karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

27 خرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

با تماشای هر سو از این دنیای بی کران، شگفتی های بسیاری پیش روی مان قرار می گیرند. طبیعت و مناظر حیرت انگیزش، در گوشه گوشه کره زمین خودنمایی می کنند و باعث نشاط افراد می شوند. حیات وحش نیز از شگفتی های زیستگاه مان به شمار می رود و تعامل با دیگر جانداران، می تواند اتفاق خوشایندی در زندگی مان محسوب شود. همین موضوع سبب شده تا به دنیای حیوانات قدم بگذاریم و قدری بیشتر با آن ها آشنا شویم. در این سفر تماشایی، با عکاسان حیات وحش همراه می شویم و بهترین آثار هنری آن ها را از نظر می گذرانیم.

همه ساله، عکاسان حیات وحش، به مناطقی سفر می کنند که کمتر رد آدمی در آن ها به چشم می خورد. آنها در این نواحی بکر، به تماشای حیات وحش می نشینند و عادات این جانداران را مورد بررسی قرار می دهند. حتا گاه پیش می آید که این عکاسان برای هفته ها یا ماه ها، در مکان هایی نامانوس روزگار می گذرانند و تمامی خطرها را به جان می خرند تا مهمترین لحظه زندگی یک حیوان را ثبت کنند. در آخر، این هنرمندان ثمره کارشان را به نشنال جئوگرافیک می فرستند و این گونه آن را با دیگر مردم دنیا به اشتراک می گذارند.

سازمان مردم نهاد نشنال جئوگرافیک یا همان انجمن جغرافیای ملی، در سال ۱۸۸۸ میلادی در آمریکا پایه گذاری شد؛ در حال حاضر دفتر اصلی آن در شهر واشینگتن دی‌.سی. قرار دارد. هدف این انجمن جهانی گردشگری، شناساندن و قدردانی از محیط زیست، باستان شناسی، زیست شناسی و علوم جغرافیایی است. به طور کل می توان گفت، این انجمن قصد دارد با معرفی زیبایی ها و کاستی های زمین، انسان ها را از شرایط اطراف شان آگاه و توجه مردم را به حفظ سیاره محل زندگی مان جلب کند. در میان دغدغه های مهمی که زیستگاه مان با آن ها دست به گریبان است، حیات وحش به توجه و مراقبت بیشتری احتیاج دارد که تنها به کمک انسان ها حاصل می شود. در حقیقت، عکاسان حیات وحش نیز، این مساله را مهمترین هدف خود قرار داده اند و با تمام قدرت شان برای آگاهی مردم نسبت به دیگر جانداران تلاش می کنند. در ادامه، به کمک تصاویر به دنیای حیات وحش می رویم و غرق تماشای زندگی شیرین آن ها می شویم. اطلاعات بیشتری در مورد زیستگاه های این جانداران به دست می آوریم و این گونه، برای همیشه اهمیت آن ها را در خاطرمان می سپاریم.

در کارناوال همراه مان شوید و به هیچ وجه، این سفر دلپذیر و تماشایی را از دست ندهید.

نهنگ مکزیک

Jorge Hauser

1- مرغ آتشی

این تصویر در آب های شور و کم عمق شهر سلستون (Celestun) به ثبت رسیده است؛ شهری که در ایالت یوکاتان (Yucatán) مکزیک قرار دارد. بد نیست بدانید، عکاس تصویر این فلامینگوهای زیبا را در حال گذرش با قایق به ثبت رسانده است.

فلامینگوها مکزیک

Sarah Polger

2- سفر به آن سوی آب ها

در تصویر، کَل های یالدار آبی را می بینید که از طریق رود مارا (Mara River) قصد مهاجرت دارند. رود مارا از میان کشورهای کنیا و تانزانیا می گذرد.

کل یالدار آبی رود مارا تازانیا و کنیا

3- مادرانه

عکاس این تصویر، مارک پاول (Mark Paul)، ثبت این لحظه را، از خوش شانسی خود می داند و این طور گفته است:

یکی از آن لحظه های حیرت انگیز در زندگی! قرار بود ماه نوامبر را در ایالت ورمانت (Vermont) آمریکا بگذرانم اما دست تقدیر کاری کرد تا به کشور اوگاندا بیایم و این گونه، فرصت ثبت این لحظه زیبای مادر و فرزندی را به دست آورم.

گوریل مادر و فرزندش اوگاندا

Mark Paul

4- سرد و صمیمی 

بچه شاه‌پنگوئن ها را می بینید که در صف هایی مرتب نزدیک به هم ایستاده اند تا یکدیگر را گرم کنند. شاید برای تان جالب باشد بدانید که این موجودات دوست داشتنی تنها چند هفته عمر دارند. تصویر پیش رو در یکی از مناطق سرزمین جنوبی (Antarctic) به نام جزیره جورجیای جنوبی (South Georgia Island) عکاسی شده است.

