karnaval.ir

شیرین کیاسروش

انتشار

14 آبان 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

نام کشور مصر برای ما اهرام سه‌گانه، مجسمه ابوالهول، فرعون ها، خط هیروگلیف، رود نیل و فرهنگی بسیار کهن را به خاطر می آورد. این سرزمین از 4,000 سال پیش از میلاد، همواره محل سکونت آدمیان بوده است و به عنوان زادگاه یکی از قدیمی ترین تمدن های بشری شناخته می شود. مصر در شمال شرق قاره آفریقا قرار دارد و پایتخت آن شهر قاهره (Cairo) است. رود نیل که با طول 6,650 کیلومتر طولانی ترین رود جهان نامیده می شود، از مرکز قاره آفریقا سرچشمه می گیرد و با عبور از چند کشور، به مصر می رسد. نیل از طریق مصر به دریای مدیترانه می ریزد، همراه خود حاصلخیزی را به زمین های مصر می آورد و باعث رونق کشاورزی در نواحی اطرافش می شود. نواحی کشاورزی تنها یک بیست و پنجم از کل مساحت این کشور را تشکیل می دهند و بخش های دیگر این سرزمین و عمده مساحت آن بیابانی هستند.

از مهم ترین جاذبه های مصر اهرام سه‌گانه عظیمی هستند که با وجود کاوش های بسیار، هنوز بخشی از حقایق آن برای ما ناشناخته باقی مانده است. منابع مختلف تعداد هرم های شناسایی شده در مصر را تا سال 2008 میلادی 118 و 138 عدد بیان کرده اند. اما در این میان، اهرام سه‌گانه که در شهر جیزه (Giza) قرار دارند همچنان محبوب ترین و اعجاب انگیزترین آن ها هستند. ابوالهول یکی دیگر از جاذبه های حیرت انگیز به جا مانده از تاریخ پربار این کشور است. با کارناوال همراه شوید تا مجموعه ای از عکس های منتشر شده در وبسایت نشنال جئوگرافیک (National Geographic) را به همراه توضیحاتی که برای شما آماده کرده ایم، ببینید و از تماشای زیبایی های تاریخی و شهری مصر لذت ببرید!

1- عکس های کلاسیک دلیل خوبی برای کلاسیک بودن و تکرار شدن دارند! یکی از عکس های کلاسیکی که با اهرام مصر گرفته می شود همین است؛ شتری که در کنار قامت برافراشته اهرام، خیلی کوچک به نظر می رسد، اهرام سه‌گانه جیزه.

تماشای این عکس حس داستان های عاشقانه و نوستالژیک سفر در دوران طلایی (1) را به خاطر می آورد. 

پاورقی


1- دوران طلایی یکی از دوره های اساطیری و افسانه ای یونان باستان است که با هماهنگی، نظم، رفاه، آرامش و صلح شناخته می شود. انسان ها در این دوره نیاز به کار کردن نداشتند و جوانی چهره آن ها مدت ها باقی می ماند.

اهرام مصر شهر جیزه

Ali Al-Ezzel | NatGeo Your Shot

2- در این عکس رنگارنگ، به نظر می رسد که مرد دستفروش در میان انبوه موزهایی که برای فروش آورده است ناپدید می شود. رنگ زرد موزها با قاب پنجره، هارمونی دلنشینی دارد، قاهره.

Marianita Georgoula | NatGeo Your Shot

3- در پای مناره های دانشگاه الازهر و زیر ابرهایی که خورشید پر قدرت قاهره را کم نور می کنند، متیو (Mateo) لبخند ناگهانی یک مسافر تاکسی را ثبت کرده است، نزدیک بازار قدیمی خان الخلیلی (Khan el-Khalili)، قاهره.

دانشگاه الازهر ( به عربی: جامعة الأزهر الشریف) مهم ترین مرکز ادبیات عربی و علوم اسلامی اهل سنت در جهان است. این محل بزرگترین دانشگاه مصر است و ساخت آن به 970 تا 972 میلادی باز می گردد.

