karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

14 خرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

ماه مبارک رمضان از راه رسیده و شور و حالی وصف نشدنی جهان اسلام را فرا گرفته است. مسلمانان سراسر دنیا، ماهی را به روزه داری و تمرین تقوا می پردازند. در اسلام، بسیار به پرهیزکاری توصیه شده و این ماه فرصت مناسبی به تک تک مسلمانان می دهد تا این خصلت نیکو را سرلوحه زندگی خود قرار دهند. اما این تنها یک بعد از ویژگی های این ماه است. از جذابیت های ماه مبارک رمضان، می توان به نزدیکی مسلمانان به یکدیگر اشاره کرد. چه سحرها و افطارهایی که این مردمان در کنار هم می گذرانند و همین موجب می شود تا قلب شان به همدیگر  نزدیک شود و جامعه ای متحدتر برای خود بسازند.

همه ساله خبرگزاری رویترز (Reuters)، تصاویری از ماه مبارک رمضان منتشر می کند و شوری را به تصویر می کشد که رمضان در شهرهای اسلامی به وجود می آورد؛ و این گونه به معرفی آیین روزه داری می پردازد. امسال نیز مانند سال های گذشته، مجموعه ای از تصاویر رویترز منتشر شده است که مسلمانان را در گوشه گوشه کره زمین به تصویر می کشد و این گونه، باری دیگر، جلوه های این ماه مبارک را به دیگر مردم دنیا یادآور می شود. می خواهیم این مجموعه عکس دیدنی و جالب را از نظر بگذرانیم و ببینیم، دیگر مسلمانان جهان چگونه ماه میهمانی خداوند را سپری می کنند.

به کشورهای سنگاپور، هندوستان، فلسطین، مصر و ... سفر می کنیم و با آیین روزه داری این مردمان بیشتر آشنا می شویم. اگرچه شاکله اسلام در تمامی اقلیم ها یکسان است، اما با این وجود نحوه انجام وظایف اسلامی در هر سرزمین تفاوت دارد. مثلا در فلسطین مردم پیش از افطار برای شکرگزاری یک روز شکیبایی شان به جشن و سرور می پردازند و حتا پیش از اذان صبح، آیین «سحرخوانی» را به جای می آورند. هندی ها هم با لباس های رنگارنگ و سفره های رنگین تر، در جمع های گسترده افطار می کنند. یکی دیگر از زیبایی های این مجموعه تصویر روزه داری سربازان سوری ست که با وجود گرمای کشنده هوا باز هم، دستور خداوند را به جا می آورند و در سنگرهای شان به افطار می پردازند.

حال و هوای پرشور رمضان را در کنار کارناوال لمس کنید.

مرد مسلمان در یمن

Mohamed al-Sayaghi

1- کسی از میهمانی خداوند بی نصیب نماند.

در مسجد عبدالقادر گیلانی (Abdul-Qadir al-Gailani mosque) واقع در کشور عراق، غذای نذری به نیازمندان می دهند. «عبدالقادر گیلانی» یکی از مشهورترین عرفای اهل سنت بوده است و حالا در شهر بغداد، به یاد او مسجدی برای اهل سنت برپا کرده اند.

مسجد عبدالقادر گیلانی شهر بغداد عراق

Thaier al-Sudani

2- روزه داران جنگجو

مبارزان سوری در کنار شهر جنگ زده داعل (Dael) روزه شان را باز می کنند.

افطار در کنار شهر جنگ زده داعل

Alaa Al-Faqir

3- افطار در کنار خانواده

مسلمانان، افطارشان را در مسجد جامع دهلی صرف می کنند.

افطار مسجد جامع دهلی

4- آرامشی در هیاهوی جنگ

 در روزهای ماه مبارک رمضان، تلاوت قرآن بسیار توصیه شده و این جوان مبارز هم در کنار شهر داعل، به این مهم مشغول است.

