karnaval.ir

پرستو مقدم

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

10 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

گردشگری صنعتی است که علی رغم وفور منابع طبیعی در ایران، مغفول مانده است. اما با تمام مشکلاتی که به دلیل عدم وجود زیرساخت های مناسب، گردشگران خارجی را در سفر به ایران درگیر می کند، طبق آخرین آمار رسمی از 5 میلیون گردشگر پا به درون مرزهای ایران نهاده اند.

تفاوت فرهنگی، موضوعی است که یکی از مهم ترین دغدغه ی مسئولین حوزه ی گردشگری کشوران فعال در این عرصه می باشد. حتی درون مرزهای یک کشور، از شمال تا جنوب و از شرق به غرب، مردم آیین و طرق مختلفی را در زندگی خود دنبال می کنند و شیوه های رفتاری خاص خود را دارند. فرهنگ برآمده از مذهب، تاریخ، اقلیم و عوامل متنوع دیگری است، پس اختلاف فرهنگی بشر در نقاط متفاوت جهان، منطقی به نظر می رسد.

فرهنگ های جاری در کشور های مختلف، گاه بسیار مشهور و شناخته شده هستند، مانند شاد بودن مردم اسپانیا، نظم آلمانی ها، یا هنروری فرانسوی ها. اما گاهی قوانین و ضوابط یک کشور به قدری در نظر گردشگران عجیب می آیند که پس از رجعت به کشور خود آنها را برای اطرافیان بازگو می کنند، یا حتی به انتشار دانسته هایشان در فضای مجازی اقدام  می کنند.

وبسایت دِستنِیشن تیپز (Destination Tips)، اطلاعاتی را در باب سفر به نقاط مختلف جهان، در اختیار کاربرانش قرار می دهد. این بار، این وبسایت لیستی از قوانینی که در سفر به کشور ایران، ممکن است مسافران را متعجب سازد به اشتراک گذاشته است.

می خواهیم در کنار هم و به کمک کارناوال، این فهرست را بررسی کنیم. با ما همراه شوید...

ورود به صفحه اختصاصی ایران از نظر گردشگران خارجی

گردشگران خارجی در کنار ایرانیان

Saeed Kazemipour

سفر خارجی ها به ایران

1- قانون پرداخت دیه

قتل، جرمی است از گناهان کبیره که با توجه به شرایط و علل ارتکاب به قتل، مجازات مختلفی را برای قاتل در پی دارد. یکی از این مجازات جریمه ی نقدی، یا دیه است. دیه در بیشتر مواقع به قتل غیر عمد تعلق می گیرد، اما در صورت عمدی بودن قتل هم در صورت رضایت اولیای دم مقتول، مجرم می تواند با پرداختن مبلغ دیه آزاد شود. قانون دیه، یکی از قوانینی است که گردشگران غیر ایرانی را متعجب می سازد، البته تعجب آنها هنگامی چند برابر می شود که متوجه می شوند دیه ی پرداختی برای قتل یک زن مسلمان نیمی از مبلغ دیه ی قتل مرد مسلمان است.

چکش دادگاه

Alan Crosthwaite

2- ایران، پایتخت جراحی زیبایی بینی!

 علی رغم زیبایی نسبی مردمان ایران زمین، امری به نام عمل زیبایی یا جراحی پلاستیک مدت هاست که همه گیر شده است و تعداد کسانی که برای کسب رضایت بیشتر از ظاهرشان زیر تیغ جراحان می روند، رو به افزایش است.  

عمل بینی متداول ترین جراحی زیبایی است که هرچند در سرتاسر دنیا طرفدارانی دارد، اما کشور ایران به عنوان پایتخت جراحی بینی شناخته می شود. آمار جراحی بینی در ایران به قدری بالاست، که طبق گزارشات اخیر، ایرنی ها 7 برابر بیشتر از مردم آمریکا اقدام به انجام جراحی پلاستیک بر روی بینی خود می کنند.

