karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

فانوس دریایی نماد جهانی امنیت و راهنمایی دریایی از زمان قدیم تا اکنون است که به دریانوردان کمک می کند تا راهشان را در میان تلاطم آبهای آزاد پیدا کنند. اگرچه در طی سالیان از اهمیت و کارایی آنها کاسته شده و به واسطه پیشرفت های تکنولوژیکی، کم کم نقش خود را از دست داده اند اما همچنان در ذهن آدمیان از آنها به عنوان سازه هایی حماسی یاد می شود و نمادی از استقامت هستند. 

در زمان باستان، دریانوردان اغلب راه خود به ساحل را از طریق آتش های عظیمی که بر روی تپه های بلند ایجاد می شدند، پیدا می کردند. بعدها این آتش ها جای خود را به سازه هایی دادند که فانوس دریایی نام گرفتند. در ابتدا فانوس های دریایی بناهایی کوچک بودند اما رفته رفته بر ارتفاع این ساختمان ها افزوده شده، مستحکم تر گردیده و به لبه ی دریا و ساحل نزدیک تر شدند. اغلب فانوس های دریایی باقی مانده از گذشته، مهندسی حیرت آور و معماری فوق العاده ای دارند و در برابر بدترین حملات دریاها و امواج طی سالیان دراز دوام آورده اند. اگرچه به زودی نقش راهنمایی آنها  از بین می رود که این شاید سبب از میان رفتن آن ها از منظر خطوط ساحلی شود اما کسی نمی تواند زیبایی، استحکام و جذابیت آنها را انکار کند. 

در گستره ی خط ساحلی ایران نیز فانوس هایی قرار داشته اند که کمک راه و سفر دریانوردان و ملوانان می شدند و به آنان در راه رسیدن به خانه یاری می رساندند. اما نقش آنها در تاریخ و جغرافیای ایران تنها این نبوده است. در طول سالیان استعمار انگلیسی ها و استخراج نفت از ایران به دلیل ورود پرتعداد کشتی های نفتی، آنها خواهان به دست گرفتن اداره ی فانوس های دریای ایران شدند اما بدعهدی ها و کارشکنی های فراوان آنها، به ویژه در دوره جنگ جهانی دوم، مانع از تحقق این خواسته ی آنها شد و مالکیت و حق استفاده از فانوس ها در اختیار ایران باقی ماند. 

امروز به همره شما در کارناوال می خواهیم سری به چند تصویر بی نظیر و فوق العاده از فانوس های دریایی در نقاط مختلف دنیا بزنیم و کمی بیشتر با این بناهای زیبا آشنا شویم و ببینیم آن ها چطور امواج سهمگین دریا را تاب آورده اند تا اینکه امروز به نمادی از استقامت بدل شوند. ما را در این مرور همراهی کنید. 

فاوس دریایی چدنی، وایت فورد بریتانیا

1- نشانی از ساحل امن | فرانسه

فانوس دریایی پتیت مینو (Phare du Petirt Minou)، در جاده شهر برست فرانسه، در مقابل قلعه ای به همین نام قرار گرفته است. این فانوس راه امن و مطمئن ورود به جاده را به کشتی ها نشان می داد. علاوه بر این فانوس مجهز به چراغ قرمزی است که وقوع خطر و بلایای طبیعی را به اطلاع مردم شهر می رسانده است.

فانوس دریایی پتیت مینو

فانوس دریایی پتیت مینو

فانوس دریایی پتیت مینو

2- فانوس دریایی سن استبان | اسپانیا

فانوس دریایی سن استبان، اسپانیا

Saghani

3- ایستادگی در مقابل امواج | پورتوی پرتغال

این فانوس دریایی با کلاهک قرمز و 10 متر طول از فانوس های مشهور پرتغال به حساب می آید و در شهر پورتو واقع است. تاریخ این فانوس دریایی به قرن هفدهم باز می گردد و از سال 2009 غیرفعال شده و تنها به عنوان جاذبه گردشگری و عکاسی از آن استفاده می شود. 

فانوس دریایی، پورتوی پرتغال

Veselin Malinov

فانوس دریایی، پورتوی پرتغال

Veselin Malinov

4- دیده بان شب و روز دریا | نروژ

خط ساحلی نروژ 100,915 کیلومتر درازا دارد و در مجموع 212 فانوس دریایی در طول آن قرار گرفته که در گذشته به راهنمایی دریانوردان می پرداختند. فانوس دریایی مولنس (Molnes lighthouse) از فانوس های دریایی فعال در نروژ است که هنوز راه گشای کار ملوانان و کشتی هاست.

