karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

25 مهر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

سال ها پیش وسایل حمل و نقل به حدی محدود بود که صحبت درباره انتخاب نوع حمل و نقل بیشتر شبیه یک شوخی به نظر می رسید. در برهه ای از زمان، انسان برای سفرهایش تنها می توانست بر روی کالسکه آن هم در مسافت های محدود حساب باز کند.

روز به روز با افزایش تقاضا برای جابه جایی و سفر، انواع جدیدی از حمل و نقل رواج پیدا کرد تا جایی که امروزه انتخاب های گوناگونی از حمل و نقل برای جابه جایی و سفر پیش روی شما قرار دارند. انتخاب هایی که علاوه بر سهولت سفر ممکن است موجب بروز سر در گمی و تصمیم نادرست شما شوند.

حمل و نقل یکی از مسائلی است که در برنامه ریزی سفر نقش مهمی را بازی می کند چرا که اولین چیزی است که در اولین دقایق سفر با آن روبه رو خواهید شد. همچنین حمل و نقل به عنوان یکی از اجزای سفر تاثیر زیادی بر هزینه ی سفر و تحقق هدف سفرتان خواهد داشت. پس بررسی انواع گوناگون آن مهم به نظر می رسد و باید تصمیمی هوشمندانه درمورد آن گرفته شود.

در این مطلب قصد داریم نکاتی را در مورد انتخاب نوع حمل و نقل برای سفرتان به شما ارائه دهیم.

با کارناوال همراه باشید...

حمل و نقل در سفر

نکات مهم در انتخاب نوع حمل و نقل در سفر

قبل از اینکه به معرفی انواع وسایل حمل و نقل در سفر بپردازیم، توجه به چند نکته بسیار ضروری به نظر می رسد:

1- دسترسی ها

گزینه های در دسترس حمل و نقل را بررسی کنید. در دسترس بودن یا نبودن آنها یکی از مسائلی است که تصمیم شما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. گاهی پیش می آید که یک وسیله ی حمل و نقل، سفر را آسان می کند اما دسترسی به آن به حدی سخت است که مزایایش دیگر به چشم نمی آیند.

2- هزینه ها

یکی از مسائل مهمی که در همه ی مراحل سفر نقش مهمی را بازی می کند میزان بودجه و هزینه است. در مورد هزینه های حمل و نقل باید بر روی هزینه های متنوعی تفکر کنید. این هزینه ها می تواند موارد زیر را در بر گیرد:

* هزینه بلیط وسایل حمل و نقل عمومی

* هزینه اجاره ماشین در مقصد یا در مسیر

* هزینه سوخت ماشین شخصی یا اجاره ای

* هزینه عوارض مسیرهای مختلف

* تعمیرات و چکاپ ماشین شخصی

حمل و نقل در سفر

3- مدت زمان سفر

در مطلب راهنمای انتخاب مقصد مناسب سفر اشاره کردیم که مدت زمان سفر می تواند شرایط خاصی را برای سفر شما ایجاد کند. در سفرهای کوتاه مدت به منظور استفاده ی بیشتر از جاذبه های مقصد بهتر است سریع ترین وسیله را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنید. البته همین امر موجب افزایش در هزینه های سفر شما خواهد شد.

سفرهای بلند مدت قدرت انتخاب بیشتری به شما می دهند و می توانید بدون نگرانی از کمبود وقت یکی از راه ها را انتخاب کنید و خود را به مقصد برسانید. در انتخاب نوع حمل و نقل مدت زمانی که طول می کشد هر یک از وسایل شما را به مقصد برسانند را در نظر بگیرید.

حمل و نقل در سفر

4- مسافت سفر

طولانی بودن راه زمان زیادی را از شما می گیرد و شما را مجاب می کند که سریع ترین راه را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنید. ممکن است کمی هزینه های شما افزایش یابد اما راحتی بیشتری را تجربه خواهید کرد.