اگر با گردشگران حاضر در ایران صحبت کنید، متوجه میزان حیرتشان از چسب های روی بینی جوانان ایرانی می شوید.

جراحی بینی در ایران

3- فرهنگ " تعارف "

تعارف کردن از اولین رفتارهایی است که والدین ایرانی به عنوان نشانه ای از ادب به فرزندان خود می آموزند. اما این رفتار مودبانه ی ما، خارجی ها را حسابی گیج می کند؛ اگر خوراکی یا نوشیدنی را که به ما پیشنهاد کرده اند بخواهیم، هیچگاه بار اول آن را نمی پذیریم و حتما ابتدا یک یا دو بار تشکر و اظهار بی علاقگی می کنیم تا برای بار دوم هم به ما پیشنهاد کنند.

در مواردی هم ممکن است چندین بار تعارف کنیم. هرچند ما این رفتار را نشانه ی ادب و احترام می دانیم، خارجی ها در اولین روزهای اقامتشان در ایران این رفتار را بسیار گیج کننده می یابند.

چای ایرانی

Simone Famiano

4- دخالت در امور خصوصی

 میزان میهمان نوازی ما ایرانی ها، به قدری است که حتی گاهی شرایط سختی را برای گردشگران خارجی به وجود می آوریم. البته آنها نیر متوجه هستند که این رفتار صرفا به دلیل محبت بی اندازه ی مردم ایران است. 

به نقل از یکی از گردشگرانی که در سفرش به ایران، در خانه ی یک خانواده ی ایرانی اقامت گزیده بود، مهربانی ایرانی ها و اهمیت دادنشان به مسائل شخصی گردشگران هرچند گاهی چالش برانگیز می شود، اما رفتار آنها به این علت است که به شما اهمیت می دهند.

اگر گردشگری تصمیم بگیرد چند روزی را در خانه ی مردم ایران سپری کند، شاهد خواهد بود  مسائلی چون زمان رفت و آمدش یا عادات غذایی نادرستش، مانند عضوی از خانواده برای میزبان مهم است.

خانواده ایرانی

Arthur Reijmer

5- از نگاه های خیره دلگیر نشوید

فرهنگ خیره شدن به یکدیگر، نگاه کردن افراد به خصوص کسانی که مشخصا ملیت یا ظاهری متفاوت دارند یا حتی گاهی رد و بدل کردن لبخند با عابرینی که کاملا غریبه هستند، در بسیاری از کشور های دنیا رایج است. ایران هم در زمره ی این کشورهاست.

ایران مهد مردمی است خون گرم و اجتماعی، که به راحتی از زندگی یکدیگر اطلاع دارند و در مسائل مختلف مربوط به خانواده و دوستان درگیر می شوند. کنجکاوی از صفاتی است که از دیرباز با مردم ایران زمین همراه بوده و هست. همچنین به دلیل تازگی صنعت گردشگری و ورود خارجی ها به مرز های ایران، طبیعی است که دیدن گردشگرانی با ظاهر و پوشش متفاوت، برای مردم جالب باشد.

میوه فروش ایرانی

Masoud Rezaeipoor

6- ایرانی ها می خواهند به شما خوش بگذرد

هرکدام از ما که اندکی به زبان انگلیسی مسلط باشیم و از تصوری که جهانیان از ما دارند آگاه باشیم، به محض برخورد با توریست های خارجی نظرشان را در مورد کشورمان می پرسیم زیرا مطمئنیم که تصورات سیاه مردمان دیگر کشورها از ما، با سفر به ایران و دیدن امنیت جاری در کشور، آشنایی با مردم فوق العاده و بازدید از آثار طبیعی و باستانی حیرت انگیز به کلی تغییر خواهد کرد.

ما همه ی سعیمان را می کنیم تا چهره زیبا و حقیقی کشورمان را به آنها نشان دهیم تا به مرور زمان رشد صنعت گردشگری را شاهد باشیم و دیگر هیچ کس هیچ ترس و واهمه ای از سفر به ایران نداشته باشد.

