karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

20 خرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

کره زمین، تا به حال سختی های بسیاری را به خود دیده است. حوادثی چون زلزله، سیل، آتش فشان و ... بارها و بارها چهره این کره خاکی را دگرکون کرده و زخمی بر صورتش بر جای گذاشته اند؛ اما هر بار این زیستگاه مهربان و زیبای ما از زیر بار ناملایمتی ها سر برآورده و دوباره مهر و زیبایی اش را به موجودات کره زمین ارزانی کرده است. این بار، این زیستگاه پیر و مهربان درگیر مبارزه ای خاموش شده که شاید هیچ گاه نتواند از آن پیروز بیرون آید و در نهایت زیر بار دشواری های پیش آمده کمرش شکسته شود. پلاستیک، این قاتل خاموش، آرام آرام راه خود را در زندگی ما انسان ها باز کرده و امروزه، استفاده از آن برای ما، به شکل اعتیاد در آمده است. متاسفانه، در حال حاضر، وضعیت زیستگاه مان به شدت بحرانی ست و هیچکس به درستی نمی داند با این سم کشنده چگونه مبارزه کند که چون ویروسی راهش را به تمامی سرزمین ها باز کرده است.

اکنون در هفته محیط زیست به سر می بریم که از تاریخ 5 ژوئن مصادف با 15 خرداد آغاز شده و تا 21 خردادماه ادامه دارد. همه ساله در روز جهانی محیط زیست با توجه به مشکلاتی که در کره زمین با آن ها دست به گریبان هستیم، شعاری انتخاب می شود تا در سال پیش رو، فعالان محیط زیست، دولت ها و مردم بر روی این چالش متمرکز باشند. شعار امسال، «غلبه بر آلودگی پلاستیک» است تا با قرار دادن این شعار در سرلوحه برنامه های زندگی مان، بر این قاتل خاموش زیستگاه مان چیره شویم. بد نیست بدانید که 8 ژوئن، یعنی 18 خرداد نیز که در همین هفته محیط زیست قرار دارد «روز جهانی اقیانوس ها» نام دارد. از آنجایی که دریاها نیز از آلودگی پلاستیکی در امان نمانده اند شعار انتخابی امسال برای این روز جهانی نیز «مقابله با آلودگی پلاستیکی و روش‌های ابتکاری در سلامت اقیانوس‌ها» اعلام شده که باز هم بر بحران آلودگی پلاستیکی در دنیای این روزها تاکید دارد.

این شعارها، یک فراخوان جهانی هستند و از تمامی انسان ها برای مبارزه با یکی از بزرگترین چالش‌های محیط ‌زیستی عصر حاضر دعوت می کنند. شاید برخی اعداد و ارقام در زمینه مصرف غیرقابل کنترل پلاستیک باورپذیر نباشند اما متاسفانه حقیقت فراتر از این اعدادِ تلخ است. باید بدانید در هر دقیقه یک میلیون بطری آب آشامیدنی در جهان تولید شده و ۵۰۰ میلیارد کیسه‌ پلاستیکی نیز مصرف می شود. بیشتر بسته بندی ها از جنس پلاستیک هستند و حدود یک سوم شان را حتا نمی توان از طریق سیستم‌های جمع‌آوری زباله، جمع آوری کرد. ورود ۱۳ میلیون تُن پلاستیک به اقیانوس‌ها در هر سال آماری نیست که بتوان به سادگی از کنارش گذشت. پلاستیک هایی که باید ۱۰۰۰ سال در اقیانوس ها رها باشند تا بلکه تجزیه شوند.

شاید با شنیدن این اعداد و ارقام، قدری به تامل درباره این وضعیت پرداخته باشید؛ با این وجود خالی از لطف نیست که از طریق تصاویر نیز نگاهی به این بحران جهانی بیندازیم و وضعیت را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. همچنین ببینیم که آلودگی پلاستیکی چه بر سر موجودات زنده آورده است.

همراه کارناوال بمانید و بحران پلاستیکی را با چشمان خود تماشا کنید.

آلودگی پلاستیکی جهان

1- کودکان را به این مبارزه خاموش فرا خوانید.

تصویر پیش رو، در مانیل (Manila)، پایتخت کشور فیلیپین به ثبت رسیده است و کودکانی را نشان می دهد که در میان پهنه ای از پلاستیک های مصرف شده وقت می گذرانند؛ گویی حتا این صحنه هولناک، توجه شان را جلب نمی کند و آن را اتفاقی روزمره می دانند. شاید بهتر باشد کودکان مان را از خطری که در پیش روی همه ما قرار دارد آگاه کنیم و از آن ها در مبارزه با آلودگی پلاستیکی کمک بخواهیم وگرنه کره زمین روز به روز بیشتر به سطل زباله ای مملو از پلاستیک تبدیل می شود.