در مسافت های کوتاه تر بر روی گزینه های متنوعی از حمل و نقل می توانید حساب باز کنید چرا که کوتاه بودن مسیر باعث می شود زمان زیادی را در راه به هدر ندهید. البته باید توجه داشت که گاهی لذت سفر در گذر از مسیرِ آن نهفته است و باید زمان زیادی را در آن گذراند.

حمل و نقل در سفر

5- تعداد مسافران

میزان ظرفیت وسایل حمل و نقل یکی از ویژگی های مهم آنها می باشد. بسته به تعداد مسافران می توانید نسبت به انتخاب وسیله ی حمل و نقل انتخاب کنید. گاهی برای مسافران مهم است که در تمام طول مسیر در کنار یک دیگر باشند. در این صورت دامنه ی محدودتری از انتخاب ها پیش روی شما قرار می گیرد.

حمل و نقل در سفر

6- راحتی و آسایش

راحتی و آسایش در سفر برای هر کس تعاریف خاصی را در بر دارد. اما بسته به بودجه، زمان و هدف سفر سعی کنید راحت ترین وسیله را برای خود انتخاب کنید. توانایی همسفرانتان را برای استفاده از همه ی وسایل حمل و نقل در نظر بگیرید. گاهی نشستن طولانی مدت در یک وسیله ی نقلیه برای برخی افراد خوشایند به نظر نمی رسد. حتی ممکن است محدودیت های بدنی و سلامتی مانعی برای استفاده ی آنها از یک وسیله ی نقلیه ی خاص باشد.

حمل و نقل در سفر

7- امنیت و حریم خصوصی

همیشه در سفرهایتان حداکثر امنیت را برای خود و همسفرانتان در نظر بگیرید. این فاکتور در مورد حمل و نقل به ویژه در سفرهای بین المللی و مسیر های تازه و نو نقش مهمی را ایفا می کند.

مسئله ی دیگر حفظ حریم خصوصی شما در سفر است. نمونه ی بارز اهمیت حریم خصوصی در مورد مسافران تجاری صادق است. در سفرهای کاری ممکن است شما در مورد مکالمات تلفنی و یا استفاده از شبکه های اجتماعی نیاز به حریم خصوصی داشته باشید. شاید هم به همراه خانواده سفر می کنید و بر روی مسائل این چنینی حساسیت خاصی دارید. حتما مسئله ی حریم خصوصی در حمل و نقل را در نظر بگیرید.

حمل و نقل در سفر

8- تنوع در حمل  نقل

وابسته به انتخاب های رایج دیگران نباشید و تحقیق درستی در مورد وسایل در دسترس انجام دهید. گاهی برای مسیر های طولانی می توانید از انواع مختلف حمل و نقل برای رسیدن به مقصد استفاده کنید و یا می توانید با ترکیبی از وسایل حمل و نقل سفر راحت تری را تجربه کنید.

9- حمل و نقل در مقصد

برای گشت و گذار در مقصد نیاز به وسیله ای برای جابه جایی دارید. حواستان را خوب جمع کنید و گزینه های حمل و نقل در مقصد را نیز مورد بررسی قرار دهید. گاهی ممکن است انتخاب های متفاوتی پیش روی شما قرار گیرند، انتخاب هایی که اصلا فکرش را هم نمی کردید.

اگر مایلید که در مقصد وسیله نقلیه ی شخصی خود را در اختیار داشته باشید اما طی کردن مسیر با آن برایتان خسته کننده است می توانید از سیستم حمل خودرو توسط کشتی یا قطار استفاده کنید و وسیله ی خود را در مقصد تحویل بگیرید. گزینه های این چنینی در هر شرایطی می توانند به کمک شما بیایند به شرطی که کمی وقت بگذارید و برنامه ریزی درستی داشته باشید.

حمل و نقل در سفر

10- هدف سفر

مرتبا این سوال را در ذهن داشته باشید که " به چه دلیل سفر می کنم؟ " . پاسخ به این سوال به شما کمک می کند که همواره تصمیم درستی بگیرید. علت تاکید بر این مسئله این است که از هدف اصلی سفر خود منحرف نشوید و به تجربیاتی که دوست دارید، دست پیدا کنید.

