ناصر ناصري
انتشار
16 فروردین 1395
به روز رسانی
15 شهریور 1398
همه چیز آنقدر سریع و ناگهانی اتفاق افتاد که گویا زمان در آن مقطع از #تاریخ منجمد شد , مردم شهر در اثنای زندگی رومزره بودند که ناگهان #آتشفشان کوه وزوو همه مردم شهر را در زیر خاکستر مدفون کرد.
عده ای در حالت خواب بعضی ها در حین غذا خوردن !! زیر خاکسترهای سوزان مانده و تبدیل به مجسمه شده اند ، گویی همه چیز آنی و در چند ثانیه کوتاه رخ داده و اهالی این شهر غافلگیر شده اند و فرصت فرار برای ساکنین این شهر نبوده .
با خشم آتشفشان وزوو همه چیز نابود شد , وزوو زمان رو برای همیشه در این شهر متوقف کرد , انگار ماموریت وزوو تبدیل پمپئی به تلی از خاکستر بود.
پمپئی و مردمانش از صفحه روزگار محو شدند تا شروعی باشد برای روایتهای مختلف از قصه نابودی این شهر بزرگ.
پمپئی بزرگ و پر جنب و جوش بود اما......
همراه کارناوال باشید تا نگاهی بیندازیم به این قطعه از پازل پر پیچ و خم تاریخ جهان
در ناپل در نزدیکی ایتالیاست.
این شهرپس از آن آتشفشان 1500 سال در زیر خاک و خاکستر به ارتفاع 4 تا 6متر مدفون بود.
پمپی در سال 79 میلادی دفن شد و کاملا اتفاقی در سال 1599 میلادی کشف شد و بعد به ثبت میراث جهانی #یونسکو رسید.
سالانه 2500000 نفر از این شهر دیدن میکنند و از پر بازدیدترین مناطق #ایتالیا به حساب میاد.
1)در ابتدا تصور میشد مردم این شهر از استنشاق گازهای سمی فوران این آتشفشان جان باختند اما تحقیقات بیشتر نشان داد که آنها به خاطر حرارت بالا کشته شدند.
2)25 سال بعد از این فاجعه نامه هایی پیدا شد که برخی به استناد همین نامه ها معتقند پمپئی ها به خاطر استشمام خاکسترهای اتشفشان خفه شدند.
3) روایت سوم رو با یک سوال جالب توضیح میدهیم. چطور ممکن است تعداد زیادی از مردم شهر در همان حالتی که در اون لحظه بوده اند مرده اند؟؟!!
جواب : کارشناسان و محققان بر این باورند که فوران اتشفشان به صورت تدریجی اتفاق نیفتاده بلکه یک ابر انفجار به قدر ت یک بمب اتم اتفاق افتاده که ظرف چند ثانیه تمام شهر با ابری از خاکستر داغ که دمای ان به 250 درجه میرسیده پوشیده شده و بعد همه چیز را در نابودی مطلق فرو برده.
عده ای معتقدند اینکه شهر #پمپئی با چنین بلایی از صفحه روزگار محو میشود اتفاقی نیست. پمپئی مرکز فساد بوده اعتقاد این گروه بر این است که این اتفاق فقط یک عذاب الهی برای مردمانیست که به فساد معروف بوده اند.
گروهی هم معتقدند داستان قوم لوط به شهر پمپئی صدق میکند.
که دلیلشان هم آیه های از قرآن است مثل این آیه
در سوره العنکبوت آیه 28 و 29 آمده است :
و لوط را فرستادیم هنگامی که به قوم خود گفت: شما کار بسیار زشتی انجام میدهید که احدی از مردم جهان قبل از شما آنرا انجام نداده!(28)آیا شما به سراغ مردان میروید، و راه تداوم نسل انسان را قطع میکنید، و در مجلستان اعمال منکر انجام میدهید؟!، اما پاسخ قومش جز این چیزی نبود که گفتند: اگر راست میگوئی عذاب الهی را برای ما بیاور!(29) .
1) زوجهای زیادی پیدا شدند که زمان فاجعه بسیار به یکدیگر نزدیک بودند. از همه جالب تر آن که این زوجها هر دو از یک جنس و یا زوجهایی از دختران و پسران کم سن وسال بوده اند. صورت برخی از اجساد سنگ شده که از داخل زمین کشف شده اند اما غیر منتظره اینه که همچنان سالم باقی مانده اند , صورت آنها حالت گیج و منگ دارد.