فانوس دریایی مولنس، نروژ

5- فانوس دریایی و شفق قطبی | آسمان پرستاره ایسلند

فانوس دریایی، ایسلند

6- سرد مثل یخ، استوار مثل صخره | میشیگان آمریکا

فانوس دریاییِ 11 متری یخ زده سنت ژوزف (Frozen St. Joseph north Pier Lighthouse) که در ورودی رودخانه سنت ژوزف در شهر میشیگان قرار گرفته، در تاریخ 1832 ساخته شده و کار نگهبانی و راهنمایی را تا سال 2005 بر عهده گرفت. مجموعه فانوس های سنت استپانوس از دو فانوس جدا ساخته شده که فانوس نزدیک تر به ساحل 11 متر و فانوس بیرونی 17 متر ارتفاع دارد. در سال 2013 پس از آسیب هایی که به این مجموعه فانوس ها وارد شد مبلغ 2 میلیون دلار از طرف مردم و بخش خصوصی برای بازسازی این فانوس ها جمع شد تا هویت تاریخی میشیگان حفظ شود.

فانوس یخ زده سنت ژوزف، میشیگان آمریکا

Thomas Zakowski

فانوس یخ زده سنت ژوزف، میشیگان آمریکا

Charles Anderson

7- نظاره گر تاریخ | شهر ماساچوست آمریکا

 فانوس قدیمی سیکوایت (Scituate)، بنایی تاریخی و مهم در تاریخ آمریکاست. این فانوس دریایی که در سال 1810 برپا شده، در لیست ملی بناهای تاریخی و محافظت شده آمریکا قرار دارد. فانوس دریایی سیکوایت یازدهمین فانوس ساخته شده در سراسر آمریکا بوده و در طول جنگ نقش مهمی بازی کرده است. مالکیت این فانوس امروزه در اختیار یک معلم تاریخ قرار دارد و بازدیدهایی به صورت تور از آن صورت می پذیرد.

فانوس دریایی سیکواِیت، شهر ماساچوست آمریکا

Francisco Marty

8- مراقب صخره های پنهان باشید | ولز انگلستان

فانوس دریایی سوث استک (South Stack lighthouse) در سال 1809 بر فراز جزیره کوچکی در ساحل شمالی-غربی به نام جزیره مقدس در ولز ساخته شد تا کشتی ها را از خطر سنگ های زیرین جزیره مطلع سازد. با ارتفاع 28 متری، این فانوس دریایی به گونه ای طراحی شده که نور چراغ قرار گرفته در آن تا فاصله 44 کیلومتری دیده شود.

فانوس دریایی سوث استک، ولز انگلستان

Joe Daniel Price

9- رهایی از در مرگ | ویسکانسین آمریکا

در کناره ی دریاچه میشیگان، این فانوس دریایی خلیج استورگون (Sturgeon lighthouse) در اکتبر و نوامبر سال 1881 بعد از اینکه کنگره آمریکا نهایتا با بودجه ساخت این فانوس موافقت کرد، ایجاد شد. فانوس دریایی خلیج استورگون و کانال کشتیرانی کنار آن، راه کوتاه تری را برای دسترسی به خلیج سبز ایجاد کرد. این راه برای کشتیرانان به معنای راهی مطمئن و امن به دور از راه های خطرناک شمال خلیج که "در مرگ" نام داشت، بود.

فانوس دریایی خلیج استورگون، ویسکانسین آمریکا

Ratul Maiti

10- جدا افتاده ای باصلابت و زیبا | سوئد

فانوس دریایی استانگولمن (Stangolman lighthouse) در جزیره ی کوچکی با ارتفاع 9.1 متر جای خوش کرده و نظاره گر حرکت کشتی ها و قایق هاست. برای رسیدن به این فانوس دریایی باید از قایق استفاده کرد. این فانوس برخلاف بسیاری فانوس های دیگر بعد از تعطیل شدن متروکه باقی نماند و رستورانی در قسمت بالایی آن افتتاح شده که از اواخر ژوئن تا اوایل آگوست (اواخر خرداد تا اواسط مرداد) سرویس دهی می کند. علاوه بر آن در اواخر جولای (اواخر تیر و اوایل مرداد) فستیوال موسیقی نیز در آن برگزار می شود. 

فانوس استانگولمن در لیسکیل سوئد

Henrik Aleborg

11- فانوس مربعی شکل | فرانسه 

فانوس دریایی کرموروان (Kermorvan) در سال 1849 بر روی صخره ای در انتهای جزیره ی کرموروان ایجاد شد. راه دسترسی به این فانوس مربعی شکل از طریق پلی گرانیتی صورت می گیرد. بازدید از فانوس امکان پذیر نیست اما در اطراف آن جاذبه و امکاناتی به وجود آمده است که بسیاری را برای تعطیلات به این نقطه از فرانسه می کشاند. انواع رستوران ها و هتل ها، ماهی گیری از عرشه قایق های مخصوص، موج سواری در سواحل آن از جمله تفریحات و امکانات اطراف آن هستند.

