karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

14 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در گذر تاریخ، ایران ما همواره میزبان و مقصد سیاحان و جهانگردان بوده است. تاجرانی از شرق و غرب دنیا به قصد فروش کالای گرانبهای خود راهی جاده ابریشم می شدند، در شگفتی های طبیعی و معماری ایران بزرگ غرق می شدند، خرید و فروش کرده و در انتهای سفر خود در ایران، راه سرزمین های دیگر را در پیش می گرفتند. از مارکوپولو، جهانگرد مشهور ایتالیایی تا ابن بطوطه تاریخ نویس و سیاح معروف مراکشی، از ژان شاردن، سفرنامه نویس معروف فرانسوی تا ادوارد برون ایرانشناس محبوب انگلیسی و بسیاری دیگر، همه در امنیت از ایران بازدید کردند و از ویژگی، شخصیت، منش و رفتار ایران وایرانی نوشتند و در تاریخ به ثبت رسانیدند. روزگار پر فراز و نشیب کشور عزیزمان به سرعت سپری شد، گاه در بلندای تاریخ و فرمانروای جهان و گاه زیر سلطه و هجوم بیگانگان. ایستگاه تاریخ برای ایرانی ها در سال 1357 به آخرین سال پادشاهی در ایران رسید، مردم سرنوشت خود را به دست گرفتند و با انقلابی بزرگ جهان را در شگفتی فروبردند. 

بعد از پیروزی انقلاب در ایران، جهان که از این اتفاق خشنود نبود و منافع استعماری خود را از دست رفته می دید، با حملاتی همه جانبه بر ایران و سیاست های اسلامی آن تاخت و نظر مردم ایران را بر خلاف تمام ادعاهای دموکراسی خواهی نادیده گرفت. رسانه های خارجی ایران را مورد هجمه ای بی سابقه قرار دادند و تصویری نا امن، عقب افتاده و جنگ ستیز از کشورمان پیش چشم جهانیان قرار دادند. در کنار اینها سیاستمداران کشورهای غربی تمام تلاش خود را به کار بستند تا ایران را به بهانه های مختلف و اکثرا واهی تحریم کرده و از پیشرفت و آبادانی باز بدارند. اما کشورمان با تمام این هجمه ها و کارشکنی ها و به شیوه های مختلف و گوناگون راه خود را به سوی آینده باز کرده و به پیش رفتند. 

در میانه ی دهه ی 90 جامعه جهانی تمام تلاش خود را بر این گذاشت تا با تحریم های فلج کننده راه برنامه ی هسته ایران را ببندد. برنامه ای که نشان از پیشرفت علم در ایران داشت و بسیاری در دنیا نمی توانستند این موضوع را به سادگی تحمل کنند. در نتیجه ی این تلاش ها و  تحریم ها اقتصاد ایران، معیشت و سلامت مردم در معرض مشکلاتی بسیار قرار گرفت. اما این تنها ضربه ی دشمنان نبود. فشار رسانه ای بر ایران بسیار زیاد شد و کشور ما به عنوان یکی از نا امن ترین سرزمین های دنیا معرفی شد. 

در این میان بسیاری از گردشگران به سبب همین تبلیغات منحرف کننده از سفر به ایران منصرف شدند و بازدید از کشور عزیزمان را در زمره ی سفرهای ماجراجویانه و خطرناک گنجاندند. اما یکی از عکاسان یکی از نشریات مشهور بریتانیایی، دیلی میل (Daily Mail) بر خلاف نظرات دیگران در سال 2014 به ایران سفر کرد و ایرانِ زمان تحریم را در قاب تصویر خود کشید. 

امروز به همراه شما در کارناوال می خواهیم این تصاویر را که ایرانِ دوران تحریم را از دید یک خارجی نشان می دهد، برایتان به معرض نمایش گذاریم. 

این منبع خبری به هنگام انتشار این عکس ها ایران را این چنین توصیف نموده است: 

ایران کشوری با چندین هزار سال قدمت، از قدیمی ترین سکونتگاه ها ی بشر بوده و جاذبه های تاریخی آن در دنیا نظیر ندارد. سازه هایی از دوران زرتشت و یکتاپرستی آریایی ها تا زمان اسلام و شاهان صفوی که حق اسلام و شیعه را با بناهای خود به زیبایی ادا کرده اند. 

با ما در این سفر متفاوت به ایران همراه باشید...