دانشگاه الازهر مصر قاهره

Alberto Mateo | NatGeo Your Shot

4- اُسام (Osam) که این عکس را ثبت کرده است می گوید توان مالی صاحب این سفالگری به قدری نیست که بتواند برای خود کارگری استخدام کند یا پسرش را به مدرسه بفرستد. در نتیجه پسرش با او در این مغازه کار می کند، قاهره.

مغازه سفالگری قاهره

Mohamed Osam | NatGeo Your Shot

5- اُکُنل (O’Connell) تصویر این مرد را در لحظه ای ثبت کرده که کفش هایش را برای ورود به مسجد از پا در آورده و تکه نور گرمی روی او افتاده است، قاهره.

قاهره

Clare O'Connel | NatGeo Your Shot

6- اهرام قاهره، تصویر پشت صحنه خوبی برای این صحنه پر از احساس ساخته اند. عکاسی که از این لحظه زیبا بین یک شتر و ساربانش عکس گرفته توضیح می دهد چطور سال های زیاد کار کردن در کنار هم، میان این دو رابطه دوستانه ای ایجاد کرده است، جیزه.

شتر در کنار اهرام ثلاثه مصر جیزه

Majed Al Zaabi | NatGeo Your Shot

7- مجسمه ابوالهول جیزه که با ارتفاع 20 متری و طول 70 متری درون یک سنگ یکپارچه تراشیده شده است، در تمام دنیا مشهور است. عکاس با انتخاب خلاقانه این قاب، یک موضوع آشنا را از زاویه ای جدید نشان می دهد.  

ابوالهول یا اِسفینکس (Sphinx)، نام غول افسانه ای متعلق به اساطیر مصری ست که به اساطیر یونانی نیز راه پیدا کرده است. او بدن شیر، بال های عقاب و سر یک زن را دارد. از ابوالهول مجسمه های زیادی ساخته اند و ابوالهولِ جیزه بزرگ ترین و معروف ترینِ آن ها به شمار می رود. بنابر یک فرضیه، پس از اینکه اعراب، مصر را تصرف کردند نام این مجسمه را ابوالهول به معنای "پدر وحشت" گذاشتند.

ابوالهول جیزه

Age Foto | NatGeo Your Shot

8- در مرکز شهر قاهره که شلوغ و گیج کننده است، دوچرخه سواران باید در میان خیابان های مملو از ترافیک با احتیاط برانند، به خصوص وقتی چنین بار شکننده و در عین حال چشم گیری به همراه دارند.

انعکاس تصویر یک ساختمان در آیینه ای که دوچرخه سوار حمل می کند، صحنه خارق العاده ای ساخته است.

مرکز شهر قاهره

Nour El Refal | NatGeo Your Shot

9- قاهره یک شهر شلوغ و پر هیاهو است اما این تصویر آرام، سکوت و آرامشی را که می توان در انتهای یک خیابان بی سر و صدا پیدا کرد نشان می دهد. عکاس این تصویر می گوید برای شناختن یک محل، باید آن را "به طور کامل" تجربه کنید.

خیابان های قاهره

Surya Prakash Mullapudi | NatGeo Your Shot

10- سایه ها در زیر آفتابِ کم جان کشیده می شوند. شترها به صف در حال عبور از صحرای سینا در نزدیکی شهر ساحلی شرم‌ الشیخ هستند.

شهر شرم الشیخ در شبه جزیره سینا قرار دارد. این شبه جزیره با مساحت 60,000 کیلومتر مربع، به دریای مدیترانه، دریای سرخ و کشور مصر متصل است.

صحرای سینا مصر

Dr-Maher El-Senaey | NatGeo Your Shot

11- خانه های ساخته شده از آجرهای کلی در جنوب شهر اسوان (Aswan) بسیار به چشم می خورند. این شهر در ساحل شرقی رود نیل بنا شده و یکی از جاذبه های گردشگری کشور مصر است. عکاس توضیح می دهد که این خانه متعلق به پدربزرگ مردی ست که در عکس می بینید.

شهر اسوان مصر

Abdulrhman Nusair | NatGeo Your Shot

12- این زاویه نامتعارف، امکان نظر انداختن به دنیای رنگارنگ زیر آب را به ما می دهد. دنیای زیر اسکله در شهر ساحلی شرم الشیخ، سرشار از حیات است.

