karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

30 مرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

حیوانات از اولِ حیات بشری، جزء جدایی ناپذیر زندگی انسان ها بوده اند. چه زمانی که آنها را شکار کرده و با قوت آنها زنده می ماندند و چه آن زمان که از پوست آن ها برای پوشش و حفاظت در مقابل سرما استفاده می کردند. چه آن هنگام که توانستند آنها را در خدمت خود آورده و برای محصولات دامی و کشاورزی از آنها بهره برداری کنند چه وقتی که برای خبررسانی آنها را دست آموز خود می کردند. در تمام این قرون حیوانات به انسانها خدمت کرده اند و به زندگی در کنار آنها خو گرفته اند. یکی از انواع استفاده از حیوانات، به کارگیری آنها در جنگ ها و نبردها بوده است؛ اسب های تیزپا، کبوترهای نامه بر، فیل های عظیم الجثه هر کدام بنا بر تربیت و توانایی خود قسمتی از کار در جنگ را به پیش برده و گاه نتیجه‌ی آن را تعیین می کردند.

داستان های زیادی از اسب سواری مردان جنگی در میدان های نبرد نقل شده و اینکه چگونه بدون اسب ها، شترها، کبوترها و دیگر حیوانات پیشبرد جنگ با موانع روبرو می شده است. اینکه چگونه دشمنان درصدد این بودند قوای سواره نظامِ طرف مقابل را از پای درآورده تا مقدمه ای برای پیروزی شان فراهم شود.

آخرین باری که حیوانات در مقیاس وسیعی برای جنگ و نبرد مورد استفاده قرار گرفتند به جنگ جهانی اول باز می گردد؛ جنگی خانمان سوز که علاوه بر تعداد زیادی انسان بی گناه، حیوانات زیادی را نیز درگیر خود کرد و به کام مرگ فرو برد.

 هنگامی که در آگَست 1914 بر شیپور جنگ جهانی اول دمیده شد، ارتش اروپاییان می دانست که نمی تواند تنها بر قدرت دانش و نیروی انسانی خود تکیه کند و مجبور به استفاده از دام ها و حیوانات است. خیلی زود و با شدت گرفتن جنگ و با تغییراتی که در زمین های تحت تصرف جبهه غربی ایجاد شد، حملات نیروی سواره نظام اثربخشی خود را از دست داد. اما احتیاج مداوم به تامین تجهیزات، جابه‌جایی ابزارهای جنگی سنگین، و حمل و نقل سربازان، از نیاز آنها به تعداد زیادی اسب قدرتمند کم نمی کرد. ماشین، تراکتور و کامیون در زمان جنگ جهانی اول اختراعاتی نوپا به حساب آمده و تعداد بالایی از آنها در دسترس نبود. از همین جهت، انگلیسی ها و فرانسوی ها شروع به جمع آوری دامهای بزرگ حیوانات به ویژه اسب ها از سراسر دنیا کرده و سیلی از آنها به سوی جبهه های جنگ روانه شد. تخمین زده می شود که تقریبا 8 میلیون اسب در جنگ جهانی اول تلف شدند. دیگر حیوانات نیز نقش های متفاوتی در جنگ ایفا کردند: سگ ها تبدیل به پیام رسان، نگهبان، نجات دهنده شدند و حتی برای حمل بارهای کوچک نیز مورد استفاده قرار می گرفتند. کبوترها به عنوان نامه‌رسان، و حتی به عنوان سیستم های شناسایی هوایی به کار گرفته شدند. قاطرها و شترها علاوه بر استفاده های معمول باربری و حمل ابزارآلات در تئاترهای جنگی ایفای نقش می کردند و سربازان از آنها به عنوان موجودات خوش یمن یاد می کرده و اینگونه روحیه خود را بالا می برند. بعد از جنگ جهانی اول، ابزارآلات جنگی، ماشین ها و وسایل پیشرفته جایگزین حیوانات شده و استفاده از آنان به شدت کاهش پیدا کرد.

کارناوال امروز تصاویری از حضور حیوانات در میدان های نبرد و پشت جبهه های جنگ جهانی اول را انتخاب کرده تا در معرض دید شما قرار دهد. این تصاویر از میان چندین مجموعه عکس های مربوط به جنگ جهانی اول جمع آوری شده است؛ تصاویری که وجه ای کمتر دیده شده از جنگ را به نمایش می گذارد.

