karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

24 آبان 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

همیشه خبرهایی را می شنویم و یا با رویداد هایی رو به رو می شویم که هیچ توجیه علمی و دلیلی که عقل پذیرای آن باشد برایش نمی یابیم؛ کمی کندوکاو می کنیم و باز به نتیجه ای نمی رسیم و یا گاهی با بی اعتنایی از کنار آن ها رد می شویم.

در طول تاریخ از این قبیل اتفاقات و اخباری که نمی دانیم باید آن ها را باور کنیم یا نه، زیاد رخ داده اند و در نهایت اگر هیچ دلیلی برای آن ها پیدا نکنیم دست به دامان موجودات فضایی، موجودات ماورای طبیعی و چیزهایی از این قبیل می شویم و باز هم این موضوعات در لایه ای از ابهام و رمز و راز پنهان می مانند تا در نهایت فراموش شوند.

اخباری چون صداهای مرموزی که در کانادا شنیده می شود، کشف شهرهایی فوق العاده که معماری ای خاص و غیر قابل باور دارند مانند شهر ماچوپیچو و یا حتی اجسادی که پس از سال ها از دل گور بیرون می آیند و سالم هستند یا هزازان هزار مورد دیگر...

امروز می خواهیم کمی در این موضوعات جستجو کنیم و ببینیم آیا سرانجام به نتیجه ای خواهیم رسید یا نه! به بازدید از جسد قدیسه ای می رویم که گویا پس از 136 سال هنوز سالم مانده است. این قدیس مسیحی که نامش برنادت سوبیرو ( Bernadette Soubirous ) می باشد هم اکنون جسدش که پس از این همه سال سالم باقی مانده در معرض دید عموم قرار دارد.

با کارناوال همراه باشید تا به فرانسه و دیدار جسد برنادت برویم تا شاید پرده از راز 137 سال سالم ماندن جسد این قدیسه برداریم.

قدیسه برنادت سوبیرو

برنادت سوبیرو که بود؟

می گویند برنادت ( معروف به ماری برنادت ) کسی بود که با عالم ماورا الطبیعه در ارتباط بوده است. دخترکی که بدون هیچ سوادی از زبان زنی زیباچهره سخن می گفت و مردم را پند و اندرز می داد. شاید فکر کنید حتما همه چیز دروغ است و ریا...در تاریخ افراد زیادی بوده اند که ادعا کردند از امامان و پیامبران پیام می آورند و دروغ بودن سخن همه ی آن ها ثابت شده است، اما برنادت سوبیرو با همه ی آن ها فرق دارد زیرا پس از گذشت سال ها هنوز هم جسدش سالم است و نپوسیده و این اتفاق نادر را به همین موضوع نسبت می دهند. داستان هر چه هست؛ حقیقت است یا دروغ باید به دل ماجرا رفت و پرده از این راز برداشت... پس در ادامه با کارناوال همراه باشید تا با این قدیسه و زندگی او بیشتر آشنا شویم.

برنادت سوبیرو در روستای لورد ( Lourdes ) در جنوب فرانسه، در سال 1844 میلادی در خانواده ای پر جمعیت چشم به جهان گشود. برنادت 6 برادر و 2 خواهر داشت و نام پدر و مادر برنادت لوئیس سوبیر ( Louise Soubirous ) و فرانسیسکو سوبیرو ( François Soubirous ) بوده است.

پدر برنادت مردی آسیابان و تهیدست بود و به سختی مخارج زندگی را تامین می کرد و برنادت همیشه با فقر دست و پنجه نرم می کرد.

سال های اولیه زندگی او:

برنادت بزرگ ترین فرزند خانواده بود و مسئولیتش نسبت به دیگر خواهر و برادرانش سنگین تر. در دوران کودکی او سه فرزند خانوادیشان به دلیل نبود امکانات، بیماری و فقر جان باختند به همین دلیل آموزش و پرورش و تعلیم در خانواده ی آن ها جایگاهی نداشت. برنادت هم تحصیل نکرد اما در کلاس های آموزش مسیحی که خواهران روحانی به صورت خیریه برپا می کردند، شرکت می کرد.

