karnaval.ir

زهرا داورزنی

انتشار

23 خرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

چه تصوری از یک زندان دارید ؟!

جایی که چندین اتاق به عنوان سلول دارد با حداقل امکانات و زندانیانی که در شرایط سخت دوران محکومیت خود را می گذرانند !!

این شاید تصویری باشد که همه ما از یک زندان داریم. اما زندانی را تصور کنید شبیه به یک شهر کوچک یا دهکده ... جایی که مجرمان زندانی هستند اما در کنار خانواده زندگی می کنند ! محکوم به حبس هستند اما کار می کنند و اجاره بهای سلولشان را می دهند؛ آن که سلول لوکس تری هم دارد باید اجاره بهای بیشتری پرداخت کند .

جایی که در ذهن تصور کردید خیلی هم از واقعیت دور نیست. اگر امروز با کارناوال همراه شوید و به #بولیوی بیایید با این زندان که از آن با عنوان عجیب ترین جاذبه #گردشگری بولیوی یاد می کنند ، بازدید خواهید کرد.

پس همراه کارناوال باشید...

زندان سن پدرو | عجیب ترین جاذبه ی گردشگری بولیوی

زندان سن پدرو | عجیب ترین جاذبه ی گردشگری بولیوی

این جا مصداق واقعی همان چیزی است که تصور کردید؛ زندانی که در آن مجرمان می توانند آزادانه هر کاری که دلشان می خواهد انجام دهند و شب هم به سلول و کنار خانواده هایشان بروند.

زندان سن پدرو که San Pedro در اصل برای 250 زندانی طراحی شده بود اما امروز چیزی در حدود 1300 تا 1500 زندانی به همراه خانواده هایشان در آن ساکن هستند. همین جمعیت زندان سبب شده تا خرید و فروش سلول ها میان زندانیان رواج پیدا کند و بخشی از درآمدشان شود چرا که هیچ مامور و پلیسی نیست که برای هر زندانی سلولی را مشخص کند بلکه خود زندانیان سلولشان را انتخاب می کنند.

بر خلاف سایر زندان ها که شاید تنها دو نوع سلول داشته باشند؛ سلول های انفرادی و معمولی ، در سن پدرو سلول ها چندین دسته بندی دارند؛ از لوکس ترین تا معمولی ...

زندان سن پدرو | عجیب ترین جاذبه ی گردشگری بولیوی

زندانی راحت تر از یک خانه

در شهر لاپلازای بولیوی در جنوب غربی #آمریکا زندانی وجود دارد که با تمام زندان های دنیا فرق دارد . زمانی که وارد زندان می شوید انگار وارد یک محله شدید ، اینجا هیچ شباهتی با یک زندان ندارد. اینجا زندانیان آزادند با خانواده های خود زندگی کنند و هر چه دلشان می خواهد بخرند بدون اینکه بخواهند از عواقب کارشان و نگهبانان بترسند. در حقیقت هیچ نگهبانی پشت میله های سلول زندان بزرگ وجود ندارد ، بنابراین زندانیان نسبتا آزادند که هر جا دوست دارند بروند و هر کاری دوست دارند انجام دهند .

 

زندان سن پدرو | عجیب ترین جاذبه ی گردشگری بولیوی

تقسیم بندی زندان | هر بخش یک شهر کوچک

زندان سن پترو به ۸ بخش تقسیم می شود ، از بدترین ها تا لوکس ترین بخش ها. مجلل ترین بخش این زندان La Posta " لاپستا " نام دارد و از نظر امکانات کامل است ؛ حتی جکوزی هم دارد.

زندانیانی که می توانند از پس مخارج اینجا بر بیایند ، سلول های بزرگ و راحت با حمام شخصی و آشپزخانه ، تلویزیون و حتی جکوزی دارند.

ولی اگر بخواهید یکی از این اقامتگاه های لوکسی که امکاناتی مثل وان آب داغ دارند را بخرید باید  بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار هزینه دارد و زمان مالکیت آن با توجه به سالهایی است که برای شما حکم بریده اند .

