karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 مهر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

برای سالیان دراز، جهان زیر آب، شگفتیِ کشف نشده و دست نیافتنی برای بشریت به شمار می آمد و زمانی که امواج، جانداران دریایی را به کناره های ساحل می کشاندند، حیرت و بهت بی مثالی وجود تماشاچیان را فرا می گرفت. البته انسان های شجاعی هم وجود داشتند که از کناره ها فاصله گرفته و دل به دریا می زدند و برای کشف معمای جهانِ آبی، با وسیله های نه چندان پیشرفته، فرسنگ ها مسیر دریایی را می پیمودند؛ بیشتر این مردمان شجاع، دوباره روی ساحل را نمی دیدند و در میان امواج کوبنده ی دریا جان می باختند. اما از آنجا که تاریخ، نشان دهنده ی آن است که آدمی در مقابل دشواری ها سر خم نمی کند و شکست را نمی پذیرد، او در کشف دنیای زیر آب نیز، باز هم تلاش کرد و هیچگاه تسلیم مشکلات نشد. روزها گذشت و این بار انسان برای دوام آوردن و تنفس در زیر آب، ساقه های نیشکر را به کار گرفت و با گذشت زمان تجهیزاتش را کامل تر کرد. یکی از مهمترین یافته های بشریت برای غواصی و شنا در عمیق ترین بخش های دریا، کپسول هوا است که به نحوی می توان آن را دروازه ی عبور به جهان زیر آب به شمار آورد.

درست است که همه ی انسان ها توانایی سفر به زیر آب را ندارند و هزینه ی گزاف وسایل و همینطور مسافت های طولانی که افراد برای رسیدن به دریاها باید طی کنند، مانند مانعی بزرگ بر سر راهشان قرار گرفته است؛ اما هنر عکاسی در زیر آب به کمک این افراد آمده و برای تماشای زیبایی هایی که در دل اقیانوس ها پنهانند، کمکشان می کند. 

عکسبرداری در زیر آب، دشواری های خاص خود را دارد و با به ثبت رساندن تصاویر در خشکی بسیار متفاوت است. از تفاوت های این دو، می توان به مسئله ی مهم نورپردازی اشاره کرد، چرا که عکاس هرچه بیشتر به عمق آب ها نفوذ می کند، نور کمتری برای عکسبرداری در اختیارش خواهد بود و از سوی دیگر حرکت دائمی و شناور بودن آبزیان و عکاس مشکلات بسیاری را پدید می آورد. با همه ی این تفاسیر، باز هم این سبک از عکاسی، علاقه‌مندانی دارد که تمام سختی ها را به جان می خرند تا سایر افراد را با دنیایی متفاوت آشنا کنند. آن ها تصاویر بی نظیری از این دنیا به ثبت می رسانند و حال برای به نمایش گذاشتن عکس هایشان وارد رقابتی نفس گیر می شوند. 

در سال 2017 مجله ی اسکوبا دایوینگ (Scuba Diving Magazine) یا همان غواصی اسکوبا (نوع خاصی از غواصی زیر آب) یکی از مهم ترین مسابقات عکاسی در زیر آب را برگزار کرده است. این مجله اظهار داشته که انتخاب بهترین تصاویر در بین 2500 عکس ارسال شده به این دوره، کاری بسیار دشوار برایشان بوده است؛ اما در نهایت رتبه های اول تا سوم، در چهار شاخه ی عکاسی در زاویه ی باز، عکاسی ماکرو (از نمای نزدیک)، عکسبرداری با دوربین های کامپکت و عکاسی مفهومی را انتخاب و معرفی کرده اند. 

امروز نگاهی به این تصاویر برگزیده خواهیم داشت و بهترین های هر شاخه را برایتان معرفی می کنیم. پس نفس هایتان را در سینه حبس کنید و همراه کارناوال به دنیای زیر آب قدم بگذارید...

ورود به صفحه اختصاصی مسابقات عکاسی

مسابقه عکاسی زیر آب

1- مجادله بر سر ماهی های خالدار | اسکاتلند

غازهای شمالی (گونه ای از مرغ های ماهی خوار)، در آب های اطراف یکی از جزایر اسکاتلند به نام نُس (Noss) بر سر یک ماهی خالدار دعوا به راه انداخته اند. این پرندگان می توانند از ارتفاع پانزده متری به درون دریا شیرجه زده و با سرعت صد کیلومتر بر ساعت وارد آن شوند. ثبت این تصویر فوق العاده، جایزه ی هزار دلاری و یک سفر تفریحی به کشور فیجی از طرف وب سایت لایو بورد (Liveaboard) برای عکاس به ارمغان آورده است. 

