karnaval.ir

رویا افشاری

انتشار

07 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در هر کجای ایران که قدم بگذاری، ایمان را در وجود مردم حس خواهی کرد؛ ایمانی قوی که پشتوانه ای محکم دارد. 

اماکن مذهبی شهرهای مختلف چون مساجد، امامزاده ها، بقعه ها و ... جاذبه های مهم گردشگری هستند و مردم بسیاری به هدف زیارت قصد سفر می کنند.

در جنوب ایران، مردم عاشق و معتقد جنوبی بناهایی را برای خلوت با معبود بنا کرده اند که درونش دل آرام می گیرد و بری می شوی از هر چه سختی و دلتنگی است. آن ها با توجه به شیوه و اسلوب معماری منطقه خود، مساجد و بنای زیارتگاه ها را ساخته و مامنی را برای اهالی و میهمانان شهر ایجاد کرده اند. 

چندی پیش سفری داشتیم به جنوب کشور و شهر بندرعباس. در این سفر تمام اطلاعات مهمی که برای یک گردشگر مورد نیاز بود را در مطلب راهنمای سفر به بندرعباس | معرفی شهر با هم مرور کردیم. بعد از آن راهی شهر شدیم تا از جاذبه های گردشگری بندرعباس دیدن کنیم. همین بهانه کافی بود تا سر از موزه های این شهر در بیاوریم. حال وقت آن است که کمی بیشتر با جاذبه های گردشگری این شهر جنوبی آشنا شویم. این بار می خواهیم با  مساجد و امامزاده های تاریخی بندرعباس آشنا شویم؛ جاذبه های دیدنی که هم با رفتن به آن ها سیاحت کرده ایم و هم زیارت. 

با کارناوال همراه شوید.

جاذبه های مذهبی بندرعباس
photo by Saeed Daneshvar.Mansooreh Ramyar

مساجد تاریخی بندرعباس

در بندرعباس نیز مانند دیگر نقاط ایران، زنان و مردان دیندار، برای راز و نیاز با معبود خود، مساجدی را با توجه به معماری منطقه، بنا کرده اند. مساجد تاریخی بندرعباس در ادامه معرفی می شود.

1 ) مسجد جامع ( دلگشا ) بندرعباس

در قرن دوازدهم هجری قمری مسجدی در محله بازار توسط شخصی به نام زین‌ العابدین ابوالقاسم اِوَزی تاسیس شد. این مسجد یکی از  قدیمی ترین مساجد استان هرمزگان و از حیث زیبایی، از کاملترین مساجد جنوب ایران می باشد که منبر و مناره ی آن متعلق به دوره ی زندیه است. 

مسجد جامع بندرعباس را مسجد دلگشا نیز می خوانند چرا که در سه راهی دلگشا قرار گرفته؛ از طرف دیگر چون در جوار امامزاده شاه محمد تقی می باشد، اهالی به آن مسجد امامزاده نیز می گویند. این مسجد در گذشته از یک شبستان دو طبقه با 12 ستون و ایوان های ستون دار در ضلع جنوبی، غربی و شرقی تشکیل می شد. ستون های شبستان پایه ای مکعبی شکل داشته و در بالای آن به وسیله قوس جناغی بهم متصل می شدند. این بنا در سال 1354 گسترش یافت. مسجد دلگشا حدود 4900 متر مربع زیر بنا دارد و در ده سال گذشته مرمت و بازسازی شد.

مسجد جامع بندرعباس، جز فهرست آثار ملی می باشد

آدرس: ضلع شمالی بلوار آیت الله طالقانی

مسجد دلگشا
مسجد دلگشا

2 ) مسجد ناصری

محمد علی ناصری حیدر آبادی در سال 1304 هجری شمسی مسجدی را به سبک معماری سنتی جنوب ایران، در مرکز بندرعباس بنا کرد که سقفی از چوب صندل (چندل) دارد. این چوب را از هندوستان وارد می کردند. داخل مسجد با گچبری هایی زیبا گه قدمتشان به دوره قاجار می رسد، مزین کرده اند. مسجد ناصری را در سال 1386 مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.

آدرس: خیابان امام موسي صدر

مسجد ناصری
مسجد ناصری

3 ) مسجد گله داری

در سال 1296 هجری قمری در محله اوزی ها مسجدی با صحن، شبستان و مناره توسط حاج عبدالرحیم گله دارى ساخته شد و حاج شیخ احمد گله دارى مسجد را در سال 1338 هجری قمری بازسازی کرد. 36 ستون گچبری شده در شبستان بزرگ مسجد و شبستانی در زیر مسجد برای نمازگزاران در فصل زمستان وجود دارد. در ضلع شمالی مسجد بناهای جدیدی از سال های پیش تا کنون، در حال ساخت است.

قسمتی از صحن این مسجد برای استفاده اهالی و نمازگزاران مسقف شده. این مسجد نیز به ثبت ملی رسیده است.

آدرس: محله اوزی ها، حد فاصل بلوار امام خمینی و آیت الله طالقانی.