برنادت در جوانی:

گفته می شود برنادت دختری بسیار خوش اخلاق و مهربان بود و همیشه تسبیح به دست داشت و ذکر می گفت. وی چندبار مدعی شد که بانویی نورانی و مقدس را می بیند و با وی سخن می گوید اما کسی جز او آن بانو را نمی دید به همین دلیل اغلب برنادت را دروغگو می پنداشتند. برخی دیگر به او ایمان آوردند و از پیروان وی شدند. برنادت پس از مدتی شروع به ابلاغ پیام های آن بانوی قدیسه به مردم کرد و آن ها را به خوب زیستن، محبت و موضوعاتی از این قبیل تشویق می کرد.

او در طول زندگی به کارهایی مانند خیاطی، گلدوزی، پرستار در درمانگاه و متصدی حفاظت از ظروف مقدس کلیسا پرداخت.

مرگ برنادت:

گفته می شود او در دوران زندگیش معجزاتی مانند شفای بیماران را انجام می داد، سر انجام او در جوانی و در سن 35 سالگی از دنیا رفت. دلیل مرگ او بیماری طولانی مدتش بود؛ می گویند او در بستر بیماریش به صورت مداوم ذکر می گفت، توبه می کرد و با مریم مقدس سخن می گفت. آخرین کلماتی که وی هنگام مرگ گفت این بود:

Blessed Mary, Mother of God, pray for me! A poor sinner, a poor sinner

به معنای:

خوشا به مریم مقدس، مادر خداوند، برای من دعا کن، گناهکار فقیر و ضعیف.

برنادت بسیار غریبانه در حالی که از بیماری وبا و آسم رنج می برد روی یک صندلی در خانه اش نشست و پس از راز و نیاز با حضرت مریم در16 آپریل 1879 جان باخت. بدن این قدیسه در  صومعه ی کلیسای گیلدارد ( the Saint Gildard Convent ) به خاک سپرده شد، پس از گذشت 55 سال او توسط کلیسا به عنوان قدیسه ای پاکدامن معرفی شد.

برنادت در نوجوانی

قدیسه برنادت سوبیرو
قدیسه برنادت سوبیرو

سرآغاز الهامات ربانی بر برنادت

گفته می شود که برنادت در سن 14 سالگی برای اولین بار تجربه ی شهود داشت. او می گفت که خانمی کوچک، جوان و خوش سیما را می بیند که با او سخن می گوید و پند و اندرزش می دهد. این خانم خوش چهره و نورانی در طول زندگی برنادت 18 بر وی پدیدار شد ( برخی می گیند 25 بار )، حتی چند بار افرادی با او همراه شدند تا بلکه آن ها هم این خانم جوان را ببینند اما نتوانستند اما برنادت تنها کسی بود که او را می دید. به همین خاطر بسیاری به او تهمت شیادی، ریاکاری و دروغگویی نسبت دادند و پیروان او و کسانی که حرفش را باور می کردند را ساده لوح می خواندند.

اما پس از گذشت چند سال متوجه شدند که نشانه هایی که برنادت از این زن زیبا روی می دهد نشانه های حضرت مریم است، اینجا بود که همه مبهوت شدند زیرا برنادت جوان هیچ سواد و شناختی از حضرت مریم نداشت.

داستان از جایی شروع شد که برنادت گفت صدایی را می شنید که به او می گفت آب چشمه را بنوش، اما برنادت هرچه نگاه می کرد چشمه ای نمی دید. صدا بارها و بارها تکرار شد، سرانجام برنادت رطوبتی را روی زمین دید و دستانش را به آن رطوبت زد و صورتش را شست ولی از آن آب گل آلود نخورد. این کار سبب شد تا همه ی صورتش گل آلود شود و مردم او را به سخره بگیرند و این شروع شهود برنادت بود.

جالب این است که حتی تا زمانی که برنادت بر اثر بیماری فوت کرد هم کسی نمی دانست که آیا او راست می گفت و حضرت مریم را می دید یا خیر.

برنادت سوبیرو
قدیسه برنادت سوبیرو
برنادت سوبیرو

دلیل درست بودن عشای ربانی برنادت ، دلیلی برای شکافتن قبر او

برخی مقامات کلیسا به صحت سخنان برنادت اعتقاد راسخ داشتند و اظهار می کردند که او دختری مقدس بوده است. آن ها برای اثبات سخنانشان و دلایل بسیار دیگری در ۲۲ نوامبر سال 1909 دست به نبش قبر برنادت زدند و همان زمان بود که با پدیده ای غیر قابل توجیه مواجه شدند؛ جسد دختر قدیسه سالم بود، با این که صلیب و تسبیح او زنگ زده بود اما جسد وی سالم باقی مانده بود.

