karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

01 اسفند 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

تغییر فصول و شرایط جوی در تاریخچه و فرهنگ هر سرزمینی بسیار تاثیرگذار است. برخی کشورها با فرا رسیدن بهار و شکوفه دادن درختان، نو شدن سال را جشن می گیرند و برخی دیگر از کشورها، زمستان را مبدا سال جدید خود می دانند. مراسم بسیاری نیز در طول سال بسته به شرایط اقلیمی برگزار می شود که هر یک با دیدنی های خاصی همراه هستند.

نروژی ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و مانند دیگر مردم جهان، برای تغییرات آب و هوایی اهمیت ویژه ای قایلند. پادشاهی نروژ در نزدیکی قطب شمال قرار گرفته است و به همین دلیل فصل سرد در آن شکل و شمایل متفاوتی دارد. حال و هوای این کشور و به ویژه پایتختش، اُسلو (Oslo) در روزهای حوالی انقلاب زمستانی دیدنی ست. انقلاب زمستانی اولین روز زمستان است که کوتاه ترین روز سال نیز محسوب می شود. این روز در نروژ به مارکتی (mørketid) شهرت دارد که به معنی شب قطب است. البته در دوران باستان روزهایی که در حوالی انقلاب زمستانی قرار داشتند یول (Yule) نامیده می شدند و نروژی ها در این روزها برای دوباره بیدار شدن طبیعت به عبادت می پرداختند.

می خواهیم از دریچه تصاویر نگاهی به شب های اسلو، در حوالی انقلاب زمستانی داشته باشیم. اگرچه عکاس این تصاویر، تین پاپ (Tine Poppe) نگاهی تیره به شب های زمستانی ماه دسامبر دارد و معتقد است که مردم دیگر مانند گذشته به این روزها اهمیت نمی دهند. به نظر او کشورش بیشتر درگیر تجارت سوخت است تا توجه به محیط زیست و تغییراتش. این عکاس می گوید:

در شرایطی که تمام جهان برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین در تکاپو هستند، همچنان کشور نروژ یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان سوخت است و افزایش درصد سوددهی خود را دنبال می کند. حال آن که آتش سوزی در طبیعت، امواج گرمایی کشنده، طوفان های صد ساله پیاپی -که در گذشته احتمال وقوع شان در سال تنها یک درصد بود- و ... به بخشی از خبرها تبدیل شده اند و رخ دادن چنین رویدادهایی هیچ کس را حیرت زده نمی کند.

تین پاپ با این نگاه تیره و دلِ آزرده شب های ماه دسامبر را به گشت و گذار در شهر اسلو پرداخته است؛ جایی که حتا نور خودروها و چراغ های خیابانی نیز او را ناراحت می کنند و برای حال ناخوش طبیعت دل نگران تر از پیش می شود.

می خواهیم با این عکاس دوست دار محیط زیست همراه شویم و به تماشای شب های تاریک نروژ بپردازیم. خوب است بدانید که این مجموعه تصویری با نام «زمان تاریکی در نروژ» به مسابقه عکس های خیابانی سال 2017 نیز راه پیدا کرده است.

در کارناوال همراه مان باشید و به تماشای حال و هوای اسلو در انقلاب زمستانی بنشینید...

اسلو نروژ

1- نور ماه یا چراغ های خیابانی؟!

در نگاه اول، گویی نور مهتاب از میان شاخه های درخت به چشم می خورد؛ اما در حقیقت این چراغ های خیابانی هستند که به درخت جلوه ای دیگر داده اند. 

اسلو نروژ

2- دوست داران طبیعت

دوچرخه هایی که در کنار خیابان پارک شده اند بیانگر فرهنگ رایج دوچرخه سواری در نروژ هستند. با وجود آن که بیشتر حکومت ها طمع کسب پول بیشتر را دارند همچنان انسان های دوست دار محیط زیست در دنیا دیده می شوند.

اسلو نروژ

3- سرگردان در شب های مه آلود نروژ

اسلو نروژ

4- چراغ ها، شهر را بیدار نگه می دارند

اسلو نروژ

5- گذرگاهی در میان دنیای خفته

اسلو نروژ

6- گذر از میان مه

اوسلو نروژ

7- سکوت مجسمه ها

این تصویر حس و حال جالبی دارد؛ گویی مجسمه ها نیز تحت تاثیر انقلاب زمستانی هستند و بیش از پیش در سکوت و آرامش فرو رفته اند!

اسلو نروژ

8- نورهایی به یاد شفق قطبی

تصاویر این مجموعه، از رنگ خاصی برخوردار هستند؛ نوعی سبز و زرد کدر که شفق های قطبی را یادآور می شوند و به نوعی به وجود دایمی شفق های قطبی در کشور نروژ اشاره دارند.

اسلو نروژ

9- شهر یخ زده 

اسلو نروژ

10- همه از سوز سرما گریخته اند...

انقلاب زمستانی سرآغاز بسیاری از جشن ها همچون شب یلدا، حنوکا (عید یهودی ها)، کریسمس و ... است؛ اما در این تصاویر هیچ جشن و شوری را نمی بینیم. همانطور که قبل تر گفتیم، این افسردگی زمستانی در تصاویر به نگاه تیره عکاس اشاره دارد.

اسلو نروژ

11- گذر از روی سنگفرش یخ زده...

اسلو نروژ

12- جولان چراغ های ریز و درشت در سراسر شهر

اسلو نروژ

13- کار و تلاش در شب های سرد ادامه دارد

اسلو نروژ

14- مرکز صلح نوبل

ساختمانی که در این تصویر مشاهده می کنید مرکز صلح نوبل (Nobel Peace Center) نام دارد. این مرکز، ویترینی ست برای به نمایش گذاشتن جایزه صلح نوبل؛ و البته مردم از سراسر دنیا به این ساختمان می آیند تا دغدغه های خود را نسبت به مسایلی که صلح جهانی را خدشه دار می کنند با یکدیگر در میان بگذارند.

مرکز صلح نوبل اسلو نروژ

15- درختان خفته در زیر نور مهتاب

اسلو نروژ

سخن آخر

نگاهی به شب های اسلو، پایتخت کشور نروژ در ماه دسامبر داشتیم و با حال و هوای این شهر در روزهای حوالی انقلاب زمستانی بیش تر آشنا شدیم.

نظر شما راجع به این مجموعه عکس چه بود؟

از تماشای این تصاویر لذت بردید.

منتظر دیدگاه های شما عزیزان هستیم.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

برف روبی در شهر اسلو چگونه است

انتشار:01 بهمن 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.