2)بخشی از این شهر از زیر خاک بیرون کشیده شده و هنوز دو پنجم شهر در زیر تلی از خاکستر است که شاید بعد از کشف اونها قصه های جدیدتری روایت شود.
3)یکی دیگه از اتفاق های خاص این شهر اینه که هیچ کس تو این شهر نتونسته از این اتفاق جان سالم به در ببره و همه قربانی وزوو شدند که نام آن را کوه اخطار گذارده اند. این اسم به دلیل فجایع و حوادثی بوده که در تاریخ از این کوه به ثبت رسیدهاست.
تصاویری ببینیم و دوباره ادامه میدهیم :
4) سالنهای گردهمایی ، گرمابهها، بسیاری از خانهها و برخی ویلاهای این شهر تاریخی به طور کامل و دستنخورده از دل خاکبرداریها بیرون آمد و همین امر موجب شد تا باستانشناسان، شهر پمپئی را تنها شهر باستانی که نقشه توپوگرافیک آن – بدون هیچ دستخوردگی – سالم مانده، اعلام کنند.
5)نابودی مردم پمپی در یک لحظه رخ داد، فاجعه هرچه بود، همه چیز به همان حالت اولیه و بدون تغییر باقیماند.
آثار به جا مانده در این شهر آنقدر دقیق هستند که به کمک آن میشود ریزترین جزئیات زندگی مردم را به سادگی متوجه شد؛ به طور مثال در یکی از طبقههای خانهای مشهور به «سیریکوس» کتیبهای وجود دارد که روی آن نوشته شده : «خوش آمدید.» در زیر آن کلمه پول به چشم میخورد. این کتیبه نشان میدهد که این محل یک شرکت تجاری بوده که دو نفر آن را اداره میکردند. دو شریک به اسم «سیریکوس» و «نومیانوس».
خیابانهای شهر بر اساس سنت اصیل رومیها در خطوط مستقیم و به طور شبکهای ایجاد شده است. این خیابانها با سنگهای چندضلعی فرش شده و دو طرف آنها را انبوهی از خانهها و فروشگاهها فراگرفته است.
این شهر 20000 نفر جمعیت داشته , قومی به نام اوسی آن را بنا کرد و عاقبتش اینچنین پیچیده شد.
در یک نسخه تاریخی که 25 سال بعد از فوران آتشفشان نوشته شده معلوم میشود که انفجار آتشفشان آنقدر بزرگ بوده که تمام نوار ساحلی و شهر ناپل را هم تحت تاثیر قرار داده است. این نسخه به وسیله پلینی نوشته شده است که در زمان فوران در بندر ناپل زندگی میکرده است. بررسی نوشتههای این مرد نشان میدهد که براثر این حادثه او عمویش را از دست داده و دچار ضربه روحی شدیدی شده است. گویا او رابطه بسیار نزدیک و صمیمانهای با عمویش داشته. نکته جالب اینجاست که عموی او بلافاصله بعد از فوران ناوگان دریایی ناپل به کمک حادثهدیدگان میرود و جان خودش را در همین زمان از دست میدهد.
در این شهر یک آمفی تئاتر، استخر شنای عمومی و همینطور سیستم آبرسانی دقیق وجود داشته است. سیستم آبرسانی، آب چشمههای قنات را در حداقل 25 خیابان اصلی برای حمامهای عمومی و چندین خانه به صورت خصوصی منتقل میکرد. اما یکی از مهمترین اهداف این سیستم، آبرسانی دفترهای تجاری مستقر در این شهر بوده است. این موضوع نشان میدهدکه این شهر یکی از مراکز مهم تجاری به حساب میآمد.
نکته جالب اینجاست که سیستمی برای ذخیره آب در این شهر وجود دارد که در نوع خودش بینظیر است و حتی از فوارههای آب در زمان پرآبی برای تزئین خانهها و میدانهای شهر استفاده میشده. آمفیتئاتر این شهر با طراحی جالب و منحصربهفرد یکی از مهمترین مراکز نشست و برخاست و بحث و گفتوگو میان مردم بوده است.
تعداد زیادی نقاشی در این شهر دست نخورده و سالم باقی مانده است که جزء آثار ارزشمند تاریخ هنر باستان به حساب میآید. از شواهد پیداست که این شهر به نوعی یک شهر توریستی به حساب میآمده و رومیهای باستان در آن خانههای ویلایی داشتند. به همین دلیل حدس زده میشود هنگام فوران آتشفشان، این شهر جمعیتی بالغ بر 20 هزار نفر داشته است. پروفسور ویلیام آوت در اینباره میگوید: «این شهر در زمانی که آتشفشان فوران کرد به بالا ترین درجه رشد اجتماعی خود رسیده بود.»
