karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

20 مرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

دو سال است که نام ترکیه در اخبار نه برای پیشرفت های اقتصادی و امکانات گردشگری که برای بمب گذاری های تروریستی و متعدد و کودتای نافرجامی که در آن انجام شد، به کرات شنیده می شود. در میان گستره ی پهناور این کشور، جنوب شرقی آن به عنوان خطرناکترین قسمت در نظر گرفته شده است، جایی نزدیک به منطقه جنگی سوریه، که با مشکلاتی مانند درگیری های قومی، بمب گذاری ها و مسائلی از این دست دست و پنجه نرم می کنند. منطقه ای که اکثرا کردهای ترکیه در آن ساکن هستند. تمام اینها باعث می شود گردشگران، این منطقه را از لیست مکان های توریستی خارج کنند. 

حال در میان این خطرات و علی رغم توصیه هایی که وبسایت دولت ترکیه برای عدم سفر به این منطقه داشته و در سایت های معروف گردشگری، مانند تریپ ادوایزر (Trip Advisor) نیز این توصیه ها آمده است، شخصی به نام الکس هیل (Allex Hill) سفر به این منطقه و دیار بکر (ِDiyarbakr)، بزرگترین شهر کردستان ترکیه، را در برنامه خود گذاشته و تصاویرش از این سفر را به اشتراک گذاشته است. او سفرش را به این چنین شرح داده است: 

"زمانی که در استانبول با مردی از اهالی ماردین (Mardin)، یکی از متنوع ترین و تاریخی ترین شهر های ترکیه، صحبت می کردم، از او پرسیدم آیا ماردین و بخش جنوب شرقی ترکیه به آن خطرناکی که مردم در مورد آن می گویند هست یا خیر؟ اینگونه جواب داد:

"من هفته ی پیش آنجا بودم. اگر تمام آن چیزی که رسانه ها می گویند را بخواهی باور کنی، باید این را نیز باور کنی که استانبول، شهری که اکنون در آن هستی نیز جای خیلی خطرناکی برای مسافرت است." 

او حقیقت را می گفت. خیلی از دوستان و اعضای خانواده، زمانی که در آمریکا بودم در مورد سفر من به استانبول و ترکیه نگران بودند، در حالی که با دیدن اخباری در مورد تیراندازی در آمریکا، من نگران آنها بودم. در حالیکه همه چیز امن بوده و ما به هر حال خواهیم مرد، یکی زود و یکی دیر. البته این ریسکی حساب شده بود؛ قرار نبود که به منطقه جنگی فعال یا حتی جایی نزدیک به آن بروم...

در این سفر از هر دو دوربین دیجیتالی و آنالوگ استفاده کرده ام و تصاویری از شهرهای دیاربکر، باتمان، میدیات (شهری در استان ماردین) که همگی در قسمت جنوب شرقی ترکیه قرار دارند، تهیه کرده ام. اینها مردمی هستند که از نزدیک دیده و با آنها مصاحبه کردم.

پس با ما در کارناوال همراه باشید تا با هم به تماشای این تصاویر نشسته و با این گوشه از ترکیه بیشتر آشنا شویم و ببینیم آنچه در رسانه ها ارائه می شود تا چه اندازه حقیقت دارد.

مردم شهر دیاربکر ترکیه

1- تصویری از مسجد سلیمان | دیاربکر 

در این تصویر نمایی از زنان مسلمان دیاربکر را مشاهده می کنید که با آرامش در صف ورود به مسجد و برپایی نماز به انتظار ایستاده اند. 

نمایی از زنان مسلمان دیاربکر

2- کودکی ها را به بهانه جنگ نابود نکینم | گناه آنان چیست؟

 رواج عناوینی مانند جنگ طلبی، تفرقه گرایی بر مردم یک دیار بیش از همه بر آینده کودکان اثر منفی می گذارد.  

کودکان دیاربکر

3- شادی و سرزندگی زبان مشترک تمام کودکان دنیا

در قاموس اخلاق و انسانیت، آدمها ارزشی برابر دارند و مکان تولد آنها دلیلی برای فخر یا تحقیر و تخریب نیست. مراقب فروریختن ارزش های انسانی باشیم. 