اگر شما صرفا برای دلایل کاری سفر می کنید شاید تماشای جاذبه های مسیر برایتان مهم نباشد. شاید هم دوست دارید در مسیر جاهای ناشناخته را کشف کنید و وقت بیشتری را بخواهید در آن بگذرانید. در هر صورت باید در تمام مدت سفر به این مسئله توجه ویژه ای داشته باشید.

حمل و نقل در سفر

انتخاب نوع حمل و نقل

حالا با توجه به نکات گفته شده می توانید به بررسی انواع حمل و نقل و مزایا و معایب آنها بپردازید و در نهایت یکی را انتخاب کنید.

1- اتومبیل شخصی

شاید رایج ترین نوع حمل و نقل در دنیا مربوط به اتومبیل های شخصی باشد که در جاده ها در حرکت هستند. بسیاری از افراد ترجیح می دهند سفر خود را با وسایل شخصی خود انجام دهند.

مزایا:

* اتومبیل شخصی معمولا ارزان ترین نوع حمل و نقل در سفر است.

* وقتی با اتومبیل سفر می کنید آزادی عمل بیشتری دارید و می توانید در هر جایی توقف کنید، غذا بخورید، استراحت کنید و یا از مناظر لذت ببرید.

* در هر لحظه از سفر می توانید تغییراتی را در برنامه سفر ایجاد کنید.

* دیگر نگران حمل و نقل در مقصد نیستید.

معایب:

* گاهی ممکن است با افزایش قیمت سوخت، هزینه سفر با اتومبیل از بقیه ی وسایل حمل و نقل بیشتر شود.

* رانندگی می تواند موجبات خستگی افراد و کاهش کیفیت تجربیات سفر را فراهم آورد.

* هزینه های پیش بینی نشده همچون تعمیرات را باید در نظر گرفت.

* بروز نقص فنی می تواند ساعت ها و حتی روزها شما را از ادامه ی سفرتان باز دارد.

* خطرات جاده های ناشناخته نیز از مسائلی است که سفر با اتومبیل را تحت تاثیر قرار می دهد.

استفاده از اتومبیل برای کسانی مناسب به نظر می رسد که :

* با گروه خانواده و یا دوستان سفر می کنند.

* حداقل دو نفر در گروه توانایی رانندگی را دارند.

* می خواهند در سفر آزادی عمل داشته باشد و مقاصد کمتر شناخته شده را کشف کنند

حمل و نقل در سفر

2- اتومبیل اجاره ای

اتومبیل اجاره ای آن چنان که باید جای خود را در میان حمل و نقل سفر نیافته است اما روز به روز سعی دارد تغییراتی را در نگرش افراد به سفر پدید آورد. استفاده از اتومبیل اجاره ای بیشتر در مقاصد رایج است یعنی در شهرهایی که شما امکان بردن اتومبیل شخصی را ندارید و برای گشت و گذار خود ترجیح می دهید از یک اتومبیل اجاره ای استفاده کنید. در اینجا مزایا و معایب استفاده از اتومبیل اجاره ای در مقصد را بررسی می کنیم:

مزایا:

* با اجاره کردن اتومبیل می تواند در برخی هزینه های حمل و نقل در مقصد صرفه جویی کنید.

* آزادی عمل بیشتری در گشت و گذار دارید.

* در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید بر روی موسسه اجاره اتومبیل حساب باز کنید.

معایب:

* رانندگی با یک اتومبیل جدید و در یک شهر جدید با قوانین خاص می تواند برای شما مشکل ساز باشد.

* ممکن است موسسه ی کرایه اتومبیل به همه ی تعهدات خود عمل نکند.

استفاده از اتومبیل اجاره ای به مسافرانی پیشنهاد می شود که:

* آشنایی نسبتا خوبی با مقصد و قوانین آن دارند.