بیشتر زندانیان در این زندان در اتاق ها و سلول های تکی پر جمعیت زندگی می کنند. البته مسئولین اینجا به زندانیان آزادی نسبی می دهند و درقبال آن پول هم می گیرند. آن ها باید برای سلول های خودشان پول پرداخت کنند ، بدون توجه به اینکه چقدر سلول آن ها کوچک یا کثیف است .

برخی امکانات در تمام بخش های این زندان مشترک است؛ مثل :

سالن غذاخوری

سالن بیلیارد

کلوب بازی های رایانه ای

و ...

در کل تمام بخش های این زندان ، خود مثل یک روستای کوچک امپراطوری برای خود دارد. اما بخش های فقیرتر آن کمی خطرناک تر است و بیشتر مرکز خرید و فروش موارد مخدر مثل کوکائین است و به همین جهت امنیت کمتری دارد.

حتی بخش ها و امکاناتی هم برای میهمانان و بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال یک هتل ، درمانگاه و چند کلیسای کوچک نیز در این زندان وجود دارد.

تصویری از اتاق های لوکس زندان

تصویری از اتاق های لوکس زندان

اتاق های معمولی زندان

اتاق های معمولی زندان

روش کسب درآمد زندانیان

زندانیان برای اینکه بتوانند هزینه های زندگی در سلول های لوکسشان را بدهند مجبور اند کار کنند؛ هر کاری تا بتوانند خرج خودشان و خانواده شان را بدهند .

مثلا برای اینکه بتوانند هزینه ی خرید خانه هایشان را بدهند یا اجاره بها را بپردازند باید مثل مردم عادی که بیرون کار می کنند در آنجا کار کنند. مثلا بعضی ها در دکه ، مواد غذایی می فروشند، یا به عنوان نجار و آرایشگر کار می کنند.

در طول روز ، سن پدرو شبیه مناطق فقیر نشین لاپلازا است.

در این زندان فردی وجود دارد که فعالیت های روزانه را مشخص می کند .

روش کسب درآمد زندانیان
روش کسب درآمد زندانیان

قوانین زندان

در داخل زندان نگهبانی وجود ندارد و پلیس در امور زندانیان دخالت نمی کند ، آن ها باید مشکلات خودشان را به کمک نمایندگان منتخب دموکراتیک حل کنند.

8 نماینده دموکراتیک در بخش های مختلف در این زندان وجود دارد که هر کدام وظایف مختلفی دارند و  از میان زندانیان انتخاب می شود. حاقل شرایط برای انتخاب شدن در این سمت این است که حداقل 6 ماه در این زندان زندگی کرده باشند .

اما با وجود همه ی این ها ، اینجا مثل یک جهنم بی قانون نیست . یکسری قانون و قواعد توسط خود زندانیان ایجاد شده و کسانی که از این قوانین سرپیچی کنند به شدت از طرف بقیه زندانیان تنبیه می شوند ، حتی ممکن است کشته شوند.

در شب زندان بولیوی امن نیست زندانیان از هم دزدی می کنند و با چاقو با هم دعوا می کنند بدون اینکه از مداخله های خارجی بترسند.  مرگ های عمدی و غیر عمدی در هر ماه گزارش می شود ، ولی به نظر میاد که کسی از این مرگ ها نمی هراسد !

قوانین زندان

زندانیان تازه وارد

هنگامی که یک زندانی تازه وارد به زندان سن پدرو می آید ، می تواند برای تهیه ی یک سلول برای اقامت و گذراندن دوران محکومیتش از شهردار زندان یا افرادی که به عبارتی در زمینه ی املاک ومستغلات در زندان مشغول به فعالیت هستند ، اقدام به اجاره ی یک سلول کند .

سلول هایی که برای این افراد تازه وارد در نظر گرفته شده است ، چیزی در حدود 20 تا 500 دلار ، بسته به سطح کیفی هر سلول قیمت دارد.

هزینه ای که برای اجاره سلول پرداخت می شود ، غیر قابل استرداد است و چیزی در حدود 20 تا 25 درصد آن برای هزینه های شارژ مثل نظافت و... در نظر گرفته می شود.

برای معامله کردن یک سلول هم لازم است تا دو زندانی با هم به توافق برسند. سپس توافق نهایی را به رهبر بخش و گروه خود اعلام می کنند و معامله را در حضور او با مهر و امضای معتبر رسمی اعلام می کنند.

