karnaval.ir

پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

17 بهمن 1401

به روز رسانی

17 بهمن 1401

به گزارش خبرگزاری ایسنا

دیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی گفت: نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران در شرایطی برگزار می‌شود که وضعیت صنعت گردشگری رو به وخامت رفته و عده‌ای مخالف برپایی آن بودند، اما این نمایشگاه با حضور نمایندگان تعدادی از کشورها برگزار می‌شود تا چهره ایران حفظ شود.

مصطفی فاطمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جزییات شانزدهمین نمایشگاه گردشگری ایران که از ۱۸ تا ۲۱ بهمن‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، اظهار کرد: امسال تلاش کردیم با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، چهره گردشگری ایران را حفظ کنیم. وضعیت صنعت گردشگری خوب نبود، حتی با توجه به افزایش هزینه‌ها و مشکلات اقتصادی و معیشتی، بسیاری بر این عقیده بودند که بهتر است نمایشگاه امسال برگزار نشود، اما نظر برخی دیگر بر آن بود که نمایشگاه می‌تواند محرک سفر و اقتصاد باشد، بنا بر نظرات جمعی قرار شد نمایشگاه گردشگری امسال برگزار شود. ما امیدواریم روی برند سفر و گردشگری ایران تاثیر مثبتی بگذاریم.

او ادامه داد: در نمایشگاه امسال، غرفه‌ها و سالن‌ها بر اساس محورها و قطب‌های گردشگری دسته‌بندی شده‌اند، از جمله محور پرشیا، شمال غرب و غرب، خراسان، خلیج فارس و کاسپین، که هر یک بازار هدف مجزایی دارند و در عین حال که می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و طبیعتاً بازدیدها را برای شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان راحت‌تر خواهند کرد، شرایطی را فراهم می‌کنند تا استان‌ها در هر منطقه با توجه به محور و قطبی که در آن قرار گرفته‌اند به هم‌افزایی بپردازند. این همان رویه‌ای است که در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری کشورهای دیگر اجرا می‌شود. ما هر سال قصد داشتیم از چنین طرحی استفاده کنیم، اما با مشکل برخورد می‌کردیم. به هرحال امسال به هدف خود نزدیک‌تر شده‌ایم.

فاطمی اضافه کرد: علاوه بر محورها و قطب‌های گردشگری، در نمایشگاه امسال سالن‌هایی را به گردشگری سلامت، دفاع مقدس و گردشگری ورزشی، هیجانی و ماجراجویی اختصاص داده‌ایم. در کنار آن نیز نام مانند هر سال بخشی به تجهیزات تاسیسات هتل‌داری و گردشگری اختصاص یافته است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره مشارکت کشورهای خارجی در نمایشگاه امسال تهران با توجه به این‌که برخی کشورها سفر به ایران را محدود کرده‌اند، اظهار کر: مشارکت شرکت‌کنندگان خارجی امسال قابل توجه بوده است، ما از قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا با توجه به مذاکراتی که انجام شده و از طریق هماهنگی‌هایی که رایزنان فرهنگی و تجاری داشته‌اند، شرکت‌کننده داریم. به نوعی می‌توان گفت امسال وجه بین‌المللی نمایشگاه پررنگ‌تر خواهد بود، حدود هزار متر هم فضای مفید به شرکت‌های خارجی اختصاص پیدا کرده و نمایندگانی از مالزی، ژاپن، روسیه، قطر، ترکیه، عراق و ونزوئلا در نمایشگاه امسال حضور خواهند داشت.

او با اشاره به افزایش فضای نمایشگاه امسال گفت: کل نمایشگاه گردشگری در سال گذشته ۳۰ هزار متر تقریباً فضای مفید داشت، درحالی که امسال ۶۷ هزار متر سالن به نمایشگاه گردشگری اختصاص پیدا کرده که تقریباً تکمیل شده است. استقبال شرکت‌های داخلی امسال واقعاً خوب بوده و در هیچ دوره‌ای متراژ نمایشگاه‌ گردشگری به اندازه امسال نبوده است.

فاطمی افزود: در کنار نمایشگاه امسال، تعدادی سالن به صنایع دستی اختصاص پیدا می‌کند.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری ادامه داد: نمایشگاه گردشگری هر سال مقارن با نمایشگاه طلا و جواهرات برگزار می‌شود که امسال با سازمان توسعه و تجارت به عنوان مسؤول نمایشگاه‌های تهران مذاکره شده تا زمان آن نمایشگاه جابجا شود و تقریبا فضای گسترده‌ای از نمایشگاه بین‌المللی تهران زیر بار نمایشگاه گردشگری می‌رود.

فاطمی همچنین درباره اعمال محدودیت‌هایی برای بخش بحث‌برانگیز خوراک در نمایشگاه گردشگری امسال که همواره با حاشیه و انتقادهایی همراه بوده است، اظهار کرد: مبنای امسال این بود که بخش پخت‌وپز به شکل گذشته نباشد، بنابراین ما آن را کامل حذف کردیم. اگرچه ممکن است تعداد شرکت‌کنندگان در این بخش را کم کند، ولی هدف ما وزن دادن بیشتر به نمایشگاه گردشگری است و ما امیدواریم تصمیم درستی گرفته باشیم. البته که بخش تامین غذا و همین‌طور گردشگری خوراک موضوعاتی است که به آن پرداخته شده است و خللی در این بخش وجود ندارد.

او درباره استفاده از موسیقی در شانزدهمین نمایشگاه گردشگری  که هواداران خاص خود را دارد و در دوره‌هایی به استقبال بیشتری از این نمایشگاه منجر شده بود، اظهار کرد: برنامه امسال این است که کاراکترها و شخصیت‌های شناخته شده در گردشگری را جایگزین موسیقی کنیم، این یک تصمیم جدید است؛ بسیاری از افراد را داریم که شخصیت گردشگری و جاذبه هستند و چون هر سال بخش تخصصی نمایشگاه سر و صدای موسیقی را مانع فعالیت می‌دانست، امسال به بخش شخصیت‌ها جدی‌تر پرداخته می‌شود، چون معتقدیم آدم‌ها ساختار گردشگری ما را می‌سازند و قصد داریم به نوعی جشنواره کاراکترها را برگزار کنیم. فکر می‌کنم با ایده‌هایی که در نظر گرفته شده نمایشگاه امسال متفاوت باشد.

او همچنین گفت: در نمایشگاه امسال برای نخستین بار شهرداری‌ها سراغ فعالان گردشگری رفته‌اند و مایل بودند در نمایشگاه شرکت کنند تاکنون این طور نبوده و معمولاً آن‌ها نگاه اقتصادی به چنین رویدادهایی داشته‌اند، این حرکت می‌تواند مبنای سال‌های بعد باشد.

فاطمی با اشاره به همزمانی نمایشگاه امسال با رویداد پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در اردبیل، خبر داد که روز نخست آیین افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران به این رویداد نیز اختصاص پیدا می‌کند.

نمایشگاه گردشگری 1401

جدیدترین خبرهای گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

قدم در راهی گذاشتم که در آغاز برایم مبهم بود، اما حالا جذاب است. انگیزه، امید و عشق موجب شد تا از سختی‌های این راه ترسی به خود راه ندهم، خستگی جسمم را با طراوت و شادابی روحم تسکین دهم و با قدرت بیشتر و

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.