* خواستار آزادی عمل در گشت هایشان در مقصد هستند.

* رانندگی را به خوبی فرا گرفته اند و قدرت انطباق با شرایط خاص مقصد را دارند.

حمل و نقل در سفر

3- اجاره ی وسیله نقلیه با راننده

در اصطلاح عام به این کار دربست کرایه کردن یک وسیله نقلیه می گویند. ممکن است شما دلتان بخواهد که به صورت جاده ای سفر کنید اما توان رانندگی ندارید و یا اینکه نمی خواهید خطرات آن را پذیرا باشید. در این صورت شما می توانید بسته به تعداد مسافران وسیله ی نقلیه ی مناسبی را ب همراه راننده کرایه و در تمام طول سفر از آن استفاده کنید.

مزایا:

* خستگی ناشی از رانندگی متوجه هیچ یک از مسافران نمی شود و کیفیت تجربیات سفر افزایش می یابد.

* آزادی عمل در سفر حفظ می شود و می توان بر نامه سفر را در هر لحظه تغییر داد.

* حمل و نقل در مقصد نیز برایتان مهیا می گردد.

معایب:

* در صورت ناشناس بودن راننده، ممکن است میزان امنیت کاهش پیدا کند و یا اینکه آن راننده همسفر خوبی برای ما نباشد.

* هزینه های سفر شما به شدت افزایش می یابد در حالی که راحتی و آسایش در حد همان استفاده از اتومبیل شخصی با قی می ماند.

استفاده از این روش برای کسانی مناسب است که:

* توانایی کافی در رانندگی ندارند اما می خواهند از طریق جاده سفر کنند و آزادی عمل داشته باشند.

* در کنار لذت بردن از مزایای استفاده از اتومبیل به دنبال افزایش راحتی و آسایش خود و همسفرانشان هستند.

* توانایی پرداخت هزینه های این نوع حمل و نقل را دارند.

حمل و نقل در سفر

4- اتوبوس

اتوبوس نقش مهمی در حمل و نقل شهری و بین شهری و حتی بین المللی دارد. استفاده از این وسایل در بسیاری موارد بهترین گزینه ی پیش روی شما می باشد. استفاده از این وسیله مزایا و محدودیت هایی دارد. البته برخی از این معایب را می توانید با دربست کرایه کردن اتوبوس و تقسیم هزینه بین همسفرانتان از بین ببرید.

مزایا:

* هزینه ی مناسبی نسبت به خدمات ارائه شده دارند و کاهش قابل توجهی را در هزینه ها به دنبال خواهند داشت.

* در اکثر نقاط دنیا در دسترس هستند.

* خستگی ناشی از رانندگی را برای مسافر ایجاد نمی کند.

* امکان سفر در گروه های بزرگ خانوادگی و دوستانه را برایتان فراهم می آورد.

معایب:

* در صورتی که با تهیه ی بلیط از پایانه ها سفر کنید، اتوبوس را در مقصد در اختیار نخواهید داشت. پس باید فکری به حال حمل و نقل در مقصد بکنید.

* ممکن است در کنار همسفرانی قرار بگیرید که خیلی برایتان خوشایند نباشد.

* راحتی و آسایش کمتری را تجربه می کنید.

* در تمام طول سفر انتخاب های محدودی برای توقف خواهید داشت.

* برنامه ی زمان بندی شده حرکت اتوبوس ها می تواند محدودیت هایی را برای سفر شما ایجاد کند.

سفر با اتوبوس در شرایط زیر پیشنهاد می شود:

* مسافرانی که توانایی رانندگی به ویژه در مسیرهای طولانی را ندارند.

* در شرایطی که می خواهید سفر را در کنار دوستان و خانواده تجربه کنید و به دنبال وسیله ی نقلیه با ظرفیت بالا هستید.

حمل و نقل در سفر

5- قطار

سالها از بلند شدن سوت اولین قطار مسافربری می گذرد و امروزه خطوط ریلی یکی از مهم ترین راه های ارتباطی بین شهر ها و حتی کشورها محسوب می شوند.

