karnaval.ir

پرستو مقدم

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

03 آذر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

کافی است حتی برای یک لحظه نامی از قطب شمال یا جنوب برده شود تا ما در ذهن خود کوه های عظیم یخ و برف و سرمایی تحمل ناپذیر را تجسم کنیم. البته این امری طبیعی است؛ زیرا تا به حال هر آنچه از این دو منطقه در مستندهای تلویزیونی یا فیلم های سینمایی دیده ایم، اسکیموهایی با صورت سرخ از سرما و چندین لایه لباس گرم و چشم اندازهایی سراسر از برف و یخ بوده اند.

قطب جنوب در قاره ی جنوبگان (Antractica) قرار گرفته است که رکورد سردترین دمای ثبت شده بر روی کره‌ی زمین را دارد. شاید سردترین نقطه ی زمین جای مناسبی برای زندگی ما نباشد؛ اما نقشی مهم در دانسته های دانشمندان و علم کنونی بشر ایفا می کند و جنبه های مختلفی از زندگی بشر را تحت تاثیر قرار می دهد. کشورهای مختلف دنیا دانشمندان و پژوهشگران خود را با تجهیزات کامل به جنوبگان فرستاده اند تا با برپایی ایستگاه های تحقیقاتی و آزمایشگاه های متعدد، در زمینه ی تغییر و تحولات زمین و وضعیت کنونی این کره اطلاعات کسب کنند؛ اما این همه ی ماجرا نیست. حتی سازمان ناسا نیز از سوی کشور آمریکا در این قاره ی سردسیر، نمایندگان و امکانات پژوهشی مفصلی دارد.

گاه این ابزار پیشرفته ی علمی-پژوهشی با چشم اندازهای بی بدیل جنوبگان در هم می آمیزند و تصاویری شگفت انگیز خلق می کنند. همین باعث می شود که دانشمندان مسحور مناظر چشم نواز این منطقه شده و دقایقی را به عکاسی بپردازند. همه ی این عوامل دست در دست هم دادند تا وبسایت آتلانتیک (The Atlantic) در نوامبر سال 2017 مجموعه ای جذاب از عکس های قاره ی جنوبگان که توسط عکاسان و پژوهشگران به ثبت رسیده بود را با نام "سفری تصویری به جنوبگان" منتشر کند. ما نیز برای آن که همراهان کارناوال را غرق در لذت تماشای این عکس ها کنیم. در مطلب پیش رو بخشی از آن ها را به نمایش گذاشتیم و در آینده ی نزدیک ادامه ی این تصاویر را با شما شریک خواهیم شد. با ما همراه باشید...

چشم اندازی از جنوبگان

1- رقص نور بر فراز یخ و برف | زمستان 2013

شفق جنوبی بساط خود را در آسمان پهن کرده و سایه ی رنگین خود را بر قطعه ای یخ که با نور ال ای دی روشن گردیده است، می اندازد.

شفق قطبی

Ross Burgener

2- پایگاه تحقیقاتی مک موردو | 22 ژانویه 2017

تصویر ایستگاه تحقیقاتی مک موردو (Mc Murdo) در جزیره ی راس (Ross Island) را می بینید که از فراز تپه ای در پشت آن به ثبت رسیده است. تپه ای که در عکس مشاهده می کنید یک تپه ی نظارت است که 228.6 متر ارتفاع دارد و مخازن سفید رنگ سوخت نیز در پایین آن به چشم می خورند. پوشش سفید سمت راست، یخ های سالیانه دریا هستند که با نام مک موردو ساند (McMurdo Sound) مشهورند و همیشه روی اقیانوس شناور می مانند.

پایگاه تحقیقاتی مک موردو

Mike Lucibella

3- پنگوئن سربلند | 23 ژانویه 2017

یک پنگوئن امپراتور که بزرگ ترین گونه ی پنگوئن هاست بر یخ‌تاق مک موردو ایستاده است و با سری افراشته به دور دست می نگرد. یخ‌تاق ها، بسترهای ضخیم و شناور از یخ هستند و در جایی شکل می گیرند که یخچال‌های طبیعی به سوی کناره ها یا سطحِ اقیانوس جریان می یابند. این یخ ها تنها در جنوبگان، گرینلند و کانادا دیده می شوند.

