karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

01 مهر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

انسان همواره به دنبال راهکارهای تازه تر برای افزایش طول عمرش بوده و هست و برای رسیدن به این هدف هر مانعی که بر سر راهش باشد را از میان بر می دارد. این موجود قدرتمند، تمامی جهان را برای به دست آوردن آنچه که می خواهد، جست و جو می کند و در نهایت به خواسته اش تحقق می بخشد اما با تمامی توانایی ها و دانشش، باز هم در مقابل خشم طبیعت سر فرود می آورد.

همواره بلایای طبیعی تهدیدی برای زندگی آرام زمینیان بوده اند؛ گاهی کره ی خاکی را به زیر آب گرفتند و گاه سطحش را با مواد مذاب فرش کرده اند. انسان هیچگاه نتوانسته با این پدیده ها مقابله کند، همانند آنچه که چندین سال پیش در سان فرانسیسکو (San Francisco) واقع در ایالت کالیفرنیای شمالی (Northern California) رخ داد؛ در سال 1906 بود که این شهر زیر فشار زلزله ی 7.8 ریشتری کمر خم کرد و بیش از هشتاد درصد آن به زیر آوار رفت. البته همانطور که همیشه از روند بلایای طبیعی انتظار می رود، این بار هم داستان با زلزله به پایان نرسید؛ خانه های بسیاری در اثر نشت گاز و سوختن مواد آتش زا، شعله ور شدند و آتشی پا گرفت که برای هفت روز با گرفتن جان و مال مردم سان فرانسیسکو، کین خواهی می کرد. حتی تا به امروز آمار دقیقی از تلفات جانی به بار آمده از این زمین لرزه به دست نیامده و گفته می شود که در این فاجعه، هفتصد تا سه هزار نفر جان خود را از دست دادند. شدت این مصیبت به حدی بوده که نام آن را در کنار طوفان سال 1900 گالوستون (1900 Galveston) و طوفان کاترینا (Katrina) در سال 2000 قرار داده و از آن ها به عنوان بدترین حوادث طبیعی تاریخ ایالات متحده آمریکا یاد می کنند.

در گذشته نگاهی به تصاویر این اتفاق وحشتناک داشته ایم و امروز برای بار دوم می خواهیم به آن روزهای تلخ و پر اضطراب برای آمریکایی ها سفر کنیم. آنان که هنوز درگیر خاطرات طوفان سهمگین گالوستون بودند، مجددا زیر بار غم از دست دادن عزیزان و هموطنانشان فرو رفتند و طعم تلخ درد در دهانشان تازه شد. پس همراهمان شوید در کارناوال، چرا که داستان زمین لزره ی سان فرانسیسکو نیمه کاره باقی مانده است...

ورود به مجموعه اول تصاویر زمین لرزه ۱۹۰۶ سانفرانسیکو

خانه های سانفرانسیسکو پس از زلزله

1- دینامیت را به عنوان مانعی بر سر راه آتش قرار دادند

هتل وینچستر (Winchester) در سمت راست تصویر، در آتشی می سوزد که جرقه ی آن توسط زلزله زده شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ساختمان هِرست (Hearst) در سمت چپ تصویر، به عنوان قربانی به وسیله ی دینامیت منفجر شده تا از شعله ور شدن دیگر سازه ها جلوگیری شود. 

هتل وینچستر سانفرانسیسکو

2- ابتکار عمل در عکسبرداری پانوراما

جرج لارنس (George Lawrence) به وسیله ی کایتی که دوربین عکاسی را به زیر آن نصب کرده بود، تصاویری از بالای منطقه ی زلزله زده ی سان فرانسیسکو به ثبت رسانیده که در آن ها حجم و شدت این زلزله به خوبی نمایان است. 

زلزله سانفرانسیسکو

George Lawrence

3- مخروبه خیابان ساکرمنتو

پس از وقوع حادثه، از بالای تپه ی نوب (Nob Hill)، نگاهی به خیابان ساکرمنتو (Sacramento) داریم و در پس زمینه ی تصویر ساختمان فری (Ferry) را می بینید که همچنان پابرجا باقی مانده است. این ساختمان در حال حاضر ترمینال و بندرگاهی است برای کشتی های فرابری در خلیج سان فرانسیسکو.

خیابان ساکرمنتو سان فرانسیسکو

4- نمایی از خیابان کالیفرنیا پس از وقوع زلزله

خیابان کالیفرنیا سانفراسیسکو پس از زلزله

5- بازماندگان زلزله که به روی تپه ها استراحت می کنند

زلزله کالیفرنیا

6- شهرداری سان فرانسیسکو به نجات گنبد ساختمانش اکتفا کرد

تصویری از ساختمان شهرداری سان فرانسیسکو را می بینید که تنها بخشی از گنبد آن از زلزله ی عظیم شهر جان سالم به در برده است. 

