karnaval.ir

پرستو مقدم

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

26 آذر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

خروج سنگ های داغ و مذاب از دل زمین به همراه خاکستر و ابرهای عظیم، یکی از شناخته شده ترین بلایای طبیعی جهانی است که آن را فوران آتشفشان می نامیم. در کشور ما، ایران، تعداد قله های آتشفشانی اندک است و حتا فعال ترین آن ها، سال هاست که هیچ فعالیتی نداشته اند و آتشفشان خاموش به حساب می آیند. اما در بسیاری از نقاط جهان، آتشفشان های فعال دست کم یک بار در سال گدازه های داغ و قرمز رنگ خود را بیرون می ریزند.

سال 2017، از نظر میزان فعالیت آتشفشان ها در جایگاه متوسط قرار می گیرد اما باز هم تعداد فوران ها در آن بسیار زیاد بوده است. طبق مطالعات انجام شده، از میان 1500 آتشفشان فعال، 50 مورد هر سال فوران می کنند و سنگ و اجسام سخت با حرارت بالای مرکز زمین به مواد نرم مذاب تبدیل شده و از قله کوه سرازیر می شوند. جریان گدازه ها و تشکیل ابرهای بخار که تا چند هزار متری سطح دریا بالا می روند، از زیباترین صحنه هایی هستند که در طبیعت موفق به دیدارشان می شویم. این اتفاقات شاید از فاصله نزدیک وحشتناک جلوه کنند؛ اما تماشای آن ها از فاصله دور یا دیدن عکس های‌شان ما را انگشت به دهان خواهد گذاشت.

به دلیل عدم فعالیت آتشفشان های واقع در ایران، شاید ما هرگز امکان تماشای زیبایی فوران گدازه ها را نداشته باشیم؛ پس تصمیم گرفتیم تصاویری حیرت انگیز از آتشفشان های سراسر جهان را در اختیار دوستان کارناوال قرار دهیم و لذت تماشای تصاویری بی نظیر را با همراهان همیشگی خود شریک شویم. به همین منظور سری به وبسایت آتلانتیک (The Atlantic) زده و عکس هایی از این حادثه را که همگی متعلق به سال 2017 بودند، برای‌تان به ارمغان آورده ایم. با ما باشید تا ببینیم در یک سال گذشته کدام نقاط دنیا میزبان سنگ های مذاب و قرمز رنگ بوده و ساکنان آن ها فرصت تماشای ابرهای عظیم الجثه خاکستر را داشته اند.

فوران آتشفشان

1- روسیه | 5 دسامبر 2017

فوران خاکستر از درون آتشفشان شیوِلاچ (Shiveluch)، شبه جزیره کامچاتکا (Kamchatka).

آتشفشان شیوِلاچ روسیه

Gennady Teplitskiy

2- اندونزی | 3 نوامبر 2017

بانوی اندونزیایی از روستای تیگا پانجور (Tiga Pancur)، به کوه سینابونگ (Mount Sinabung) چشم دوخته است. این آتشفشان برای اولین بار پس از 400 سال خاموشی، در سال 2010 فوران کرد. فوران مجدد این کوه در سال 2013 اتفاق افتاد و از آن زمان تا کنون اهالی سوماترای شمالی (North Samutra) فعالیت مداوم سینابونگ را شاهد هستند.

کوه سینابونگ

Ivan Damanik

3- کوه سینابونگ | 12 فوریه 2017

آتشفشان سینابونگ با ابرهای قرمز رنگ از خاکستر، نمایشی دیدنی برپا می کند. این تصویر فوق العاده از منطقه کارو (Karo) واقع در سوماترای شمالی و با تکنیک عکاسی نوردهی طولانی (Timed-Exposure) ثبت شده است.

ورود به صفحه اختصاصی عکاسی با نوردهی طولانی

آتشفشان سینابونگ

4- خاکستر غلیظ سینابونگ | 10 فوریه 2017

کودکان دبستانی منطقه کارو، بی اعتنا به فوران خاکستر کوه سینابونگ در حیاط مدرسه بازی می کنند.

آتشفشان سینابونگ

5- پس از فوران سینابونگ | 2 آگوست 2017

موتورسواران روستای تیگا پانجور سر و صورت خود را پوشانده اند تا از گزند خاکستر و دود موجود در هوا، در امان بمانند.

موتورسواران روستای تیگا پانجور

Ivan Damanik

6- فرانسه | 3 فوریه 2017

گدازه هایی که در این عکس دیده می شوند، متعلق به کوه پیتون دِ لا فورنِز (Piton de la Fournaise)، یکی از فعال ترین قله های آتشفشانی جهان هستند. این کوه در جزیره رئونیون (Réunion) واقع شده که در میان اقیانوس هند قرار دارد. این تصویر با تکنیک نوردهی طولانی به ثبت رسیده است و به ما این امکان را می دهد تا ترکیب شگفت انگیزی از درخشش قرمز رنگ گدازه ها و خاکستر ناشی از فوران مواد مذاب را شاهد باشیم. 

کوه پیتون دِ لا فورنِز

Gilles Adt

7- گدازه های پیتون دِ لا فورنِز | 14 جولای 2017

با توجه به اخبار موسسه بررسی آتشفشان های کوه پیتون د لا فورنز (OVPF)، در تاریخ مذکور مواد مذاب از این قله فوران کرده و بر سطح جزیره رئونیون جاری شده اند.