مردم پمپئی علاوه بر کارهایی که به آن شهر اند گویا اهل هنر هم بوده اند این موضوع رو میشه از این #آمفی تئاتر بزرگ متوجه شد که در بین سالهای 150 تا 200 قبل از میلاد به شیوه معماری یونانی ساخته شد و در طول زمان به شیوه معماری رومی توسط آرتوریس گسترش یافت.
این بنا گنجایش بسیار زیادی را داشت. بنایی که هنوز هم خیلی از کشورهای جهان چنین چیزی را ندارند
نزديك به 2000 سال بعد از فاجعه بزرگ كوه آتشفشاني وسوويوس در پمپي كه منجر به مدفون شدن اين شهر در زير توده اي از خاكستر و سنگ شد، تكنولوژي تصوير برداري پيشرفته (سيتي اسكن) قربانيان آتشفشان ويران كننده را دقيق تر مورد بررسي قرار داد.
در سال 1863 باستان شناسي بنام Giuseppe Fiorelliقالب هاي گچي از پيكرها و اشياي دفن شده زير خاكستر تهيه كرد.
تيم فورلي در اواسط قرن 19 پي برد كه اجساد پوسيده حفراتي را بوجود آورده اند. اين افراد در داخل حفره ها گچ ريختند و قالب هاي گچي در خاكستر ايجاد كردند.
چنين تصاويري از وحشت و مرگ براي اولين بار با تكنولوژي CAT ي 16 لايه اي بوسيله Philips Spa Healthcare ارائه شده است.
در يك بررسي بي سابقه، گروهي از محققان سيتي اسكن 86 قالب گچي ساخته شده توسط فورلي را آغاز كردند. در ميان قربانيان پيكر كودكي چهارساله وجود داشت، كه از ترس بي حركت مانده بود.
Giovanni Babino راديولوژيست مسئول پروژه، اظهار داشت، كار كردن با اين قالبها بسياري مهيج هست، چون مشابه كار كردن بر روي بيماران واقعي هست.
پيكر كودك در كنار يك مرد و زن ،كه احتمالا والدين او بودند، و با يك نوزاد كه به نظر مي رسيد در آغوش مادرش خوابيده است يافت شد.سيتي اسكن لباس ها و جزئيات برجسته اسكلت او را آشكار ساخت.
بررسي های بیشتر نشان داد كه بسياري از قربانيان كه در حال دويدن سريع براي فرار بودند با زخم هاي شديد در سر كشته شده اند.
نتايج اوليه نشان مي دهد كه مردم پمپي نسبتا سالم و با تقريبا دندان هاي كامل بوده اند. اليزا واناكوره، يك متخصص دندان سازي، اظهار داشت كه يك تعداد از آن ها از كرم خوردگي دندان، رنج مي برده اند. او به محققان اعلام كرد كه آن ها غذا و سبزي فراوان ولي قند كمي مصرف مي كردند. سطوح بالاي فلوريد در آب نيز كه مردم پمپي را تامين مي كرد به اين امر كمك كرده است.
تاكنون محققان 30 قالب از مردان، زنان، كودكان و يك گراز و سگ را اسكن كرده اند.
قالب گچي سگ هيچ گونه استخواني ندارد. باستان شناسان معتقدند استخوان ها احتمالا پيش از اينكه فورلي كار قالب گيري را شروع كند از محل خارج شده اند.
تلاش بر اين هست كه اطلاعات بيشتري در مورد اين قربانيان در مورد سن، جنس، خوراك مورد مصرف، بيماري ها و طبقه اجتماعي آنها بدست آيد.
پمپپئی بندر پر رفت و آمدی که در دوران شکوه امپراطوری روم اسمی برای خود دست و پا کرده بود و معبر بسیاری از تاجران ان زمان بود و مردمانش اغلب مجلل زندگی میکردند اینچنین با خاک و خاکستر مدفون شدند تا تاریخ بشریت فاجعه ای دیگری را ببیند و قصه های مختلفی را روایت کند
شهر الهه نگهبانی داشته به نام ونوس که معبدی هم برای او ساختند به نام معبد ونوس که بعد از ویرانی همچنان در حال باز سازیست.
