karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 اردیبهشت 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

این روزها هنر عکاسی جای خود را میان مردم پیدا کرده و تماشای تصاویر به عادت روزانه انسان ها تبدیل شده است. همین موضوع سبب شده تا عکاسان بسیاری از فرصت استفاده کنند و از دریچه تصاویر داستانی به رنگ حقیقت برای مردم دنیا بگویند. امروزه عکس ها به پرتره های خانوادگی محدود نمی شوند که تنها برای یادگاری در آلبوم عکس خاک بخورند؛ حال تصاویر همچون داستان هایی می مانند که عکاس، راوی آن ها است.
در سال 1955 گروهی از عکاسان هلندی از همین قدرت ماورایی تصاویر استفاده کرده و به کمک برگزاری رقابتی به نام ورلد پرس (World Press Photo Contest)، داستان های خود را از دریچه تصاویر برای دنیا نقل کردند. دیری نگذشت که این مسابقه جایگاهش را در سراسر دنیا پیدا کرد و از آن پس عکاسان بیشتری به این رقابت پیوستند. اکنون 61 سال از اولین دوره مسابقه عکاسی ورلد پرس می گذرد و این رقابت همچنان از برترین های عکاسی به شمار می رود.
شصت و یکمین دوره از مسابقه عکاسی در هشت بخش برگزار شد که نسبت به سال گذشته، بخش محیط زیست به آن افزوده شده بود؛ بخشی که با استقبال 42 عکاس از 22 کشور مواجه شد. 4548 عکاس از 125 کشور مختلف در این مسابقه شرکت کردند و داوران برای اعلام نتایج، به بررسی 73044 عکس پرداختند. اعداد پیش رو به روشنی بیانگر اهمیت و اعتبار مسابقه عکاسی ورلد پرس هستند. پس همراه مان شوید تا نگاهی به مهمترین و خبرسازترین تصاویر 2017 داشته باشیم؛ تصاویری که برای رقابت عکاسی ورلدپرس 2018 فرستاده شده اند و ما را از آخرین رویدادهای سالی که گذشت آگاه می کنند. بد نیست ذکر کنیم مجموعه عکسی که می خواهیم از نظر بگذرانیم شامل مهم ترین نگرانی ها و دغدغه های این روزها در جوامع مختلف است؛ از نسل کشی مسلمانان در میانمار و بحران کمبود غذا در چین، تا حملات تروریستی گروه هایی مانند داعش و بکو حرام.
کارناوال را همراهی کنید تا مجله حوادث سال 2017 را ورق بزنیم و از دنیای اطراف مان بیشتر خبردار شویم.

1- بازگشته از سرای مرگ | نیجریه

پرتره دختر نیجریایی به نام عایشه را می بینید که تنها چهارده سال سن دارد. چندی پیش این دختر توسط گروه تروریستی بوکو حرام (Boko Haram) برای استفاده در عملیات انتحاری ربوده شد؛ اما در حین عملیات این دختر به جای آن که جان خود و دیگران را بگیرد درخواست کمک کرد و نقشه بکو حرام را بر باد داد.
بد نیست بدانید که بوکو حرامی ها، یک گروه شورشی و جهادی اسلامی هستند که در نیجریه، چاد و بخش هایی از کشور کامرون حملات تروریستی و آدم ربایی انجام می دهند و با این فعالیت های خشونت آمیز خواستار تعطیلی تمامی مدارس نوین هستند. همچنین تقاضای شریعت اسلامی در سراسر کشور نیجریه را دارند. در گذشته آن ها با شبکه القاعده ارتباط داشتند اما اوایل ۲۰۱۵ با ابوبکر بغدادی بیعت کردند؛ حالا اسم گروه شان را به ولایت غرب آفریقای دولت اسلامی تغییر داده اند!

عایشه دختر نیجریایی تصاویر برتر ورد پرس

Adam Ferguson

2- جشن غذا خوردن! | چین

از آن جایی که درآمد چینی ها روز به روز در حال افزایش است، رژیم غذایی آن ها نیز تغییر کرده، تقاضا برای گوشت و لبنیات زیاد شده و صنعت خوراکی تحت فشار قرار دارد. یکی از نمونه های این مصرف بی رویه را در تصویر می بینیم که هزاران نفر در فستیوال سالانه ای به نام جشن خارچنگ خوری (Crayfish-eating Festival) جمع شده اند؛ این تصویر در شهر زویی کانتی (Xuyi County) به ثبت رسیده است.

خوبست بدانید که در ایران خارچنگ با نام هایی از قبیل خرچنگ رودخانه ای و خرچنگ دراز آب شیرین نیز شناخته می شود.

