karnaval.ir

الهه افهامی

انتشار

25 اردیبهشت 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

این بار کارناوال شما را به ارمنستان می برد. در ارمنستان راهی معبدی تاریخی خواهیم شد و درباره آن بیشتر خواهیم دانست. این معبد "ساناهین" Sanahin نام دارد و در استان لوری واقع شده است.

داخل و بیرون بنا زیبایی خاصی دارد و با این که در گذر #تاریخ بیشتر قسمت های آن تخریب شده باز هم زیباست و شکوهی مثال زدنی دارد 

امروزه این #معبد  یکی از مقاصد محبوب #گردشگران به حساب می آید و آژانس های مسافرتی بسیاری در #ارمنستان راهی مقصد معبد  ساناهینSanahin می شوند .

در ادامه با ماه همراه باشید تا از این معبد بیشتر بدانیم.

معبد ساناهین

در میان دشتی سرسبز و درختانی سر به فلک کشیده چندین گنبد کوچک و بزرگ خودنمایی می کنند. شاید در نگاه اول آن را تنها بنایی تاریخی بیابی اما در پس این بنای به ظاهر تاریخی اتفاقات و داستان های بسیاری نهفته است.

از جنگ هایی که دیده تا روزهایی که مکانی برای کسب علم بوده، همه و همه بخشی از تاریخ این معبد را تشکیل می دهند.

حتی در دل آن و در میان دخمه ای زیر زمینی اجساد برخی شاهزادگان را در خود پنهان کرده است؛ پs می توانیم آن را قبرستان تاریخی هم بنامیم. 

معماری این مکان هم که خود بسیار مفصل است، در گذر قرون هر ساله به آن بناهایی افزوده گردیده  و همین طور سال به سال به شکوه و عظمتش اضافه شده است.

معبد ساناهین
معبد ساناهین

معبد "ساناهین" Sanahin

معبد "ساناهین" Sanahin در ارمنستان و در استان لوری واقع شده است. مکان دقیق آن در قسمت بالایی  روستای"ساناهین"  Sanahin و در دامنه ی کوه های "چانتینلر" Tchantinler می باشد.

در  زبان ارمنی نام آن به معنای قدیمی تر از دیگری می شود . از آن جایی که این معبد در کنار یک معبد دیگر به نام "هاقپات"  Haghpat واقع شده این نام بر روی آن گذاشته شده است.

این دو معبد بسیار شبیه به هم هستند اما یک #رودخانه آن ها را از هم جدا کرده است.

امروزه این معبد در ارمنستان مقصد بسیاری از افراد است زیرا ارزشی بسیار دارد و در آن می توان مجموعه از تاریخ #فرهنگی، آموزشی و باستانی ارمنستان را مشاهده کرد .

معبد ساناهین

قسمت های مختلف معبد "ساناهین " Sanahin

معبد "ساناهین" Sanahin در ابتدا تنها یک ساختمان ساده بدون هیچ قسمت جانبی بود؛ اما رفته رفته پادشاهان مختلف قسمت های بسیاری را به آن اضافه کردند.

در حال حاضر این بنا چندیدن کلیسای کوچک و بزرگ می شود که هر یک دارای ویژگی های مختلفی از #معماری و اندازه و طرح هستند. 

هم چنین این معبد دارای یک مرکز آموزش و یا بهتر است بگوییم، #کتابخانه هم هست. #برج ناقوس هم که مانند دیگر معابد جزء ثابت همه معابد  و کلیساها است و در این معبد هم نمونه آن وجود دارد .

قسمت های داخلی معبد ساناهین
قسمت های داخلی معبد ساناهین
قسمت های داخلی معبد ساناهین

معماری معبد ساناهین

معماری این معبد به سبک قرون وسطی ارمنستان است  و به همین دلیل هم ارزش زیادی دارد.

در طول سه قرن پیش چندین ساختمان به این معبد اضافه شده و همه آنها معماری  متناسب با شکل اولیه این بنا دارند.

بیشتر بناهای مذهبی دارای ساختارهای گنبدی  هستند و گنبدهای سالن دار هم در بین آنها دیده می شود.