قلب پمپئی فوروم بود , قلبی که در حوزه سیاست و مذهب و اقتصاد و فعالیتهای اجتماعی می تپید , فوروم یک میدان گاهی 4 گوش بود که اطراف ان را ساختمانهای عمومی شهر فرا گرفته بودند
در یکی از ضلعهای آن نیز معبد ژوپیتر قرار دارد. در ضلع جنوبی چندین سکو را میتوان دید که زمانی تندیس پولدارهای شهر را رویشان نصب میکردند. در ضلع غربی هم سکوی بسیار بزرگتری بود که جایگاه سخنرانان بود.
معبد آپولو: در غرب فوروم معبد آپولو قرار دارد. در سمت چپ معبد تندیس برنزی آپولو و در سمت راست تندیس دایانا قرار دارد. البته اصل این تندیسها در موزه باستانشناسی ناپل قرار دارد.
با سیلیکا: مهمترین بنای عمومی در پمپئی ساختمان با سیلیکا است که ساختمان دادگستری و محل گردهمائی بازرگانان بود. ساختمان مستطیلی و ۲۴ در ۵۵ متر است و دارای ۲۸ ستون بزرگ. تأثیر معماری را به وضوح میتوان در این بنا مشاهده کرد.
معبد ژوپیتر: قدمت این معبد که به سده دوم میلادی میرسد به پرستش ژوپیتر و مینروا اختصاص داشت و ساختمان کاپیتول پمپئی بود. در این معبد تندیس ژوپیتر قرار داشت که اکنون در موزه باستان شناسی ناپل قرار دارد و از جنس سنگ مرمر است.
گرمابههای استابیان: قدمت این گرمابهها به دوران استعمار رومیان میرسد. ساختمان گرمابهها در گذر زمان بارها تعمیر شده است و بخشهائی به آن افزوده شده است.
فوروم مثلثی: همانگونه که از نام این بنا پیداست شکلی مثلثی دارد و بیش از هر بنای دیگری در پمپئی تأثیر یونانیان را میتوان در این بنا مشاهده کرد. در جلوی مدخل این بنا سکوئی قرار دارد که امانی تندیس کلادیوس مارسلوس روی آن قرار داشت. در وسط این بنا نیز ویرانههای معبد دوریک قرار دارد که از آن فرقههای هرکولس و مینروا بود.
تئاتر کوچک: تئاتر سرپوشیدهای ویژه موسیقی و شعرخوانی بوده که کمتر از ۱۰۰ نفر گنجایش داشت. این تئاتر بین سالهای ۸۰ و ۷۵ قبل از میلاد ساخته شده است و یکی از زیباترین نمونههای معماری ساختمانهای تئاتر باستانی است.
پمپئی پر از خانهها و ویلاهائی است که هر کدام زیبائی خاص خود را دارند. از جمله میتوان از خانههای پانسا، سالوست، ملیاگر اشاره کرد.
پس از مدخل آمفیتئاتر، در سمت چپ منطقه مسکونی پمپئی جدید قرار دارد پمپئی جدید شهرکی است که حتی پس از آتشفشان مشهور در سال ۷۹ میلادی مسکونی بود. این شهرک که کامپوپو مپیانو نام داشت طی قرنهای گذشته شاهد فراز و نشیبهای فراوانی بود. در سال ۱۸۷۳ بارتولولونگو (۱۹۲۶ ـ ۱۸۴۱) صومعه مریم رزاری را در آنجا بنا کرد که خیلی زود به زیارتگاهی تبدیل شد تبدیل شد که بهویژه در تابستان و پائیز زائران بسیاری از سراسر ایتالیا در آن جمع میشوند.
هرچه بود تمام شد , وزوو خواست که تمامش کند و این کار را به سخت ترین شکل ممکن انجام داد.
آیا این مطلب مفید بود؟
13 دیدگاه
چرا عکساش واسه من باز نشد؟
انتشار:01 اسفند 1398
آیا این دیدگاه مفید بود؟
دركش سخته كه چطور حتي بعضيا نتونستن كوچكترين حركتي بكنن حتي اگه يه موجود داخل كوه اتشفشان بيوفته بازم چندتا حركت ميكنه
انتشار:23 مرداد 1398
آیا این دیدگاه مفید بود؟
ناشناس
بسیار عالی و هنرمندانه. دیگه نیازی به رفتن نیست. همه چی رو دیدیم. ممنون.
انتشار:22 دی 1397
آیا این دیدگاه مفید بود؟
اپلیکیشن کارناوال
با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.
Android
IOS
هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!
کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.