karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

29 بهمن 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

بسیاری اوقات برای اشاره به ارزش بالای یک چیز از کلمه طلا استفاده می کنیم. این فلز کمیاب است و ویژگی هایی را دارد که در کمتر فلز دیگری به چشم می خورد. از جمله این ویژگی ها می توان به کاربردپذیری آسان، تصفیه راحت، مقاومت در مقابل زنگ زدن و خوردگی اشاره کرد و یا از رنگ متمایز و واکنش‌ناپذیری با دیگر عناصر نام برد. به دلیل ارزش بالای این فلز، معادن طلا جزو ارزشمندترین منابع برای کشورهای مختلف هستند و اقتصاد تعدادی از سرزمین ها به این منابع وابسته است.

کشور غنا یکی از غنی ترین کشورها از نظر برخورداری از معادن طلاست و این فلز به وفور در آن یافت می شود. مردم غنا زندگی متفاوتی دارند که بر پایه وجود این معادن تعریف شده است. همین بهانه ای شده تا هایدی وودمن عکاس مستند و پرتره استرالیایی قدم به این کشور بگذارد و تصاویری را از شیوه متفاوت زندگی در آن به ثبت برساند. بیشتر آثار این عکاس به مسایل مربوط به حاشیه نشینان و پناهندگان در کشورهای در حال توسعه می پردازد و سعی دارد جلوه هایی از زندگی آنها را نشان دهد. 

او درباره مجموعه تصاویرش از غنا که نام آن را «تب طلا» گذاشته است، می گوید:

تاریخچه غنی در زمینه طلا، معدن و تجارت بر هیچ کس پوشیده نیست. این تاریخچه در ساختار فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه نیز ریشه دوانده و این کشور به معنای واقعی کلمه بر روی طلا شکل گرفته است. در گذشته غنا را با عنوان قاره طلا می شناختند که تحت استعمار انگلیس بود. ستون فقرات اقتصاد این کشور برای مدت یک قرن با استفاده از طلا شکل گرفته است.

امروزه بیش از ۸۰ درصد درآمد صادرات معادن غنا را فلزات گرانبها تشکیل می دهند و تقریبا ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی نیز به آنها اختصاص دارد. در نتیجه غنا حساسیت بالایی نسبت به تغییرات در قیمت طلا دارد.

رابطه غنا با طلا رابطه ای پیچیده و متناقض است؛ این صنعت از یک سو برای زنده ماندن اقتصاد رسمی کشور اهمیت دارد و از سوی دیگر، تولید فلزات گرانبها اثراتی ویرانگر و دراز مدت بر محیط زیست آن می گذارد. این امر اثرات اجتماعی و اقتصادی متضاد مستقیم و غیرمستقیمی را به دنبال می آورد چرا که تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد از مردم برای تامین نیازهای خود به کار کردن روی انواع مختلف معادن وابسته هستند.

سلامت و موفقیت غنا به عنوان یک کشور و به عنوان یک جامعه با محیط زیست و مردم اش ارتباطی حیاتی دارد. جستجوی بی رحمانه طلا نابودی چیزهایی را به دنبال دارد که در دراز مدت هزینه سنگین تری را به غنا تحمیل خواهند کرد. 

امروز در کارناوال تصاویر این عکاس از غنا را با هم مرور می کنیم. با ما همراه باشید...

غنا

1- مردمی که سخت مشغول کارند

این تصویر بخشی از معدن کاری غیر قانونی در غنا را نشان می دهد و مردمانی که مجبورند برای امرار معاش به سختی کار کنند.

معادن طلا غنا

2- عملیاتی به نام گالامزی

در زبان بومی به برداشت از معادن گالامزی (Galamsey) می گویند که به معنای "جمع کن و بفروش" است.

معادن طلا غنا

3- مرد طلایی

معادن طلا غنا

4- خالی از استخراج کنندگان طلا

معادن طلا غنا

5- کمی استراحت

معادن طلا

6- نگاهی غم آلود

او می گوید:

من می دانم که این کار خطرناک است و می تواند من را بیمار کند و یا به من صدمه بزند اما پول خوبی از آن در می آید و البته من هم انتخاب دیگری ندارم.

معادن طلا

7- آلودگی رودخانه ها

برای شستشوی سنگ های استخراج شده از معدن از جیوه و سیانور استفاده می شود تا طلای خالص از آنها به دست آید. پس از اتمام کار آلودگی ناشی از این مواد شیمیایی در محیط باقی می مانند و نتیجه اش چیزی می شود که در تصویر می بینید.

برداشت طلا در غنا

8- دهمین منبع بزرگ طلا در جهان

شهر آبواسی (Obuasi) دهمین سپرده بزرگ طلا در جهان را دارد. وقتی در ماه مارس 2014 اعلام شد که معادن می خواهند استخراج را متوقف کنند، 5،000 کارگر از کار بیکار شدند.

9- زنان بومی در حال تهیه روغن پالم

زنان نیز در اقتصاد خانواده سهم دارند و با تهیه روغن پالم سعی می کنند قدمی در درآمدزایی بردارند.

مردم غنا

10- بزرگترین معدن طلا در غنا

در تصویر نمایی از معدن تارکوا (Tarkwa) را می بینید که بزرگترین معدن طلا در غنا محسوب می شود.

معدن طلا غنا

11- جایی برای به دست آوردن طلا

اینجا یکی از مکان هایی است که در آن استخراج معدن روباز صورت می گیرد. این نوع استخراج در محلی که ذخایر معدنی در نزدیکی سطح زمین قرار گرفته اند انجام می شود. این کار آسیب هایی همچون خشک شدن رودخانه ها، آلودگی آب ها و محیط زیست و به دنبال آن بیماری ها را با خود می آورد اما به دلیل هزینه پایین از طرفداران بیشتری برخوردار است.

معدن طلا غنا

12- زیبایی هایی که معادن خلق کرده اند

معادن طلا غنا

13- استخراج غیرقانونی مردم غنا

معادن طلا غنا

معادن طلا غنا

14- وضعیت نامناسب محل زندگی معدنچی ها

مردم غنا

15- آینده ای مبهم

مردم غنا

16- تلاشی که پایان ندارد

معادن طلا غنا

17- دست و پنجه نرم کردن با مرگ

کار در این معادن آلوده زندگی افراد را با خطرات جدی مواجه می کند.

سخن آخر

سفری کوتاه به غنا داشتیم و با ثروت این سرزمین آشنا شدیم.

آیا از وجود چنین منابع ارزشمندی در غنا خبر داشتید؟

نظرتان در مورد این تصاویر چیست؟

منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

تو ایران مگه به مردم تعلق داره

انتشار:16 خرداد 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.