karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

17 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

با شنیدن عبارت جنگ جهانی چه چیزی در ذهنتان تداعی می شود؟ نازی ها، بمب اتم، هیتلر یا ...؟ بد نیست بدانید که همه ی اینها نشانه هایی از جنگ جهانی دوم هستند و شاید کمتر کسی درباره ی جنگ جهانی اول اطلاعاتی داشته باشد. جنگ جهانی اول، جنگی است که از آن به عنوان جنگ بزرگ نیز یاد می شود و تاثیراتی فراتر از ذهن را بر روابط کشورها گذاشت. مشعل این جنگ دردناک در 28 ژوئن 1914 به دست یک نوجوان 18 ساله به نام گاوریلو پرنسیپ روشن شد؛ وی ولیعهد امپراتوری اتریش - مجارستان را ترور کرد و بهانه جنگ را به دست کشورها داد.

آتش جنگ جهانی اول بین دو گروه متفقین و قدرت های بزرگ جهانی شعله ور شد و پایان امپراطوری های قدرتمندی مانند عثمانی و روسیه تزار و رشد نازیسم را به ارمغان آورد. متفقین شامل امپراطوری روسیه، بریتانیا و فرانسه و قدرت های بزرگ جهانی متشکل از امپراطوری اتریش-مجارستان، عثمانی، پادشاهی بلغارستان و امپراطوری آلمان بودند. نزاع بین این کشورها و قدرت های دیگر درگرفت و در ادامه کشورهایی نیز اضافه شدند که بیشتر از متفقین جانب داری می کردند. آمریکا هم بیکار ننشست و به عنوان عضو مستقل تنها آلمان را بمباران می کرد!

نبرد نیروها در خشکی مانند یک هیولا آذوقه و تجهیزات بسیاری را می بلعید، پیش می رفت و جان مردم را می گرفت. دیگر نای جنگیدن در خشکی برای کسی نمانده بود پس کشتی هایی پر از آذوقه و نیروهای تازه نفس روانه ی اقیانوسها شدند تا به کمک بروند. در دریا هم آتش جنگ با حملات زیردریایی ها، مین های دریایی و بمباران های هوایی شعله ور بود چرا که ناوگان های جنگی از اقیانوس هند تا دریای شمال در حال مجادله بر سر مناطق مستعمره و بندرگاه های دشمن بودند.

پیش از این در کارناوال تصاویری را از کاربرد تکنولوژی در جنگ جهانی اول به نمایش درآوردیم و نقش آن را در به روزرسانی زیردریایی، کشتی های عظیمِ حمل و نقل و جنگنده های هوایی را در قاب تصاویر به شما نشان دادیم. این بار به درون آب ها می رویم و اتفاقات جنگ جهانی اول را در دریاها را می نگریم.

با کارناوال همراه باشید تا گوشه ای از تاریخ را به نظاره بنشینیم...

ورود به صفحه اختصاصی جنگ جهانی اول

جنگ در دریاها

1-مانعی در مسیر پیروزی | ترکیه

در تنگه ای در شمال غربی ترکیه به نام داردانل (Dardanelles)، ناوگان متفقین، کشتیِ از کار افتاده ای را به دلیل مزاحمتی که در عبور و مرورشان ایجاد کرده، منفجر کردند.

جنگ جهانی اول

2- پوشش غلط انداز

اچ ام اس آرگوس (HMS Argus)، از ناوگان انگلیسی بود که پیش از جنگ، به عنوان یک اقیانوس پیما شناخته می شد ولی در خلال جنگ از آن برای حمل و نقل بیش از 15 هواپیمای جنگی استفاده گردید. شاید برایتان جالب باشد که این کشتی از همان روزهای اول جنگ به کار گرفته شد اما در هیچ مبارزه ای درگیر نشد!

رنگ آمیزی راه راه این کشتی کمی سوال برانگیز به نظر می رسد. جالب است که بدانید در جنگ های دریایی این رنگ آمیزی بسیار مرسوم بوده زیرا این خط های راه راه بر بدنه ی کشتی، اندازه گیری فاصله، سرعت و حتی تشخیص سمت و سوی آن را برای حریف بسیار دشوار نموده و تقریبا هدفگیری آنها از طریق پریسکوپ های زیردریایی غیر ممکن می شده است.

