karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

انگیزه های سفر به شهر و دیار های گوناگون بسیار گسترده هستند. هر شخصی بنابر سلایق و اوضاع زندگیش می تواند دلیل خاصی برای مسافرت کردن داشته باشد اما سالانه تعداد زیادی از گردشگرها نیز به خاطر مقاصد مذهبی و عقاید روحانی خود بار سفر بسته و به این سو و آن سوی دنیا رهسپار می شوند. به همین خاطر است که اماکنی چون مکه ی مقدس، کلیساهای مهم دنیا، معابد و اماکنی از این دست همیشه شلوغ و مملو از بازدیدکننده هستند.

مهم نیست که پیرو چه دینی هستید، هر عقیده و نظری که داشته باشید مکان هایی برای زیارت و راز و نیاز وجود دارند. زیارت اماکن مقدس علاوه بر بُعد روحانی باعث پیشرفت صنعت توریست نیز می شود. مقدار زیاد سرمایه ای که مکان های مذهبی وارد کشورها و شهرهای دیگر می کنند مسئولان برخی مناطق دنیا را بر آن داشته تا جاذبه های جدید برای جذب توریست در زمینه ی مذهبی ایجاد کنند.

شاید تا به حال تصور می کردید که مکان های مهم و مقدس در زمینه ی دین و مذهب باید تاریخی و دارای قدمت زیادی باشند اما این روزها شاهد پا گرفتن اماکن مذهبی جدیدی هستیم که پیشینه تاریخی چندان زیادی ندارند.

امروز کارناوال قصد دارد به مکانی در فرانسه سفر کند، جایی که مسئولین مناطق مختلف دست در دست هم داده اند تا دره ای پر از قدیس بسازند. قرار است در این مکان هزاران تندیس قدیس در کنار هم جمع شده و محلی منحصر به فرد را بسازند. آیا واقعا دره ای برای قدیس های وجود دارد؟ آیا این برنامه ریزی و پروژه ی بزرگ موفقیت آمیز خواهد بود؟ برای رسیدن به جواب های این سوالات به فرانسه خواهیم رفت. اما پیش از سفر می توانید با استفاده از لینک های زیر بیشتر با جاذبه های گردشگری فرانسه آشنا شوید.

برج ایفل پاریس | نماد آهنین فرانسه

هتل کانسِن سیو ؛ فرانسه | هتلی لوکس در دل کوهستان آلپ

با ما همراه باشید تا به دره ی قدیسان برویم و بیشتر با این پروژه آشنا شویم.

دره قدیسان فرانسه
دره قدیسان فرانسه

چرا دره قدیسان؟


- تجمعی از تندیس های چندین قدیس را خواهید دید.

- آرام آرام به یکی از قطب هاب مهم گردشگری اروپا تبدیل خواهد شد.

- تا 50 سال آینده هزاران تندیس در این مکان قرار داده می شود.

دره قدیسان فرانسه
دره قدیسان فرانسه

معرفی دره قدیسان

پیش از سفر و بازدید از دره قدیسان لازم است کمی با واژه ی قدیس آشنا شویم. قدیس در حقیقت یک لقب در میان پیروان دین مسیحیت کاتولیک می باشد. این لقب را به افرادی می دهند که ویژگی های خاصی داشته باشند مثلا پاکدامنی، عاری بودن از گناه و پایبند بودن به اصول دین و... در حقیقت کلیسای کاتولیک و کشیشان هستند که لقب قدیس را به افراد می دهند و هر فردی اگر همه ی شرایط و خصوصیات قدیس را هم داشته باشد بدون تائید کلیسا به صورت رسمی قدیس محسوب نمی شود.

در گذشته باهم با قدیسی آشنا شدیم که جسدش پس از گذشت سال های زیاد هنوز سالم و در معرض دید عموم قرار داشت، اگر علاقمند به آشنایی بیشتر با این قدیس و جسد سالمش هستید روی لینک زیر کلیک نمایید.

قدیسه فرانسوی | رازهای جسدی سالم بعد از ۱۳۷ سال

به صورت کلی نام و لقب قدیس در دین مسیحیت از اهمیت و احترام بالایی برخوردار است و مسیحیان از آن ها برای دستیابی به خواسته هایشان کمک می خواهند. در سراسر دنیا هزاران فرد توانسته اند لقب قدیس را به خود اختصاص دهند و هر یک هم داستان زندگی پر فراز و نشیبی داشته اند.

در استان برتانی (Brittany) و در سمت شمال غربی فرانسه مسئولین و اهالی منطقه دست به دست هم داده اند تا یاد قدیسان را زنده نگه دارند. برای رسیدن به این هدف از سال 2008 میلادی در یکی از تپه های شیب دار شهر کارنوئت (Carnoet) پروژه ی عظمی شروع گردیده است. هدف از این پروژه گردهمایی هزاران تندیس قدیس در کنار یکدیگر می باشد؛ قدیس هایی که هر یک در میان مردمان پیرو مسیحیت، جایگاه والایی دارند؛ نام فرانسوی این دره ی زیبا (La Vallee des Saints) می باشد.

