karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

28 مرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

عربستان، همسایه دریایی ایران، بزرگترین صادر کننده نفت جهان است و بیشترین ذخایر نفتی دنیا را دارد. 92 درصد بودجه این کشور از درآمدهای نفتی تأمین می شود و بدون فروش نفت اقتصاد و سیاست آن از هم می پاشد. از دهه 1930 زمانی که کمپانی استاندارد اویل کالیفرنیا شروع به اکتشاف و استخراج نفت در عربستان کرد، توافقی انجام داد تا شهروندان عربستانی را در کمپانی خود تا آنجایی که امکان استخدام وجود دارد، به کار گیرد. هنگامی که جغرافیدان های آمریکایی کار خود را در عربستان شروع کردند متوجه این موضوع شدند که سبک و نگاهشان به زندگی با آن چیزی که در عربستان در جریان است زمین تا آسمان تفاوت دارد. به همین دلیل، این شرکت، که نامش در سال 1980  به کمپانی نفتی عربستان سعودی یا سعودی آرامکو (Suadia ARAMCO) تغییر کرد، ساخت کمپی را آغاز نمود که حس و شکل خانه و محله ی آمریکایی را در عربستان زنده کند. جایی که کارکنان آمریکایی شرکت آرامکو بتوانند در بافت و محله ای آمریکایی خانواده تشکیل دهند و کودکانشان را بزرگ کنند.

امروز در کارناوال شما را با تصاویر و عکس هایی که عایشه مالیک (Ayesha Malik) از محله ی آمریکایی ها در عربستان انداخته است همراه می کنیم و واقعیت زندگی آمریکایی ها را در عربستان به شما نشان می دهیم. "عایشه مالیک" شهروند عربستانی است که در جامعه محله آرامکو در دهه 90 بزرگ شده است، و در کتاب جدید خود " بر فراز زمین های نفتی" تجربه زندگی در این جامعه را پیش روی جهانیان قرار می دهد.

"شهرک ظهران"، محله ای که عایشه در آن بزرگ شده، جایی است که از قوانین دست و پاگیر عربستان برای زنان و دختران خبری نیست. جایی که زنان می توانند رانندگی و دوچرخه سواری کرده، فوتبال بازی کنند و در کنار مردان به فعالیت های اجتماعی و شغلی خود بپردازند. جایی که برای رفتن بیرون از خانه و خرید و تفریح نیازی به اجازه همسر یا پدر ندارند. اما این آزادی شامل حال تمام عربستانی ها نمی شود. برای رفتن به ظهران باید تبعه آمریکا یا یکی از کشورهای غربی باشید. در اینجا حتی اتباع کشورهای پاکستان، کشور دوست عربستان که رابطه ی عمیقی با آن دارد، نیز به راحتی اجازه ورود و خروج می یابند.

در ادامه همراه کارناوال باشید تا وصف حال این محله ی آمریکایی را در عربستان از زبان عایشه مالیک بخوانیم که در مصاحبه ای در کتابش به طور کامل بیان کرده است. 

نمای هوایی شهرک ظهران

1- کارمندان شرکت آرامکو

محله ظهران 58 کیلومتر مربع مساحت داشته و به شکل اختصاصی تنها برای کارکنان شرکت آرامکو ساخته شده و فرد دیگری غیر از کارکنان این شرکت حق ورود به آن را ندارند.

کارمندان شرکت آرامکو

2- باغبان خرماهای تازه ای که از درختان خرمای محلی چیده است را تعارف می کند

آنهایی که در محله ظهران زندگی می کنند خود را "آراماکونی" می نامند و به زندگی در آنجا افتخار می کنند.

باغبان محله ظهران

 3- جمع گرم خانواده ها در پارکی در شهرک ظهران 

بر اساس مصاحبه ای که مالیک در کتابش منتشر کرده است، تصویری که او از ظهران در دوران زندگی در آنجا می دهد، بسیار مثبت است و تجربه ای از زندگی در محله ای آرام را نشان می دهد. 

خانواده ها در ظهران، غروب آفتاب

4- بازیکن های بیسبال در زمین بازی

عایشه در مصاحبه خود از تجربه زندگی در ظهران این گونه تعریف می کند:

 آمریکایی ها ما را مستعمره خود نکردند. آنها برای کار، بر اساس قوانین عربستان، به اینجا آمدند و در این کشور ماندگار شدند زیرا شرکت محیط آرام و راحتی را برای اقامت آنها ایجاد کرد و در طول اقامتشان در اینجا جوی گرم و دوست داشتنی را در محله بسط دادند.

بازیکن های بیسبال در زمین بازی

5- لطیفه به همراه دخترش، جوریاه، قبل از یک بازی فوتبال

او در ادامه ی مطلبش در کتاب خود اینگونه بیان می کند که:

 تنها جو و سبک زندگی آمریکایی نیست که این مکان را تا این اندازه خاطره انگیز کرده، بلکه عنصر عربی نیز در این حس موثر است. عنصر آشنایی و علاقه به میهن که با کلمات نمی توان آن را به راحتی توصیف کرد.

لطیفه به همراه دخترش، قبل از یک بازی فوتبال

6- عکسی از دوران کودکی عایشه مالیک در محله ظهران

او این عکس را بعد از شرکت در یک جشن و هنرنمایی در آن گرفته است. چیزی که نصیب دیگر دختران عربستانی در دیگر مناطق این کشور نمی شود.

عکسی از دوران کودکی عایشه مالیک

7- مادری در حال خداحافظی با دخترش هنگام ترک خانه به سوی مدرسه ابتدایی ظهران 

عایشه همچنین به این موضوع اشاره می کند که زنان جامه آراماکو نسبت به دیگر زنان عربستانی، زندگی متفاوتی دارند. عربستان سعودی به محدودیت هایی که زنان برای زندگی در این کشور دارند معروف است.

