karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 آبان 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

کشورمان ایران در میان مردم جهان چندان شناخته شده نیست و با وجود پیشرفت ابزارهای ارتباطی و رسانه های مختلف، هنوز دنیا از آنچه در کشورمان می گذرد اطلاعات درستی ندارد. حال 30 سال در زمان به عقب بازگردید، به دوره ای که ایران درگیر جنگ با عراق بود و خبرنگاران بیشتر رسانه های مختلف جهان در آن زمان امکان ورود به کشور را نداشتند. خوشبختانه اما در این دوره یک عکاس خانم آلمانی به نام کیسی هیوگل فینک (Casey Hugelfink) به ایران رفت و آمد داشت و توانسته بود زندگی روزمره مردم ایران را با دوربین 35 میلی متری الیمپوس اوم (35mm Olympus OM) خود به تصویر بکشد. او بعدها این عکس ها را به وسیله اپ کمرا پلاس (یکی از اپ های پردازش عکس بر روی گوشی های آیفون) پردازش و منتشر کرد. 

کیسی هیوگل فینک در مورد این تجربه خود چنین می گوید:

من با یک ایرانی ازدواج کرده بودم و ما صاحب مغازه صنایع دستی ایرانی در مونیخ آلمان بودیم. به همین دلیل با تاجرهای بازار در اصفهان در ارتباط بودیم و هرازگاهی طی سال های 1980 تا 1989 به ایران سفر می کردیم. در این سفرها به خانواده های مان سر می زدیم اما هیچ گاه در ایران زندگی نکردیم. 

من واقعا ایران و مردمش را دوست دارم، سال های جنگ اوقات سختی برای مردم بود، از آن دوره کوپن های غذایی، خاموشی های شبانه و مرگ که گریبان هر خانواده ای را می گرفت، را به یاد دارم. اما اینها به آرامی از خاطرم محو می شوند و آنچه باقی می ماند عشق و حمایت شدید مردم از همدیگر است. 

این سری از عکس های کیسی هیوگل فینک در وبسایت روزنامه گاردین منتشر شده و کارناوال نیز تصمیم گرفته است آنها را با شما به اشتراک بگذارد. همراه مان باشید تا ایرانِ زمانِ جنگ را از دید یک آلمانی ببینیم و بیشتر درباره جنگ ایران و عراق بدانیم.

1- مدرسه ای در اصفهان در ماه رمضان 

معمولا از ورود زن ها به چنین مکان هایی جلوگیری می شد، اما دربان این مدرسه به ما گفت که می تواند این بار استثنا قائل شود، چرا که تمام دانش آموزان خوابیده بودند؛ این طور شد که توانستم نگاهی به این مکان ممنوع بیندازم. 

مدرسه ای در اصفهان

Casey Hugelfink

2- نانوایی در یافت آباد، روستایی در جنوب غربی تهران، 9 نوامبر 1982 (18 آبان 1361)

نانوایی یافت آباد

Casey Hugelfink

3- اسب های وحشی در یک منطقه حفاظت شده در نزدیکی بندر انزلی، شما می توانستید با قایق به اینجا دسترسی پیدا کنید. 15 آگوست 1980 (24 مرداد 1359)

اسبهای بندرانزلی

Casey Hugelfink

4- امامزاده داوود در میان کوه های البرز در نزدیکی تهران 

امامزاده داوود

Casey Hugelfink

5- بازار تجریش، شمال تهران 17 نوامبر 1982 (26 آبان 1361)

ورود به صفحه اختصاصی معرفی بازار تجریش تهران

بازار تجریش

Casey Hugelfink

6- عَلَمی در یافت آباد

علم ها در ابتدا جزوی از وسایل یک نبرد بودند و طراحی استانداردی داشتند. جنگاوران آنها را مانند پرچم ها به جنگ می بردند، اما از قرن هفدهم میلادی به بعد در ایران، علم ها در مراسم های مذهبی مورد استفاده قرار گرفتند و دیگر به کار جنگ و جنگاوران نیامدند. 9 نوامبر 1982 (18 آبان 1361)

علمی در یافت آباد

Casey Hugelfink

7- رژه ای در راه آماده سازی برای جنگ 

این تصویر از داخل یک ماشین در اصفهان گرفته شده است. زمانی که این عکس ها را می گرفتم مطمئن نبودم که می توانم چنین عکس هایی بیندازم، تصاویری که جنگ و مرگ را تا این حد عریان نشان می داد. زمانی که دوربین در دستم بود، این احساس را داشتم که باید حتما این صحنه ها را برای همیشه به ثبت برسانم. 

