karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

متاسفانه ایران با وجود برخورداری از تاریخی کهن و زیبایی هایی بی بدیل، وجهه ی جهانی خوبی ندارد و به خصوص مردم مناطق اروپایی و آمریکا، تصوری کاملا متفاوت از کشورمان دارند. آنها ایران را کشوری صحرایی با مردمی عبوس و جنگ طلب می دانند و حتی در سریال پربیننده ای مثل شروک هولمز، تهران به شکل منطقه ای صحرایی نشان داده می شود که مردمش با شتر رفت و آمد می کنند! 

همه ی این اطلاعات نادرست، باعث از رونق افتادن صنعت گردشگری در ایران شده و حتی برخی را از سفر به این سرزمین می ترساند. در این میان عده ای از گردشگران به حرف ها اکتفا نمی کنند، عزمشان را جزم کرده و سختی های این سفر به ظاهر دشوار را به جان می خرند تا همه چیز را از نزدیک لمس کنند. این گردشگران در پایان گشت و گذارهایشان در ایران، مات و مبهوت از آنچه فکر می کردند و آنچه بود، به دیار خود باز می گردند و تجربیات متفاوت خود را با دیگران به اشتراک می گذارند.

آموس چپل (Amos Chapple) یکی از همین افراد است که از دسامبر 2011 تا ژانویه 2013 سه بار به ایران آمده و مجموعه ی تصاویر زیبایی را از شهرهای مختلف کشورمان در وب سایتش به نمایش گذاشته است. وی روزنامه نگاری است که در سال 2003 مشغول به کار در پرتیراژترین روزنامه ی نیوزلندی شد و پس از دو سال کار مداوم، عکسبرداری از میراث یونسکو را آغاز کرد. او از سال 2012 به عنوان روزنامه نگار مستقل به سفرهای بین المللی خود ادامه داد و عکس هایش نیز در معتبرترین خبرگزاری های جهان منتشر گردیدند. آموس چپل تاکنون به بیش از هفتاد کشور جهان سفر کرده که ایران نیز یکی از آن هاست.

او در صحبت هایش از مهربانی و مهمان نوازی ایرانیان بسیار یاد کرده و این ویژگی مردمان ایران را ستوده است. وی در خاطراتش از سفر به خاورمیانه می گوید که با سربازی آمریکایی برخورد داشته و در میان صحبت هایشان، سرباز از وضعیت جنگ در ناحیه احساس نارضایتی زیادی کرده و حتی معتقد بوده که آمریکا باید در انتخاب دوست و دشمنش تجدید نظر کند. کسی چه می داند؟ شاید این سرباز آمریکایی هم با مردمان مهربان کشورمان برخورد داشته است...

حالا سری به آلبوم تصاویر این روزنامه نگار می زنیم که تصاویری متفاوت از ایران را در خود دارد و هر کدامشان از گوشه ای از این دیار سخن می گویند. با ما در کارناوال همراه باشید، تا از قاب دوربین این هنرمند نگاهی به ایران عزیزمان داشته باشیم.

ورود به صفحه اختصاصی ایران از نگاه گردشگران خارجی

نقشه ایران

1- مردمی گرم و دوست داشتنی در منطقه ای سردسیر | پالنگان 

تصویر زیبایی که می بینید، مربوط به روستای پالنگان در استان کردستان و در مرز ایران و عراق است که در دره ای بین دو کوه قرار گرفته و رودخانه ی تنگی ور از میان آن می گذرد. یکی از شغل های متعارف مردم پالنگان، ماهیگیری می باشد. 

ورود به صفحه اختصاصی پالنگان

پالنگان کردستان

2- تلالوی صبحدم | کردستان

این تصویرِ سرشار از نور صبحگاهی در نزدیکی مرز ایران و عراق و در زمان چرای گوسفندان گرفته شده است. چوپان گوسفندان را راهی کوهستان می کندو از سنگی که در دست دارد برای هدایت گوسفندان خودسر و نافرمان استفاده می نماید.

مرز ایران و عراق

3- پاییز طلایی | پالنگان 

در فصل پاییز و حوالی روستای پالنگان، دو گوسفندچران، گله را برای تغذیه به چراگاه های اطراف می برند. به راستی که زیبایی این مراتع چشم نوازند.

روستای پالنگان

4- ابرها، سایه ای بر سر کوهستان شده اند | کردستان

 ابرهایی را بر فراز آسمان می بینید که بر روستای کوهپایه ای در مرز ایران و عراق، سایه انداخته اند.

روستا مرز ایران عراق

5- برج سوگوارِ آزادی | تهران

برج معروف آزادی، دروازه و نمادی برای شناخت تهران و ایران می باشد که توسط حسین امانت تنها زمانی که 24 سال داشت، طراحی شده است. در تصویر، برای عزاداری امام حسین (ع) و روزهای محرم، برج را با پرچم های مشکی رنگ مزین کرده اند.