فستیوال خارچنگ خوری چین

George Steinmetz

3- کارخانه تولید غذا برای پرجمعیت ترین کشور دنیا | چین

همانطور که پیش تر گفتیم، مصرف غذای چینی ها در سال های اخیر بسیار بالا رفته است؛ تصویر پیش رو نیز شاهدی بر این مدعاست. این عکس در کارخانه صنایع غذایی COFCO به ثبت رسیده؛ جایی که تولید بیشترین مرغ مصرفی کشور چین را به عهده دارد. سالانه در این کارخانه بیش از 120 میلیون مرغ کشته می شوند و از تمامی اجزای شان برای مصارف مختلف بهره می برند؛ بال ها به پودر غذای حیوانات تبدیل می شوند، اندام های داخلی، پا و سر برای مصرف انسان هستند و چربی مرغ نیز برای استفاده در صنعت رنگ به کار می رود.

بیش از 2000 کارمند در یک شیفت 8 ساعته این کارخانه کار می کنند. تمامی مرغ ها در مزارع اختصاصی کارخانه پرورش می یابند و تغذیه آنها مخلوطی از ذرت، سویا، پوسته گندم و پودر ماهی است.

جالب اینجاست که با وجود این حجم گسترده تولید، حدود 90 درصد خروجی این کارخانه داخل خود چین استفاده شده و تنها 10 درصد آن به سایر نقاط آسیا، صادر می شود.

کارخانه صنایع غذایی COFCO چین

George Steinmetz

4- تکرار داستان گذر سیاوش از آتش | ونزوئلا

خوزه ویکتور سالازار بالزا (José Víctor Salazar Balza) پسر 28 ساله ای ست که در حین مبارزه با پلیس ضد شورش ونزوئلا دچار آتش گرفتگی شده است. البته عکاس گفته که چند روز پس از ثبت این تصویر، خوزه را در فضای مجازی دیده که همچنان بر علیه نیکلاس مادورو (Nicolas Maduro)، رییس جمهور وقت ونزوئلا صحبت می کرده است و سوختگی هایش چندان جدی نبوده اند.

اعتراض به رئیس جمهور وقت ونزوئلا

Ronaldo Schemidt

5- پنگوئن های راک هوپر | آفریقای جنوبی

چند پنگوئن راک هوپر (Rockhopper penguin) از روی صخره های ساحلی جزیره ماریون می پرند؛ جالب آن که اسم این پنگوئن ها، راک هوپر به معنای کسی است که از روی صخره می پرد! خوبست بدانید جزیره ماریون (Marion Island) در میان اقیانوس هند و در کشور آفریقای جنوبی قرار دارد.

پنگوئن های راک هوپر کشور آفریقای جنوبی

Thomas P. Peschak

6- مردان کوچک | اندونزی

کودکان پنج تا ده ساله در مسابقه سنتی مایین جارن (Maen Jaran) با اسب های بدون زین به سمت خط پایان می تازند. این مسابقه در جزیره سامباوای (Sumbawa Island) اندونزی برگزار می شود.

مسابقه اسب سواری مایین جارن جزیره سامباوا اندونزی

Alain Schroeder

7- عبور از خط های قرمز | زنگبار

در مدرسه کیجینی (Kijini) دختران شنا و غریق نجاتی را آموزش می بینند. البته به طور کلی مردم کشور زنگبار (Zanzibar) شنا را برای خانم ها مناسب نمی دانند و آن ها را برای این کار سرزنش می کنند؛ اما در پروژه آموزش شنای پانجه (Panje)، زنان و دختران محلی با حجاب کامل و لباس شنای سراسری درون آب می آیند تا عقاید مذهبی شان حفظ شود.

آموزش شنا کشور زنگبار

Anna Boyiazis

8- پنهان در آب | زنگبار

این تصویر هم در کشور زنگبار و حین آموزش شنا به خانم های محلی ثبت شده است. دختر هفده ساله ای نفسش را در زیر آب حبس کرده و با دستانش این ژست هنرمندانه را برای عکاس گرفته است.

آموزش شنا کشور زنگبار

Anna Boyiazis

9- چند ساعت مانده به آزادی | بوتسوانا

این بچه کرگدن، در جمهوری آفریقای جنوبی زندگی می کرده است؛ اما حالا او را به کشور بوتسوانا (Botswana) آورده اند تا از شکار غیر قانونی مصون بماند. تصویر مقابل، پیش از آزادی حیوان در دلتای اوکاوانگو (Okavango Delta) ثبت شده؛ زمانی که چشمان کرگدن بسته است و هنوز تحت تاثیر داروهای بیهوشی قرار دارد.