مرغ های ماهی خوار جزایر اسکاتلند

Greg Lecoeur

2- هشت پای نارگیل دوست | اندونزی

زمانی که کوین ریچر (Kevin Richter)، دقیقا در زیر قایقش و در اعماق چهار متری دریا، مشغول غواصی بود، ناگهان با این هشت پای نارگیل دوست مواجه می شود که بر روی شن های سیاه کف دریا نشسته بود. جالب است که این عکس در اواسط روز شکار شده اما گویی هوا هنوز تاریک است.

از آن جهت این گونه ی خاص هشت پا را نارگیل دوست نامیده اند که او علاقه ی زیادی به جمع آوری پوست نارگیل و صدف برای ایجاد سرپناه دارد و البته در حالت کلی، رفتارهای نامتعارف این حیوان بسیار است مثلا تمایلش برای راه رفتن بر روی دو پا!

 تصویر پیش رو در تنگه ی لابمه (Lembeh Strait) واقع در کشور اندونزی به ثبت رسیده و جایزه ی بخش عکاسی با دوربین های کامپکت را از آن خود کرده است.

هشت پای نارگیل دوست اندونزی

Kevin Richter

3- بچه نهنگ بازیگوش | تونگا

رودنی برسیل (Rodney Bursiel)، این تصویر سیاه و سفید را هنگام سفرش به کشور پادشاهی تونگا (Tonga) در قاره ی اقیانوسیه به ثبت رسانده است. وی در حال تماشای نهنگ مادر بوده که ناگهان وال کوچک تر دقیقا از کنار مادرش به حرکت در آمده و با فرو رفتن در اعماق دریا، باعث شده تا فرصت خوبی برای عکاسی نصیب برسیل شود. این تصویر، مقام اول را در بخش تصاویر با زاویه ی باز کسب کرده است.

نهنگ در پادشاهی تونگا

Rodney Bursiel

4- شیرهای آبی هیجان زده | کانادا

جنز تروگر (Jens Troeger)، هرساله در فصل زمستان، به استان بریتیش کلمبیا (British Columbia) در کشور کانادا سفر می کند تا به همراه شیرهای دریایی اشتلر مشغول غواصی شود. او توضیح داده که شیرهای دریایی همیشه به هنگام مشاهده وی در آب های جزیره ی هورنبای (Hornby Island) بسیار هیجان زده می شوند. تصویر پیش رو، مقام سوم عکاسی در زاویه ی باز را نصیب تروگر کرده است. 

شیرهای دریای اشتلر بریتیش کلمبیا کانادا

Jens Troeger

5- مارماهی های رنگی | اندونزی

ادواردو آکودو (Eduardo Acevedo)، یکی از عکاسان خوش شانسی است که موفق شده تا تصویری از گونه ای از مارماهی های رنگی به نام مارماهی ربانی را در تنگه ی لامبر (Lembeh Strait) به ثبت برساند. بد نیست بدانید عکسبرداری از این جانداران کار ساده ای نیست؛ چرا که این حیوانات ریزجثه معمولا در سوراخ ها و میان سنگ ها پنهان می شوند و بیشتر، ترکیب دو رنگ آبی و زرد و یا مشکی و زرد را از خود به نمایش می گذارند. این عکس رتبه ی دوم در تصویربرداری ماکرو (نوعی تصویر برداری از نمای نزدیک) را به خود اختصاص داده است. 

6- امواج طوفانی | باهاماس

تصویر پیش رو در آب های کشور باهاماس (Bahamas) و توسط مارک هنائر (Marc Henauer) به ثبت رسیده و دراین رقابت، صاحب مقام دوم شده است. هنائر تلاش داشته تا نمای زیبای موج هایی را به نمایش بگذارد که مانند طوفان سطح آب را فراگرفته‌اند. وی توضیح داده که با وجود موج ها، عبور از صخره های دریایی کاری دشوار بوده؛ پس او به آرامی در دل دریا نشسته و از تماشای منظره ی رو به روی خود غرق در لذت شده است.