ماه رمضان سنگر شهر داعل

Alaa Al-Faqir

5- آیین زیبای «سحرخوانی»

یکی از سنت های قدیمی میان مسلمانان در ماه مبارک رمضان «سحر خوانی» نام دارد. در گذشته به علت نبود امکاناتی همچون برق، تلفن، دستگاه‌های ارتباط جمعی، ممکن بود عده‌ای سحر را خواب بمانند. بنابراین بعضی از مومنان در کوچه ها قدم می زدند و با خواندن آواز، مسلمانان را بیدار می کردند. اگرچه این سنت، امروزه کمتر در میان مردم به چشم می خورد، اما هنوز افرادی مانند این جوان فلسطینی وجود دارند که به این آیین پایبند باشند و دیگر مسلمانان را به وقت سحر از خواب بیدار کنند. بد نیست ذکر کنیم که تصویر پیش رو، در شهر الخلیل فلسطین به ثبت رسیده است.

ماه رمضان الخلیل فلسطین

Mussa Qawasma

6- افطار به وقت جنگ و نا آرامی

باز هم تصویری از جوان سوری در زمان افطار در شهر داعل

ماه رمضان شهر داعل سوریه

Alaa Al-Faqir

7- نمازی از جنس شکرگزاری

سپاسگزاری سرباز سوری از درگاه خدواند، پس از صرف افطار

ماله رمضان شهر داعل سوریه

8- سینی های افطاری

در مسجد احمدآباد هند، مرد مسلمانی ظرف های غذا را برای افطار آماده می کند.

رمضان مسجد احمدآباد هند

Amit Dave

9- حرمی برای تمام ادیان

زن فلسطینی را می بینید که در هفته دوم ماه مبارک رمضان، به نیایش در حرم «شریف قدس» می پردازد. این حرم، در شهرک قدیم قدس قرار دارد و یکی از مهم ترین مکان های مذهبی دنیا به حساب می آید. جالب آن که این منطقه، برای سه مذهب یهودیت، مسیحیت و اسلام مقدس شمرده می شود.

حرم شریف قدس فلسطین

/Ammar Awad

10- تلاوت قرآن

دانش آموزان یک مدرسه مذهبی در شهر مدان (Medan) اندونزی را می بینید که به گرد هم آمده اند تا به تلاوت قرآن بپردازند.

تلاوت قرآن شهر مدان اندونزی

YT Haryono

11- جشن افطار 

در شهر قدیم قدس، گروهی از نوازنده ها را می بینید که در آستانه اذان مغرب به جشن و پایکوبی پرداخته اند و افطار را با حالی خوش و سرشار از شادی نوش جان می کنند.

رمضان در شهر قدیم قدس فلسطین

Ammar Awad

12- کبوترها و حال عرفانی شان

در گوشه چپ تصویر، پسرکی را می بینید که در مسجد قبای مدینه، سرگرم بازی با پرندگان است.

مسجد قبا مدینه عربستان

Hamad I Mohammed

13- حرم مرد بزرگوار ایرانی

مرد مسلمانی را می بینید که با لمس زیورآلات حرم میر سید علی همدانی، خود را تبرک می کند؛ این حرم در سرینگر -شهری در ایالت جامو و کشمیر هند- قرار دارد و خانقاهی برای صوفیان به شمار می رود. میر سید علی همدانی، عارف، عالم، شاعر ایرانی قرن هشتم بود و در شهر همدان متولد شد. از ایشان به عنوان «امیر کبیر» و «شاه همدان» نیز یاد می شود.

حرم میر سید علی همدانی سنگاپور

Danish Ismail

14- سفره ای گشوده به روی همه

این تصویر در یکی از بازارهای خیابانی شهر بمبئی به ثبت رسیده است و فروشندگانی را نشان می دهد که پیش از افطار، به درگاه خداوند دعا می کنند.

رمضان بمبئی هندوستان

Danish Siddiqui

15- نماز تراویح

 مسلمانان سُنی در یکی از مساجد قاهره به نام سلطان حسن «تراویح» می خوانند. تراویح، نمازی ست که مسلمانان سنی در شب های رمضان، پس از نماز عشا به صورت جماعت می خوانند. هر شب یک جز از قرآن نیز خوانده می شود و این گونه تا آخر ماه مبارک رمضان، قرآن را ختم می کنند.

اقامه تراویج مسجد سالطان حسن قاهره مصر

Amr Abdallah Dalsh

16- شیرینی، عضو جدا نشدنی رمضان

در یکی از شیرینی پزی هایی قدیمی شهر کابل، مردی مشغول پخت شیرینی های خوشمزه برای ماه مبارک رمضان است.