بعضی از این قدیس ها توسط کلیسا به رسمیت شناخته نمی شوند اما باز هم میان مردم محبوبیت زیادی دارند. دره ی قدیسان تپه ای سرسبز با مجسمه های پراکنده ای از قدیس ها می باشد که در بالاترین نقطه ی تپه کلیسای کوچکی برای عبادت وجود دارد و در کنار آن آبنمایی به نام (Gaulish) ساخته اند که مسیحیان اعتقاد دارند آب این آبنما حیوانات را شفا می دهد. از فراز این دره مناظر زیبای اطراف و چند بنای تاریخی نیز مشخص و دیدنی است.

هدف اصلی این طرح علاوه بر وجود یادواره ای برای قدیس ها، سودآوری مالی و رونق یافتن صنعت گردشگری می باشد؛ این روزها دره ی قدیسان به مکانی مناسب برای برپایی جشنواره (Vieilles Charrues Festival) نیز تبدیل شده است. این جشنواره مهم ترین و بزرگترین فستیوال موسیقی در سراسر فرانسه می باشد و به همین خاطر باز هم بر محبوبیت دره قدیسان افزوده شده است.

در ادامه از نمایی نزدیک تر به مجسمه های موجود در این تپه و ویژگی های آن ها خواهیم پرداخت.

دره قدیسان فرانسه
دره قدیسان فرانسه

دره قدیسان را در ویدئو تماشا کنید

 

نگاهی به تندیس های دره قدیسان 

اگر به طور کلی در نظر بگیریم در سراسر فرانسه و برتالی چیزی در حدود 7000 قدیس وجود دارند یا به عبارتی دیگر مردمان این دیار به این تعداد قدیس معتقد هستند. به همین خاطر احتمالا با پایان این پروژه همه ی سطح تپه پر از تندیس قدیس می گردد.

از سال 2008 تا به امروز تعدادی تندیس بر روی تپه قرار گرفته اند ولی به دلیل بروزرسانی همه روزه ی مجسمه ها اطلاع دقیقی از شمار آن ها در دست نمی باشد، بنابر آخرین آمار اعلام شده هم اکنون 60 مجسمه که ارتفاعی 3 متری دارند در دره ی قدیسان قرار گرفته اند.

همه ی تندیس ها از جنس سنگ گرانیت هستند که با ظرافت و دقت بسیار بالایی حکاکی گردیده اند. جالب اینجاست که یک هنرمند خاص این تندیس ها را نمی سازد بلکه چندین سنگ تراش و مجسمه ساز در این پروژه فعالیت می کنند.

انتخاب سنگ گرانیت برای ساخت این مجسمه ها امری اتفاقی نبوده بلکه نشان دهنده ی ظرفیت بالای منطقه در داشتن این گونه سنگ است. تلاش شده تا به گردشگران و بازدیدکننده ها نشان داده شود که فرانسه و برتالی دارای معادن زیادی از سنگ گرانیت می باشد تا علاقمندان بتوانند از این کشورها سنگ تهیه کنند.

هزینه ی این تندیس های سنگی نیز توسط مردمان محلی برتالی تامین می گردد. با دیدن این تندیس ها اطلاعات خوبی درباره ی تاریخ، مذهب و قدیس ها به دست خواهید آورد و سیاحتی جذاب را تجربه خواهید کرد.

از یاد نبرید که اینجا فرهنگ های مسیحیت، سالتی و گالو در هم آمیخته اند و قدیس ها گرد هم آمده اند تا با داستان ها و افسانه های خود مکانی حیرت انگیز را برای گردشگران فراهم آوردند.

دره قدیسان فرانسه
دره قدیسان فرانسه

نگاهی دقیق تر به مجسمه ها

مسلما در ورای هر قدیسه داستان های زیادی نهفته و پرداختن به همه ی افسانه ها و شرح زندگی آن ها کاری دشوار است. بنابراین در این بخش با برخی از مهم ترین تندیس های موجود در دره ی قدیسان آشنا می شویم.

1- قدیس کورنلی (Saint Cornély): به عنوان قدیس حامی در برتالی شناخته می شود.

2- کورنتین (Corentin):  اولین اسقف کمپر (شهری در فرانسه).

3- لونار (Lunar): راهب بزرگ و مقدس.

4- قدیس ایووز (Yves Hélory de Kermartin): حامی مشاغل، عدالت و قانون.

5- قدیس ایبن (Yben): از جمله قدیسانی که مقدس بودنش توسط کلیسا به ثبت رسیده است.