بچه شاه‌پنگوئن ها جزیره جورجیای جنوبی

5- تمساح خطرناکتر است یا کوسه؟

ماریو دلگادو مالاگون (Mario Delgado Malagon)، عکاس این تصویر، می گوید:

من تا به حال با کوسه های بسیاری شنا کرده ام؛ اما این اولین بار بود که به یک تمساح نزدیک می شدم. در حقیقت، باید بگم که من در کنار کوسه ها، احساس امنیت بیشتری داشتم!

تمساح

Mario Delgado Malagon

6- ماکاک ژاپنی، میمون های برفی بامزه

جزیره شودیشیما (Shodoshima island) از محبوبترین مقاصد گردشگری در ژاپن به شمار می رود. اما کمتر کسی به میمون های ماکاک توجه دارد که جانوران بومی این منطقه هستند. بد نیست بدانید از ماکاک ژاپنی (Japanese macaque) با نام میمون برفی نیز یاد می کنند؛ چرا که این نوع از میمون ها، به زندگی در محیط های برف پوشیده و سرد علاقه مندند.

ماکاک ژاپنی جزیره سودوشیما ژاپن

Kei Nomiyama

7- آرامش سحر

سرنگتی (Serengeti) دشتی پهناور در شرق قاره آفریقاست که بخش هایی از کشورهای تانزانیا و کنیا را در بر گرفته است. گونه های جانوری متنوعی در این دشت زندگی می کنند که همین سبب شده، سافاری (1) از تفریحات محبوب این منطقه به شمار رود. شانون هینسون-ویتز (Shannon Hinson-Witz) نیز در یکی از این سافاری ها، تصویر تماشایی پیش رو را ثبت کرده است.

پاورقی


1: سفری که با هدف دیدن و تهیه فیلم و عکس از جانوران حیات وحش انجام می‌شود را سافاری یا وحش‌گشت (safari) می گویند.

سرنگتی میان کشورهای کنیا و تانزانیا

Shannon Hinson-Witz

8- روشی جالب برای ترسیدن!

 این تصویر در محدوده ویسایای مرکزی (Central Visayas) در کشور فیلیپین به ثبت رسیده است و یک ماهی مرکب شبگرد را به تصویر می کشد. شاید برای تان جالب باشدبدانید که این ماهی ها در زمان احساس خطر، ماده ای به رنگ مشکی از خود ترشح می کنند که در تمام آب پخش می شود.

ماهی مرکب ویسایای مرکزی فیلیپین

Claudia Peyer

9- نگاه رو به بالا

تصویر یک فک را در میان تالابی در ایسلند می بینید.

فک در تالاب ایسلندی

Witold Ziomek

10- مهاجرت بزرگ

جمعیت گسترده ای از حیوانات، با رسیدن فصل بارش در کنیا، از رود مارا می گذرند و به سوی این سرزمین مهاجرت می کنند. گورخرهایی که در پیش رو می بینید نیز در این مهاجرت بزرگ شرکت دارند. یارون اشمید (Yaron Schmid)، این تصویر را حین سافاری در تانزانیا به ثبت رسانده است.

گورخرها تانزانیا

Yaron Schmid

11- مار آناکوندای سبز

 تصویر پیش رو، در حاشیه رودخانه فورموسو (Formoso River) در نزدیکی منطقه طبیعی پانتانالِ (Pantanal) برزیل عکسبرداری شده است. عکاس، برای سه هفته در طبیعت این ناحیه به گشت و گذار پرداخته تا در نهایت، به هدفش نایل شده و تصویر این آناکودای سبز را به ثبت رسانده است. اگر با دقت نگاه کنید، می توانید بدن این مار مونث 5.5 متری را در میان هاله ای از مه ببینید. به طور کل، آناکودای سبز بزرگترین جثه را در میان هم نوعان خود دارد و قاره آمریکای جنوبی، زیستگاه این مارهای آبزی به شمار می رود.

مار آناکوندا سبز برزیل

Jourge Hauser

12- حمام خاک

گونه حیوانی که در تصویر مشاهده می کنید نوک‌شاخ ابلق مالابار (Malabar pied hornbill) نام دارد. این پرندگان، در تابستان های داغ، خود را با خاک می شویند. به گفته عکاس، حمام خاک، عادت هر بعد از ظهر نوک شاخ هاست چرا که با این کار، پرهای شان کمتر چرب می شود و از آسیب انگل ها به دور می ماند.

نوک‌شاخ ابلق مالابار

Arvind Ramamurthy

13- فُک شجاع 

معمولا فک ها حیوان های کنجکاوی هستند، به طوری که به راحتی در اطراف انسان ها می گردند تا سر از کارشان در بیاورند. اگرچه این جانداران بامزه بیشتر مواقع سعی می کنند با ملاحظه این کار را انجام دهند و در کل فاصله چند متری خود را حفظ کنند. اما فکی که در تصویر می بینید شجاعت بیشتری به خرج داده و برای مدتی طولانی به دوربین عکاس خیره مانده ست.