شیرینی پزی کابل افغانستان

Mohammad Ismail

17- سفره حاضر است.

میزهایی را می بینید که در مرکز فرهنگی ایوب سلطان برای افطار چیده می شوند. این مرکز فرهنگی در شهر نیویورک قرار دارد.

مرکز فرهنگی ایوب سلطان نیویورک

Gabriela Bhaskar

18- رمضان رنگین و شاد

دخترک مصری، فانوس های تزیینی مخصوص رمضان را در دست دارد.

رمضان قاهره مصر

Mohamed Abd El Ghany

19- اقامه نماز در تونس

ماه رمضان تونس

Zoubeir Souissi

20- نه به پلاستیک!

سینی های غذا در یکی از مساجد شهر کراچی (Karachi)، پاکستان. در میان سفره های رمضانی که دیدیم، دو کشور همسایه هند و پاکستان برای تدارک افطارشان از ظروف پلاستیکی استفاده نکرده بودند که حقیقتا تحسین برانگیز است.

غذای افطار کراچی پاکستان

Akhtar Soomro

21- اولین روز از میهمانی خدا

در روز اول ماه مبارک رمضان، مردم اندونزی، نمازشان را در مسجد «استقلال» شهر جاکارتا (Jakarta) اقامه می کنند.

مسجد استقلال شهر جاکارتا اندونزی

Willy Kurniawan

22- در انتظار طلوع ماه

 حتما می دانید جریان این تصویر چیست. عده ای از افراد مورد اعتماد و آگاه از علم نجوم، از طریق تلسکوپ چشم به آسمان دوخته اند تا تاریخ دقیق شروع ماه مبارک رمضان را به اطلاع مردم برسانند. تصویر پیش رو در شهر کراچی پاکستان ثبت شده است.

رصد ماه شهر کراچی پاکستان

Akhtar Soomro

23- پس کِی افطار می شود؟!

این تصویر در میدان سلطان احمد ترکیه عکاسی شده است.

میدان سلطان احمد ترکیه

Osman Orsal

24- صمیمت و سادگی رمضان

روزه داران در یکی از خیابان های اصلی استانبول به نام «استقلال» نشسته اند و در کنار یکدیگر افطار می کنند. جالب آن که هیچ کس از پهن شدن این سفره ها در خیابان گله مند نیست و هر عابری می توانند لقمه ای از این سفره افطار نوش جان کند.

سفره افطار خیابان استقلال شهر استانبول ترکیه

Huseyin Aldemir

25- هم کلام با خداوند

در یکی از مساجد جاکارتای اندونزی به نام «استقلال»، زنی مسلمان قرآن می خواند و در انتظار اذان مغرب و صرف افطار است.

مسجد استقلال جاکارتا اندونزی

Willy Kurniawan

26- جشنی از رنگ ها در میهمانی خداوند

 این منظره زیبا در یکی از مساجد شهر سورابایا (Surabaya) در اندونزی به ثبت رسیده است و زنان مسلمان را نشان می دهد که به درگاه خداوند دعا می کنند. چادرهای رنگارنگ این خانم های مسلمان، این جلوه بسیار زیبا را پدید آورده و به میهمانی خداوند نشاط بخشیده است.

اقامه نماز مسجد الاکبر شهر سورابایا اندونزی

Sigit Pamungkas

27- قبول باشد.

مسلمانان در منطقه سلطان احمد استانبول روزه شان را باز می کنند.

میدان سلطان احمد استانبول ترکیه

Osman Orsal

سخن آخر

نگاهی به جوامع اسلامی در ماه مبارک رمضان داشتیم. نیایش مسلمانان، سفره های افطار رنگارنگ، پوشش های خاص هر خطه و رسومی که هنوز در برخی کشورهای اسلامی پابرجاست، گشت و گذارمان را تماشایی و لذت بخش کرد.

نظر شما درباره این تصاویر چه بود؟

آیا در مکان زندگی شما، رسم و آیین خاصی برای رمضان وجود دارد؟

کدام یک از این تصاویر برای شما جالب تر بود؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.