karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

02 آبان 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

طبیعت، در ذهن همه ی ما همان بهشت زیبایی است که به هنگام دردها و خستگی ها به آن پناه می بریم و در آغوشش لحظاتی بی دغدغه را تجربه می کنیم. مناظر و چشم اندازهای حیرت انگیز را به تماشا می نشینیم و تمام دل مشغولی هایمان را به فراموشی می سپاریم. اما همین طبیعت بهشتی، گاه چهره ای دیگر به خود می گیرد و جهنم را بر روی زمین به تصویر می کشد.

از دیرباز تا کنون، بارها، طبیعت آغوش آرام و دلپذیرش را از آدمیان گرفته و درد و رنج را برایشان به ارمغان آورده است. عمق برخی از این فجایع به حدی بوده که هیچگاه از حافظه ی تاریخی زمین پاک نمی شوند و تا ابد در یادها می مانند. امروز می خواهیم همین روی ناآرام طبیعت را به شما نشان دهیم و صفحه ای از تاریخ را با هم مرور کنیم.

تقویم را به عقب ورق می زنیم و به 18 می سال 1980 می رویم؛ روزی که کوه آتشفشانی سنت هلن در رشته کوه کسکیدز (Cascade Range)، خشمگین شد و روی دیگرش را به ساکنان ایالت واشنگتن نشان داد. زمین شروع به لرزیدن کرد و در چشم بر هم زدنی خاکستر  و دود آتشفشانی به آسمان پرتاب شدند. گدازه ها راه خود را بر روی زمین باز کردند و هر چه بر سر راهشان بود در خود فرو بردند. درختان یکی یکی افتادند، برف و یخ ها ذوب شدند و سیلی عظیم از آب داغ به راه افتاد. دیگر اثری از آرامش همیشگی دیده نمی شد و طبیعت، خشمگینانه همه چیز را به هم می ریخت.

این فوران تا 9 ساعت ادامه داشت و خرابی های بسیاری را موجب شد. 57 نفر از مردم جان خود را در این فاجعه از دست دادند و ترس و وحشت، تن بسیاری از انسان ها را به لرزه در آورد. آسمان مملو از خاکستر شد و تا کیلومترها آن طرف تر هیچ اثری از رنگ آبی در آن دیده نمی شد. 12 ایالت، خاکستر این فوران را در آسمان دیدند و گاز ناشی از آن را استشمام کردند. بزرگی این حادثه به حدی بود که نامش را در زمره ی به یادماندنی ترین و بزرگ ترین فوران های تاریخ قرار داد و آن را برای همیشه در تاریخ ماندگار نمود.

در ادامه می خواهیم نگاهی به تصاویر به جا مانده از این فاجعه تلخ بیاندازیم و خشم طبیعت را در قاب تصاویر به تماشا بنشینیم. کارناوال را در این سفر تاریخی همراهی کنید...

فوران کوه سنت هلن

1- کوه سنت هلن پیش از فوران | آرامش قبل از طوفان

کوه سنت هلن

2- دانشمندی که جان سالم به در نبرد

در این تصویر که در 17 می 1980و یک روز قبل از حادثه به ثبت رسیده است، دیوید جانستون (David Johnston)، دانشمند علوم زمین را می بینید که در اردوگاه کلد واتر 2 (Coldwater II) در نزدیکی کوه سنت هلن به مطالعه مشغول است. صبح روز بعد در ساعت 8:32 صبح، جانستون یک پیام رادیویی نامفهوم به ستاد سازمان زمین شناسی ایالات متحده فرستاد: "ونکوور، ونکوور، این است!". وی نتوانست از این حادثه جان سالم به در ببرد و این اردوگاه نیز به یاد او جانستون ریج (Johnston Ridge) نامیده شد.