اچ ام اس آرگوس

3- یک، دو، سه! سیب!

ملوانان و دریانوردان آمریکایی بر روی یک کشتی جنگی نشسته اند تا عکسی را به ثبت برساند. نحوه نشستن و چینش آنها در تصویر، تشخیص هویت کشتی را غیر ممکن کرده اما احتمال می رود که مدل کشتی، یو اِس اِس پنسیلوانیا یا یو اِس اِس آریزونا باشد. 

دریانوردان آمریکایی در جنگ جهانی اول

4- رنگ آمیزی راه راه در جنگ مد بود | سال 1918

یو اس اس فولتن (USS Fulton)، یکی از اصلی ترین زیردریایی های آمریکایی در خلال جنگ جهانی اول بود که برای استتار آن از طراحی راه راه استفاده شد. این تصویر در یکم نوامبر 1918در بندر کارولینای جنوبی (South Carolina) به ثبت رسیده است.

جنگ جهانی اول کارولینا جنوبی

5- جنگ، زمستان هم سرش نمی شود...

در صبحی زمستانی و در مسیر بازگشت از فرانسه، مردی در حال روفتن یخ ها از روی عرشه کشتی است.

جنگ جهانی اول در فرانسه

6- چندتا از این کشتی ها باز می گردند؟ | یافا

کشتی های بارگیری شده از مهمات جنگی از کناره ی شهر یافا (Jaffa) در فلسطین اشغالی فاصله می گیرند و راهی دریا می شوند. برای ثبت این تصویر از شیوه ی پاگِت (Paget Process)، روشی متداول برای گرفتن عکس های رنگی در دهه ی 1920، استفاده شده است.

عکس جنگ جهانی اول

7- خودنمایی به روش ژرمن ها | آلمان

ناوگان جنگی، اس ام اس کایزر (SMS Kaiser) در شهر کیِل (Kiel) در آلمان در مقابل ویلهم دوم رژه می روند. متاسفانه تاریخ دقیق این عکس نامشخص می باشد و فقط می توان حدس زد که بین سالهای 1911 تا 1914 عکسبرداری شده است.

کیل آلمان در جنگ جهانی اول

8- پایان زود هنگام | سال 1905

اِچ اِم اِس  اِی 5 ( HMS A5)، از اولین زیردریایی های کلاس یک در بریتانیا است که در جنگ جهانی اول برای دفاع از لنگرگاه ها از آن استفاده شد. اگرچه این زیردریایی تنها یک روز پیش از شروع ماموریتش در سال 1905 منفجر شد و در جنگ جهانی حضور به عمل نیاورد. 

اِچ اِم اِس اِی 5-زیردریایی انگلیسی

9- جمع ویرانگرها، جمع است! | آمریکا

مجموعه ای از بزرگترین اسلحه های آمریکایی که در سال 1917، در ایالت واشینگتن (Washington) تصویربرداری شده اند.

لنگرگاه آمریکا واشینگتون

10- گربه ی مقدس ملکه الیزابت | سال 1915

گربه ای که در تصویر می بینید، در جنگ جهانی اول برای خوش یمنی بر روی عرشه ی ناو هواپیمابرِ ملکه الیزابت نگه داری می شد و شاید در این تصویر در حال تبرک کردن تفنگ 15 اینچی (38.1 سانتی متر) با پاهایش می باشد.

ناو هواپیمابر ملکه الیزابت

11-پوکوهانتسِ جنگ 

یو اِس اِس پوکوهانتس، ناوگان حمل و نقل نیروی دریایی آمریکا بود که در ابتدا به عنوان یک کشتی مسافربری آلمانی استفاده می شد و اوایل جنگ جهانی توسط دولت آمریکا تصرف گردید. آمریکایی ها با تغییر نام کشتی به پوکوهانتس، در نبردهایشان از آن استفاده کردند. دلیل این نامگذاری به زمان ورود بریتانیایی ها به سرزمین آمریکا بر می گردد که پوکوهانتس دختری از قبیله سرخپوستان، دل به افسری انگلیسی می بندد و حتی به طرفداری از ارتش بریتانیا برمی خیزد. دقیقا مانند کاری که این کشتی کرده است! 

یو اِس اِس پوکوهانتس-آمریکا

12- سریعتر ! شاید زنده بمانی ...