این جسد توسط پزشکی قانونی بارها بررسی شد و هیچ دلیلی جز مواد معدنی زیادی که در قبر او موجود بود برای این اتفاق نیافتند که آن هم دلیل مستحکم و قابل اعتمادی نبود، به همین دلیل علت اصلی سالم ماندن بدن او را دعاها و پاکی برنادت دانستند.

علاوه بر سالم ماندن جسد برنادت یکی دیگر از دلایلی که برای صحیح بودن الهامات به برنادت ذکر می کنند این است که او به سختی خواندن و نوشتن می دانست و برخی هم اعتقاد دارند که کاملا بی سواد بود، به همین دلیل احتمال این که وی دروغ گفته باشد بسیار کم است و او نمی توانسته تمامی سخنانی که بیان می کرده را خود ساخته باشد.

از نشانه های دیگر درست بودن حرف های برنادت این بود که وی هیچ شناختی در رابطه با حضرت مریم نداشت و نمی دانست او از نظر ظاهری چه شکلی داشته است و بعد ها از توصیفاتی که کرده بود معلوم شد که او حضرت مریم را می دیده است و خود برنادت هم هیچ ادعایی مبنی بر ارتباطش با مریم نداشت.

برنادت سوبیرو

نبش قبر برنادت سوبیرو

باز کردن قبر مرده ای پس از چندین سال کار درستی نیست اما این بار قبر برنادت سوبیرو برای تحقیقات علمی و اثبات سخنانی که در رابطه با این دخترک قدیسه می گفتند باز شد و مسئولان مذهبی مجبور به این کار شدند.

در 22 نوامبر سال 1909 میلادی اسقف گاتی ( Gauthey ) در حضور نمایندگان دینی، یک خواهر روحانی و دو پزشک قبر برنادت را باز کرد و تمامی آن ها بر این موضوع شهادت دادند که بدن این دختر کاملا سالم بود در حالی که صلیب و تسبیح در دست وی کاملا اکسید شده بودند. بدن برنادت در این نبش قبر کمی رطوبت داشت و پوستش کمی چروکیده شده بود اما اثری از کوچکترین بوی نامطبوعی و یا فاسد شدن در بدن او نبود و جسد آن قدر سالم بود که زانوی راست برنادت که ضربه خورده بود و آسیب دیده بود هنوز هم برآمدگی زخمش مشخص بود.

حاظران غرق در تعجب شدند که بدن دخترک که در سال 1879 میلادی به خاک سپرده شده بود چگونه سالم و بدون پوسیدگی است. بنابراین تمامی آن ها به رخ دادن این معجزه شهادت دادند سپس آن ها جسد را پاک سازی کردند و بر او لباس نو و زیبایی از پارچه ی سفید پوشاندند و موهایش که هنوز به سرش متصل بودند را کوتاه کردند و دوباره بدن این قدیسه را به محل پیشین و در تابوتش قرار دادند و خوب مهر و موم کردند و به خاک سپردند، البته گفته می شود که بدن برنادت در این نبش قبر و شست و شو در معرض هوا قرار گرفت و کمی رنگ جسد تیره شد.

باری دیگر کلیسا در سال 1919 میلادی بدن برنادت را از زیر خاک بیرون آورد. این بار متوجه شدند که این جسد در حد یک مومیایی سالم مانده است و بدنش تنها کمی کپک زده و یک لایه ی نمک روی بدن او را پوشانده بود.

سرانجام جسد برنادت باز هم به تابوتش بازگردانده شد.

از این موضوع چند سال گذشت تا در سال 1925 میلادی کلیسا باری دیگر بدن دختر قدیسه برنادت را از خاک بیرون آورد، این بار جسد او برای تحقیقات به رم فرستاده شد زیرا در آنجا امکانات بیشتری برای مطالعه بر روی اجساد وجود داشت.

در این کندوکاو چشمان، صورت و بینی برنادت آسیب دیده بودند که ماسکی روی آن قرار دادند تا مخاطبان از دیدن چهره ی وی هراسان نشوند.

