karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

25 تیر 1397

به روز رسانی

05 بهمن 1401

این روزها زیاد می شنویم که بیماری های واگیردار کنترل شده و برای بسیاری از آن ها واکسن یا دارو کشف کرده اند. پیشرفت علوم پزشکی همیشه خبر خوبی بوده است اما شاید همه بر اهمیت این موضوع واقف نباشیم. امروز می خواهیم با هم تصاویری را مرور کنیم که تصورتان را از بیماری های همه گیر دگرگون می کنند. می خواهیم به یک قرن پیش سفر کنیم، زمانی که آنفولانزا به یکی از بزرگترین معضل های جامعه جهانی تبدیل شده بود.

حدود صد سال پیش (1918) بیماری آنفولانزا به سرعت در جهان گسترش یافت و در مدت بسیار کمی جان میلیون ها نفر را گرفت. آمارها نشان می دهند که شمار کشته شدگان در طی پانزده ماه به 50 یا بیش از 100 میلیون نفر رسیده بود. همه جا درباره این بیماری وحشتناک صحبت می کردند و متاسفانه بیمارستان ها و گورستان ها با سرعت هرچه تمام تر در حال پر شدن بودند. مریض ها قرنطینه می شدند و در مراکز اورژانس ناقلان بیماری را بررسی می کردند اما باز هم جلوی شیوع آنفولانزا گرفته نمی شد. یکی از دلایل شیوع این مریضی جابه‌جایی مداوم سربازانی بود که درگیر جنگ جهانی اول بودند. با این که جنگ به پایان رسیده بود اما هنوز هم سربازها به مناطق گوناگون می رفتند تا به خانواده و آشنایان شان بپیوندند و همین موضوع بر بیشتر شدن مبتلایان به آنفولانزا تاثیر می گذاشت. البته ریشه اصلی شیوع آنفولانزا هنوز به صورت دقیق هم مشخص نیست. برخی معتقدند که آنفولانزا از اسپانیا به دیگر نقاط جهان شایع شد زیرا نوع بیماری را آنفولانزای اسپانیایی تشخیص داده بودند در آن زمان داستان های متعددی درباره حوادث ناگوار در اسپانیا دهان به دهان می شد و بر این شایعه ها دامن می زد.

کشورهای بسیاری درگیر آنفولانزا شده بودند اما حالا مدارک مربوط به همه سرزمین ها در دسترس نیست و بیشتر اسناد، مربوط به آنفولانزا در اسپانیا هستند؛ اما با کمی بررسی متوجه خواهید شد که اغلب کشورهای اروپایی درگیر این بیماری هولناک بودند. شاید باورتان نشود اما صد سال پیش، این بیماری از بدترین بلایایی بود که انسان ها با آن دست و پنجه نرم کردند. می گویند آنفولانزا باعث شد که 6 درصد از مردم کره زمین تنها طی یک سال جان شان را از دست بدهند.

وب‌سایت آتلانتیک تصاویری از شیوع بیماری آنفولانزا در بین سال های 1918 و 1919 را گردآوری کرده است که در ادامه به تماشای شان می نشینیم. البته این را در نظر داشته باشید که تصاویر بیشتر به پیشگیری ها و کمک های گروهی پرداخته اند و به هیچ وجه دلخراش و ناراحت کننده نیستند.

با کارناوال همراه شوید.

شیوع آنفولانزا

1- پلیس های ماسک دار

پلیس ها در یک خیابان در شهر سیاتل ایالت واشنگتن ایستاده اند؛ همه آن ها ماسک به صورت دارند، این ماسک ها توسط صلیب سرخ بین مردم پخش شده بودند.

شیوع آنفولانزا

2- مراسم تشییع جنازه

این تصویر در فوریه سال 1919 به ثبت رسیده است و تشییع جنازه یکی از سربازان آمریکایی را در کشور روسیه به نمایش می گذارد. سربازان آمریکایی و حتا نیروهایی از دیگر کشورها به روسیه رفته بودند تا در جنگ داخلی این کشور کمک رسانی کنند و در این حین، عده ای، از جمله این سربازِ درون تابوت جان باختند. به طول کل در مداخله شمال روسیه (North Russia Intervention)، سه سرباز آمریکایی کشته شدند و بسیاری با رنج آنفولانزا به خانه های شان باز گشتند. 

تشییع جنازه سرباز آمریکایی در روسیه

3- مبارزه با آنفولانزا

این تصویر مبارزه با آنفولانزا در سیاتل در سال 1918 را نشان می دهد. کارکنان در یکی از اتاق های صلیب سرخ مشغول کار هستند و همان طور که می بینید همگی ماسک به صورت دارند.