البته شایان ذکر است که نخستین سری از مجموعه عکس های جنگ جهانی اول با عنوان "تصاویر جنگ جهانی اول | نقش تکنولوژی در تراژدی غم انگیز (1)" در کارناوال انتشار یافته و این دومین سری از این مجموعه است.

هنگ سواره نظام استرالیایی

1- سربازی تنها سوار بر اسب در حال گشت زنی

در آغاز جنگ جهانی اول، هر ارتشی سواره نظام بزرگ و مخصوص به خود را داشت. این سواره نظام ها در ابتدای جنگ کارایی خوبی داشتند و کار جنگ را به پیش می بردند. اما با افزایش وسعت سیم خاردارها در میدانهای نبرد، تعداد مسلسل ها و تغییر شیوه جنگ و استفاده از نبردهای رو در رو و سنگر به سنگر حمله با سواره نظام هزینه بر و بی اثر شد. البته سواره نظام در جبهه های شرقی (سمت آسیای شرقی) و خاورمیانه کارایی خود را حفظ کرد و به خوبی مورد استفاده قرار گرقت.

سربازی تنها سوار بر اسب در حال گشت زنی

2- حمله شیمیایی در جبهه غربی، نزدیکی سنت کواِنتین فرانسه سال 1918

 سگ پیام رسان آلمانی نیز از ماسک استفاده می کند و در حال آماده شدن برای رساندن پیام حمله شیمیایی به فرماندهان است. از سگ ها در جنگ به عنوان پیام رسان، نگهبان، نجات دهنده، گشت زن و غیره استفاده می کردند.

حمله شیمیایی در جبهه غربی

3- سربازان آلمانی در کنار اسب مسلح

 در زمان جنگ از اسب ها برای حملکردن مسلسل روسی ماکسیم M1910 و جعبه مهمات همراه آن استفاده می شد.

سربازان آلمانی در کنار اسب مسلح

4- سگ نجات دهنده

 بانداژها و وسایل کمک های اولیه که از جعبه های سوار شده بر این سگ انگلیسی برای کمک به مجروح جنگی درآورده می شود.

سگ نجات دهنده

5- کبوتری به همراه دوربین عکاسی متصل به آن

از این پرنده های آموزش دیده شده به طور گسترده به وسیله نیروی آلمانی ژولیوس نئوبرونر، پیش و در حین جنگ، استفاده می شد. این کبوترها به وسیله سیستم زمان بندی دوربین در فواصل معین تصاویر هوایی از میدان های نبرد و نیروهای دشمن ثبت می کرده است.

کبوتری به همراه دوربین عکاسی متصل به آن

6- تخلیه کردن یک قاطر در بندر شهر الکساندریای مصر، سال 1915

 با افزایش شدت جنگ، کشورهای بریتانیا و فرانسه شروع به واردات اسب و قاطر در مقیاس صدها هزار راس از خارج از مرزهای خود کردند. کشتی های حمل و نقل، وسایلی به شدت آسیب پذیر بودند و نیروهای دریایی آلمان با شلیک توپ و تخریب این کشتی ها، هزاران حیوان را به ته دریا می فرستادند.

تخلیه کردن یک قاطر در الکساندریای مصر

7- سر گروهبان استابی

سرگروهبان استابی (Sergeant Stubby)، سگی است که بیشترین مدال افتخار را در میان حیوانات در جنگ جهانی اول به دست آورده و تنها سگی است که به مقام سرگروهبانی ارتقا پیدا کرد. بوستون تریر بول (نام قدیمی این سگ قبل از شروع جنگ جهانی) خدمت خود را در ابتدا به عنوان نمادی از خوش شانسی از پیاده نظام صد و دوم، دسته بیست و ششم یانکی کار آغاز کرد و در نهایت به سگ جنگی بالغ و کاملی تبدیل شد. هنگامی که برای اولین بار به جبهه ی نبرد آورده شد، مورد یک حمله شیمیایی قرار گرفت. این حمله شیمیایی او را به گازهای شیمیایی حساس کرده و به او این توانایی را داد تا با آگاهی از وقوع حمله شیمیایی، سربازان را به وسیله دویدن و پارس کردن باخبر سازد. او به پیدا کردن سربازان مجروح کمک می کرد و حتی یکبار موفق شد جاسوسی آلمانی را که در حال نقشه برداری از سنگرهای نیروهای متحد بود دستگیر کند. استابی نخستین سگی بود که در طول تاریخ ارتش ایالات متحده آمریکا رتبه گرفت و برای 17 بار شرکت در نبرد و دو بار مجروحیت مدال گرفت.