برج آزادی تهران

6- مردی بارکش در ناحیه ی جنوب شهر | تهران

جنوب شهر تهران

7- معماری متناقض و زیبای شهر | تهران

در این تصویر، ابتدا چشمتان به مناره های مسجد سپه سالار تهران می افتد که چراغ هایشان با نزدیک شدن شب، روشن شده اند. کمی آن طرف تر و در دوردست ها نیز برج میلاد را می بینید. 

مسجد سپهسالار تهران

8- خواهشا پارک نفرمایید | تهران

پسر جوانی که از مقابل شیشه های رنگی در بازار تهران می گذرد و روی دیوار پشت سرش از افراد خواهش شده تا در مقابل مغازه پارک نکنند! بازار، منطقه ای پر رفت و آمد است و شاید مناسب تر باشد تا از وسایل نقلیه ی عمومی برای رفتن به این مکان استفاده کرد.

بازار بزرگ تهران

9- آتش نمی زنیم، به خاک می سپاریم | تهران

در این تصویر مردی را می بینید که در حال شست و شوی قبر یکی از عزیزانش در بهشت زهرا است. در خاک این قبرستان شهیدان بسیاری آرمیده اند که جان عزیز خود را در جنگ ایران و عراق از دست داده اند. گاهی فواره های بهشت زهرا، به عنوان یادبودی از این بزرگواران با آب قرمز رنگ، روشن می شود.

خوبست در اینجا یادی هم از این فرهنگ خوب به خاک سپردن مردگانمان داشته باشیم که به نوعی با طبیعت و محیط زیست، دوستی می کنیم.

بهشت زهرا

10- آسمان با تن پوشی از خورشید | تهران

حرم امام خمینی بنایی است که ساخت آن در سال 1989 آغاز شد و از زمان افتتاح آن در سال 1992، همیشه در بخش هایی از آن مشغول ساخت و ساز هستند.

حرم امام خمینی تهران

11- مردان کوچک در مترو | تهران 

متروی تهران

12- سری هم به موزه بزنیم | تهران

در موزه ی هنرهای معاصر تهران، مجموعه ای از آثار هنری به ارزش 2.5 میلیون دلار نگهداری می شود. در سال 2011 نمایشگاهی نیمه خصوصی در موزه برگزار شد که در آن برخی آثار هنرمندان بزرگی همچون دیوید هاکنی، ادوارد مونک، جکسون پولاک، مارک روتکو و اندی وارهول را پس از حدود 32 سال به نمایش گذاشتند.

موزه هنرهای معاصر تهران

13- پوتین های به جا مانده | تهران 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بخش بالاتنه ی مجسمه ی محمدرضا پهلوی در کاخ سعدآباد تهران، جدا شده و از بین رفت. در حال حاضر تنها بخشی از پاهای این مجسمه در کنار موزه نگه داری می شود.

کاخ سعادت آباد-تهران-ایران

14- پایتخت گرگ و میش است | تهران 

در هوای گرگ و میش خانم های ایرانی بر فراز یکی از بام های تهران ایستاده اند.

بام تهران

15- خسته تر از آنند که دعوا کنند | تهران 

درگیری بین دو سرباز با عده ای از مردم عادی. متاسفانه عکاس توضیحی درباره ی دلیل مجادله نداده و تنها ذکر کرده که این سربازها در ایستگاه بعدی از مترو پیاده شدند.

مترو تهران-تهران-ایران

16- اونجا چه خبره؟ | مشهد

 تصویری از مردم در یکی از خیابان های شهر مشهد

مشهد-ایران

17- تازه آغاز کار است | کردستان 

در این تصویر مردی کُرد را می بینید که در کنار آتش نشسته و بناست تا صبح از ماشین های کار به روی جاده ای در مرز ایران و عراق مراقبت کند.

مرد کرد

18- مردمان خوش مشرب | تهران

گروهی از جوانان بر فراز یکی از بام های تهران گرد هم آمده اند. خوبست بدانید که زک کلایتون (Zach Clayton)، گردشگری که تقریبا به تمام دنیا سفر کرده، در صحبت هایش در مورد مردم ایران گفته است:

با اینکه به کشور های زیادی در عمرم سفر کرده ام اما مهربانترین مردمان را در ایران یافتم، ایرانیان و به ویژه جوانانشان بسیار خوش مشرب هستند.

بام تهران

19- سفارتخانه سابق آمریکا | تهران 

نقاشی دیواری بر سفارتخانه ی سابق آمریکا در تهران. عکاس پس از سفرهای متعدد در جهان معتقد است که اگرچه ایرانی ها در مقایسه با ترک ها یا هندی ها نظری مساعدتر به مردم آمریکا دارند اما روابط دو کشور همچنان خصمانه است. 