اصفهان

1- در پایان سفر یک روزه | اصفهان

غروب آفتاب فرا رسیده و چوپان در حال هدایت گله ی گوسفندان به سمت طویله‌شان در حوالی روستای نصر آباد اصفهان است.

نصرآباد-اصفهان

2- پیرمرد یزدی و بنیان گذار جمهور اسلامی در یک کادر | یزد

پیرمرد دوچرخه سواری در حال گذر از کنار تصویر امام خمینی (ره) در شهر کویری یزد. عکاس این تصویر را چند روز پیش از 15 خرداد و سالگرد فوت امام خمینی به ثبت رسانده است. 

یزد-ایران

3- قدم به دنیای پر رمز و راز تخت جمشید | شیراز

تخت جمشید مقر حکومت پادشاهان هخامنشی بوده؛ سلسله ای که قدمتش به 600 سال پیش از میلاد می رسد و پهناورترین و قدرت مندترین امپراطوری زمان خود به شمار می آمده است. این بنا در نهایت توسط اسکندر مقدونی نابود شد و در این تصویر گردشگرانی را می بینید که در میان باقیمانده ی آثار آن امپراطوری بزرگ قدم می گذارند. 

شیراز-تخت جمشید

4- سرزمین خاکی | نائین

شهر باستانی نائین، یکی از جالب ترین شهرهای ایران برای گردشگران است که با خانه های گلی و هنرهای دستی اش شناخته می شود.

نائین-ایران

5- بر لبه مرز اصالت و مدرنیته | شیراز

بر فراز شهر شیراز و زندگی آپارتمان نشینی شهر. شیراز هم مانند بسیاری از شهرهای ایران در حال از دست دادن بافت و اصالت معماری خود است و به زودی به شهری مدرن تبدیل می شود.

شیراز-ایران

6- تصاویر آیت الله خمینی بر روی تمبر در موزه پست | میبد 

شهر میبد- ایران

7- احترام به بزرگتر | یزد

مردی در حال کمک کردن به امام یکی از مساجد یزد است. 

یزد-ایران

8- نقش رستم | مرودشت

چهار آرامگاه که در صخره های نقش رستم تراشیده شده و چهار تن از پادشاهان هخامنش، داریوش بزرگ، خشایار شاه، اردشیر یکم و داریوش دوم در این صخره ها دفن شده اند. نقش رستم در روستای زنگی آباد و حدود 6 کیلومتری تخت جمشید قرار دارد.

مرودشت-زنگی آباد-ایران

9- قسم به شاخه نبات | شیراز

این هم طوطی ای که شعری از حافظ برای صاحب فال انتخاب می کند. سنت فال حافظ گیری ایرانیان در جهان زبانزد است و گردشگران زیادی را برای دانستن فال خود و نظر شاعر بزرگ ایرانی درباره ی آینده‌شان کنجکاو کرده. 

شیراز-تفال-حافظ-ایران

10- اخم ها و لبخند ها | شیراز

تصویر سمت راست خانمی را در حال عبور از دروازه ی همه ی ملت ها یا دروازه ی خشایارشاه در تخت جمشید نشان می هد؛ تصویر سمت چپ چهره ی شیرین دو ایرانی، ابولفضل کلانتری، نگهبان و محمدعلی خبیری، راننده ی مهمانان هتلی در شیراز را نشان می دهد، گویا دو نگهبان کوتاه قد مشغول کار در این هتل هستند که برای عکاس نکته ی جالب توجهی بوده است.

ایران-شیراز-هتل

ایران-تخت جمشید-شیراز

11- بازمانده گذشتگان | میبد 

عده ای توریست اسپانیایی مشغول تماشای باقی مانده های یک دژ قدیمی در شهر کویری میبد هستند.

میبد-ایران

12- یکی از آخرین باقی ماندگان | نائین

علی قیومی، بافنده ی 83 ساله، در حال نساجی پارچه ای از جنس موی شتر است. او که از سن ده سالگی به کار در این کارگاه زیرزمینی مشغول شده از آخرین باقیمانده های این صنعت هنرمندانه در نائین به شمار می آید. امروزه نساجی در کارخانه های عظیم الجثه و در شهرهای صنعتی رقیب قابلی برای هنر دست این عزیزان شده است.

شهر نائین-ایران-بافندگی

13- غروب و سرگرمی هایش | یزد

این پسرک پرشور در حال آب بازی در فواره ای نزدیک به مسجد امیر چخماق در شهر کویری یزد است.

