karnaval.ir

پرستو مقدم

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

26 دی 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در طول تاریخ، با روی کار آمدن دولت های جدید، آگاهی مردم از شیوه های حکومتی تازه و بروز اتفاق های ناگوار باعث شلوغی و هرج و مرج های بسیاری در سراسر جهان شده اند. افراد زیادی در گوشه گوشه دنیا برای حقوق پیش پا افتاده انسانی خود و دیگران به پا خاستند و در این راه از جان و مال خود گذشتند. برابری حقوق زن و مرد و ارایه امکانات و حقوق شهروندی عادلانه به سیاهپوستان اموری هستند که این روزها در اکثر نقاط دنیا به طور کامل رعایت می شوند؛ اما 50 سال پیش خون های بسیاری برای آن ها ریخته شده است.

برخی از پژوهشگران و تاریخ دانان از سال 1968 میلادی با نام سال اعتراض ها یاد می کنند. گویی در این سال مردم سرتاسر این کره خاکی تصمیم داشتند برای حقوق اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود قیام کنند. در برزیل، فرانسه، نیجریه، آمریکا، انگلستان، ویتنام و چندین کشور دیگر سال 68 با آتش و خون و اسلحه سپری شد. جنگ ویتنام نه تنها مردم این کشور را آزرده خاطر ساخت؛ بلکه اهالی دیگر کشورها نیز با تجمع و راهپیمایی های خود خواستار اعلام آتش بس بودند. در بحبوحه این جنگ، سیاه پوستان آمریکا نیز لحظه ای از مطالبه حقوق خود دست نمی کشیدند. غبار این اغتشاش ها چهره دیگر کشورها را نیز پوشانده بود و از هر گوشه صدای اعتراض مردم ناراضی به گوش می رسید.

 اکنون در سال 2018 میلادی، با گذشت نیم قرن از این سال پر هیاهو و سرشار از جنگ و اعتراض می خواهیم سفری به گذشته داشته باشیم و تقویم را به عقب باز گردانیم. امروز نگاهی خواهیم داشت به درگیری های 50 سال پیش و آنها را در قالب عکس هایی تاریخی به معرض نمایش می گذاریم. شما نیز در این مطلب با ما به سال 68 میلادی سفر کنید تا ببینیم ترور رهبران حقوق بشر در آمریکا، جنگ ویتنام و شلوغی های کشورهای مختلف چه حس و حالی به آن دوران بخشیده بودند. برای تماشای عکس هایی دیدنی از سال 1968، کارناوال را در این سفر تاریخی همراهی کنید...

گروه موسیقی بیتلز 1968

1- راهپیمایی فعالان حقوق بشر | 29 مارس

در حالی که ماموران گارد ملی ایالات متحده آمریکا (U.S. National Guard) خیابان بیل (Beale Street) را مسدود کرده اند، عده ای از سیاه پوستان آمریکایی شهر ممفیس (Memphis) و طرفداران حقوق آن ها را می بینیم که مشغول راهپیمایی هستند. این سومین تظاهرات این گروه در ایالت تنسی (Tennessee) بود.

فعالان حقوق بشر شهر ممفیس

Bettmann

2- پرچم بی رمق ویتنام | ماه فوریه

در گیر و دار حمله عید تت (Tet Offensive) در جنگ ویتنام، پرچم این کشور بر بالای قلعه ای قدیمی در ویتنام جنوبی این سو و آن سو می رود. به دلیل هم زمانی این حمله با سال نوی ویتنامی، نامش را عید تت گذاشتند.

حمله عید تت ویتنام

3- حادثه خیابان سایگون | 1 فوریه

ژنرال لوان (Nguyễn Ngọc Loan) با اسلحه خود سر یکی از اعضای سازمان کمونیستی ویت کنگ (Viet Cong) به نام افسر وان لم (Nguyen Van Lem) را نشانه گرفته است. این افسر که با نام بی لوپ (Bay Lop) نیز شناخته می شد، مظنون به تشکیل یک گروه و به قتل رساندن چند مامور پلیس در ویتنام جنوبی بود. ژنرال لوان بعدها در سال 1975 در سکوت به آمریکا مهاجرت و یک پیتزا فروشی در ایالت ویرجینیا (Virginia) باز کرد.

جنگ تت در ویتنام جنوبی

Eddie Adams

4- نیروی دریایی آمریکا | 18 جولای

یکی از تفنگداران دریایی ایالات متحده (United States Marine Corps) را می بینید که به تازگی او را از منطقه ای غیر نظامی در نزدیکی پایگاه کن تین (Con Thien) ویتنام جنوبی سوار هلیکوپتر کرده اند. یگان وی پس از گشت زنی در این منطقه غیر نظامی، از ماموریت رهایی یافت.