محراب و گنبد این معبد با عناصری ساده مانند در و پنجره، به گونه ای تزیین شده است که تحسین هر بیننده ای را برمی انگیزد؛ این تزیینات بسیار زیبا و چشم نواز هستند.

در قسمت شرقی معبد مجسمه ای از پادشاه "کیوریکا" Kyurike دیده می شود و این اولین بنایی است که نمادی از یک انسان را در معماری اش می بینیم، به همین دلیل اهمیت زیادی دارد. در داخل معبد هم نقاشی های دیواری دیده می شود که در دیواره جنوبی به نسبت دیواره های دیگر بهتر مشخص است. این نقاشی ها برگرفته از سبک نقاشی های دیواری قرن 12 هستند. 

 کلیساهای کوچک در "هگپت" Haghpat و "ساناهین" Sanahin به خاطر داشتن ساختارهای گنبدی شکل مشهور هستند. این ساختارها در اندازه و جزییات و برخی ویژگی های تزیینی با هم متفاوت هستند. مثلا کلیسای "آستواستاستین" Astvatsatsin ساختاری ساده و کلیسای " کیوسنات آناپات "Kusanats anapat دارای ساختاری پویا تر است و قدمت آن هم به قرن 13 بازمی گردد. کلیسای "آمیناپرکش"Amenaprkich در معبد با چهار ستون ساخته معمار"جامهیر" Jhamhair می باشد و دارای چهار ستون داخلی است. برروی ستون ها کنده کاری ها و نمادهایی از سر حیوانات دیده می شود.

اتاق دعای کلیسای "آستواستاستین" Astvatsatsin توسط معمار "پرنس واشی واشوتین" Prince Vache Vachutian در سال 1211 بنا شده است این اتاق دارای سه شبستان  و دو سقف شیبدار است.

در این معبد بناهای دیگری هم هست که نشان دهنده نبوغ معماران ارمنی است.

قبور #شاهزادگان در این معبد معماری پیچیده ای دارد و شامل یک دخمه زیر زمینی است که بر بالای آن کلیسایی هم بنا شده است.

معماری معبد ساناهین
معماری معبد ساناهین
معماری معبد ساناهین

تاریخچه ای از معبد ساناهین

زمان ساخت این معبد زیبا نامشخص است؛ امابراساس شواهد یافت شده در  قدیمی ترین منابع، این احتمال وجود دارد که در قرن 4 و 5 ساخته شده باشد.

این مجموعه تشکیل شده از ساختمان های متعددی است که هر کدام در سال های مختلفی ساخته شده اند. به طور مثال  قدمت کلیسای "هاروتیان" Harutyun به قرن 13 و کلیسای "گریگوری" Grigory به قرن 10 بازمی گردد. سال ساخت ساختمان #ناقوس معبد هم به سال های 1211 تا 1235 بازمی گردد.

در زمان حمله مغول ها این ساختمان به عنوان مکانی برای پناه بردن راهبان استفاده می شد و بعد از آن بیشتر قسمت های معبد تخریب شد.

 زمانی که قدرت در دست پادشاه "تاشیر دیزورجت" Tashir-Dzoraget  بود  توجه بسیاری به این بنا شد و ساختارهای بسیاری به آن اضافه گردید .

معبد ساناهین
ساناهیین3

بازدید

آدرس: ارمنستان، استان لوری، روستای ساناهین، معبد ساناهین

ADDRESS: Villages of Haghpat and Sanahin, Lorri Region

معبد ساناهین
معبد ساناهین

در آخر هم با هم ویدئویی از این معبد را می بینیم

سخن آخر

امروز با هم به معبدی تاریخی در ارمنستان سفر کردیم. ارمنستان یکی از کشورهای همسایه ایران می باشد و هرساله پذیرای گردشگران بسیاری است .

اگر جاذبه ای خاص از ارمنستان مد نظرتان است و علاقه دارید بیشتر در مورد آن بدانید، با در میان بگذارید تا اطلاعات آن مکان را در اختیار تان قرار دهیم .

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.