مانیل پلیتخت فیلیپین آلودگی پلاستیکی

Noel Celis

2- درختانی از پلاستیک

بانوی ویتنامی در جنگلی در کناره دریا صدف جمع آوری می کند. همان طور که می بینید بیشتر از آن که برگ به این درختان آویزان باشد پلاستیک سطح شان را پوشانده است. زمانی که جزر دریا رخ می دهد سطح آب بالا می آید و پلاستیک هایی که چهره دریا را کدر کرده اند به ساحل باز می گردند؛ درختان پلاستیکی ثمره این اتفاق هستند. بد نیست ذکر کنیم که این تصویر در استان تان هوا (Thanh Hoa) و در 150 کیلومتری رو به جنوب شهر هانوی (Hanoi) به ثبت رسیده است.

استان تان هوا ویتنام آلودگی پلاستیکی

Nhac Nguyen

3- قاتل خاموش و مرگی تدریجی

این تصویر در یکی از روستاهای شمالی-مرکزی کشور سریلانکا به ثبت رسیده است و زباله هایی را نشان می دهد که در گوشه ای از این محوطه تخلیه شده اند. همان طور که می بینید یک فیل در میان این زباله ها سرگردان است و پلاستیک های سمی را می خورد. مساله ای که بسیاری از فعالان محیط زیست بارها درباره اش هشدار داده اند این است که آلودگی پلاستیک، جان تمامی موجودات زنده در کره زمین را به خطر می اندازد.

سریلانکا آلودگی پلاستیکی

Lakruwan Wanniarachchi

4- ویروسی به نام پلاستیک

این بار تصویری از پهنه زباله های پلاستیکی در کشور روسیه می بینید که در نزدیکی شهر خاباروفسک (Khabarovsk) به ثبت رسیده است. متاسفانه پلاستیک همچون ویروسی ست که در حال حاضر گوشه گوشه کره زمین را آلوده می کند.

شهر خاباروفسک روسیه آلودگی پلاستیکی

Artem Zarubin

5- هند، مبارزه را آغاز کرده است.

در تصویر یکی از زنان آشغال جمع کن را می بینید که در حوالی شهر جامو (Jammu) میان زباله ها پرسه می زند و پلاستیک های مناسب برای بازیافت را جمع آوری می کند.

حتما تا به حال خبرهایی از آلودگی شهرهای کشور هند را شنیده اید اما نکته جالب توجه آن است که این سرزمین، در حال حاضر کمر همت به پاکسازی آلودگی پلاستیکی بسته و البته در سال های اخیر، مدیریت و برنامه ریزی خود را در مورد تغییرات آب و هوایی و تغییر برای دستیابی به اقتصادی با آلودگی کمتر نشان داده است. همه این ها باعث شده تا این کشور به عنوان میزبان مراسم روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۱۸ انتخاب شود.

زن آشغال جمع کن شهر جامو هند

Channi Anand

6- روز جهانی پاکسازی سواحل

 تصویر مقابل در 16 سپتامبر، روز جهانی «پاکسازی سواحل»، به ثبت رسیده است. مردمانی را می بینید که برای نظافت ساحل خلیج مانیا در یکی از شهرهای فیلیپین به نام پارانیاکه (Paranaque city) داوطلب شده اند. دیدن چنین تصاویر و تلاش مردم برای نجات زیستگاه شان حقیقتا مایه آرامش است.

روز جهانی پاکسازی سواحل خلیج مانیا فیلیپین

Romeo Ranoco

7- کمی دورتر از تاج محل رویایی

 حتما تا به حال تصاویر دل انگیز بسیاری از بنای تاج محل، هدیه پادشاه دلشکسته هندی به همسرش را دیده اید. اما آیا می دانستید کمی دورتر از این بنای رویایی، در کناره رود جمنا (Yamuna) چنین منظره هولناکی وجود دارد؟!

تاج محل کناره رود جمنا هندوستان آلودگی پلاستیکی

Saumya Khandelwal

8- زاویه پنهان ساحل کوتا، بالی

تا به حال جزیره بالی و سواحل زیبا و چشم نوازش را دیده اید و شاید تا به حال نمی دانستید که بالی نیز با آلودگی پلاستیکی دست و پنجه نرم می کند. 

ساحل کوتا جزیره بالی آلودگی پلاستیکی

Maxim Blinkov

9- یادبودی از پرنده و قاتلش

تصویر مقابل در مکانی به نام آب سنگ مرجانی میدوی (Midway Atoll) در شمال غربی جزایر هاوایی ثبت شده است. آن چه در این تصویر می بینید جسد گونه ای از پرندگان به نام آلباتروس پاسیاه است. آب سنگ مرجانی میدوی، یکی از زیستگاه های پراهمیت مرغان دریایی به شمار می رود؛ اگر به این نقطه پا بگذارید جسد جانداران بسیاری را می بینید و در میانه جسد پلاستیک بسیاری به چشم می خورد. عده ای از فعالان محیط زیست، این اجساد را در کناره ساحل گذاشته اند تا مردم را از خطری که جانداران را تهدید می کند آگاه کنند.