اکنون بدن او در کلیسای سنت برنادت ( Saint Bernadette ) در نور Nevers ) یکی از مناطق فرانسه نگهداری می شود و در معرض دید عموم قرار دارد.

در سال 1928 میلادی دکتر کنت ( Doctor Comte ) مطلبی منتشر کرد و در آن روش تشریح بدن برنادت و مطالعاتش بر روی او را علنی کرد، برای مثال نوشته که او سمت چپ بدن را کالبد شکافی کرد و پوسیده نشدن قلب او را از نزدیک دید.

برخی از حضار درباره ی دیدار جسد برنادت در اولین نبش قبر می گویند:

چهره ی نورانی خواهر ماری برنادت با آرامش در تابوت آرام گرفته بود، بدنش هیچ بویی از فاسد شدن نمی داد، مشخص بود لب هایی که با مریم مقدس سخن گفته اند نباید پوسیده شوند، همه ی این معجزه حاصل عشق و ارادت خواهر ماری برنادت به عیسی مسیح و مادر او بود.

بدن برنادت طوری بود که گویا به خوابی عمیق رفته و نمرده است، دهانش کمی باز بود و دندان هایش مشخص بود، همچنین جسد دست به سینه بود و گردنش هم کمی به سمت راست کج شده بود، ناخن هایش همگی کاملا سالم بودند اما چشمانش کمی گود رفته بود.

قدیسه برنادت سوبیرو
قدیسه برنادت سوبیرو

آشنایی با لوردس ، زادگاه برنادت

 لوردس ( Lourdes ) نام محله ای در شهرستان اوپیرنه در فرانسه است که برنادت سوبیرو در آن متولد شد. این محله برای پیروان کاتولیک با ارزش و مقدس می باشد و آن را محلی معجزه آسا می دانند. در این منطقه حدود 15,000 نفر زندگی می کنند اما در برخی از فصول سال 5,000,000 زائر و گردشگر برای بازدید از این منطقه به سوی آن می آیند.

گردشگران به این منطقه می روند که چشمه ی لوردس را ببینند؛ چشمه ای که بر فراز آن در فرو رفتگی صخره ای یک مجسمه ی حضرت مسیح قرار داده اند، روایت شده که برنادت به همراه خواهرش در حال جمع کردن هیزم بودند، او که تشنه بود شروع به آب خوردن از چشمه کرد. دخترک وقتی سیراب می شود سرش را بالا می آورد و حضرت مریم را در گودیِ صخره ی بالای سرش می بیند و با او صحبت می کند. هم اکنون در محل فرورفتگی صخره مجسمه ای از حضرت مریم قرار گرفته است و چشمه به عنوان محلی مقدس شناخته می شود و همان جایی است که صدها گردشگر سالانه برای دیدنش به لوردس می روند.

لازم به ذکر است که روایات گوناگونی در رابطه با چگونگی ظاهر شدن حضرت مریم بر برنادت در این مکان وجود دارد؛ برخی می گویند برنادت برای رفع خستگی ایستاده بود و چشمه ای وجود نداشت و بعدها این چشمه به وجود آمده است، اما نکته ی مهم روایات مختلف نیست و ظهور حضرت مریم در این مکان است.

گفته می شد از آب چشمه ی لوردس برای شفای بیماران استفاده می شد اما تا به امروز بارها آب این چشمه را آزمایش کردند و در آن کربنات آهن، کربنات قلیایی یا سیلیکات، کلرید پتاسیم، سدیم و آمونیاک یافتند که وجود آن ها در آب چشمه نکته ی عجیبی نبود.

سالانه هزار زائر برای دیدن این چشمه به لوردس می روند و از آب این چشمه می نوشند، آب چشمه در فصل بهار بیشتر از فصول دیگر است و حدودا روزانه 27،000 گالن آب از این چشمه خارج می شود این میزان در فصول خشکسالی نیز حفظ می شود و گویا امروزه 20 سرچشمه با هم یکی می شود تا این چشمه ی مقدس پدیدار گردد و گفته می شود که آب این چشمه عاری از هرگونه آلودگی است.

چشمه ی مقدس برنادت در تپه ای به نام  ماسابیل ( Massabielle ) قرار دارد، اگر علاقمند هستید که به این تپه بروید و از نزدیک شاهد چشمه مقدس باشید کافی ایست به آدرس زیر مراجعه نمایید.