سفارتخانه آمریکا

20- پتانسیل کشف نشده در توریست پروری | شیراز

کارگری مشغول به کار در مسجد وکیل شیراز. ایران جاذبه ی گردشگری زیادی دارد اما متاسفانه آموس چپل هم بر این عقیده است که هنوز صنعت گردشگری در ایران جایگاه و مقام حقیقی خود را پیدا نکرده و تا زمانی که تبدیل به کشوری توریست پرور شود، راه درازی دارد.

مسجد وکیل شیراز

21- نگهبان شاپور | کازرون 

مردی که وظیفه ی نگهبانی از غار شاپور در تپه های شهر کازرون را به عهده دارد، مشغول جمع آوری چوب است تا شب و هنگام نگهبانی با آتش هیزم ها خود را گرم نگه دارد.

نگهبان غار شاپور کازرون

22- جایگاه پادشاهان گذشته | شیراز 

تصویری از جایگاه پادشاهان هخامنش در دل سایه روشن روز را می بینید. عکاس با توجه به اطلاعاتی که از ایران جمع آوری کرده، متوجه فرهنگ غنی ایرانیان شده و در صحبت هایش گفته که پس از حمله ی اعراب، ایرانیان تحت تاثیر تهاجم فرهنگی عظیمی قرار گرفتند که در این حین خوشبختانه توانستند بخشی از زبان خود را حفظ کنند و بخش زیادی از این نگهداری از زبانشان را به حکیم ابوالقاسم فردوسی و شاهنامه اش مدیون هستند.

تخت جمشید

23- نگهبانان سرزمین در مقابل اهریمن | شیراز

شیردال اقوام پارس نظر آموس چپل را هم جلب کرده است و نتوانسته از ثبت آن بگذرد. این موجود افسانه ای با سری به شکل عقاب و تنی مانند شیر، نمادی از امنیت کشور در مقابل اهریمن بوده و اهمیت بسیاری داشته است. شاید برایتان جالب باشد که دال در زبان کردی به معنای عقاب است و این سرستون ها اسم خود را از ترکیب نام شیر و عقاب گرفته اند. پس از انقلاب کشورمان نگرانی هایی مبنی بر خراب شدن آثار باستانی بود اما در نهایت مقامات به دلیل اهمیت تاریخی این آثار که نمودی از فرهنگ و نحوه ی زندگی گذشتگان است، تصمیم بر حفظشان گرفتند و اینگونه تخت جمشید به عنوان نمادی از فرهنگی هزارساله‌ی ایرانی ها، همچنان پابرجا و استوار باقی ماند. 

تخت جمشید-شیراز-ایران

24- لبخند ژکوند او | پالنگان

دختر کردی در روستای پالنگان لبخند ژکوندی را تحویل عکاس می دهد. در این روستا کوچه ها به حدی شیبدار هستند که سقف یک خانه حکم حیاطی برای خانه ی بالاتر از خود را دارد.

روستای پالنگ-کردستان-ایران-دختر کرد

سخن آخر

ایران زیباست! مردم ایران مهربانند و مهمان نوازند! هر که به سرزمینمان آمده این ها را گفته است اما باز هم، تصورات اشتباه زیادی در رابطه با سرزمینمان وجود دارد. عکس های شمال ایران، دماوند و کوهستان های غرب برای خارجی هایی باورپذیر نیست و تا اسم ایران می آید صحرایی برهوت را تصور می کنند. در این میان کسانی مثل این روزنامه نگار ایرلندی می توانند این تصورات اشتباه را از بین ببرند و با به اشتراک گذاشتن تصاویری این چنینی به صنعت گردشگری ما کمک کنند.

نظرتان در مورد این تصاویر چیست؟

تا به حال با گردشگران خارجی در کشورمان برخورد داشته اید؟

نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با دوستان کارناوالی به اشتراک بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

9 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

m.a.f

با سلام و احترام.
حقیقتا لذت بردم،عکسهای زیبایی بود
فقط یه نکته ای رو به نظرم لازمه بگم عکس آخر که خیلی ام زیباست
لبخند ژکوند نیست .لبخند ژکوند در تابلوی معروف مونالیزا دیده میشه.
موفق باشین

انتشار:11 مهر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

علی

امنیت کردستان چطوریه؟

انتشار:10 مهر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

صابر

من ساکن کرمانشاه هستم؛
طبیعت اورامانات:
بهار: ⭐⭐⭐⭐⭐
تابستان: ⭐⭐
پاییز: ⭐⭐⭐
زمستان: به دلیل بارش سنگین برف بیشتر مواقع رفتن به اون مناطق سخت و در مواردی غیر ممکنه.

انتشار:25 شهریور 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.