شیوع آنفولانزا

4- قربانیان بیماری آنفولانزا

در تصویر مبتلایان به آنفولانزا را در بیمارستانی می بینید که در شهرک فورت رایلی (Fort Riley) ایالت کانزاس قرار داشته است.

شیوع آنفولانزا

5- نقش مهم ماسک ها

در تصویر سمت چپ یک مسوول قطار را می بینید که در حال چک کردن مسافران است، او می خواهد بداند که آیا همه سواران ماسک دارند یا خیر. اما عکس سمت راست رفتگرانی را به تصویر می کشد که در حال جمع آوری ماسک ها از روی زمین هستند. در آن زمان بسیاری معتقد بودند که وجود ماسک بر صورت تمام مردم شهر جلوه مسخره ای دارد و سازمان سلامت نیویورک این شعار را منتشر کرد که «مسخره باشید بهتر از آن است که بمیرید!»

شیوع آنفولانزا

6- زندگی جاریست 

با این که همه جا حرف از شیوع آنفولانزا بود ولی در این عکس تایپیستی را مشاهده می کنید که ماسکی به صورت زده و در حال انجام کارهای روزانه اش است.

شیوع آنفولانزا یک قرن پیش

7- همه کارها را به فضای باز منتقل کنید!

در زمان شیوع آنفولانزا مردم را تشویق می کردند که کارهای خود را در فضای باز انجام دهند تا از بیشتر شدن بیماری ها در مکان های سربسته جلوگیری شود. این تصویر هم مردمی را نشان می دهد که در حال اصلاح کردن در محیطی باز هستند.

شیوع آنفولانزا یک قرن پیش

8- دادگاه رسمی‌ست

فقط آرایشگرها در فضای باز فعالیت نمی کردند، بلکه دادگاه ها نیز به صورت علنی و در محیطی باز برپا می شدند؛ همانند تصویری که در ادامه می بینید.

شیوع آنفولانزا یک قرن پیش

9- کلاس فیزیک

دانش آموزان کوشا در حال یادگیری درس فیزیک در فضای باز هستند تا کمتر در معرض ابتلا به آنفولانزا باشند.

شیوع آنفولانزا یک قرن پیش

10- دعای دسته جمعی

جماعتی را می بینید که جلوی کلیسای سنت ماری در سانفرانسیسکو گردهم آمده اند تا برای شفای بیماران شان دعا کنند.

شیوع آنفولانزا یک قرن پیش

11- ساخت اسباب بازی

در زمان شیوع بیماری آنفولانزا مدارس تعطیل شده بودند و کودکان آمریکایی زمان خود را صرف ساخت اسباب بازی می کردند تا پناهندگان خارجی را شاد کنند.

شیوع آنفولانزا یک قرن پیش

12- سربازان آماده به خدمت

سربازان آمریکایی را در سیاتل می بینید که همه ماسک به صورت دارند. آن ها به سوی فرانسه رهسپار بودند که سوژه این عکاس شدند.

شیوع آنفولانزا یک قرن پیش

13- دخترک های بی گناه ژاپنی

دخترهای کوچک ژاپنی هم از بیم ابتلا به بیماری آنفولانزا با ماسک به این سو و آن سو می رفتند.

شیوع آنفولانزا یک قرن پیش

14- شیوع آنفولانزا در استرالیا

مردم شهر سیدنی استرالیا نیز از آنفولانزا در امان نبودند. همان گونه که در تصویر می بیند کمک رسان ها با ماسک در شهر پرسه می زدند تا به بیماران کمک کنند.

شیوع آنفولانزا یک قرن پیش

15- سربازان صربستانی در نبرد با آنفولانزا

این عکس از سربازان صربستانی گرفته شده است که در بندر روتردامِ هلند به بیماری آنفولانزا مبتلا شدند. در این بیمارستان اغلب بیمارها پرتغالی یا صرب بودند.

شیوع آنفولانزا یک قرن پیش

سخن آخر

همه می دانیم که بیماری ها از مهم ترین مشکلاتی هستند که از دیرباز گریبان گیر موجودات زنده بوده اند. یکی از بیماری های وحشتناکی که باعث کشته شدن افراد بسیاری شد، آنفولانزا بود که خوشبختانه حالا کنترل شده است. امروز با هم تصاویری از شیوع این بیماری در تمام دنیا را مرور کردیم.

نظر شما درباره این عکس ها چه بود؟ آیا تا به حال به آنفولانزا مبتلا شده اید؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.