آماده سازی برای جنگ

Casey Hugelfink

8- بازگشت از جنگ

این عکس نیز در اصفهان به ثبت رسیده است. 

بازگشت از جنگ

Casey Hugelfink

9- بازگشت از جنگ (تشییع جنازه یک شهید)

تشییع جنازه یک شهید

Casey Hugelfink

10- مسجد تجریش، 17 نوامبر 1982 (26 آبان 1361)

مسجد تجریش

Casey Hugelfink

11- زنان در حال بازی فوتبال

این عکس پیامی از سوی زنان ایران به غرب دارد: "بله، ما حجاب داریم، مذهبی هستیم و به انقلاب اسلامی ایران رای آری داده ایم؛ اما به هیچ وجه تحت فشار نیستیم، از زندگی مان لذت می بریم، لحظات خوشی را سپری می کنیم و در حال بازی فوتبال هستیم! حالا چه می گویید؟"

زنان در حال فوتبال

Casey Hugelfink

12- زمین بازی در شهر رشت 

زمین بازی در شهر رشت

Casey Hugelfink

13- بازار کتاب در شهر قم 

بازار کتاب شهر قم

Casey Hugelfink

14- بندر انزلی 

بندر انزلی

Casey Hugelfink

بندر انزلی

Casey Hugelfink

15- خیابانی در روستای یافت آباد

خانواده همسرم خانه ای تابستانی در این منطقه داشتند، خانه ای با باغی بسیار بزرگ و درختان متنوع میوه. جای بسیار زیبایی بود. امروز اینجا به وسیله شهر تهران بلعیده شده است و باغ، دیگر وجود خارجی ندارد. 

خیابانی در روستای یافت آباد

Casey Hugelfink

16- در حیاط حرم شاه عبدالعظیم در شهر ری به "آخرین مرد درویش" برخوردیم. 

درویش حرم شاه عبدالعظیم

Casey Hugelfink

17- ماسوله، شهرکی در غرب گیلان

ماسوله

Casey Hugelfink

18- خیابانی در ماسوله، 26 مارس 1989 (6 فروردین 1368)

خیابانی در ماسوله

Casey Hugelfink

ماسوله

Casey Hugelfink

19- خاموشی در یافت آباد

باغ خانوادگی همسرم یک سیستم آبیاری مصنوعی داشت که به وسیله مهندسی آلمانی در قرن 19 میلادی ساخته شده بود. در زمان جنگ ایران و عراق، روزهای زیادی می شد که مجبور بودیم بدون آب و برق سر کنیم و ظرف های مان را در آب باقی مانده در استخر بشوییم. 10 نوامبر 1982 (19 آبان 1361)

یافت آباد

Casey Hugelfink

20- در قم با دو دخترم و یکی از دوستان

شهر قم

Casey Hugelfink

21- کوچه رضائیه نزدیکی بازار تهران، 13 نوامبر 1982 (22 آبان 1361)

کوچه رضائیه

Casey Hugelfink

سخن آخر 

امروز به همراه شما عکس هایی از ایران زمان جنگ را که توسط عکاسی آلمانی به ثبت رسیده بود مرور کردیم. نظر شما در مورد این تصاویر چیست؟ آیا این عکس ها با تصورات شما از ایران دهه 60 یکی بود؟ 

شما کدام یک از این تصاویر را بیشتر دوست داشتید؟ آیا علاقه دارید با این نوع عکس ها باز هم از گذشته ایران خبردار شویم؟

نظرها و پیشنهادهای تان را برای مان بفرستید. اگر هم تصویری از ایران دهه 60 در زمان جنگ دارید با ما و دوستان کارناوالی تان به اشتراک بگذارید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.