مزایا:

* راحتی بیشتری نسبت به اتومبیل را تجربه می کنید.

* به سفر خود سرعت بیشتری می بخشید.

* خدمات متنوعی که در اختیار شما قرار می گیرند می توانند گزینه های متفاوتی را پیش روی شما قرار دهند.

معایب:

* زمانبندی حرکت قطارها به مقاصد خاص می تواند محدودیت هایی را برای شما ایجاد کند.

* آزادی عمل ندارید و توقف در طول مسیر به جز در ایستگاه های مشخص شده ممکن نیست.

* همسفران ناشناسی در طول مسیر پیدا می کنید که ممکن است خیلی برای شما خوشایند نباشد. ( البته با دربست کرایه کردن یک کوپه می توانید حریم شخصی خود را حفظ کنید)

* در مورد حمل و نقل در مقصد باید بیشتر فکر کنید. دیگر اتومبیل شخصی در اختیارتان نیست و باید گزینه های دیگری را بررسی کنید. البته می توانید از خدمات حمل خودرو توسط قطار نیز استفاده کنید.

استفاده از قطار در شرایط زیر توصیه می شود:

* کسانی که می خواهند با سرعت بیشتر و صرف هزینه ی مناسبی به مقصد برسند.

* مسیرهایی که استفاده از حمل و نقل جاده ای در آنها سخت به نظر می رسد.

* کسانی به دلیل مشکلات خاص نیاز مند خدماتی هستند که می توانند آنها را در قطار دریافت کنند.

حمل و نقل در سفر

6- قایق و کشتی

استفاده از راه های آبی برای رسیدن به مقاصدی که دارای اسکله هستند بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. این مسئله به ویژه در جزایر گردشگری از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

مزایا:

* تجربه ی نوع تازه ای از حمل و نقل برای شما ایجاد می گردد که جاذبه های خاصی را به شما نمایش می دهد.

* در بیشتر مواقع یکی از ارزان ترین راه های در دسترس را برای شما فراهم می کند.

معایب:

* امکان بروز مشکلاتی همچون دریا زدگی در سفر وجود دارد.

* به دلیل زمانبندی های خاص آزادی عمل را از شما می گیرد مگر اینکه از سیستم کرایه دربست با هزینه های بالا استفاده کنید.

* مشکلاتی در حمل و نقل در مقصد به وجود می آید. ( می توانید با استفاده از خدمات حمل خودرو توسط کشتی و یا استفاده از خودروهای اجاره ای این مشکل را برطرف کنید)

استفاده از راه های آبی در موارد زیر مناسب به نظر می رسد:

* برای سفر به جزایر و استفاده از زیبایی ها در طول مسیر

* کاهش هزینه ی سفر نسبت به سفر با هواپیما

* در مواقعی که تنها راه ارتباطی با مقصد استفاده از راه های آبی باشد.

حمل و نقل در سفر

7- هواپیما

روزانه هزاران پرواز از فرودگاه های مختلف در شهرها به مقاصد متنوعی در سراسر دنیا صورت می گیرد. استفاده از هواپیما به یکی از راه های متداول در سفرها تبدیل شده است.

مزایا:

* زمان رسیدن به مقصد به حداقل ممکن، کاهش پیدا می کند.

* راحتی و آسایش در بالاترین سطح قابل ارائه است.

* فرصت بیشتری را در سفر برای گشت و گذار در اختیار شما قرا می دهد.

معایب:

* در اکثر موارد هزینه های سفر به بالاترین سطح افزایش می یابد.

* امکان هم سفر شدن با افرادی که دوست ندارید وجود دارد.

* برنامه زمان بندی شده محدودیت هایی را برای زمان رفت و برگشت شما ایجاد می کند.

* در مورد حمل و نقل در مقصد نمی توانید بر روی اتومبیل شخصی حساب باز کنید مگر اینکه اتومبیل اجاره ای و سیستم حمل و نقل عمومی مناسب در مقصد وجود داشته باشد.