آتشفشان پیتون د لا فورنز

Richard Bouhet

8- تصویر هوایی از گدازه های پیتون دِ لا فورنِز | 1 فوریه 2017

تصویر هوایی پیتون دِ لا فورنِز

Richard Bouhet

9- جزایر الیوشن | 28 می 2017

در روز بیست و هشتم ماه می 2017 یک ماهواره هنگام عبور از فراز آتشفشان چینه ای بوگِسلوف (Bogoslof) تصاویری از فوران آن ثبت کرد. آتشفشان چینه ای به آتشفشان های مرتفع و مخروطی‌ شکل گفته می شود که از روی هم قرار گرفتن لایه های سفت‌شده‌ گدازه، سنگ آذرین و خاکستر آتشفشانی به‌وجود آمده است. 

فوران بوگِسلوف 18 دقیقه پیش از این عکس آغاز شده بود و آنچه ما مشاهده می کنیم، حرکت غبار و خاکستر گدازه ها به سمت آسمان، تا ارتفاع 12192 متری است. این آتشفشان که در ماه های آغازین سال 2017 فعالیت زیادی داشته است، با پراکنده کردن آب های اطراف خود هنگام انفجار، ابرهایی عظیم و سفید رنگ تولید می کند. این آتشفشان در جزایر الیوشن (Aleutian Islands) قرار گرفته که به طور مشترک به آمریکا و روسیه تعلق دارد.

آتشفشان بوگِسلوف

Dave Schneider

10- فوران بوگسلوف از زاویه ای دیگر | 28 می 2017

در این عکس می توانیم نگاهی نزدیک تر به حادثه 28 می داشته باشیم. برخورد گدازه های داغ و گازهای آتشفشانی با آب، بخارهای سفید رنگ چنینی را پدید می آورد و این پدیده با عنوان تِفرا جتس (Tephra Jets) شناخته می شود.

فوران بوگسلوف

Dave Schneider

11- فوران بوگسلوف از دید یک ماهواره | 28 می 2017

این تصویر توسط ماهواره هواشناسی هیمیاواری 8 (Himawari 8) ثبت شده که به کشور ژاپن تعلق دارد.

فوران بوگسلوف

Himawari 8

12- جزیره آنالاسکا | 23 ژوئن 2017

ابر عظیم الجثه ای بر اثر فوران آتشفشان بوگسلوف تشکیل شده و عکاسی در 67 کیلومتری جنوب این آتشفشان، در ساحل ماتِن کُو (Mutton Cove) آن را در قاب تصویر جای داده است. موسسه بررسی آتشفشان آلاسکا، ارتفاع این ابر را حدود 10972 متر تخمین زد.

جزیره آنالاسکا

Masami Sugiyama

13- کاسه آتشفشانی بوگسلوف | 15 آگوست 2017

کاسه آتشفشانی (Caldera) معمولا پس از فوران آتشفشان و فرو ریختن زمین و ارتفاعات اطراف آن اتفاق می افتد. برخی قطعات بلند موجود در تصویر، متعلق به اولین خروج گدازه های بوگسلوف از آب، در سال 1796 هستند.

کاسه آتشفشانی بوگسلوف

Janet Schaefer

14- کاستاریکا | 6 ژانویه 2017

یک گردشگر در شهر کارتاگو (Cartago)، به بخار و خاکسترهای آتشفشان توریالبا (Turrialba) می نگرد. مسوولان کشور کاستاریکا شهرهای اطراف این آتشفشان را امن اعلام کرده بودند.

آتشفشان توریالبا کاستاریکا

Ezequiel Becerra

15- درختان مرده | 3 فوریه 2017

جریان گدازه های توریالبا، سبب سوختن و نابودی درختان کارتاگو شده است.

درختان کارتاگو پس از فوران آتشفشان

Ezequiel Becerra

16- شیلی | 6 دسامبر 2017

در این عکس که از شهر پوکن (Pucon) در هشتصد کیلومتری سانتیاگو (Santiago) به ثبت رسیده است آتشفشان ویلاریکا (Villarrica) را می بینید که نشانه هایی از فعالیت دارد.

آتشفشان ویلاریکا

Christian Miranda

17- جزایر هاوایی | 28 ژانویه 2017

دالان گدازه ای که از آتشفشان کیلاویا (Kīlauea) به اقیانوس می ریزد، آبشاری قرمز رنگ پدید آورده است. این جریان با فروپاشی دالان در 2 فوریه قطع شد.

آتشفشان کیلاویا

18- عکس هوایی از جزایر هاوایی | 16 دسامبر 2016

ساحل کُنا کوهالا (Kona Kohala) میزبان گدازه هایی است که به اقیانوس وارد شده اند.

جزایر هاوایی

George Rose

19- کیلاویا | 6 دسامبر 2017

زمین شناسان موسسه مطالعات آتشفشانی هوایی، شاهد خرابی زمین های اطراف آتشفشان بر اثر جریان مواد مذاب کیلاویا بودند. گدازه های خشک شده پیشین نیز حجم بالا و حرارت گدازه ها را تاب نیاورده و خرد شده اند.

مواد مذاب کیلاویا

20- اقیانوس آرام | 4 اکتبر 2017

نور ماه و درخشش گدازه هایی که از کیلاویا به آب می ریزند، جلوه خاصی به فضا بخشیده اند.

آتشفشان در اقیانوس آرام

سخن آخر

برخی از بلایای طبیعی، علی رغم مخاطراتی که برای انسان ها، حیوانات و حتا گیاهان دارند، سوژه های خوبی برای عکاسی به شمار می روند.

شما در مورد عکس های آتشفشانی چه نظری دارید؟

کدام عکس را بیشتر دوست داشتید؟

آیا تا به حال فوران آتشفشان را از نزدیک مشاهده کرده اید؟

در انتظار دیدگاه ها و تجربیات شما خوبان هستیم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.