گردشگران خارجی در ایران

Arash Zeinalzadegan

7- به ریال یا به تومان ؟

چگونه یک صفر، می تواند به کلی اوضاع را عوض کند!

 برای به دست آوردن مهارت و سرعت در تمییز ریال و تومان باید مدت ها در ایران زندگی کرد. در اکثر وبسایت ها و پنل های بانکی و خرید اینترنتی واحدِ قیمتِ ریال را استفاده می کنند، در حالی که مردم در صحبت هایشان، در خرید از مغازه ها، یا حتی برخی وبسایت ها برای راحتی کار، واحد تومان را به کار می گیرند.

چند لحظه خودتان را یک گردشگر خارجی تصور کنید! هنگام دریافت ارز ایرانی به آسانی می فهمید که به پول ایرانی ریال می گویند، اما در تک تک خرید هایتان باید به سختی سعی کنید تا واحد پول را متوجه شوید و این در حالی است که نهایتا حتی در صورت استفاده ی فروشنده از واحد تومان، شما باید با مشقت آنرا به ریال بدل کنید تا بتوانید از میان پول هایتان هزینه را بپردازید.

پول ایرانی

8- حقوق پایمال شده ی زنان در ایران

ضایع شدن حقوق زنان و ظلم به آنان موضوعی است که از ابتدای تاریخ به شیوه ی تاسف باری در تمام جهان مردم را درگیر خود کرده است. از همان ابتدا نیز زنان بسیاری تلاش کرده اند تا وضعیت خود را بهبود ببخشند و در مقابل این ظلم ها بایستند.

 از ظلم و زورگویی که از جانب مردان بر زنان اعمال می شود، یا توهین و تحقیری که هنوز هم در قالب طنز یا لطیفه، شخصیت و توانایی زنان را نشانه می رود، تا عدم برابری زنان و مردان در حقوق قانونی و فرصت های شغلی، هرکدام تنها گوشه ای از نادیده گرفته شدن حقوق بانوان در بسیاری از نقاط دنیا هستند.

شرایط خانم های ایرانی، از گذشته تا کنون، تغییرات بسیاری داشته و حرکت رو به جلوی آنان محسوس بوده است. جمعیت زیادی از بانوان ایرانی در حال حاضر مشغول به فعالیت های اجتماعی، حتی در پست های مهم دولتی هستند و اکثریت ظرفیت دانشگاه ها را دختران پر کرده اند. امیدواریم تا با ایجاد آگاهی، تصوریری که به اشتباه از زن ایرانی در اذهان عمومی نقش بسته است، هرچه بیشتر به وضعیت واقعی آنان نزدیک شود.

حقوق زنان ایران

Hidarinia

9- کروات ها را در خانه بگذارید

در خارج از ایران، یکی از نشانه های ظاهری که مشخص می کند شما به سوی یک جلسه یا قرار کاری رهسپارید، استفاده از کروات می باشد. اما خارجی هایی که برای کار به ایران می آیند، می توانند بارشان را بیهوده سنگین نکنند، چرا که استفاده از کروات در ایران رایج نیست.

پیش از وقوع انقلاب اسلامی ایران، بستن کروات یکی از متداول ترین بخش های پوشش آقایان به ویژه در مراسم رسمی و ملاقات های کاری بود. حتی در بعضی ادارات از کروات به عنوان قسمتی از لباس فرم و متحدالشکل کارکنان استفاده می شد. اما پس از انقلاب، به مرورو میزان استفاده از آن بین مردم کاهش یافت به طوری که امروز تعداد اندکی از آقایان از کروات آن هم تنها در جشن ها استفاده می کنند.

کروات برای ایرانی ها

Damon Lynch

10- ضوابط مربوط به پوشش

قوانین و ضوابط ایران، مستقیما از دین مبین اسلام برداشت می شوند و هر دین و مذهبی شاخصه هایی متفاوت با دیگر ادیان دارد. دین اسلام نیز نوعی خاص از پوشش را برای پیروانش مناسب می داند و برخی ویژگی های ظاهری را نکوهش می کند.