کودکان دیاربکر

کودکان دیاربکر

4- کهنه سرباز جنگ دو کره | دیاربکر

 پیرمردی که در جنگی کیلومترها دورتر از دیار خود، در جنگ بین دو کره جنگیده و مدال های افتخار این جنگ را بر سینه زده است. ترکیه در این جنگ از کره جنوبی دفاع کرد و به عنوان متحد آمریکا وارد جنگ با کره شمالی شد. 

کهنه سرباز جنگ دو کره، دیاربکر

5- پناهنده ایزدی | میدیات

این پسر ایزدی که به طرز غافلگیرکننده ای به خوبی به انگلیسی صحبت می کند، در حمله داعش به عراق از سمت شمال شرقی این کشور فرار کرده و به شهر میدیات در استان ماردین آمده است.

پسر پناهنده ایزدی

6- پرواز یک کایت | ماردین

پسری که از یک کیسه پلاستیکی برای درست کردن یک کایت استفاده می کند.

پرواز یک کایت

7- وقت شام | ماردین 

خانواده ای در ماردین مرا برای شام به خانه ی خود دعوت کردند. مجبور کردن بچه ها به خوردن غذا، مشکلی جهانی است. 

وقت شام، ماردین

8- کوچه پس کوچه های شهر تاریخی ماردین 

شهر ماردین، شهری تاریخی و مرکز استان ماردین در جنوب شرقی ترکیه است. 

کوچه پس کوچه های شهر تاریخی ماردین

9- بازگشت به خانه | ماردین 

بازگشت به خانه، ماردین

بازگشت به خانه، ماردین

10- تصویری از شهر باستانی حصن کیفا | استان باتمان 

حسن کیف، شهر بتمن

11- خانه ای تاریخی در شهر میدیات 

خانه ای تاریخی در شهر میدیات

12- زبانی که مسیح با آن سخن می گفت 

این نشانه و تابلوی هتلی در میدیات است که بر روی آن به زبان آرامی نوشته شده است. 

نشانه ای به زبان آرامی، میدیات

13- معماری سنتی | شهر ماردین  

معماری سنتی، شهر ماردین

14- مردی در حال خواندن قرآن | ماردین 

در حال خواندن قرآن، ماردین

15- سالها تجربه | چوپانی از دیاربکر

چوپانی از دیاربکر

16- نسخه ای از انجیل | ماردین 

جامعه سریانی ها با مدیریت خوب خود طی سالها موفق شده اند تا زبان آرامی و کلیسای ارتدکس خود را برای قرن ها زنده نگاه دارند. 

 

نسخه ای از انجیل، ماردین

17- فروشنده شربت | دیاربکر

این پسر در حال فروختن شربت گیاهی بود. شربتی که طعمی بسیار قوی دارد و به شدت مغذی و سالم است. 

فروشنده شربت، دیاربکر

18- مسجد پیامبر | دیاربکر

مسجد پیامبر، دیاربکر

19- مردمی که با آرامش در شهر تردد می کنند | دیاربکر

مردمی که با آرامش در شهر تردد می کنند، دیار بکر

20- تابلویی به زبان آرامی

زبان آرامی، زبان عمده مردم بین النهرین باستان، ایران و ترکیه قدیم و بسیاری دیگر از امپراطوری ها بوده است. این زبان به وسیله کاهنان مورد استفاده قرار می گرفته و بخش عمده ای از کتاب های آسمانی دانیال نبی و تلمود کتاب مقدس یهودیان به این زبان است. 

تابلویی به زبان آرامی

سخن آخر

 امروز به همراه شما سفر متفاوتی به ترکیه داشتیم. در کوچه پس کوچه های شهرهای جنوب شرقی ترکیه قدم زدیم و با این قسمت از این کشور پهناور بیشتر آشنا شدیم. نظر شما در مورد این عکاسی در سفر چیست؟ آیا توانست نگاه شما را در مورد این شهرهای ترکیه عوض کند یا دوباره به رسانه ها برای به دست آوردن اطلاعات خود اعتماد خواهید کرد؟ منتظر نوشته ها و تجربیات شما هستیم.

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.