بچه کرگدن سفید کشور بوتسوانا

Neil Aldridge

10- روایتی از حال و روز اسف بار دره اُمو | اتیوپی

مناطق اطراف دره اُمو (Omo Valley) در کشور اتیوپی سکونتگاه حدود 200 هزار نفر از قومیت های مختلف است. از زمانی که سد گیب 3 (Gibe III dam) را در تاریخ دسامبر 2016 در این ناحیه بنا کردند؛ زندگی این افراد و البته محیط زیست حوالی دره دست خوش تغییرات ناخوشایند بسیاری شد. خوبست بدانید که این سد با ارتفاع 243 متر، بلندترین سد در مرکز آفریقا به شمار می آید.

سد گیب سه دره امو اتیوپی

Fausto Podavini

11- پسران گاوباز | اسپانیا
اگرچه این روزها گاوبازی از محبوبیت چندانی برخوردار نیست؛ اما هنوز هم افرادی وجود دارند که بی وقفه زمان شان را صرف این کار می کنند. نمونه این موضوع، پسرهای اسپانیایی تصویر پیش رو هستند؛ آن ها در شهر آلمریا (Almeria) زندگی می کنند و سه روز در هفته به کلاس آموزش گاوبازی می روند؛ و باقی وقت شان را نیز به گاوبازی در خیابان های شهر می پردازند.

پسران گاوباز اسپانیا

Nikolai Linares Larsen

12- یه روز معمولی، یه بازی دوستانه | انگلستان

شاید باورش سخت باشد، اما این تصویر متعلق به یک نوع فوتبال سنتی است! این بازی، سالانه در دو روز سه شنبه اعتراف (1) و چهارشنبه خاکستر (2) در منطقه مسکونی اشبورن (Ashbourne) برگزار می شود و تیم های تشکیل دهنده این فوتبال غیر متعارف مردمان دو طرف رودخانه هنمور بروک (Henmore Brook) هستند.

پاورقی


1: سه‌شنبه اعتراف (سه شنبه پنکیک‌خوری، سه شنبه چاق و ...)، سه‌شنبه ۷ هفته پیش از عید پاک و همینطور روز قبل از شروع ایام روزه است؛ «سه‌شنبه اعتراف» را آخرین فرصت برای برگزاری جشن و ضیافت پیش از دوران روزه‌داری می‌دانند.
2: چهارشنبه خاکستر یا چهارشنبه توبه، آغاز ۴۰ روز روزه داری مسیحیان کاتولیک است که تاریخش را به عید پاک وابسته می دانند؛ ۴۶ روز پیش از عید پاک.

بازی فوتبال سنتی شهرستان دربی شر انگلستان

Oli Scarff

13- خسته از زندگی و آوارگی | سوئد

در سمت راست تصویر دختری را می بینید که برای دو سال و نیم به حالتی از اغما رفته و خواهرش نیز، در چپ تصویر، شش ماهی می شود که به این حالت دچار است. این دو دختر از نوعی سندروم به نام «تسلیم یا واگذاری» رنج می برند؛ در این نوع سندروم، که تاکنون بیشتر برای پناهندگان در کشور سوئد رخ داده است؛ علایم حیاتی وجود دارند اما شخص هیچ واکنشی ندارد و نمی تواند غذا بخورد، بنشیند و حتا آگاه به محیط اطرافش نیست.

سندروم تسلیم یا واگذاری سوئد

Magnus Wennman

14- رنج جنگ | سوریه

تصویر مقابل در ماه مارس 2017 عکاسی شده است؛ مردم از کمبود آب و غذا رنج می برند و برای گرفتن کمک صف بسته اند. این افراد، شهروندان سوریه ای هستند که برای باز پس گرفتن شهرشان از گروه تروریستی داعش در غرب شهر موصل باقی مانده اند.

مردم جنگ زده شهر موصل سوریه

Ivor Prickett

15- حل مشکل جهانی غذا | هلند

بزرگترین گلخانه جهان در کشور هلند قرار دارد که در آن کاهو و دیگر سبزیجات را پرورش می دهند. این گلخانه بخشی از منطقه بزرگی به نام فود ولی (Food Valley) است؛ شرکت های بین المللی مواد غذایی، موسسه های پژوهشی و نیز دانشگاه واخنینگن (Wageningen) در فود ولی قرار دارند؛ منطقه ای که با هدف حل مشکل جهانی غذا بنیان گذاری شده است.
یکی از مهم ترین اهداف این ناحیه ایجاد راه کارهای خلاقانه برای کاهش آب مصرفی و همچنین مقدار مواد شیمیایی مورد نیاز در کشاورزی ست.

بزرگترین گلخانه جهان کشور هلند

Luca Locatelli

16- کشاورزی در مشت هلندی ها | هلند

در منطقه وست لندِ (Westland) کشور هلند، پیشرفته ترین فناوری های کشاورزی برپا شده است. به کمک این نورهای مصنوعی، هاله ای از نور و گرما در اطراف گلخانه ها ایجاد کرده اند که باعث می شود گیاهان فارغ از فصل ها و تغییرات آب و هوایی رشد و نمو پیدا کنند.