در پشت سر این حیوان دوست داشتنی کوه اربوس (Mount Erebus) را می بینید که یکی از فعال ترین آتشفشان ها در جنوب کره ی زمین است.

پنگوئن امپراتور

Jack Green

4- آغوش گرم معنویت | 1 فوریه 2015

نورپردازی دیدنی کلیسای تثلیث مقدس (Holy Trinity Church) در ایستگاه تحقیقاتی بِلینگزهاوزِن (Bellingshausen) روسیه را می بینید. این کلیسا که در جزیره ی شاه جرج (King George Island) قرار گرفته است، یک کلیسای ارتدکس شرقی (یکی از سه شاخه اصلی مسیحیت) به شمار می رود و برای کشتی ها حکم یک چراغ، یا علامت را دارد.

کلیسای ارتدکس روسیه

Natacha Pisarenko

5- به سوی ایستگاه مک موردو | 19 ژانویه 2017

کشتی تحقیقاتی ناتانیِل بی پالمِر (Nathaniel B.Palmer) به سمت مک موردو حرکت می کند و در پس زمینه، منظره ای از کوه های ترانس‌آنتراکتیک (Transantractic Mounts) دیده می شود.

کشتی تحقیقاتی ناتانیِل بی پالمِر

Mike Lucibella

6- دلفین پاندایی! | 20 مارس 2015

یک دلفین راسور یا دلفین پاندایی را می بینید که به دنبال کشتی یخ شکن تحقیقاتی آر وی لارنس ام گولد (RV Laurence M. Gould) می رود. این دلفین به سمت پایگاه هوایی پالمر (Palmer Station) در میان گذرگاه دریک (Drake Passage) می رود و در این مسیر از تنگه ماژلان نیز عبور می کند.

دلفین راسور

Cynthia Spence

7- پایگاه نظامی پرو در جنوبگان | 7 مارس 2014

این تصویر از داخل یکی از کشتی های اقیانوس شناسی متعلق به ارتش برزیل، به نام اری رونگل (Ary Rongel) به ثبت رسیده است و پایگاه نظامی ماچوپیچو را نشان می دهد که به کشور پرو تعلق دارد.

پایگاه نظامی پرو در جنوبگان

Vanderlei Almeida

8- اسقف کلیسای ارتدوکس روسی | 17 فوریه 2016

شخصی که در تصویر می بینید ولادیمیر میخائیلوویچ گوندیایف (Vladimir Mikhailovich Gundyayev)، اسقف کلیسای ارتدکس روسی است که با عنوان کیریل یکم شناخته می شود. این عکس در ایستگاه بلینگزهاوزن (Bellingshausen Station) به ثبت رسیده است که در جزیره کینگ جورج (King George Island) قرار دارد.

پاتریارک کلیسای ارتدکس روسیه

Igor Palkin

9- تماشای قطب جنوب از پنجره هواپیمای ناسا | 28 اکتبر 2016

در این تصویر یخسار جنوبگان باختری را می بینید که بخشی از یخسار جنوبگان به شمار می رود و در یکی از مناطق مهم قطب جنوب قرار دارد. یخسار جنوبگان (Antarctic ice sheet) یکی از دو پوشش دائمی یخ در کره زمین است که حدود ۹۸٪ از سطح قاره جنوبگان را پوشانده و بزرگ‌ترین توده منفرد یخی بر روی زمین محسوب می شود.

این عکس به هنگام آغاز فصل ذوب از پنجره ی یکی از هواپیماهای ناسا به ثبت رسیده که در حال انجام عملیات آیس بریج (Operation IceBridge) بوده است. آیس بریج یک عملیات بلندمدت است که برای سال های 2009 تا 2018 طراحی شده و در طی آن تغییرات یخ های قطبی با استفاده از یک هواپیما بررسی می شود.

دانشمندان ناسا در طول هشت سال گذشته روند تغییرات یخ های قطبی را بررسی کرده اند و به هنگام ثبت این عکس در حال انجام یک پرواز 12 ساعته بر فراز جنوبگان باختری بودند. محققان از نتایج این بررسی ها استفاده می کنند تا تحقیقاتی را در مورد کوچک شدن یخسار جنوبگان باختری که مستقیما با افزایش سطح آب دریاها در ارتباط است، انجام دهند.