پرتره فک

Guillaume David

14- لحظه پرشور غروب در کنیا

دسته ای از فیل ها را می بینید که به آرامی از رود اواسو انجی‌اِرو (Ewaso Ng'iro) عبور می کنند. این رود در ذخیره‌گاه ملی سامبورو (.Samburu N.R) در کشور کنیا قرار دارد. تنوع زیست محیطی این ناحیه و حیات وحش منحصر به فردش، آن را به مکان محبوب عکاسان حیات وحش تبدیل کرده است. عکاس این تصویر، تیودور ماتاس (Theodore Mattas) نیز از این قاعده خارج نیست و هر از گاهی، برای ثبت لحظات زیبا و چشم نوار گذرش به این جا می افتد.

دسته ای از فیل ها کشور کنیا

Theodore Mattas

15- دوست داشتنی و خطرناک

دو بچه پلنگ را می بینید که به دنبال مادرشان از دشتی پهناور در پارک ملی ماسای مارا می گذرند.

بچه پلنگ ذخیره گاه ماسای مارا کنیا

Shawn Hughes

16- مستعمره پنگوئن ها

خلیج سنت اندرو (St. Andrews Bay)، که بزرگترین زیستگاه پنگوئن های پادشاه به شمار می رود و در جورجیای جنوبی قرار گرفته است. در این منطقه بیش از 150 هزار جفت پنگوئن جای خوش کرده اند و عکاس با تلاش بسیار، توانسته این سه موجود زیبا را زمانی که به منظره اطراف خیره شده بودند عکاسی کند. 

پنگوئن ها خلیج سینت اندرو جوجیای جنوبی

MAtt Dawes

17- چمنزار چشم نواز و نگاه خیره جغدهای انباری

کاریزو پلین (Carrizo Plain) دشتی سرسبز در ایالت کالیفرنیاست که به خاطر رنگ های زیبا بر روی تخته سنگ هایش شهره شده است. قدم زدن در این ناحیه، به تنهایی لذتی وصف نشدنی دارد؛ حال آن که تماشای جانوران منحصر به فردی همچون این جفت جغد انبار (Barn Owl)، لذت گشت و گذار در این منطقه را دو چندان می کند.

جغد انبار چمنزار کاریزو پلین کالیفرنیا آمریکا

Mitch Walters

18- شورا میان تمساح ها

 تصویر زیر در یکی از رودخانه های کشور کاستاریکا به نام تارکولس (Tárcoles River) گرفته شده است. نیکلاس وبر (Niklas Weber)، عکاس هنرمند، لحظه ثبت این منظره را چنین توصیف می کند:

وقتی به رودخانه رسیدیم و این تمساح های دندان تیز را دیدم به سرعت دِرون (Drone) خود را به هوا فرستادم و شروع به عکاسی کردم. از فرط هیجان قلبم به تپش افتاده بود؛ از یک سو نگران دِرون بودم و از طرفی برای به دست آوردن این فرصت ناب بسیار خوشحال.

تمساح رود تارکولس کاستاریکا

Niklas Weber

19- کیتسونه، خارق العاده و با قدرتی جادویی 

تعامل دو روباه قرمز را در آغاز یک روز برفی می بینید. این عکس را آیا ایواساکی (Aya Iwasaki) در شمالی ترین جزیره ژاپن به نام هوکایدو (Hokkaido)، به ثبت رسانده است. شاید برای تان جالب باشد بدانید که در فرهنگ عامه ژاپن، از روباه ها با عبارتی به نام کیتسونه (Kitsune) یاد می شود و در داستان‌های شان، روباه را به عنوان موجودی باهوش و دارای توانایی‌های جادویی معرفی می کنند.

روباه قرمز هوکایدو ژاپن

Aya Iwasaki

20- دغدغه گرمای کره زمین

فلوریان لدو (Florian Ledoux)، عکاس این تصویر چنین می گوید:

آیندگان عزیز، امیدوارم در زمان شما نیز بتوان حیات وحش در قطب را به تماشا نشست.

عکس پیش رو، در جزیره بافین (Baffin Island)، به خوبی نگرانی درباره بالا آمدن سطح آب ها و گرم شدن کره زمین را نشان می دهد. 

جزیره بافین کانادا

Florian Ledoux

سخن آخر

به دنیای زیبا و دوست داشتنی حیوانات سفر کردیم و لحظات خوشی را در میان شان گذراندیم. صمیمیت روباه های قرمز، گفت‌وگوی تمساح ها، مهاجرت بزرگ گورخرها و کل های یالدار، روابط عاشقانه فرزندان با مادرشان، همه از خاطرات خوش این سفر بودند.

نظر شما درباره این تصاویر چیست؟

کدام یک از این عکس ها، بیشتر نظرتان را جلب کرد؟

دیدگاه خود را با کارناوال در میان بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.