karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 خرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

از هنگامی که خورشید بالا می آید و روز آغاز می شود؛ کره زمین خود را برای اتفاق های تازه آماده می کند. حتا نخبه ترین مردم و بهترین دانشمندان هم نمی توانند حوادث یک روز کامل در این پهنه خاکی را پیش بینی کنند. در میان اتفاق های تازه ای که همه روزه با آن ها روبه‌رو هستیم بعضی موارد، بسیار تلخ و ناگوار به شمار می آیند؛ مانند بلایای طبیعی که تا به امروز موجب شگفتی بسیاری از ما شده اند. در چند روز گذشته، یکی از این موارد حیرت آور و غیر قابل پیش بینی در سرزمین گواتمالا رخ داد که تاسف همه جهانیان را در پی داشت.

گواتمالا در بالای قاره آمریکای جنوبی جای خوش کرده است و طبیعت چشم نوازی دارد. جنگل های انبوه و سرسبز، بیابان ها و دریاچه های چشم نواز، از دیدنی های جذاب جمهوری گواتمالا به حساب می آیند. اما یکی از مهمترین ویژگی های زیست بومی که باعث شهرت این سرزمین شده است، آتشفشان ها هستند. این کشور در حدود ۳۰ کوه آتشفشانی دارد که هشت تای آن ها آتشفشان فعال به شمار می روند. متاسفانه تاکنون، فوران های آتشفشانی صدمات جبران ناپذیری بر گواتمالا وارد کرده اند؛ اما مردم این کشور با صبوری، در مقابل حوادث پیش آمده ایستاده اند و زمین شان را ترک نمی گویند. به تازگی نیز در این سرزمین فوران آتشفشانی رخ داده است که ما را بر آن داشت تا سفری تصویری به گواتمالا داشته باشیم و از دریچه عکس ها، این حادثه دردناک را از نظر بگذرانیم.

در تاریخ سوم ژوئن امسال (2018)، قله فوئگو (Fuego) فوران کرد و زندگی مردم در نواحی اطراف به کلی دگرگون شد. اما متاسفانه حادثه سوم ماه ژوئن پایان ماجرای فوران فوئگو نبود. در تاریخ ۶ ژوئن باری دیگر این آتشفشان فوران کرد و از جنوب آن مواد مذاب سرازیر شدند. این در حالی رخ داد که گروه های نجات و آتشفشان ها، عملیات آواربرداری را آغاز کرده بودند و مجبور به ترک منطقه شدند. بد نیست بدانید که فوئگو، از فعالترین کوه های آتشفشانی آمریکای جنوبی به حساب می آید و طی 500 سال گذشته، 60 بار فوران کرده است! با این وجود، هنوز هم خانه های مسکونی بسیاری در اطراف این کوه قرار دارند. همین سبب شده تا در حین وقوع حادثه دست کم 99 تن کشته شده، 197 تن مفقود شوند و ز خمی های بی شماری از این حادثه بر جای بماند. البته باید بدانید که آمار صدمات ناشی از فوران فوئگو، لحظه به لحظه در حال تغییر است و هنوز نمی توان به طور قطعی، درباره تعداد افراد کشته شده صحبت کرد.

قابل توجه است که جریان‌هایی به نام «پیروکلاستیک» بر حادثه فوران فوئگو دامن زده اند؛ پیروکلاستیک مخلوطی از گاز داغ و مواد آتشفشانی ست که به سرعت می تواند نواحی مختلف را در نوردد و هر موجود زنده ای را به کام خود بکشد. چندی پیش، خبر فوران کوه کیلاویا را با شما در میان گذاشتیم، حادثه ای که بر حدود 200 خانه در جزیره بزرگ هاوایی صدمه زد و در نتیجه موجب آوارگی ساکنان بخش هایی از این جزیره شد. اما آمار مرگ و میری از این حادثه گزارش نشده است. با در کنار هم گذاشتن خبر فوران کیلاویا و فوئگو، می توانیم به تفاوت گسترده کوه های آتشفشانی پی ببریم و ببینیم که به سختی می توان رفتار این کوه های خشمگین و آن چه به بار می آورند را پیش بینی کرد. 

مواد آتشفشانی فوئگو تا حدود 322 کیلومتر از نواحی اطراف کوه را پوشاندند؛ و در دو ناحیه مسکونی ال رودیو (El Rodeo) و سن میگل لوس لوتس (San Miguel Los Lotes) صدمات جدی به بار آوردند. فوران فوئگو، فاجعه بارترین حادثه آتشفشانی 4 دهه گذشته به شمار می رود و بر زندگی حدود ۱٫۷ میلیون نفر تاثیر گذاشته و سه هزار انسان را بی خانمان کرده است. می خواهیم تصاویر این حادثه تلخ را از نظر بگذرانیم؛ اما پیش از آغاز سفر باید بدانید که تصاویر پیش رو، متعلق به سه روز اول حادثه هستند؛ زمانی که هنوز مردم از انفجار آتشفشانی دوم بی خبر بودند.

در این سفر تلخ کارناوال را همراهی کنید و در غم مردم گواتمالا شریک شوید.

فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا

Johan Ordonez

1- ابری از جنس مرگ بر فراز آسمان گواتمالا

تصویر پیش رو از منطقه مسکونی الوتنانگو (Alotenango) در گواتمالا به ثبت رسیده و ابری از دود و گاز را نشان می دهد که از کوه آتشفشانی فوئگو منتشر شده است.

فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا

Santiago Billy

2- وقت مناسبی برای دوچرخه سواری نیست.

این تصویر را در جنوب غربی پایتخت گواتمالا، شهر گواتمالاسیتی (Guatemala City)، عکاسی کرده اند.

فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا

Orlando Estrada

3- دخترک جان سالم به در برد. 

فوران فوئگو را فاجعه بارترین حادثه آتشفشانی 4 دهه گذشته می دانند و گفته می شود که این حادثه بر زندگی حدود ۱٫۷ میلیون نفر تاثیر گذاشته و ۳۰۰۰ تن انسان را بی خانمان کرده است.

فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا

4- فرار تنها راه برای نجات

مردم روستای ال رودئو (El Rodeo) در حال ترک محل سکونت شان هستند؛ چرا که وضعیت به صورت بحرانی ست و هر لحظه امکان فوران دوباره آتشفشان وجود دارد. این تصویر در یکی از دپارتمان های (1) کشور گواتمالا به نام اسکینتلا (Escuintla department) به ثبت رسیده است.

پاورقی


1: دپارتمان نوعی از تقسیم های کشوری ست که در برخی نقاط دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. کشور گواتمالا از 22 دپارتمان تشکیل شده است.

فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا

Noe Perez

5- وحشت در نگاه شان موج می زند.

فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا

Fabricio Alonzo

6- فوران مواد مذاب، خراشی دیگر بر دل مردم گواتمالا

فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا

Luis Soto

7- کورسویی از امید

 تصویر پیش رو یک روز پس از فوران اصلی آتشفشان در گواتمالا به ثبت رسیده است؛ زمانی که جست و جو برای افراد مفقود و آواربرداری را آغاز کرده بودند. زنی که در این تصویر می بینید از غم از دست رفتگانش چنین شیون می کند؛ اگرچه هنوز امیدی برای یافتن آن ها در زیر آواره های روستای سن میگل لو لوتس (San Miguel Los Lotes) دارد.

فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا

Johan Ordonez

8- بوی مرگ شهر را فراگرفته

مردم در کنار یک مرده شورخانه موقت ایستاده اند و در انتظار و بلاتکلیفی به سر می برند.

فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا

Luis Soto

9- استقامت و انجام وظایف به هر قیمتی

سربازی در منطقه «سن میگل لو لوتس» در منطقه خطر قرار گرفته و مشغول انجام وظیفه است. این تصویر را یک روز پس از وقوع اولین فوران آتشفشانی عکسبردرای کرده اند. 

فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا

Luis Echeverria

10- آتش نشان ها نیز در سوگ عزیزان شان هستند.

فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا

Santiago Billy

11- داوطلب ها برای کمک از راه رسیدند.

این افراد از مردمان منطقه سن میگل لو لوتس هستند و حالا در این شرایط بحرانی به کمک هم نوعان شان آمده اند.

فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا

Luis Echeverria

12- شهری به رنگ خاکستر

فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا

Johan Ordonez

13- دوست بازیافته

شرایط وخیمی در گواتمالا جریان دارد اما پیدا کردن یار وفادار خود، قدری از آشوب این مرد کاسته است.

فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا

Luis Soto

14- نگاهی به آنچه زمین بر سر گواتمالا آورد...

با تماشای این تصویر، بیشتر به عمق فاجعه و تلخی حادثه گواتمالا پی می برید. آتشفشان فوئگو همه چیز را در کام خود فرو برده است.

فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا

Johan Ordonez

15- ولع بی پایان آتشفشان

حتا جانوران نیز از چنگال خشم کوه فوئگو جان سالم به در نبردند.

فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا

Luis Soto

16- عملیات نجات

گروه نجات را می بینید که به دنبال قربانیان حادثه آتشفشان، منطقه سن میگل لو لوتس را جست و جو می کنند.

فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا

Johan Ordonez

17- گروه نجاتی برای همه موجودات زنده

تماشای این تصویر حقیقتا مایه آرامش است؛ می بینیم که بعضی از انسان ها حتا در چنین شرایطی نیز، به سلامت دیگر جانداران اهمیت می دهند.

فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا

Johan Ordonez

18- داستان ادامه دارد...

در فردای فوران، یعنی چهارم ماه ژوئن، هنوز هم ابری کوچک از غبار و گازهای خطرناک بر فراز قله فوئگو دیده می شود. البته می دانیم که این پایان ماجرا نیست و چند روز بعد، دوباره فوران بزرگی در گواتمالا رخ داده است.

فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا

Johan Ordonez

19- پیروکلاستیک جاری

همان طور که پیش تر گفتیم، در حین فوران فوئگو، جریانی موسوم به پیروکلاستیک نیز به سوی مناطق مسکونی روانه شد که در تصویر، نمایی نزدیکتر از آن را می بینید. 

فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا

Johan Ordonez

20- فرار از پیروکلاستیک ها

این تصویر یک روز پس از فوران اصلی به ثبت رسیده است. افسر پلیسی را می بینید که از جریان پیروکلاستیک هایی که دوباره از فوئگو جاری شده اند فرار می کند. اگر چه در ظاهر، این مواد چندان ترسناک به نظر نمی رسند و بیشتر شبیه توده ای از خاک هستند اما به شدت داغند و صدمات جبران ناپذیری وارد می کنند.

فوران آتشفشان فوئگو در گواتمالا

Luis Echeverria

سخن آخر

به تماشای فوران آتشفشان کوه فوئگو در کشور گواتمالا نشستیم و تصاویر دردناک و غم مردم در این سرزمین را از نظر گذراندیم. دیدیم که پیروکلاستیک ها، چه بر سر این کشور آوردند.

نظر شما درباره این تصاویر چه بود؟

پیش از این تا چه حد ابعاد دردناک این حادثه را می دانستید؟

دیدگاه خود را برای ما بنویسید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.