شهرداری سانفراسیسکو پس از زلزله

7- بزرگان زمین شناسی هم تاب زلزله را نیاوردند

مجسمه ی لویی آگاسی (Louis Agassiz)، زمین شناس و پزشک سوئیسی و از اساتید دانشگاه هاروارد آمریکا. این مجسمه در نمای خارجی ساختمان جانورشناسی دانشگاه استنفورد قرار داشته و همانطور که می بینید پس از وقوع زلزله به روی زمین واژگون شده است. 

لویی آگاسی جانورشناسی استنفورد سانفرانسیسکو

8- قطاری که در یکی از ایستگاه های سان فرانسیسکو نقش بر زمین شده است

قطار سانفرانسیسکو

9- مردم محلی مشغول سرو غذاهای خیابانی هستند

غذافروشی خیابانی سانفرانسیکو

10- صف های کمک مردمی

زمانی که کمک های مردمی برای نجات جان زلزله زدگان به شهر سان فرانسیسکو رسید، بازماندگان برای دریافت این خدمات که از جمله ی مهم ترین آن ها تامین غذایشان بود، صف های طویلی به راه انداختند. 

کمک های مردمی زلزله سانفرانسیسکو

11- چادر پُست

در خیابان مارکت (Market)، چادر تلگرافی برپا شده تا از این طریق مردم بتوانند با خانواده هایشان در خارج از شهر ارتباط برقرار کنند و روند کمک های مردمی و گزارش نجات یافتگان نیز به اطراف مخابره شود. 

چادر پست زلزله سانفرانسیسکو

12- مردم در نهایت به زندگی عادی خود بازگشته اند

این تصویر از فراز تقاطع خیابان های سکرمنتو (Sacramento)، مارکت (Market) و امبارکدیرو (Embarcadero) به ثبت رسیده است و در آن مردم در حال گذر از کناره ی باقیمانده ی سازه هایی مانند فری (Ferry) هستند. تنوع وسایل حمل و نقل و تقابل ماشین و گاری ها در این تصویر جالب توجه است. 

تقاطع سانفرانسیسکو آمریکا

13- خیابانی که پس از فاجعه دهشتناک، به خوبی بازسازی شد

 باز هم نمایی از خیابان کالیفرنیا که رو به شرق عکسبرداری شده است. این تصویر از زاویه ی خیابان گرنت (Grant) به ثبت رسیده که در گذشته آن را دوپانت (DuPont) می نامیده اند.  

خیابان کالیفرنیا سانفرانسیسکو

14- ردپای زمین لرزه بر خاک  

آسفالت خیابان ون نس (Van Ness) بر اثر زمین لرزه ی مهیب سان فرانسیسکو، شکافته شده و جالب است که گاری ها همچنان بی تفاوت از کنار خشم زمین عبور می کنند. 

شکافت زمین سانفرانسیسکو

15- تجمع مردم در آوار خیابان چهارم و مارکت برای چپاول پول های خزانه 

خزانه سانفرانسیسکو

16- خیابان پر رفت و آمدی که با خاک یکی شد

نمایی دیگر از خیابان نیمه مخروبه ی مارکت (Market) را به نظاره نشسته اید که دارای اهمیت قابل توجهی در شهر می باشد؛ به عنوان مثال ساختمان فری (Ferry Building) در این خیابان واقع شده که بندرگاه کشتی های فرابری در کناره ی خلیج سان فرانسیسکو می باشد و حتی بزرگترین مرکز فروش سان فرانسیسکو هم در این خیابان واقع شده است. 

خیابان مارکت سان فرانسیسکو

17- خرابه ای که زمانی محل عبور بوده 

نمای این تصویر، حکایت از آن دارد که خسارت وارد شده بر خیابان پاین (Pine St) بسیار قابل توجه بوده است. 

خیابان پاین سان فرانسیسکو

18- مردم خیر برای بازماندگان و آواره ها غذای گرم تهیه می کنند

گروه نجات زلزله زدگان سانفرانسیسکو

19- مردم آواره را در چادرهایی اسکان می دادند که در فضاهای سبز و پارک ها بر پا شده بودند

سانفرانسیسکو

20- زلزله هیچ جای شهر را امان نداد

باز هم خیابان مارکت، این بار از زاویه ی غربی که در پس زمینه ی عکس، قله های دوقلو (Twin Peaks) هم پدیدار هستند. همانطور که می بینید در همه طرف این خیابان خرابی هایی به بار آمده است. 

خیابان مارکت سان فرانسیسکو

سخن آخر 

سفر پایانی را به روزهای تلخ مردمان آمریکا داشتیم، تصاویری را از نظر گذرانیدیم که بعضا جلوه هایی از قدرت زلزله را در بر داشتند. از کمک های مردمی و راهکارهای مقابله با آتش دیدن کردیم و حتی نگاهی به سوء استفاده های مردم از شرایط آشفته ی شهر داشتیم.

نظرتان را درباره ی این مجموعه عکس ها با ما به اشتراک بگذارید.  

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

امیر امینی

بسیار خوب بود و ازتون تشکر می کنم. اما کاش تصاویر عصر حاضر از سانفرانسیسکو، خیابان ساکرامنتو و... رو هم میزاشتین.

انتشار:03 مهر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.