مسجد گله داری
مسجد گله داری

4 ) مسجد صحراباغی

حاج غفار صحرا باغی، ‏این مسجد را در سال 1310 هجری قمری احداث کرد. پس از انقلاب مسجد با مصالح جدید بازسازی و تجدید بنا شد.

آدرس: در محله اوزی های بندرعباس

مسجد صحراباغی

امامزاده های بندرعباس

پس از آشنایی با مساجد تاریخی این منطقه، به معرفی امامزاده های بندرعباس می پردازیم.

1 ) امامزاده سید مظفر

بزرگترین مرکز مذهبی هرمزگان، بارگاه امامزاده سید مظفر در بندرعباس است که هر روز شاهد حضور زائران بسیار از نقاط مختلف استان هرمزگان می باشد. وی یکی از نوادگان امام موسی ابن جعفر (ع) بوده که در اوایل قرن پنج هجری، در این منطقه از دنیای فانی بار بربست و در همین مکان به خاک سپرده شد. البته اهل سنت براین باورند که این امامزاده سید از سادات اهل سنت بوده و رفت و آمد بسیارِ اهل سنت به این مکان باعث ساخت این بارگاه مقدس شده است. در اوایل قرن حاضر این بنا مورد بازسازی با تغییرات اساسی قرار گرفت و گنبدی با 4 مناره ی میناکاری شده به آن افزوده شد. تزیینات فضای داخلی این امامزاده، کاشیکاری می باشد و اثری از آینه کاری نیست. معماری و تزیینات زیبای این بنای مقدس، سبب جذب گردشگران شده است.

 آدرس: حاشیه شمالی بلوار امام خمینی، روبروی بلوار شهید چمران

امامزاده سید مظفر
امامزاده سید مظفر
photo by Saeed Daneshvar.Mansooreh Ramyar

2 ) امامزاده سید کامل

یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) به نام سیدکامل در این شهر به خاک سپرده شده، محل دفن این امامزاده در گذشته، قبرستان اهالی شهر بوده اما در حال حاضر تنها اجازه ی دفن افراد سرشناس در جوار امامزاده سیدکامل (ع) داده می شود. گنبد سفید و زیبای این بارگاه مقدس از دور چشم نواز و دیدنی است.

نام این محله نیز به حرمت امامزاده، به محله امامزاده سید کامل معروف شده است. بسیاری از مردم بندرعباس و شهرهای دیگر استان هرمزگان برای برآورده شدن حاجات خود به این مکان مقدس می آیند. 

از افراد سرشناسی که در جوار سیدکامل (ع) به خاک سپرده شده اند، می توان به سدید السلطنه، شاعر و نویسنده بندرعباسی، خادمان آستان امامزاده و ... اشاره کرد.

آدرس: محله امامزاده سیدکامل (ع)

( نکته: تصویری که در ادامه مشاهده می کنید، مربوط به این امام زاده نمی باشد،در صورت یافتن تصویری با کیفیت حتما جایگزین خواهد شد).

امام زاده سید مظفر

3 ) امامزاده شاه محمد تقی(ع)

یکی از امامزاده ها بسیار مورد توجه مردم جنوب، امامزاده شاه محمد تقی(ع) در بخش مرکزی شهر است. تزیینات سقف و مناره ها که به شیوه میناکاری و شیشه های رنگی می باشد جلوه ی این مکان مقدس را دوچندان کرده است.

آدرس: کنار جاده ی بندرعباس سورو. واقع در محوطه هتل هما

( نکته: تصویری که در ادامه مشاهده می کنید، مربوط به این امام زاده نمی باشد،در صورت یافتن تصویری با کیفیت حتما جایگزین خواهد شد).

مسجد ناصری
photo by Saeed Daneshvar.Mansooreh Ramyar

4 ) زیارتگاه خواجه خضر

مردمان جنوب ایران به خضرنبی و الیاس بسیار متعقدند. مردم، برای خضر که پیامبری جاوید و مُوَکل دریاست، در گذشته آرمگاه هایی در بخش های جنوبی کشور می ساختند. بنایی با گنبد سبزرنگ مضرس (دندانه دار) به تقلید از زیگورات های ایلامی و بابلی در بندرعباس وجود دارد که به زیارتگاه خضر مشهور و محلی برای ادی نذورات مردم است. در اطراف این مکان، قبرستان قدیمی و متروکه ای وجود داشته. از آن جهت که خضر را موکل دریا می دانند، ماهیگیران در مواقع کمی صید یا خطرات دریایی به این زیارتگاه می روند و برای رفع مشکلشان نذر و قربانی می کنند تا دریا آرام گرد و صید خوبی نسیبشان شود.

آدرس: جاده بندرعباس سورو به سمت اسکله بندرعباس. در سمت راست جاده

زیارتگاه خضر

سخن آخر

از جاذبه های مذهبی بندرعباس دیدن کرده اید؟

اطلاعات و تجربیاتی مفید از این اماکن کسب کرده اید؟

حال و هوای این اماکن چطور بود؟

نظرات خود را با کارناوال به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.