از همین روی طبق قوانین رسمی کشور و عرفی که میان مردم پذیرفته شده، پوشیدن البسه ای که با توصیه های قرآنی مغایرت داشته باشد و یا استفاده از اقلامی خاص در ظاهر که از دید خداوند قبیح و نا پسند قلمداد شوند، از سوی دولت جمهوری اسلامی به هیچ وجه پذیرفته نیست و نیروهای مسئول در این زمینه، با فرد خاطی برخورد خواهند کرد.

گردشگرانی که به ایران می آیند شاید در نگاه اول این پوشش و یا برخوردها برایشان عجیب به نظر برسد، اما خیلی زود با شرایط کنار می آیند به طوری که همرنگ شدن با جماعت و رعایت ضوابط مربوط به پوشش در ایران برایشان به بخش جالب سفرشان تبدیل می شود.

حجاب در ایران

سخن آخر

هر ملیتی، با فرهنگ منحصر به فردش هویت می یابد، شاید اگر این تفاوت ها نبود اشتیاقی برای گشتن و آشنایی با دیگر کشور ها در دل بشر کنجکاو شکل نمی گرفت. پس اختلافات را بپذیریم و از آنها لذت ببریم.

شما در برخورد با گردشگران، کدام فرهنگ ایرنی را برایشان جالب یافتید؟

در سفرتان به کشورهای مختلف، واکنش شما به آداب و رسوم خاص آنها چه بود ؟

اگر تجربه ای از همنشینی با گردشگران خارجی دارید، مطالب و عکس هاستان را با ما در میان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

26 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

در کشوری که در یک خیابان هم مسجد وجود دارد وهم میخانه. این آزادی عمل واحترام به هوش ودرک وفهم او باعث می‌شود مسجد را از روی اراده وبه عنوان امری لازم انتخاب کند وچنانچه اهل میخانه باشد بالاخره به مسجد باز می‌گردد. اما اگر فقط مسجد باشد وبا توسری به مردم گفت باید به مسجد بروید .عاشقان عبادت نیز فراری می‌شوند مانند این روزها که ۴۵ ساله را نیز درمسجد نمیبینید چه رسد به جوان ترها

انتشار:17 فروردین 1403

آیا این دیدگاه مفید بود؟

به اسم اسلام فساد می کنید راستی از مدیر کل ارشاد اسلامی گیلان چه خبر؟ مردم را ارشاد می کنید خودتان‌ فساد می کنید ..... فعلا که مدیر کل ارشاد گیلان بد جور رسوا شد و شما را نیز باخود رسوا کرد دیگر رسما خودتان دارید خود بر اندازی می کنید ...اونایی که میان میگن خارجی ها مهم نیست ایران را بپسندند یا نه چون که خودشان هزار تا ایراد دارند و از کشور ما جاسوسی می کنند، والا شما هر خارجی و توریست آمریکایی که میاد اینجا بِهِش تهمت می زنید دستگیر می کنید ، میرید اونجا آدم ربایی می کنید ، جاسوسی می کنید ، سیستم های امنیتی و اطلاعاتی خارجی هارا هک می کنید و از انها جاسوسی می کنید ، برای ترور افراد دیگر به دلیل آزادی بیان یا مخالفت با شما جایزه میگذارید و نشون می دهید تروریست هستید چون جایزه برای ترور افراد نشان دهنده تروریست بودن است حالا اگر آمریکایی بودید و این کار ها را می کردید باز هم می گفتم تروريست هستید بین شما و دیگر مردم جهان فرقی ندارد به اسم اسلام نمی توانید هر غلطی که می کنید را بپوشانید😂 باز هم بگم؟؟؟

ای گل گفتی….اینا با ریش ملت رو فقط تیغ میزنن

29 مرداد 1402

انتشار:02 مرداد 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

حقوق شرع حافظه جاریه این وضعمان شده وای بهروزی که زن ومرد مثل هم باشن

انتشار:23 خرداد 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.