مسجد امیر چخماق-امیر چخماق-یزد

14- رنگ های محلی | شیراز 

در بازار وکیل شیراز خانمی مشغول خرید پارچه هایی با طرح برنامه کودک های آمریکایی می باشد. 

بازار وکیل-شیراز

15- چند سنگ کم تر شده ؟ | شیراز 

یکی از نگهبانان اراضی سرزمین باستانی پرسپولیس در حال بررسی سنگ های تخت جمشید است.

شیراز-تخت جمشید-پرسپولیس

16- حال و هوای دلچسب شاهچراغ | شیراز 

عبادت کنندگان در حال زیارت شاه چراغ هستند. محل به خاک سپاری این امامزاده یکی از مهمترین مکان های زیارتی شیعیان در ایران است.

شاه چراغ-شیراز

17- ماجرای نیمروز | شیراز

فرش فروشی در بازار وکیل در حال چرت نیمروزی است.

 گویا عکاس این تصاویر را در هفته ی رحلت امام خمینی (ره) عکسبرداری کرده و در این عکس هم از بیست و پنجمین سالگرد فوت ایشان یاد می کند.

شیراز-بازار وکیل-فرش فروش

18- خرید روزانه | شیراز 

خانمی در حالی خرید از بازار وکیل شیراز؛ شهری که جواهر گرانبهای فرهنگ ایران به شمار می آید.

بازار وکیل-شیراز-ایران

19- یادواره ای از سنت های قدیمی  | یزد

مجسمه ی مومی در موزه ی سکه و مردم شناسی حیدرزاده در یزد که خانمی را در حال آرد کردن گندم به تصویر کشیده است.

موزه حیدرزاده-یزد-مجسمه مومی

20- گشت و گذارهای خانوادگی در امیرچخماق | یزد

خانواده ای در حال گذر از حوالی مسجد امیر چخماق با موتور هستند، این مسجد یکی از بزرگترین سازه های ساختمانی در ایران و یزد است. 

یزد-مسجد امیرچخماق-موتورسواری-ایران

21- وقت نوشیدن چای | شیراز

مجسمه ی عظیم الجثه ی قوری و سماور در یکی از توقفگاه های نزدیک پاسارگاد.

پاسارگاد-شیراز-ایران-چای

22- مناره خنک ایرانی | ابرکوه  

تصویر گردشگری که به یخچال خشتی ابرکوه نزدیک می شود، جالب است که این یخچال یا همان سردخانه ی سنتی در دل کویر و گرما می تواند آب را خنک نگه دارد و مانع از ذوب شدن یخ شود.

ابرکوه-یخچال خشتی ابرکوه-ایران

23- تصویری مهربانانه از دوستی حیوان و انسان | اصفهان

در نزدیکی غروب، نور خورشید به سطح فلزی ماشینی در حوالی روستای نصرآباد اصفهان خورده و بازتاب آن برای بز جذاب بوده و او را به سمت ماشین کشانده است. این خانواده ی عزیز ایرانی با لبخند و مهربانی با بز خوش و بش می کنند و او را طرد نمی کنند. 

حمایت از حیوانات-روستای نصرآباد-اصفهان

24- باز هم کلان شهر، باز هم ترافیک | اصفهان

ترافیک در شهر اصفهان راه را بند آورده است، شهری که به خاطر بناهای اسلامی و تارخی و باغ های زیبایش یکی از مهترین مقاصد گردشگری ایران به حساب می آید.

اصفهان-ایران-ترافیک

سخن آخر 

یکی از مهمترین جذابیت های سفر به کشورهای گوناگون، آشنایی با فرهنگ و رسوم آن سرزمین است.

در تمامی تصاویر امروز کارناوال به وضوح می بینید که قاب دوربین عکاس چه نکته سنجانه بر صورت ها و عادت های ایرانی خیره شده. از پرندگان فالگیر و رانندگی های بی دقت تا استراحت های نیمروزی، هیچکدام از دوربین او پوشیده نمانده است. نظر شما در رابطه با مجموعه تصاویر امروز و پیغامی که به خارج از مرزها می برند، چیست ؟

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سید

بنظر شما کسی که تا بحال ایران نیامده، با دیدن این عکس ها چه تصویری از ایران برای خودش درست می کنه؟

Ali Feyzi

به یاد کره شمالی افتادم

03 بهمن 1397

احمد

یه چیزی تو مایه های بغداد

11 اردیبهشت 1397

انتشار:15 شهریور 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ناشناس

مفید بود

انتشار:15 شهریور 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.