سر گروهبان استابی

8- بیمارستان صلیب سرخ جهانی، سال 1916

از اسب ها و قاطرها برای حمل آمبولانس ها استفاده می شده و با هر حمله نیروهای آلمانی به بیمارستان ها علاوه بر تخریب ساختمان ها و کشته شدن انسانها، تعداد زیادی از این اسب هاو قاطر ها از بین می رفتند.

بیمارستان صلیب سرخ جهانی

9- یک سرجوخه استرالیایی به همراه یک کوالا

 این سرجوخه که احتمالا از کارکنان بیمارستان عمومی استرالیایی است، کوالایی را در بغل گرفته است، احتمالا این کوالا به عنوان حیوان خانگی یا نشانه ای برای خوش یمنی به جنگ آورده شده است. 

یک سرجوخه استرالیایی به همراه یک کوالا

10- فیل هندی، از باغ وحشی در هامبورگ آلمان

 آلمانی ها از این فیل در فرانسه برای کمک در تکان دادن تانک ها در سال 1915 استفاده کردند. همان طور که جنگ به پیش می رفت، از تعداد حیوانات باربر در آلمان کم می شد و برخی سیرک ها و باغ وحش ها حیوانات خود را در اختیار نیروهای ارتش قرار می دادند.

فیل هندی، از باغ وحشی در هامبورگ آلمان

11- تلاش های کبوترهای اهلی برای نجات جان آدم‌ها

 این کبوترها با رساندن پیام های فوری و حیاتی نه تنها از دسته ای به دسته ی دیگر بلکه از یک سنگر به فرماندهی پشت جبهه، جان افراد را نجات می دادند. علاوه بر این خلبان ها در پروازهای خود از کبوترها برای رساندن آنچه که می دیدند، استفاده می کردند.

تلاش های کبوترهای اهلی برای نجات جان آدمها

12- گربه ی خوش یمن درون لوله  یک رزم‌ناو سبک

13- بلژیکی ها در حال فرار از بروکسل، سال 1914

این بلژیکی های در حال فرار، اموال و منقولات خود را سوار بر واگنی کرده اند که سگی به تنهایی آن را می کشد.

بلژیکی ها در حال فرار از بروکسل

14- رسته شترهای استرالیایی

این رسته از شترها در حال حمله به شریعا در نزدیکی بیرشبا (شهری در شمال فلسطین اشغالی) در دسامبر 1917 هستند. این سرهنگ و خیلی دیگر از این افراد یک ساعت بعد در میدان نبرد کشته شدند.

رسته ی شترهای استرالیایی

15- جنازه مرد آلمانی از رسته توپخانه به همراه چندین اسب وظیفه، سال 1918

 به سختی می توان میزان تلفات حیوانات در جنگ جهانی را اعلام کرد اما در یک ارزیابی گفته شد که در حدود 8 میلیون اسب در حین 4 سال نبرد کشته شدند.

جنازه مرد آلمانی از رسته توپخانه

16- توپخانه صرب ها در حال شلیک موشک، سال 1917

قاطرها، اسبها، کبوترها، سگ ها و دیگر حیوانات در عرصه ی نبرد جنگ جهانی حضور گسترده داشت؛ جنگی که بی رحمی و قساوتش نه فقط انسان ها بلکه حیوانات را نیز بی نصیب نگذاشت.

توپخانه صرب ها در حال شلیک موشک

سخن آخر

امروز به همراه شما در کارناوال تصاویری از حضور حیوانات در میدان نبرد جنگ جهانی دوم را به تماشا نشستیم. قسمتی از جنگ که کمتر به آن پرداخته می شود و به چشم می آید. این حیوانات سهم بزرگی در پیشبرد جنگ داشتند و از جهات مختلفی به انسان ها کمک می کردند. نظر شما در مورد این تصاویر چیست؟ آیا به کارگیری حیوانات در این نبرد کاری اخلاقی بود؟ یا اینکه به هرروی باید انجام می شد و اجتناب ناپذیر بود؟ نوشته ها و عقاید خود را با دوستانتان در کارناوال به اشتراک بگذارید.

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.