استفاده از هواپیما را به کسانی پیشنهاد می کنیم که:

* سفر کوتاه مدتی در پیش دارند و زمان کمی را می توانند به مسیر اختصاص دهند.

* سفرهای کاری که باید در نهایت سرعت و آسایش صورت گیرند تا انرژی کافی را برای فرد حفظ کنند.

* برای رسیدن به مقصد مسیرهای طولانی در پیش دارند.

* به دلیل محدودیت های خاص نیاز به امکاناتی دارند که هواپیما می تواند برای آنها تامین کند.

حمل و نقل در سفر

8- روش های خاص حمل و نقل

امروزه در کنار وسایل معمول حمل و نقل، شیوه های خاصی نیز مورد استقبال گروه هایی از جامعه قرار گرفته است. مسافران در قالب گروه و یا به صورت انفرادی تصمیم می گیرند به شیوه ای خاص سفر کنند و از آن لذت ببرند. استفاده از روش های خاص آمادگی های روانی و بدنی خاصی را نیز می طلبد پس در انتخاب آنها دقت کنید. این روش ها موارد زیر را در بر می گیرند:

* دوچرخه سواری ( به شما خواندن مطالب آموزش اصول اولیه سفر با دوچرخه  و سریع ترین سفر به دور دنیا با دوچرخه | گینس های گردشگری را پیشنهاد می کنیم. )

* موتورسواری

* هیچهایک ( برای آشنایی بیشتر به مطلب آموزش اصول اولیه هیچهایک یا رایگان سواری مراجعه کنید. )

حمل و نقل در سفر

اقدامات لازم را انجام دهید

پس از انجام بررسی ها وقت انتخاب فرا می رسد. حالا با در نظر گرفتن همه ی جوانب، در مورد حمل و نقل سفر خود تصمیمی قطعی بگیرید.

هر یک از انواع حمل و نقل نیازمند مقدماتی برای آغاز سفر هستند. تعمیرات و چکاپ اتومبیل یا اجاره ی آن، تهیه ی بلیط اتوبوس، قطار، هواپیما و کشتی و یا در بست کرایه کردن آنها از کارهایی است که لازم است قبل از سفر انجام دهید.

حمل و نقل در سفر

سخن آخر

با کمی بررسی و گذاشتن کمی وقت می توانید سفر بهتری را برای خود و همسفرانتان رقم بزنید. حمل و نقل نیز یکی از قسمت هایی است که قبل از اقدام به سفر باید در مورد آن تصمیم بگیرید تا دچار سر درگمی نشوید. تصمیم گیری درست و به موقع می تواند نقش مهمی را در تعیین هزینه های نهایی سفرتان بازی کند پس آن را جدی بگیرید.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما دوست عزیز هستیم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام خسته نباشید لطفا راهنمایی کنید برای سفر از تبریزبه ترابزون چه جوری با قطار سفر کنم چون با دوتا بچه همسفرم و با هزینه خوب و نمیخوام ک با اتو بوس برم با دوتا بچه برام سخته لطفا منو راهنمایی کنید

انتشار:11 خرداد 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سیدمحمدحسن موسوی

لطفا راهنمایی کنید که چطور میتونم با ماشین شخصی به مسافرت آذربایجان و ارمنستان بروم و هزینه تائید خودروی شخصی از طرف سفارت ها چقد میباشد و آیا امکان مسافرت با دوچرخه هست یا نه.
متشکرم

کارناوال

با سلام خدمت شما دوست عزیز

برای سفر زمینی به ارمنستان و آذربایجان و هزینه های آن می توانید از دو مطلب هزینه های سفر به ارمنستان و هزینه های سفر به باکو استفاده کنید. برای سفر با دوچرخه هم مانعی ندارید و بسیاری از گردشگران این نوع سفر را به این دو کشور تجربه کرده اند. 

امیدواریم سفر خوشی را تجربه کنید.

04 مرداد 1397

انتشار:19 تیر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.