دریای کارائیب باهاماس

Marc Henauer

7- یک شکار موفق | باهاماس

گابریل باراتیو (Gabriel Barathieu) این تصویر را در دل آب های اقیانوس هند و در میانه ی شب عکسبرداری کرده است. او درون یک تالاب در حوالی مایوت (Mayotte)، یکی از جزایر کوچک کشور فرانسه، غواصی می کرده و با گذشت کمتر از دو دقیقه از زمان ورودش به درون آب، با این ماهی مرکب، روبرو می شود. با دقت بیشتر در تصویر، متوجه یک ماهی کوچکتر در میان شاخک های ماهی مرکب می شوید. این عکس، مقام سوم را در بخش عکاسی ماکرو به دست آورده است.

ماهی مرکب اقیانوس هند جزیره مایوت

Gabriel Barathieu

8- رقابت این دو عکس بر سر مقام دومی و سومی

تصویر سمت چپ متعلق به فرانسسکو پاسینزا (Francesco Pacienza) می باشد که آن را در منطقه ی مسکونی التومانتِ ایتالیا (Altomonte,Italy) به ثبت رسانده است. او به لطف عکاسی بالا و پایین یا همان عکاسی شکاف دار، تصویری از یک خرچنگ کوچک در زیر آب و نمایی از طبیعت سرسبز بیرون رودخانه را در قاب دوربینش جای داده و این هنرمندی، او را برنده ی مقام سوم بخش تصویربرداری با دوربین های کامپکت کرده است. 

در تصویر سمت راست، انریکو دو موگی (Enrico Somogyi) با هنرمندی تمام موفق شده تا نمای زیبایی از یک مرجان دریایی و تشعشعات نور خورشید در پس زمینه را به تصویر بکشد. البته تجربه ی این عکسبرداری چندان هم کار ساده ای نبوده و انریکو چهل بار برای رسیدن به تصویر دلخواهش در جزیره ی مایورکای کشور اسپانیا (Mallorca) تلاش کرده است. او در نهایت موفق شده تا مقام دوم تصویربرداری با دوربین های کامپکت را به دست آورد.

خرچنگ منطقه مسکونی التومانتِ ایتالیا

Francesco Pacienza

مرجان دریایی جزیره مایورکا کشور اسپانیا

Enrico Somogyi

9- نزدیک ترین نمای ممکن | اکوادور

در دریاهای اکوادور (Ecuador)، لاک پشت سبز و عظیم الجثه ای، نظر رائول کاپرز (Raoul Caprez) را به خود جلب می کند و خوشبختانه هنگامی که به آرامی به این جاندار نزدیک می شود، لاک پشت بر جایش باقی مانده و فرصت ثبت این لحظه را به او هدیه می نماید. رائول خوش شانسی را نیز در عکسبرداری از این لاک پشت دخیل دانسته؛ چرا که تا مدت مدیدی، حتی عکاس متوجه ماهی قرمزی نبوده که جذابیت سوژه ی عکاسیش را دو چندان کرده است. این عکاس خوش شانس، با ثبت این تصویر، موفق شده تا مقام اول در رده بندی عکاسی های ماکرو را از آن خود کند.

لاک پشت دریاهای اکوادور

سخن آخر

سفری به اعماق اقیانوس ها داشتیم و بیشتر با موجودات دریایی آشنا شدیم و دریافتیم که غواصی و عکاسی به صورت همزمان می توانند تجربه ی جالبی را خلق کنند. نظر شما درباره ی این نوع از عکسبرداری چیست؟

آیا با جاندارانی که امروز به دیدنشان رفتیم، آشنایی داشتید؟

تجربه های خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید...

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ناشناس

سلام من می خواهم تجربه ی خودم رادرمورد اعماق اقیانوس باشمادر اشتراک بگذارم...
تجربه ندارم ولی اطلاعات زیاد دارم
برای مثال دلقک ماهی می تواند تغییر جنسیت دهد .
دندان های طوطی ماهی به هم جوش خورده اند و آن ها نیز می توانند تغییر جنسیت دهند...
اگر نیاز به اطلاعات بیشتر هست در خدمتتان هستم
ولی جالب است بدانید قدمت کوسه حتی بیش تر از دایناسور ها هست یعنی قبل از حظور دایناسور ها در کره ی زمین ،  کوسه ها وجود داشته اند و حالا هم هستند طوری که هم اکنون نیز در خطر انقراض قرار ندارند.
آن ها تنها در1000 سال اخیر اندکی تغییر کرده اند...
ممنون ازشما خانم نسیم...

انتشار:10 آذر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.