فانوس دریایی کرموروان، فرانسه

Nicolas Rottiers

12- فانوسی در تسخیر ارواح | ولز انگلستان

شهر تالاکره (Talacre) در ولز انگلستان به دلیل وجود فانوس دریایی آن بسیار شهره و محبوب است. گفته می شود این فانوس که در سال 1776 ساخته شده و به سال 1883 غیر فعال شده، سکونتگاه ارواح است. تا به حال گزارش های زیادی از دیدن روح و اجسام ماورایی از این فانوس داده شده است. مردم ادعا می کنند که روحی را در لباس فانوس داران قدیمی در این مکان مشاهده کرده اند که در مقابل شیشه گنبد این فانوس متروکه ایستاده است. این فانوس در برنامه محبوب تلویزیون بریتانیا، اسکینز (Skins) نیز به نمایش در آمده است. 

فانوس دریایی شهر تالاکره، ولز انگلستان

13- با صلابت در حال انجام وظیفه | بلژیک

فانوس دریایی لانگ نله (The Lang Nelle Lighthouse) در خط ساحلی بلژیک در دریای شمال واقع شده است و با ارتفاع 58 متر و دید نور 50 کیلومتری همچنان به وظیفه ی خودش، نگهبانی و نشان دادن راه به دریانوردان عمل می کند. 

فانوس دریایی لانگ نله، بلژیک

14- فانوسی در آخرین نقطه دنیا | کانال بیگل شیلی

این فانوس با 11 متر ارتفاع، بنایی بدون پنجره و با دیوارهایی به رنگ سفید و قرمز، میزبان چراغی سیاه رنگ است و با تنها یک درب راهی به سوی جهان خارج دارد. فانوس آن هر ده ثانیه نور خود را تا شعاع 14 کیلومتری می تاباند و چراغ راه افراد می شود. این فانوس نه به صورت دستی که با کنترل از راه دور، کنترل می شود و از جاذبه های جهانگردی شیلی است. توریست ها برای رسیدن به آن از قایق استفاده می کنند و برای آرژانتینی ها فانوس دریایی له اکلیررز، فانوسی است که در آخر دنیا بنا شده است. 

فانوس دریایی له اکلیررز، کانال بیگل شیلی

15-  | یونان 

 فانوس دریایی اندروس (Andros Lighthous) برای اولین بار در سال 1897 در جزیره ای به همین نام ساخته شد. فانوس اصلی در سالهای جنگ جهانی دوم از بین رفت و تا سالها بقایای آن دست نخورده ماند. در سالهای دهه 1990 بنای کنونی در جای فانوس قبلی ساخته شد و تبدیل به اولین فانوس اتوماتیک یونان شد. از زمان بازسازی فانوس اندروس، به واسطه شکل جذاب و پله های پیچ در پیچش، این بنای زیبا تبدیل به یکی از جاذبه های اصلی منطقه تبدیل شده است که علاقه مندان به فانوس های دریایی و عکاسان را به سمت خود می کشاند.

فانوس دریایی اندروس، یونان

Mary Kay

16- شمع راه دریانوردان | انگلستان 

این فانوس در جزیره ی سنت ماری، شمال خلیج وایتلی در خط ساحلی شمال شرقی انگلستان واقع شده است. تاریخ ساخت آن به 1898 باز می گردد و در ساخت آن از 645 بلوک و 750 هزار آجر استفاده شده است. نور این فانوس تا سال 1977 با شمع روشنایی بخش راه ملوانان بوده و از این سال به بعد الکتریسیته به آن راه پیدا می کند. فانوس سنت ماری از سال 2012 رو به بازدید کننده ها باز شد و به آن موزه ای کوچک و یک کافه اضافه شد. 

فانوس سنت ماری، انگلستان

سخن آخر

امروز به همراه شما سری به فانوس های دریایی نقاط مختلف دنیا زدیم و آنها را از زاویه دید عکاسان از نظر گذراندیم. دیدیم و دانستیم که چگونه فانوس ها در سفرهای دریایی قدیم و جدید نقش دارند و در طول سالیان به کمک انسان ها آمده اند. آیا شما تا به حال تجربه بازدید از یک فانوس دریایی را داشته اید؟ اگر این گونه است تجربه و دیدگاه تان را با دوستانتان در کارناوال به اشتراک بگذارید. منتظرتان هستیم. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.