نیروی دریایی آمریکا

Stone

5- تبلیغ دموکراسی | 18 می

سخنرانی جوان برای خیل عظیم جمعیت از دموکراسی می گوید. این تجمع توسط عده ای از جوانان چکسلواکی (Czechoslovakia) و در میدان اُلد تاون (Old Town Square) شهر پراگ (Prague) برگزار شده بود. با انتخاب الکساندر دوبچک (Alexander Dubček) به عنوان رهبر حزب کمونیست و افزایش یافتن آزادی و حقوق فرهنگی-اجتماعی مردم چک، دوران رهبری وی "بهار پراگ" نام گرفت. این بهار با حمله شوروی به زمستانی سخت تبدیل شد.

تجمع در شهر پراگ

Bettmann

6- حمله شوروی به چک | 28 آگوست

اواخر تابستان سال 1968، توافق های سران شوروی و چک، باب میل کاخ کرملین نبود و همین امر باعث شد بیش از 2000 تانک و هزاران نیروی مسلح روس، چک را اشغال کنند. پس از بازگشت مقامات چکسلواکی از جلسه مذاکره با سران شوروی، این تانک ها، خیابانی در نزدیکی میدان الد تاون شهر پراگ را مسدود کردند.

اشغال پراگ توسط شوروی

Diether Endlicher

7- تجمع در مرکز پراگ | 21 آگوست

در اولین روز هجوم نیروهای نظامی شوروی به چکسلواکی، اهالی پراگ تجمعی گسترده مقابل ایستگاه رادیویی این شهر ترتیب دادند. در عرض یک سال، دوبچک برکنار و اصلاحات وی لغو شد؛ همچنین دولتی تحت کنترل کامل شوروی در چک روی کار آمد.

تجمع در مرکز پراگ

Libor Hajsky

8- رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی های آفریقایی تبار | 3 آوریل

این یکی از آخرین عکس های مارتین لوتر کینگ جونیور (.Martin Luther King Jr) است. وی در این سخنرانی اعلام کرد که علی رغم دستور فدرال، قصد متوقف ساختن برنامه های خود برای تظاهرات گسترده 8 آوریل را ندارد. او یک روز پس از این سخنرانی در شهر ممفیس ترور شد.

مارتین لوتر کینگ جونیور

Bettmann

9- ترور مارتین لوتر کینگ جونیور | 4 آوریل

رهبر مدافع حقوق بشر، اندرو یانگ (Andrew Young) و چند تن از فعالان این حوزه در حالی که پیکر بی جان مارتین لوتر کینگ زیر پای‌شان افتاده است، به مکان احتمالی قاتل وی اشاره می کنند. مسافرخانه لورین (Lorraine Motel) در شهر ممفیس که محل این حادثه بود، بعدها به بخشی از موزه ملی حقوق بشر تبدیل شد.

ترور مارتین لوتر کینگ

Joseph Louw

10- پیامدهای ترور مارتین لوتر کینگ جونیور | 5 آوریل

این عکس هوایی، خانه های در حال سوختن شمال شرقی واشینگتن، دی.سی. را به خوبی نشان می دهد. تظاهرات، اغتشاش ها و آتش سوزی روز پنجم آوریل بخشی از پیامدهای مرگ دکتر لوتر کینگ بودند.

پیامدهای ترور مارتین لوتر کینگ

11- پس از شنیدن خبر ترور مارتین لوتر کینگ | 4 آوریل

با رسیدن خبر مرگ دکتر لوتر کینگ به شهر نیویورک، طرفداران وی یک مغازه مبلمان فروشی و چند ساختمان دیگر را در خیابان 125 به آتش کشیدند. آتش‌نشانان محله هارلم در صدد خاموش کردن این آتش هستند.

طرفداران دکتر لوتر کینگ در نیویورک

12- نیروهای فدرال در واشینگتن | 5 آوریل

با بالا گرفتن شلوغی ها پس از ترور مارتین لوتر کینگ جونیور، لیندون بی. جانسون (Lyndon B. Johnson) رییس جمهور وقت آمریکا برای بازگشت آرامش به پایتخت، به نیروهای فدرال دستور مسدود کردن خیابان های واشینگتن را داد. دو تن از این نیروها را در نزدیکی یک ساختمان تخریب شده مشاهده می کنیم.

نیروهای فدرال در واشینگتن

Bettmann

13- سخنرانی تیموتی لری در نیویورک | 21 فوریه

نویسنده و روانشناس آمریکایی، تیموتی لری (Timothy Leary) یکی از مدافعان استفاده از مواد مخدر و روان گردان در شرایط خاص و تحت نظر پزشکان متخصص بود. همین امر برای وی محبوبیتی ویژه نزد جوانان آمریکا رقم زد! اَبی هافمن (Abbie Hoffman)، فعال سیاسی-اجتماعی و جری روبین (Jerry Rubin)، فعال اجتماعی به ترتیب در سمت چپ و راست دکتر لری قرار دارند.

