karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

09 تیر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، «محور ساسانی» در منطقه فیروزآباد استان فارس به عنوان بیست و سومین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و عنوان چهارمین اثر جهانی شده استان فارس را به خود اختصاص داد.

«منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس» که پرونده آن با همکاری باستان‌شناسان، فیلمبرداران، مستندسازان و محققان و با ۳ سال کار پژوهش و مطالعه تکمیل شده است، از فیروزآباد آغاز می‌شود و تا بیشابور و سروستان در استان فارس ادامه دارد. این منطقه مجموعه‌ای وسیع شامل کاخ، شهر و غار است که به اعتقاد طالبیان -معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری- سندی برای مدیریت، نظارت و بررسی بهتر این منطقه به شمار می رود.

برخی باستان‌شناسان معتقد بودند که هر کدام از این سه محوطه‌ تاریخی یعنی شهر گور، سروستان و قلعه دختر ظرفیت ثبت به صورت جداگانه در فهرست میراث جهانی را دارند و به همین دلیل از سال ۱۳۸۷ هر یک از این آثار در قالب یک پرونده‌ جداگانه در فهرست موقت یونسکو قرار گرفتند. اما سال گذشته یک نامه‌ اصلاحیه به یونسکو ارسال شد و مسوولان اعلام کردند که تمایل دارند هر سه محوطه را در قالب یک پرونده‌ کلی در یونسکو به ثبت برسانند. البته معاونت میراث فرهنگی این سه محوطه‌ تاریخی را در قالب یک پهنه و نه پرونده‌ای زنجیره‌ای برای ثبت جهانی معرفی کرده است.

سایت میراث جهانی یونسکو پیش از آغاز آخرین اجلاس یونسکو برای بررسی آثار و ثبت جهانی آنها اعلام کرده بود که ایکوموس (ICOMOS) -شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها - در مقابل نام پرونده "منظر باستان‌شناسی فیرزوآباد در استان فارس" نیز پیشنهاد دیفِر، یعنی قابل طرح مجدد در اجلاسِ دو سال بعد را ثبت کرده است.

طالبیان پیش از این اعلام کرده بود:

به دلیل گستردگی حوزه ثبت و پیچیدگی های متعدد به ویژه تعهدات سازمان میراث فرهنگی در زمینه تملک عرصه‌های آثار تاریخی "شهر گور فیروزآباد"، سنگینی و حجم گسترده آثار محور ساسانی در "کاخ اردشیر"، "قلعه دختر" و نقش برجسته‌های ساسانی فیروزآباد، شهر تاریخی "بیشاپور"، "تنگ چوگان" و "غار شاپور" و "سروستان"، دفاع و مذاکره برای ثبت این پرونده سنگین تر و پیچیده تر از دوره‌های گذشته است.

پیش از این از استان فارس آثار زیر در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته بودند:

محوطه‌ تاریخی «تخت‌جمشید» به شماره ۱۱۴ در سال 1358

محوطه‌ تاریخی «پاسارگاد» به شماره ۱۱۰۶ در سال 1383

باغ جهانی ارم به عنوان یکی از ۹ باغ پرونده‌ زنجیره‌ای باغ‌های ایرانی به شماره ۱۳۷۲ در سال 1390

هم اکنون استان فارس چهارمین پرونده‌ تاریخی خود را با موفقیت در سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی ملل متحد «یونسکو» به ثبت رسانده است.

شایان ذکر است که چهل و دومین اجلاس میراث جهانی یونسکو از سوم تیر ماه در منامه بحرین کار خود را آغاز کرده و قرار است تا ۱۳ تیر پرونده‌های ارایه شده از سوی کشورهای عضو یونسکو را بررسی کند.

بیشاپور

کاخ اردشیر

قلعه دختر

تنگ چوگان

غار شاپور

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

احسان

سلام خانوم فلاح. واقعا بهتون تبریک میگم سفر کردن به جاهای مختلف آشنا شدن با فرهنگ های  و آداب و رسوم های مختلف آنقدر هیجان و حس خوبی به آدم میده که قابل وصف نیست کاشکی میتونستید که این گردشگری رو به مکان های داخل کشور محدود نکنید و بتونید به خارج از مرزهای کشور هم برید که لذت این کار رو صد برابر میکنه. یه جورایی واقعا حسودی ام مشه به افرادی که میتونن اینکار رو انجام بدن اگه فرصتی بود و از نو متولد میشدم کل عمرم رو صرف گردشگری به تمام نقاط زیبای جهان می کردم خیلی حس خوبی داره. در کل براتون آرزوی موفقیت دارم

انتشار:19 تیر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.