جالب است این چشمه ی مقدس که روزی برنادت باید به سختی و با مبارزه با پدر و مادرش به آن جا می رفت امروزه تا اندازه ای معروف شده که نامش در همه ی کلیساهای جهان ذکر می شود، والدین برنادت از این که دخترشان سخنان عجیبی می گفت و همیشه دوست داشت به سوی چشمه ی لوردس برود خجالت می کشیدند و اغلب اجازه نمی دادند که او به این مکان برود.

آدرس: فرانسه، لوردس، ماسابیل. 

.Address: Grotte de Massabielle, 65100 Lourdes, France

نکته ی جالب در رابطه با لوردس این است که در این منطقه 270 هتل وجود دارد و در دنیا پس از پاریس بیشترین هتل را دارد و گردشگران می توانند به سهولت در این هتل ها اقامت نمایند، توجه داشته باشید که چشمه ی لوردس در آینده به صورت جداگانه توضیح داده خواهد شد.

قدیسه برنادت سوبیرو
قدیسه برنادت سوبیرو
قدیسه برنادت سوبیرو

سنگی یادگار از غار لوردس، این عکس را جان استفن دویر در سال 2009 میلادی گرفته است.

برنادت سوبیرو

جسد برنادت سوبیرو الان کجاست ؟

شاید پس از آشنایی با برنادت سوبیرو تصمیم داشته باشید که جسد او را از نزدیک ببینید، در این رابطه باید بدانید که امکان لمس و دیدن صورت وی وجود ندارد. بدن بی جان برنادت در حال حاضر در محفظه ای شیشه ای در کلیسای سنت برنادت نروس ( The Church Sainte-Bernadette-du-Banlay in Nevers ) قرار دارد.

بازدید کنندگان باید از بیرون محفظه جسد را تماشا کنند که البته آن هم ماسکی از جنس پارافین بر صورت دارد و دستانش هم به صورت مصنوعی و با لایه ای از پارافین و موم پوشیده شده است و چهره ی واقعی او قابل دیدن نیست، زیرا به دلیل کبود بودن چهره ی او و نامناسب بودن وضعیت چشمانش اثر بدی روی بینندگان داشت.

گفته می شود که برنادت در سال های زندگی اش آرزو داشت که کلیسایی در نروس ساخته شود به همین دلیل پس از ساخت کلیسای نروس جسد وی را در صومعه ی صومعه گيلدارد مقدس در سنت برنادت نروس قرار دادند.

همه ساله برای بزرگداشت برنادت سوبیرو در هجدهم فوریه جشنی برپا می شود تا یاد این دخترک پاکدامن و قدیسه جاودان بماند.

جسد قدیسه
جسد قدیسه
جسد قدیسه

جسد قدیسه برنادت سوبیرو را در ویدئوی زیر تماشا کنید

قدیسه برنادت در رسانه های جمعی

برنادت فردی مشهور است و از نظر مذهبی جایگاه بالایی دارد به همین دلیل از تمامی مراحل زندگی او فیلم ساخته شده است؛ فیلم هایی به زبان فرانسوی، ایتالیایی و انگلیسی. که به راحتی می توانید آن ها را تهیه و مشاهده نمایید.

برنادت سوبیرو
برنادت سوبیرو

دسترسی و بازدید از جسد برنادت سوبیرو

برای دیدار جسد برنادت سوبیرو باید به شهر نور در فرانسه بروید. اغلب برای دیدار جسد این قدیسه تورهای گردشگری تشکیل نمی شود اما در سفرخود به فرانسه می توانید از کلیسای سنت برنادت هم دیدن نمایید.

شهر نور فرانسه در مرکز این کشور و در دپارتمان نی‌یور، ناحیه‌ بورگوین دفرانش کنته قرار دارد.

آدرس: فرانسه، نرو، خیابان بالی، کلیسا سنت برنادت.

.Address: 29 Rue du Banlay, 58000 Nevers, France

نور

سخن آخر

نظر شما در رابطه با برنادت سوبیرو چیست؟ از نظر شما اعشای ربانی و الهاماتی که بر او می شد حقیقت داشت؟

دیدگاه شما درباره ی جسد او چیست؟ آیا تا به حال جسد او را از نزدیک دیده اید؟

منتظر نظر و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

133 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.