نورهای مصنوعی گلخانه وست لند هلند

Luca Locatelli

17- تبعیض نژادی تا کجا؟! | آمریکا

یکی از جنجالی ترین حوادث سال 2017، کشته شدن دو مرد سیاه پوست توسط پلیس، آن هم به فاصله یک روز بود. بسیاری معتقدند پلیس آمریکا رفتاری نژادپرستانه با سیاه پوستان دارد و هرگز چنین برخوردی با یک سفیدپوست صورت نمی گیرد.
تصویر مقابل مربوط به مراسم ختم یکی از قربانی هایی ست که به طرز مشکوکی توسط پلیس کشته شد. این مرد سیاه پوست، فیلاندو کاستیل (Philando Castile) نام داشت. او برای شکستگی چراغ عقب ماشینش توسط پلیس متوقف می شود و زمانی که دست در جیب می برد تا مدارکش را نشان دهد، مورد اصابت گلوله های پی در پی قرار می گیرد. ویدیویی که از لحظات مرگ کاستیل در فضای مجازی منتشر شد جنجال گسترده ای در دنیا به وجود آورد. اما متاسفانه با وجود تمامی اعتراضات، جرنیمو یانز (Jeronimo Yanez)، پلیس خاطی پس از مدتی از اتهامات تبرئه شد و دوباره بر سر خدمت بازگشت.

مراسم ختم فیلاندو کاستیل آمریکا

Richard Tsong-Taatarii

18- بازگشت به آغوش طبیعت | کنیا

بچه فیل های یتیم و بی خانوار به کمک پناهگاه فیل ریتتی (Reteti Elephant Sanctuary) بازپروری شده و دوباره به آغوش طبیعت در شمال کنیا بازگشته اند.

بچه فیل ها شمال کشور کنیا

Ami Vitale

19- جنگ بی پایان | آمریکا

این تصویر وحشتناک باز هم مربوط به مسایل نژاد پرستانه در آمریکاست. در روزهای 11 و 12 ماه آگوست ۲۰۱۷ در یکی از شهرهای ایالت ویرجنیای آمریکا عده ای از نژادپرستانِ سفیدپوست به گرد هم آمده بودند تا به حذف نمادهای ایالات برده دار جنوبی در جنگ داخلی آمریکا اعتراض کنند. این افراد بیش تر از راست گرایان افراطی، ملی گرایان سفیدپوست، و نئونازیست ها بودند.

در این گردهمایی اعتراضی که از آن با نام گردهمایی اتحاد راست‌گرایان ۲۰۱۷ (Unite the Right rally) یاد می شود؛ مخالفان نژادپرستی نیز حضور یافته بودند تا با سفید پوستانِ برتر پندار مخالفت کنند.

آن چه در تصویر می بینید مربوط به بالا گرفتن آشوب میان دو گروه است؛ زمانی که یکی از سفیدپوستان راست گرا با ماشین، از روی مخالفان نژادپرستی رد می شود. در جریان این حمله خودسرانه، یک نفر جان داد و 19 نفر آسیب دیدند و در نهایت راننده خودرو که جیمز الکس فیلدز جونیور (James Alex Fields Jr) نام دارد به قتل درجه دو محکوم شد.

گردهمایی اتحاد راست‌گرایان ۲۰۱۷ آمریکا

Ryan M. Kelly

20- گناه من چیست؟! | بنگلادش

پناهندگان روهینگیا (Rohingya) برای فرار از پاکسازی های قومیتی توسط بودایی های تندرو به بنگلادش گریخته اند. مردم روهینگیا مسلمانند و از نژاد هندوآریایی به حساب می آیند، این افراد که در غرب میانمار سکونت دارند، ۴ درصد کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. در تصویر پیش رو پسرکی روهنگیایی را می بینید که برای گرفتن کمک از سازمان مردم نهاد (NGO) از لبه کامیون آویزان شده و اشک می ریزد.

پناهندگان روهنگیا بنگلادش

Kevin Frayer

سخن آخر

نگاهی به تعدادی از برگزیدگان رقابت عکاسی ورلد پرس داشتیم و هنر دست عکاسان را به تماشا نشستیم؛ عکاسانی که برای ثبت بعضی از این تصاویر جان خود را به خطر انداخته و در مناطق محروم به سختی روزگار گذرانده اند؛ یا در میان شلوغی ها و تنش ها به زحمت لنز دوربین شان را صاف نگه داشتند.

نظر شما درباره این عکس ها چه بود؟

کدام تصویر بیشتر شما را حیرت زده کرد و به فکر فرو برد؟

از کدام یک از رویدادهایی که سوژه تصاویر شدند بی خبر بودید؟

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.