آلباتروس پاسیاه جسد آب سنگ مرجانی میدوی هاوایی

Dan Clark

10- هیچ جانداری در امان نیست.

چندی پیش، نهنگ مرده ای در ساحل شهر سونگخلای (Songkhla) تایلند پیدا شد که درون شکمش 80 تکه پلاستیک وجود داشت.

نهنگ مرده ساحل شهر سونگخلا تایلند آلودگی پلاستیکی

11- و اینک چین

شانگهای چین آلودگی پلاستیکی

Johannes Eisele

12- مجموعه ای از زباله های فشرده برای بازیافت

پکن چین بازیافت پلاستیک

Fred Dufour

13- مگر توفان به نجات دریا بیاید...

چندی پیش در شهر ذوق مصبح (Zouq Mosbeh)، در شمال شهر بیروت، توفانی عظیم رخ داد و در نتیجه این توفان، حجم گسترده ای از زباله های درون دریا به سواحل آمدند و این منظره را پدید آوردند. به طور کلی حامیان محیط زیست بر این عقیده اند که توفان های زمستانی، سواحل بیروت را به چنین روزی می اندازند و همین باعث شده تا از سال 2015 تیمی برای مدیریت بحران زباله های ساحلی شکل گیرد.

نزدیک بیروت لبنان آلودگی پلاستیکی

Hussein Malla

14- پلاستیک، سمی برای حیات وحش 

گوزن هایی را می بینید که در محوطه ای باز در شهر ینکومالی (Trincomalee) می چرخند و در زباله ها به دنبال غذا هستند. شهر ینکومالی در کشور سری‌لانکا قرار دارد.

شهر ینکومالی سری‌لانکا آلودگی پلاستیکی

Lakruwan Wanniarachchi

15- ارقامی که سر به فلک می کشند.

 این تصویر در شهر نارشینو (Narashino) ژاپن و در مرکز بازیافت زباله Ichikawa Kankyo Engineering به ثبت رسیده است. هر روز تنها از یکی از 23 منطقه توکیو به نام منطقه کاتسوشیکا-کو (Katsushika) ده تُن زباله به این مرکز بازیافت فرستاده می شود که میزان بالای پلاستیک های مصرفی را به نمایش می گذارد.

بازیافت زباله ژاپن

Toshifumi Kitamura

16- خودکشی دسته جمعی

دسته ای از حواصیل ها در دامنه شهر کلمبو (Colombo)، پایتخت سری‌لانکا جمع شده اند. استفاده هر تکه پلاستیک توسط این موجودات زیبا، مانند گامی به سوی مرگ است.

حواصیل ها کلمبو سری‌لانکا

Lakruwan Wanniarachchi

17- آفریقا نیز مصون نمانده است.

این تصویر در نزدیکی مرکز شهر کیپ تاون (Cape Town) در کشور آفریقای جنوبی به ثبت رسیده است.

کیپ تاون افریقای جنوبی آلودگی پلاستیکی

Rodger Bosch

18- زندگی در میان زباله ها

 حجم گسترده ای از زباله های کهنه و قدیمی در مومباسا (Mombasa)، پایتخت کنیا

شهر مومباسا کنیا آلودگی پلاستیکی

Andrew Kasuku

19- سومین رود بزرگ آفریقا، رو به نابودی

بخشی از رود نیجر، که در یکی از شهرهای کشور مالی به نام باماکو (Bamako) قرار دارد به وسیله زباله ها مسدود شده است. بد نیست بدانید رود نیجر پس از نیل و رود کنگو (Congo)، سومین رود بزرگ آفریقا است و نقشی حیاتی در زندگی جانداران این قاره دارد.

رود نیجر آفریقا آلودگی پلاستیکی

Michele Cattani

20- هیولایی از جنس پلاستیک

دانش آموزی اهل کشور تایلند، طی یک حرکت خلاقانه به وسیله پلاستیک ها خود را به شکل یک هیولا در آورده است تا شباهت پلاستیک به موجودی ترسناک را به تصویر بکشد که دنیا را نابود می کند.

آلودگی پلاستیکی

Athit Perawongmetha

سخن آخر

به مناسبت هفته جهانی محیط زیست، نگاهی به یکی از بحران های مهم کره زمین داشتیم و تصاویری هولناک از آلودگی پلاستیکی در سراسر کره زمین تماشا کردیم. همان طور که در تصاویر دیدید، این روزها کره زمین به همراهی تک تک ما برای چیره شدن بر غولی به نام «پلاستیک» احتیاج دارد.

نظر شما درباره این تصاویر چه بود؟

آیا پیش از این با ابعاد ترسناک این فاجعه آشنایی داشتید؟

شما چقدر در پاکسازی زیستگاه مان از آلودگی پلاستیکی سهیم هستید؟

احساس خود را نسبت به تماشای این تصاویر با ما در میان بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.