karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

17 آذر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایسنا، "چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی" و "هنر ساختن و نواختن کمانچه" در دوازدهمین نشست کمیته یونسکو در کره جنوبی به ثبت جهانی رسیدند. 

علی اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این خبر را اعلام کرد و گفت: 

چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی به‌نام ایران و همچنین پرونده‌ مهارت ساختن و نواختن کمانچه، مشترک با جمهوری آذربایجان که از مراحل ارزیابی فنی برای ثبت در فهرست معرف عناصر میراث ناملموس یونسکو عبور کرده بود، با اکثریت آرا مورد تایید اعضای کمیته میراث جهانی ناملموس قرار گرفت.

این دو عنصر فرهنگ و هنر ایران مانند دیگر آثار ناملموس ثبت شده در فهرست میراث جهانی، تمام ارزش هایی که در کنوانسیون 2003 برای شناخت یک اثر به عنوان شاهکار جهانی نیاز است را دارا بودند. چوگان و کمانچه نماینده تنوع فرهنگی بشری هستند و ایران همیشه تلاش کرده است تا روح صلح طلبی و بشر دوستانه این کنوانسیون را از روش های مختلف نمایان کند. 

آقای مونسان، چوگان را بخشی از جهان بینی ایران می داند که توانسته تنوع های فرهنگی و هنری در میان اقوام مختلف را در قالب یک بازی آیینی ارایه دهد. 

وی از ارتباط میان انسان، طبیعت و اسب در قالب بازی، نمایش و موسیقی سخن گفت و این ارتباط را از ویژگی های مهم این ورزش برشمرد و اظهار کرد: 

 این بازی آیینی از دوره ساسانیان تا امروز همیشه مورد حمایت حکومت‌های ایرانی و مردم قرار داشته است. از جمله ویژگی های مهم این بازی، تاثیر آن بر هنر، اقتصاد هنر، موسیقی، ادبیات، نقاشی، مینیاتور و روایتگری است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کمانچه را از قدیمی ترین و گسترده ترین ابزار موسیقی در منطقه ایران و آذربایجان دانست. وی به نقش این ساز در اجرای موسیقی کلاسیک و فولکلوریک اشاره کرد و گفت: 

امکانات گسترده و متنوع صوتی کمانچه باعث شده که در بیشتر نقاط شهری و روستایی در ایران در بیشتر مراسم که نیاز به همنوایی با مردم احساس شود از این ساز بهره برده شود.

مونسان در ادامه صحبت های خود بر تعدد و اهمیت میراث فرهنگی ایرانی چه ملموس چه ناملموس اشاره کرد و آنها را نماد و پیام آور صلح، دوستی و اعتدال و امید دانست: 

هر یک از آثار ثبت‌شده علاوه بر جنبه‌های مختلف فرهنگی بیانگر وجهی از فرهنگ انسان دوستانه ایرانیانی است که طول تاریخ آموخته‌اند با اقوام و ملت‌ها، با سرزمین خود و محیط‌زیست رفتاری پرستارانه و مبتنی بر مدارا داشته باشند. میراث‌فرهنگی ایران برای جهانیان حامل پیام مهم و برجسته است که نشان از عظمت فرهنگ ایرانی در طول تاریخ دارد.

تاکنون 13 اثر ناملموس و فرهنگی ابزار فهرست ایرانی در فهرست آثار ناملموس یونسکو ثبت جهانی شده اند که نوروز، پخت نان و کمانچه به طور مشترک با دیگر کشورها و به صورت چند ملیتی ثبت شده است. 

چوگان ایرانی

ساز کمانچه

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سپهر از خرم آباد شهر کمانچه و موسیقی

در اصل ساز کمانچه متعلق به لرستانی هاست.ای کاش بزرگان موسیقی ایران در خصوص ثبت کمانچه به نام لرستان تلاش میکردند و اجازه ثبت آن به نام کشور آذربایجان به صورت مشترک را نمی دادند.فیلم به روایت کمانچه نشان دهنده اصالت این ساز به نام استان لرستان و کشور ایران است.
قسمت هایی از فيلم "به روايت كمانچه"
زنده یاد استاد همتعلی سالم
ساز کمانچه ساز اختصاصی قوم لر است در حقیقت باید گفت هویت شناسی قوم لر از نظر هنر موسیقی غیر از مسائل آوازی و خواندن ساز کمانچه در لرستان قدمتی سیصد ساله و حتی بیشتر دارد🔸استاد ایرج کاظمی🔸

انتشار:20 آذر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.