karnaval.ir

پرستو مقدم

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

24 آذر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

عشق به میهن، حسی است که از سال های ابتدایی در وجود بسیاری از ما شکل می گیرد و ناخواسته بخشی مهم از قضاوت های‌مان را به خود اختصاص می دهد. هر کدام از ما به عنوان یک ایرانی تا حدودی با فراز و نشیب ها و تحولات کشور خود آشنا هستیم و به لحظه لحظه سرنوشت کشورمان اهمیت می دهیم؛ اما باید بدانیم که تاریخ ایران تنها برای ما جذاب نیست، بلکه جهانگردان، عکاسان، تاریخ نویسان و باستان شناسان فراوانی از گذشته تا کنون زوایای کشور کهن ما را جالب یافته و تمام یا بخشی از عمرشان را در خاک ما سپری کرده اند.

در میان شاهان و فرمانروایان بی شماری که روزگاری در ایران تکیه بر تخت قدرت زده اند، خاندن قاجار را می توان یکی از مشهورترین ها دانست. تقریبا تمام کارشناسان، شاهان این سلسله را زنباره، بی کفایت و خودخواه می خوانند. در دوران حکومت قاجاریان، قسمت زیادی از خاک ایران به کشورهای همسایه بذل و بخشش شد و بخش عمده خزانه، برای خوش گذرانی پادشاهان مورد استفاده قرار گرفت. ناصرالدین شاه در میان اجداد و نوادگان خود، بیش از همه و نزدیک به 50 سال بر کشور ما حکم راند. در دوران حکومت وی، کشورهای اروپایی در حال تجربه مدرنیته بودند؛ اما مردم ایران هنوز با سنت دست و پنجه نرم می کردند. در همین راستا ناصرالدین شاه که در سفرهایش تکنولوژی های روز دنیا را می دید، این عقب ماندگی را تاب نیاورد و در یکی از سفرهایش، با خود برای اولین بار دوربین عکاسی را وارد ایران کرد.

علی رغم بی کفایتی قاجاریان در اداره مملکت، ناصرالدین شاه سعی می کرد در زمینه های هنر و تکنولوژی ایران را به روز نگاه دارد. وی اولین شاهی بود که تصویرش در قالب عکس ثبت شد و خود از همسرانش عکاسی کرد. همچنین چندین عکاس توسط او تربیت شدند تا تیم عکاسی دربار را تشکیل دهند.

آنتوان سوریوگین (Antoin Sevruguin)، عکاسی بود با اصالت روسی-گرجی-ارمنی که از زمان سلطنت ناصرالدین شاه تا رضاخان پهلوی، در ایران حرفه عکاسی را دنبال می کرد. وی برای انتخاب سوژه هایش حد و مرزی نداشت و از مردم کوچه و بازار یا اهالی دربار گرفته تا اماکن تاریخی و طبیعی را درون لنز دوربینش جای می داد. عکس های به جای مانده از او، کمک شایانی به شناخت ما و جهانیان از حال و هوای دوران قاجار می کنند؛ تا جایی که وبسایت تایم لاین (Timeline) تعدادی از عکس های وی را به عنوان تصاویری که مسیر کشور ایران از سنت به سوی مردنیته نشان می دهند، منتشر کرده است.

با کارناوال همسفر شوید تا در کنار هم سفری به گذشته داشته باشیم و قدم درون حس و حال ایران در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 میلادی بگذاریم. ما را همراهی کنید...

عکس های قدیمی ایران

1- بانوی شرقی

سمت راست: پرتره ای از بانوی ایرانی

سمت چپ: تور عروسی بر صورت دختر شرقی

بانوی ایرانی

عروسی در دوران قاجار

2- امامزاده حسین شهر قزوین در روزگاران دور

این امامزاده در حال حاضر یکی از مهم ترین قطب های مذهبی استان قزوین به شمار می رود و مردم آن را با نام "شازده حسین" می شناسند.

شاهزاده حسین قزوین

3- دختران ایران زمین

سمت چپ: زن کُرد

سمت راست: دخترکی اهل روستایی یهودی نشین

دخترک یهودی

بانوی کرد

4- خط آهن شاه عبدالعظیم

قطار شاه عبدالعظیم

5- بازار شهر کاشان

بازار کاشان

6- عکس هایی مربوط به زندگانی شاه شهید!

سمت چپ: دندان پزشک ناصرالدین شاه، دندان های وی را بررسی می کند.

سمت راست: مردم در حال تماشای به دار آویخته شدن میرزا رضای کرمانی، قاتل ناصرالدین شاه، هستند.

اعدام میرزا رضای کرمانی

ناصرالدین شاه

7- کاخ گلستان تهران

عکس قدیمی کاخ گلستان

8- ایران، در قاب تصاویر کهن

سمت چپ: مردی با یک شاهین شکاری بر دست

سمت راست: آرامگاه دختر ارغون خان در شهر سلماس، استان آذربایجان غربی. امیر ارغون یا ارغون خان، از حکمرانان مغول در ایران بود.

آرامگاه دختر ارغون خان

مردی با یک شاهین

9- چرخ فروش بستنی در تهران

چرخ فروش بستنی در تهران

10- مردم تهران در خیابان چراغ گاز

این خیابان امروزه با نام امیرکبیر شناخته می شود.

خیابان چراغ گاز

11- زنان قالیباف

زنان قالیباف

12- دهه 1880 میلادی

زنان مسلمان در قرن 19 میلادی

زنان عهد قاجاریه

13- بساط کبابی ها در خیابان

کبابی ها در خیابان

14- مراقبان شیر در اواخر قرن نوزده

محافظان شیر در 19 میلادی

15- فلک کردن در میان مردم

فلک کردن

سخن آخر

از دوران قاجار آثار جالبی در دست داریم که این عکس ها نیز بخشی از آن گنجینه بودند و با تماشای‌شان گوشه ای از تاریخ کشورمان را ورق زدیم.

 تماشای این تصاویر چه احساسی را در شما برانگیخت؟

تا چه حدی با سلسله قاجار آشنایی دارید؟

کدام یک از این تصاویر در نگاه شما جالب تر بودند؟

ما را در نظرها و پیشنهادهای پربار خود سهیم کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟

14 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

کاش کریم خان زند آقامحمدخان رو می کشت .

انتشار:30 اردیبهشت 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

پیشرفته تر از پهلوی عقب افتاده تر از زندیه

انتشار:19 شهریور 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

رضاشاه بعداز احمدشاه قاجار به سلطنت رسید و در طی فقط 16 سال بدون پول نفت و بدون دريافت حتی 1 ریال وام از کشورهای خارجی ایرانِ فلک زده و در استانه تجزیه را تبدیل به یک کشور متمدن و مدرن و صنعتی کرد تمام زیرساخت‌های کشور ایران در زمان رضا شاه احداث گردیده است رضاشاه در عرض 16 سال ایران را از اعماق تاریکی و تباهی به تمدن و مدرنیته رساند و صنعتی کرد

ایول دقیقا همینطوره. زنده باد رضا شاه

05 فروردین 1403

ارث پدری داشت قربان؟

17 اسفند 1402

نه اینجوری نبوده

دقیقا هم همینجوری بوده

دقیقا

30 دی 1402

15 آذر 1402

16 بهمن 1401

انتشار:09 مرداد 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.