شهر ساحلی شرم الشیخ قاهره

Josef Litt | NatGeo Your Shot

13- دو مرد در کافه ای مشغول بازی دومینو هستند، قاهره.

کافه در قاهره مصر

Shady Essam | NatGeo Your Shot

14- یک اسب عربی بزرگ که در برابر غروبی زیبا، روبه‌روی مردی که افسار او را نگه داشته، روی پاهای خود ایستاده است، بیابان غربی در مصر، بخشی از صحرای بزرگ آفریقا.

صحرای بزرگ آفریقا (Sahara) با مساحت 9 میلیون کیلومتر مربع، بزرگ‌ ترین صحرای گرم جهان است. قسمتی از این صحرا که در سمت غرب کشور مصر و ساحل شرقی رود نیل قرار دارد، بیابان غربی مصر (Western Desert of Egypt) خوانده می شود.

اسب عربی بیابان غربی مصر

Glenn Jacobs | NatGeo Your Shot

15- صخره های مرجانی در تمام دنیا در معرض خطر قرار دارند. اما سازه های مصنوعی، حتی مدل های هنری آن، می توانند به اکوسیستم زیر دریا کمک کنند، مانند این مجسمه که به شکل یک فیل و در ابعاد یک فیل واقعی، در کف دریای سرخ ساخته شده است. بیهت (Bihet) می گوید این سازه علاوه بر مفید بودن، یک محل سرگرمی زیبا نیز برای غواصان فراهم کرده است.

Guillaume Bihet | NatGeo Your Shot

16- ثبت تصویری از گستردگی بیابان غربی مصر نیاز به مهارت زیاد دارد. اید (Eid) بر عکاسی از غاری تمرکز کرد که گویی سرپناهی در برابر آفتاب سوزان است.

بیابان غربی مصر

Dany Eid | NatGeo Your Shot

17- در این تصویر که خورشید به پس زمینه آن نور می اندازد، دو کودک دستفروش و بادکنک های رنگارنگ‌شان، با شهر اسکندریه (Alexandria) و منظره شهری آن در تضاد هستند.

شهر بندری اسکندریه دومین شهر مهم مصر است. اسکندر مقدونی پس از فتح این منطقه، دستور می دهد تا این شهر را بسازند و نام اسکندریه نیز به همین مساله اشاره دارد.

شهر اسکندریه مصر

Essam Higazi | NatGeo Your Shot

18- متیو (Mateo) با استفاده از تکنیک تاری حرکتی(1)، انرژی و حرکت شهر قاهره را نشان می دهد، در حالی که دو مرد از کنار قالی ها در قسمت اسلامی شهر قاهره عبور می کنند. لباس این دو مرد جلابيه (galabia) نام دارد که پوشش محلی مصری های دره نیل است. 

بخش اسلامی شهر قاهره به قسمتی از این شهر گفته می شود که در آن صدها مسجد، گنبد، مدرسه اسلامی، کاروان‌سرا و بناهای اسلامی مختلف دیگر وجود دارد. یونسکو این منطقه را "یکی از قدیمی ترین شهرهای اسلامی دنیا، با مسجدها، مدرسه ها، حمام ها و فواره های معروف" معرفی می کند.

پاورقی


1- در تکنیک تاری حرکتی (Motion blur)، با حرکت دوربین یا سوژه عکاسی بخشی از تصویر تار می شود.

قاهره اسلامی

Alberto Mateo | NatGeo Your Shot

سخن آخر

عکس هایی از آثار تاریخی و کهن کشور مصر را تماشا کردیم. اهرام سه‌گانه، مجسمه عظیم ابوالهول، زندگی شهری مردم و ساحل آن را تماشا کردیم.

شما چقدر به مطالعه تاریخ علاقه مند هستید؟

چقدر درباره تاریخ مصر و فرعون ها اطلاعات دارید؟

آیا این عکس ها به اطلاعات شما افزود؟

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

زندگی برای من یعنی کتاب هایم و سفرهایم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.