او در این مورد این چنین بیان می کند که:

 این حقیقت که در ظهران می توانیم هر پوششی که می خواهیم انتخاب کنیم و رانندگی کنیم با آنچه در جامعه ی اصلی عربستان اتفاق می افتاد کاملا متفاوت است.

مادری در حال خداحافظی با دخترش حین رفتن به مدرسه

8- زنان بعد از کار در شرکت 

تصور اینکه زنی در عربستان بتواند سر کار برود و درآمدی داشته باشد و یا اینکه رانندگی کنند، برای تمام دنیا بسیار مشکل است اما این اتفاق در آرامکو و محله ظهران امری عادی به حساب می آید. مالیک این تصاویر را از زنانی که در آرامکو به سرکار می روند ثبت کرده است. 

زنان بعد از کار در شرکت

زنان بعد از کار در شرکت

9- سرنوشت کارکنان بعد از پایان کار در ظهران

او در ادامه در مورد سرنوشت افراد بعد از بازنشستگی و اتمام کار در ظهران اینگونه بیان می کند که :

سن بازنشستگی در کمپانی 60 سال است. استثنائاتی نیز وجود دارد اما اکثر افراد در این سن بازنشست می شوند. بیشتر افراد بعد از بازنشسته شدن کشور را ترک می کنند و خیلی کم اتفاق می افتد که کسی بازگردد.

اداره روابط عمومی شرکت آرامکو

10- کودکان در حال بازی در جاده شماره 80 جبل

عایشه حس نوستالژیکی به ظهران دارد. او که اصالتا یک دورگه عرب، پاکستانی به حساب می آید و این روزها در آمریکا سکونت دارد، در مورد دوران کودکی خود اینگونه صحبت می کند:

 من می توانم به چیزی در آمریکا نگاه کنم و بگویم که خاطره زندگی در ظهران را برایم زنده می کند. مردم با شنیدن این حرف با تعجب به من نگاه می کنند.

کودکان در حال بازی در جاده ی شماره 80 جبل

11- خانه ای در شهرک ظهران که برای جشن کریسمس تزئین شده است

 فرصت اینکه گردشگران غربی بتوانند به عربستان به راحتی سفر کنند و عکس بگیرند به سختی به دست می آید اما در ظهران همه چیز متفاوت است. شهروندان غربی می توانند بدون دردسر در این شهر اعتقاد خود را داشته باشند و آن را بیان کنند و یا اینکه جشن ها و رسوم مذهبی خود را برگزار کنند.

 

خانه ای در شهرک ظهران که برای جشن کریسمس تزئین شده است.

12- بچگی متفاوت از دیگر مناطق عربستانی 

عایشه کودکی خود در ظهران را این چنین توصیف می کند:

هیچگاه تفاوتی بین کودک عربستانی و آمریکایی نمی دیدم. در دنیای من، زمین بیسبال و چادر با هم سازگار بودند. اما بزرگتر که شدم، فهمیدم که من از امتیازی ویژه بهره می بردم در حالیکه دیگر زنان و دختران عربستانی این امکان را نداشتند.

بچگی متفاوت از دیگر مناطق عربستانی

بچگی متفاوت از دیگر مناطق عربستانی

13- تغییرات در راهند 

"عربستان کشور پیچیده ای است، و سرعت تغییرات در آن بسیار پایین است." عایشه، کشورش را به این شکل توصیف می کند. اگر چه او نشانه هایی از تغییر در سیاست های کشورش می بیند.:

من فکر می کنم که نمی توانید از عربستان انتظار داشته باشید کشور را به شیوه و دید غربی اداره کند. آنها به تاریخ و سنت خود افتخار می کنند اما آینده را در مدرن کردن کشور می بینند. 

تغییرات در راهند

تغییرات در راهند

سخن آخر

امروز به همراه شما در کارناوال به مکان متفاوتی در عربستان صعودی سری زدیم و با جنبه های دیگر زندگی در این کشور آشنا شدیم. مکانی که در آن به دور از قوانین و سنت های سختگیرانه زنان به راحتی دیگر کشورها در کنار مردان زندگی کرده و به کار مشغولند.

شما در مورد این مکان و شهرک چگونه فکر می کنید؟

به نظر شما چگونه می توان چنین طرز تفکری را در دیگر نقاط عربستان و کشورهای دیگر دنیا بسط داد؟

نوشته ها و نظرات خود را با دوستانتان در کارناوال به اشتراک بگذارید.

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ناشناس

عربستان کشور خیلی گنذی است

انتشار:06 شهریور 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

رزا

عربستان یک کشور اسلامی است و باید شئونات اسلامی در این کشور رعایت شود. اما ازآنجایی که شیوخ عرب افراد باتقوا و پرهیزگاری نیستند و جامعه را نیز به شکل مادی گرا اداره می کنند و از طرف دیگر با زیر پا گذاشتن حقوق زنان، جامعه را دچار هرج و مرج کرده اند. 
به عنوان مثال یکی از سختگیری های جاهلانه عرب های آل سعود این است که در مدارس آنها ورزش کردن جرم است؛ به تازگی بعضی از دختران اشراف زاده سعودی می توانند در مدرسه ورزش کنند درحالیکه بعد از انقلاب در تمام مدارس کشور ما ورزش یکی از دروس دانش آموزان بوده است. 

بات موافقم عشقی

بات موافقم عشقی

06 شهریور 1396

انتشار:02 شهریور 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.