دیوید جانستون

3- فوران دیگری از سنت هلن | 22 جولای 1980

فوران سنت هلن

4- فوران تاریخی سنت هلن | 18 می 1980

آتشفشان سنت هلن

5- خشم جهنمی طبیعت 

فوران سنت هلن

6- تن پوش خاکستری آسمان

در این تصویر که روز بعد از حادثه به ثبت رسیده است، ابرهایی از خاکستر را می بینید که از کوه سنت هلن آمده اند و بر فراز فرودگاه شهری افرتا (Ephrata Municipal Airport) در واشنگتن حرکت می کنند. در اثر این فوران، شهرها و سکونتگاه‌ها در واشنگتن مرکزی و شرقی پوششی از خاکستر و ذرات معلق را دیدند که 7 تا 12 سانتی متر ضخامت داشت.

تصویری از فوران سنت هلن

7- طعم تلخ سرنوشت 

با فوران سنت هلن گرما به شدت افزایش یافت و همه ی برف و یخ های منطقه آب شد. رودخانه تاتل (Toutle River) طغیان نمود و سیل همه چیز را بر سر راهش ویران کرد. در این تصویر که در 19 می 1980 به ثبت رسیده، خانه ای را می بینید که در میان آب ها شناور است و به سرنوشتی تلخ دچار شده است.

عکس فوران سنت هلن

8- ویرانه های به جا مانده

در این تصویر باقی مانده های خشم طبیعت را می بینید که 30 کیلومتر آن طرف تر از سنت هلن از سیل نجات یافته اند.

ویرانی های فوران سنت هلن

9- تلاش برای نجات...

باب براون در سمت چپ و برادرش جان، در تلاشند تا سه اسب را از اردوگاهی با نام وِیرهایوزر (Weyerhaeuser) خارج کنند و آنها را نجات دهند. سیل ناشی از فوران سنت هلن و طغیان رودخانه تاتل به این اردوگاه هم رسیده و همه چیز را از بین برده است.

سیل سنت هلن

10- آخرین امید برای رهایی از خشم طبیعت

باب براون در سمت راست و جان براون به همراه دو فرد بومی در تلاشند تا اسب ها را سوار بر ماشین ریلی کنند و به مکانی امن بروند. ارتفاع آب به سرعت در حال افزایش است و در نهایت اسب ها تلف می شوند؛ اما این چهار نفر نجات می یابند.

سیل سنت هلن

11- جریان آب داغ

در این تصویر که در 19 می سال 1980 به ثبت رسیده است، بخاری را می بینید که از آب داغ رودخانه ساطع می شود.

فوران آتشفشان سنت هلن

12- نمایی از ویرانه های ناشی از فوران | 8 ژوئن 1980

در این تصویر هوایی که در شهر اسکمنیا گرفته شده است، الوارهایی را می بینید که از افتادن درخت ها به دلیل فوران سنت هلن به جا مانده اند.

فوران سنت هلن

13- دهانه آتشفشان | 18 می 1980

بد نیست بدانید که سنت هلن در اثر لغزش فاجعه بار زمین، بیش از 300 متر از ارتفاع خود را از دست داد و چهره ای تازه به خود گرفت.

دهانه آتشفشان سنت هلن

14- نمایی از درختان سقوط کرده | 22 آگوست 1980

فاجعه سنت هلن

15- تجهیزات آسیب دیده در شمال غربی کوه هلن

این تصویر در منطقه کولیتز (Cowlitz) در واشنگتن و در 5 ژوئن 1980به ثبت رسیده است

سخن آخر

بلایای طبیعی جزیی جدایی ناپذیر از آفرینش هستند و وقوع آنها اجتناب ناپذیر است. در تاریخ نمونه های بسیاری از این وقایع وجود دارند و فوران کوه سنت هلن تنها یک نمونه از آنها به شمار می رود. مرور تصاویر مربوط به این فجایع، قدرت طبیعت و خشم آن را به ما یادآوری می کنند و چهره ای دیگر از آن را به ما نشان می دهند.

نظرتان در مورد این گونه تصاویر تاریخی چیست؟

آیا نمونه های دیگری از این فجایع طبیعی سراغ دارید؟

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

بسیار جالب بود وتشکر بابت اطلاعات کامل وخوبی که ارائه دادید

انتشار:27 آذر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

جالب بود.

انتشار:23 شهریور 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.