 میلیون لیتر کاهش پیدا کرده است. 

مردی در کنار آب خوری

Pascal Mannaret

16- دختری نوجوان راهی می شود تا با کوزه از رودخانه ای در لانگارِ تاجیکستان آب بیاورد. بیشتر مردم روستایی در این کشور از همین طریق آب مصرفی مورد نظر خود را تامین می کنند و برای پیدا کردن آب سالم مسیر زیادی را می پیمایند.

دختری کوزه به دست

Pascal Mannaret

17- مردی که می خندد و در حال برداشتن آب از سقاخانه ای در شیراز است. روی کاشی های این آبخوری، عکس حضرت عباس در کنار رود فرات دیده می شود. کارشناسان تخمین می زنند که 97 درصد ایران به نوعی خشکسالی و اثرات ناشی از آن را تجربه می کند.

سقاخانه ای در ایران

Pascal Mannaret

18- مردی را می بینید که فشار آبِ آبشاری در روستای ارسلانبوب (Arslanbob) قرقیزستان را احساس می کند. قرقیزستان یکی از کشورهای آسیای مرکزی است که بحران جدی آب آن را تهدید می کند. پیدا کردن آب آشامیدنی در این کشور به دلیل خشک شدن دریاچه ها و رودخانه ها و اشکال در لوله های آب رسانی، بسیار دشوار است. 

مردی زیر آبشار

Pascal Mannaret

19- زنی در حال مدیتیشن در جزیره رئونیون در اقیانوس هند است. پیش بینی می شود که افزایش سطح آب دریاها طوفان های آبی، امواج بلند و ... را رقم زند و باعث زیر آب رفتن جزایری شود که در بخش های پست تر قرار دارند. این مساله آب ها را برای مصرف انسان، ناسالم می کند. جزیره رئونیون یک مکان پر جمعیت است و به دلیل پایین بودن از سطح آب های آزاد یکی از مکان هایی است که در معرض این خطر طغیان آب قرار دارد. 

زنی در حال مدیتیشن

Pascal mannaret

سخن آخر

با کارناوال گشتی در کشورهایی زدیم که هر کدام به نوعی با مشکل کمبود آب و خشکسالی مواجه هستند که یکی از آن ها هم کشور عزیزمان ایران است. در هر کدام از این کشورها آب به اشکال مختلفی به دست می آید و به مصرف می رسد.

نظر شما در رابطه با مصرف آب در کشورهای ذکر شده چیست؟

آینده آبی ایران را چگونه پیش بینی می کنید؟ 

آیا فکری برای صرفه جویی در مصرف آب کرده اید؟

منتظر دیدگاه های تان هستیم.

در دنیای آبی رنگ کاشی های فیروزه ای سفر می کنم تا بیابم راز این خاک مقدس را

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.