سخنرانی تیموتی لری

14- تجمع سواره‌ نظام های برزیل | 4 آوریل

گروهی از نیروهای سواره‌ نظام شهر ریو دو ژانیرو برای گرامیداشت و به طرفداری از ادسون لوئیس دلیما سوتو (Edson Luís de Lima Souto) راهی کلیسای کاندلاریا (Candelária Church) می شوند. ادسون دانش آموزی معترض به قیمت های گزاف رستورانی در مرکز شهر بود و طی یک درگیری توسط پلیس به قتل رسید.

تجمع سواره‌نظام برزیل

Candelária Church

15- درگیری پلیس و دانش آموزان | ماه مه

ماموران پلیس کشور فرانسه، طی اعتراضات سال 1968 با دانش آموزان و دانشجویان پاریسی رفتاری خشن داشتند.

پلیس و دانش آموزان فرانسوی

Jacques Haillot

16- مخالفان جنگ ویتنام | 18 مارس

تجمع مردم لندن در برابر سفارت آمریکا، به نشانه مخالفت با جنگ ویتنام. عده بسیاری طی این درگیری ها دستگیر شدند.

مخالفان جنگ ویتنام در لندن

17- اعتراض به بی عدالتی اقتصادی در آمریکا | 19 ژوئن

حضور گسترده تظاهرکنندگان در روز همبستگی کمپین مردم فقیر (Poor Peoples' Campaign Solidarity Day) در واشینگتن.

روز همبستگی کمپین مردم فقیر

Charles Tasnadi

18- شاهکاری از کوبریک | ماه آوریل

در خلال اعتراض های سال 68، کارگردان مشهور آمریکایی استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) فیلمی خلاقانه به نام "2001: ادیسه فضایی" (2001: A Space Odyssey) را روی پرده سینما برد. در این عکس گری لاکوود (Gary Lockwood) یکی از صحنه های فیلم را بازی می کند. این فیلم برنده اسکار بهترین جلوه های ویژه شد.

2001: ادیسه فضایی

Sunset Boulevard

19- انقلاب فرهنگی چین | 26 آگوست

اعضای کمیته انقلابی استان سیچوان (Sichuan Province Revolving Committee) با سربازان و غیر نظامیان برای کار در زمین های کشاورزی متحد می شوند.

انقلاب فرهنگی چین

20- کودکان گرسنه نیجریه | 31 اکتبر

نیروهای فدرال کشور نیجریه از مسیری در نزدیکی شهر تاریخی ایکوت اکپنه (Ikot Ekpene) می گذرند و در همین حین دو کودک نیجریه ای از شدتی گرسنگی در آستانه مرگ هستند. کشوری به نام بیافرا (Biafra) در نیجریه قرار داشت و مردمش از 1967 تا 1970 برای استقلال جنگیدند؛ اما در پایان با مرگ 500 هزار نفر از اهالی نیجریه و بیافرا و تلف شدن 2 میلیون بیافرایی از گرسنگی، پرونده این کشور بسته شد.

کودکان گرسنه نیجریه

Dennis Lee Royle

سخن آخر

در کنار هم به ناآرامی های نقاط مختلف جهان، در پنجاهمین سالگردشان سر زدیم و مروری بر چند عکس تاریخی داشتیم.

شما چه اطلاعاتی در مورد سال پر حادثه 1968 دارید؟

کدام تصویر در نظر شما جذاب تر جلوه کرد؟

اگر در مورد جنگ ویتنام، شلوغی های فرانسه و برزیل، جریان ترور مارتین لوتر کینگ و یا کودکان گرسنه و بی گناه نیجریه اطلاعاتی دارید، حتما آن را با ما و دیگر کاربران کارناوال در میان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

خوب بودن یه چیزی هست که ربطی به جنگ ها واعتراضات سال 1968 نداره اما اتفاق افتاده، توی گوگل بزنید "9 اکتبر 1968 تلویزیون" متوجه میشید :)

انتشار:06 مهر 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ww2

سلام 
عالی بود
۲ روز دیگه چی میشه اول سایت زدید؟

مهسا محرابی

همراه عزیز کارناوال سلام
پس از پایان روز شمار بخش کاربران کارناوال با امکانات فوق العاده و بستری بزرگ برای به اشتراک گذاری فعالیت های گردشگری آغاز به کار خواهد کرد.
موفق باشید

27 دی 1396

انتشار:26 دی 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.