قدیس لونار

دره قدیسان فرانسه

ایده ساخت دره قدیسان

ایده ی ساخت دره ای با هزاران قدیس را اولین بار فیلسوف فیلیپ آبجین (philosopher Philippe Abjeanمطرح نمود. همین مکانی هم که هم اکنون دره ی قدیسان در آن قرار گرفته از نظر مذهبی حائز اهمیت است. اینجا کلیسایی وجود دارد که متعلق به قرن 16 میلادی می باشد. همچنین مجسمه ی غول پیکری هم از قدیسی به نام قدیس برتون (Breton saints) بر روی همین تپه یافت شده است.

همه ی این ها نشان دهنده ی اهمیت تپه در زمینه ی مذهبی می باشد و ریشه در تاریخ فرانسه دارد. اینجا بدون شک مناسب ترین مکان برای کنار هم قرار گیری هزاران مجسمه ی غول آسا بوده است.

در ابتدا، بزرگترین مشکلی که این طرح با آن مواجه شد، مسائل مالی بود. بیشترین بوجه تکمیل دره قدیسان از سازمان های محلی یا کشیش های کلیساهای مختلف و مردمان محلی تامین می گردد. جالب است بدانید هر کسی می تواند با پرداخت 12 الی 13 هزار یورو (حدود 48 میلیون تومان) مجسمه ی قدیسه ی مورد علاقه ی خود را در این دره بسازد، حتی سفارش دهندگان می توانند مکان مورد نظرشان را هم برای تندیس مشخص نمایند و تنها یک ماه طول می کشد تا مجسمه ی مورد نظر آن ها ساخته و در محل مورد نظر نصب شود.

با این که افراد نسبتا زیادی علاقمند به اتمام این پروژه هستند، اما این برنامه با روند کندی رو به پیشرفت است و به احتمال زیاد دلیل این موضوع هزینه ی بالای ساخت هر مجسمه می باشد. اما از طرفی دیگر هم تنوع سازنده های تندیس ها باعث شده سبک و سیاق هر مجسمه با دیگری متفاوت باشد و چهره ی دره زیباتر جلوه کند.

دره قدیسان فرانسه
دره قدیسان فرانسه

فیلسوف فیلیپ آبجین

فیلسوف فیلیپ آبجین

دانستنی هایی درباره دره قدیسان

به دلیل این که دره ی قدیسان پروژه ای 50 ساله است همه ساله تغییراتی در آن رخ می دهد. در حال حاضر همه ی مطالب ما بر طبق آخرین آمارهای به دست آمده تا پایان سال 2016 میلادی است. در ادامه نگاهی می کنیم به نکاتی جالب درباره دره قدیسان فرانسه.

- هزینه ساخت مجسمه هایی که تا کنون در این مکان قرار گرفته از 10 هزار تا 13 هزار یورو متغییر بوده اند.

- در شیلی جزیره ای وجود دارد به نام جزیره ایستر که در آن به همین سبک و سیاق مجسمه ساخته اند و گویا از این جزیره هم در پیاده سازی پروژه ی دره قدیسان الهام گرفته اند.

- هنوز هم دره ی قدیسان به حمایت مالی و سرمایه گذار نیاز دارد.

- با ریشه یابی و کمی تحقیق و تفحس درباره دره قدیسان متوجه خواهید شد که 11 فرهنگ و تمدن مختلف در پدید آمدن این تپه ی تاریخی نقش داشته اند.

- هر تندیس به طور میانگین 10 تن وزن دارد.

دره قدیسان فرانسه

اطلاعات بازدید و دسترسی

برای رفتن به دره قدیسان می توانید در فصل تابستان تور گردشگری فرانسه و برتالی را تهیه کرده و به راحتی به بازدید از این مکان طبیعی، تاریخی و مذهبی بروید.

ساعت بازدید:

10 صبح تا 5:30 عصر

آدرس: فرانسه، کارنوئت، Quénéquillec.

.Address: Quénéquillec, 22160 Carnoët, France

Phone:+33 2 96 91 62 26

دره قدیسان را در نقشه کارناوال بیابید

 

دیدنی های اطراف

با توجه به این که پروژه ی دره قدیسان در حال تکمیل شدن است در حال حاضر به عنوان برترین جاذبه ی گردشگری فرانسه به حساب نمی آید و پیشنهاد می کنیم در سفرهایتان به فرانسه یا برتالی به عنوان یکی از مکان های گردشگری دیدن نمایید.

از جمله دیگر اماکن زیبا در برتالی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

برج تاریخی برست (Brest)

 روستای زیبای وننس (Vannes)

بناهای تاریخی منطقه ویتره ایل-ئه-ویلن (Vitré, Ille-et-Vilaine)

برج تاریخی برست

برج تاریخی برست

روستای زیبای وننس

Vannes

بناهای تاریخی منطقه ویتره ایل-ئه-ویلن

دره قدیسان فرانسه

سخن آخر

از نظر شما ساخت تندیس هایی از افراد مقدس کار درستی است؟

از نظر شما پروژه ی 50 ساله دره قدیسان موفقیت آمیز به پایان خواهد رسید؟

مظرات و پیشنهاداتتان را با ما در میان گذارید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.