اگر هم زندانی تازه وارد فقیر باشد و توانایی پرداخت این هزینه ها را نداشته باشد ، برخی زندانیان هستند که فضای کوچکی از سلول خود را به ازای کار در آن بخش ، به مجم تازه وارد اجاره می دهند.

زندان سن پدرو | عجیب ترین جاذبه ی گردشگری بولیوی

داستان بازدید از این مکان عجیب و غریب

همین که اینترنت گسترش یافت ، اخبار این زندان آزاد نیز به سرعت پخش شد و گردشگران زیادی برای دیدن به این مکان عجیب هجوم آوردند. بساری از افراد برای این تور 60 دلار آمریکا پرداخت می کردند. زندانیان با نفوذ شروع به در آمد زایی از گردشگران کردند. ولی از وقتی که این شایعه یعنی  “کسانی که به زندان سن پترو می آیند هدفشان فروش کوکائین هست” در دنیای مجازی و واقعی گسترش پیدا کرد ، مسئولین جلوی تجارت پر رونق گردشگری را گرفتند.

عکس ها و ویدئو های زیادی از این زندان بزرگ و وسیع گرفته شده و در اینترنت موجود است ، ولی به طور رسمی از سال ۲۰۰۹ ورود گردشگران به این مکان محدود شد . ولی خانواده ی زندانیان هر وقت بخواهند می توانند بیایند به زندانیانشان سر بزنند .

ولی با تمام این محدودیت ها برخی تورهای بازدید از این مکان عجیب وجود دارند که گویا با رشوه دادن به مقامات مسئول و تضمین این که هیچ زندانی از زندان خارج نمی شود ، برگزار می گردد. بعد از گذراندن این مراحل باید اسامی بازدید کنندگان به مسئولان اعلام شود تا آن ها مقدمات لازم مثل اختصاص یک کد به هر گردشگر و .. را فراهم کنند تا امکان بازدید فراهم شود.

زندان سن پدرو | عجیب ترین جاذبه ی گردشگری بولیوی
زندان سن پدرو | عجیب ترین جاذبه ی گردشگری بولیوی

آینده ی مبهم کودکانی که به جرم داشتن والدینی بزهکار در زندان بزرگ می شوند

طبق بررسی ها حدود 200 کودک در این زندان به همراه پدران و مادرانشان زندگی می کنند . پدر و مادرانی که اغلب به جرم های مرتبط با مواد مخدر در زندان هستند و در انتظار روزی که محاکمه شوند . چیزی که به شدت ناراحت کننده و نگران کننده است این است که چه آینده ای پیش روی این کودکان است .

کودکانی که در نا امن ترین و ناهنجار ترین مکان در اجتماع زندگی می کنند و بزرگ می شوند. تنها تفریح این کودکان این است که روزها با دوستانشان در حیاط زندان بازی کنند و شب ها شاهد هیاهوی دعواهای شبانه ی زندان باشند .جالب است که والدین این کودکان نظر دیگری در این مورد دارند و معتقدند که بچه هایی که داخل سن پدرو هستند خیلی بهتر از افرادی هستند که خارج از زندان میباشند !

زندان سن پدرو | عجیب ترین جاذبه ی گردشگری بولیوی
زندان سن پدرو | عجیب ترین جاذبه ی گردشگری بولیوی
زندان سن پدرو | عجیب ترین جاذبه ی گردشگری بولیوی
زندان سن پدرو | عجیب ترین جاذبه ی گردشگری بولیوی

ویدیو جذاب این زندان را اینجا ببینید :

کلام آخر

نظر شما در مورد این زندان یا شاید جاذبه ی گردشگری چیست؟

به نظر شما چه آینده ای منتظر کودکان این زندان است که محکوم به زندگی در چنین فضایی هستند؟

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

با سلام :یک مطلب متفاوت و گزارش عالی وکاملی بود.

انتشار:20 بهمن 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

شیما

با سلام خیلی مطلب جالبی بود . مطلبی که تاکنون در مورد آن جایی نخونده بودم سپاسگذار از زحماتتون

انتشار:26 آذر 1394

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.