یخ قطبی

Mario Tama

10- پنگوئن ریش خطی | 24 ژانویه 2015

پنگوئن ریش خطی بر روی سنگ های جزیره ی رابرت (Robert Island) ایستاده و عکاس این فرصت را برای ثبت این تصویر مغتنم شمرده است. این جزیره در مجمع الجزایر شتلند جنوبی (South Shetland) قرار دارد.

پنگوئن ریش خطی

Natacha Pisarenko

11- در میان آب های سرد | 4 مارس 2016

پنگوئنی در برابر یک کوه یخ عظیم شنا می کند و در میان آب های سرد پیش می رود.

کوه یخ در قطب جنوب

Eitan Abramovich

12- تلسکوپ های عظیم الجثه | 24 دسامبر 2015

آزمایشگاه دارک سکتور (Dark Sector Lab) در یکی از ایستگاه های تحقیقاتی قطب جنوب به نام آموندسن-اسکات (Amundsen-Scott South Pole Station) قرار دارد. این آزمایشگاه مرکز تلسکوپ قطب جنوب و آزمایش های مربوط به کیهان شناسی و امواج گرانشی، موسوم به بی آی سی ای پی سه (BICEP-3) است.

هر دو تلسکوپ این ایستگاه برای مطالعه در مورد تکامل اولیه جهان به کار گرفته می شوند و در این راه از پس زمینه ی امواج الکترومغناطیسی کهکشانی یا بقایای درخشانی استفاده می کنند که از انفجار بزرگ بیگ بنگ باقی مانده است.

تلسکوپ های عظیم الجثه قطب جنوب

Mike Lucibella

13- کهکشان راه شیری | 6 ژوئن 2016

درخشش کهکشان راه شیری در آسمان ایستگاه مک موردو را شاهد هستیم. گوی نورانی که در تصویر می بینید یک دیش ماهواره ای متعلق به یکی از شبکه های ناسا موسوم به شبکه نزدیک زمین ناسا (NASA Near Earth Network) (1) است و اصطلاحا به آن توپ گلف می گویند. این توپ گلف یکی از سه شبکه ارتباطات فضایی ایالات متحده است که اطلاعات را از ماهواره های مدار قطبی جمع آوری می کند.

کمی آن طرف تر و در سمت راست، آثار یک پروژه علمی به نام SuperDARN دیده می شود که نظارت بر بالاترین لایه های جو زمین را انجام می دهد و یکی از پروژه های علمی متعددی است که به هنگام زمستان در ایستگاه مک موردو اجرا می شود.

پاورقی


1-  این شبکه، پشتیبانی از مدارهای ارتباطی موجود در مدار نزدیک به زمین را از طریق ایستگاه های زمینی مختلف ناسا فراهم می کند.

کهکشان راه شیری بر فراز جنوبگان

Joshua Swanson

14- درون توپ گلف | 22 ژانویه 2017

این تصویر نمای داخلی توپ گلفِ مشرف به ایستگاه مک مورودو را نشان می دهد. دیش های رادیویی بزرگ ناسا داده ها و تله متری ها (اطلاعات اندازه گیری) را از ماهواره های مدار قطبی دریافت می کنند.

نمای داخلی دیش ماهواره ای ناسا

Mike Lucibella

15- یک فروند جت 757 | 23 مارس 2016

این جت بر روی باند یخی پگاسوس (Pegasus) در ایستگاه مک موردو قرار دارد و تصویر آن در اثر پدیده ای موسوم به سراب فاتا مورگانا (Fata Morgana) به این صورت دیده می شود. این سراب بر اثر وجود یک لایه هوای گرم بر روی باند یخی ایجاد می گردد و تصویری معکوس از هواپیما را ایجاد می کند؛ گویی دو جت را می بینیم که از دم به هم متصل شده اند.

جت 757 در قطب جنوب

Jack Green

سخن آخر

همان طور که مشاهده کردیم، جنوبی ترین قسمت کره زمین، قطب جنوب نیز علاوه بر یخ و سرما، زیبایی های فراوانی دارد و همچنین تیم هایی عظیم متشکل از دانشمندان در این منطقه، در حال تحقیق و بررسی تحولات این کره ی خاکی هستند.

شما کدام عکس را بیشتر دوست داشتید؟

کدام یک از این تصاویر شما را تحت تاثیر قرار دادند؟

منتظر نظرات و دیدگاه هایتان هستیم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

حسن

درود بر شما

انتشار:05 آذر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.