در این تصویر که در حدود سال 1917 به ثبت رسیده، یک کشتی را می بینید که جلویش در آب فرو رفته و عقبه اش به آرامی در حال بالا آمدن است. یکی از خادمین کشتی تلاش می کند تا از کشتی فرار کند و خودش را به آخرین قایق نجات برساند.

کشتی در حال غرق-1917

13- اژدرافکن | سال 1917

در این تصویر که در سال 1917 به ثبت رسیده، نیروی دریایی انگلستان را می بینید که در حال پرتاب کردن اژدری به درون آب است. اژدر یک سلاح انفجاری پرتابی است که از دریا و در درون آب پرتاب می‌شود و پس از رسیدن به هدف یا در نزدیکی آن خود به خود منفجر می گردد.

اژدر افکن جنگ جهانی اول

14- هنرنمایی در گیر و دار جنگ

ملوانان بر روی یک ناو رزمی فرانسوی به نام آمیرال اوب (Amiral Aube) ایستاده اند و در حین ضربه زدن بر سِندانی که در تصویر می بینید، برای عکاس هم ژست گرفته اند. سِندان ابزاری فلزی است که آهنگران، مسگران و نعلبندان، اشیاء را بر آن می‌کوبند و یا آهن‌پاره‌ها را با زدن پتک بر روی آن صاف می نمایند.

 

آمیرال اوب

15-بازماندگان | استرالیای جنوبی

جمعیت زیادی در اسکله ای در استرالیای جنوبی برای خوشامدگویی به مردانشان اجتماع کرده اند. 

استرالیای جنوبی جنگ جهانی اول

 سخن آخر 

درست است که جنگ مفهوم تلخ و دردناکی است اما تصاویر به جای مانده از آن مرور تاریخ را برایمان ممکن می کنند و به ما می آموزند که تنها حاصلِ جدال میان کشورها زخم، دردو رنج هایی است که تا سال های سال تن مردم را به درد می آورند. 

 

آیا از مرور تصاویر تاریخی لذت می برید؟

چقدر به تاریخ علاقه دارید؟

از جنگ جهانی اول و وقایع تلخ آن چه می دانید؟

دیدگاه های خود را با ما و دیگر دوستان کارناوالی به اشتراک بگذارید...

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام . فقط تنها حرفی که از این عکسها بنده می توانم بگویم این جملات است : وای به نادانی ، بی سوادی و جهل ما ایرانی ها در طول تاریخ مخصوصاً دوران حکومت قاجار و عجبا در این دوران وجود دانشمندانی همچون مرحوم میرزا تقی خان امیرکبیر که آنقدر تلاش کرد برای پیشرفت مردم کشورش و وای به حال ما مردم ایران آن زمان که قدر این پدر دلسوز و دانای میهنی خود را ندانستیم و او به دست عمال داخلی خودمان ( و به دستور غیر مستقیم دول اروپایی ) خیلی مظلومانه در حمام فین کاشان به شهادت رسید . روح آن بزرگ مرد تاریخ ایران همیشه شاد و جاویدان باد انشاالله . احمد از اصفهان

انتشار:07 بهمن 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

یک

-اصل ماجرا برای دوری انسان از خدا و مذهب بوده
-کلیسا مذهب را تحریف کرده و توسط آن زورگویی کرده
انسان خود را مدیر و مرکز عالم می داند.
-انسان عقلگرا شده و همه چیز را از دریچه علم می بیند و احساس می کند جواب همه ی سوالاتش را می تواند با علم بدست بیاورد
-صنعت پیشرفت کرده و انسان به علاره شدن آخرین نخ مذهب شده
م و عقل خود مغرور شده
-سرگرمی انسان به صنعتگری باعث پاره شدن آخرین نخ های ارزش های انسانی شده و کوچکترین جامعه بشری یعنی خانواده هم از بین می رود
- جنگی که موضوعش خدایان است  اتفاق می افتد
-انسان به شدت تحقیر می شود
-سوال ها و ابهاماتزیادی دارد. که با عنواع جواب های عقلی روبرو می شود. اما در مورد اینکه چرا می جنگیم قانع نمی شود.
- دین و مرجع الهی ای برایش نمانده که بخواهد به آن رجوع کند، در نتیجه به جنون می رسد

ناشناس

👌👌👌

09 شهریور 1397

انتشار:03 اردیبهشت 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.