karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

28 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

حیات وحش و مسائل پیرامون آن همواره از پراهمیت ترین موضوعات زندگی بشر به حساب می آیند؛ عده ای در تکاپو برای نجاتِ جان این جانداران هستند و مسئله ی انقراض این گونه های حیوانی را مهم و اساسی می دانند و برخی دیگر از افراد نه تنها انقراضشان را خط قرمزی نمی دانند بلکه خودشان مانند کاتالیزگری، حذف حیوانات وحشی را به قیمت پول های ناچیز تسریع می کنند، عده ای هم به طور کل نسبت به مسائل پیرامون حیوانات بی تفاوند.

اما تمامی انسان ها درباره ی یک موضوع، نقطه نظر مشترکی دارند و آن هم لذتی است که در تماشای تصاویر حیات وحش وجود دارد. یکی از دلایل جذابیت منحصر به فردی که تماشای این تصاویر برایمان دارد، آشنایی با نحوه ی زندگی این موجودات از نزدیک و از نمایی متفاوت است، مثلا جاندارانی که بدن حیوان دیگری را به عنوان مسکن بر می گزینند و یا بعضی رفتارهای این حیوانات که شباهت بسیاری به رفتار انسان ها دارد و در بیشتر مواقع تعجب ما را بر می انگیزند، مخصوصا عواطف مادر و فرزندیشان و اینکه حیوانات هم دغدغه ی حفظ و تربیت فرزندانشان را دارند.

همه ساله تصاویر بسیاری با محوریت حیات وحش از سراسر دنیا و توسط عکاسان بسیار به ثبت می رسند که به دلیل بسیاریِ این تصاویر و موضوعات جالبی که در حیطه ی زندگی آن ها وجود دارد، مسابقات عکاسی بسیاری هم در سطح بین المللی برگزار می شوند تا به این طریق بهترین تصاویر را در زمینه ی حیات وحش به همگان نشان دهند.

این بار سری به رقابت بهترین عکس حیات وحش سال (The Wildlife Photographer of the Year competition) می زنیم که از سال 1965 آغاز به کار کرده و در ابتدا به وسیله ی موزه ی تاریخ طبیعت در لندن شکل گرفته است. در سال 2017، پنجاه هزار نفر از 92 کشور جهان وارد این رقابت عکاسی شده اند و در نهایت 13 تصویر به مرحله ی پایانی این رقابت ها رسیدند؛ تصاویری خیره کننده که نمایی متفاوت از حیوانات را به ما نشان می دهند. در ادامه همراه کارناوال باشید تا نگاهی به این تصاویر داشته باشیم و این بار به روشی متفاوت، به دنیای حیوانات وارد شویم. 

مسبقه عکاسی حیات وحش 2017

1- سنجاب قرمز در خواب کوتاه زمستانی

مت اندرسون (Mats Andersson) معمولا در مسیر رفت و آمد به خانه اش در سوئد جنوبی، از کنار زیستگاه سنجاب های قرمز در جنگل گذر می کند و مدت زمانی را به تماشای حرکات این موجودات دوستداشتنی اختصاص می دهد. در یکی از صبح های زمستان در ماه فوریه، او متوجه سنجاب کوچکی شد که تنها برای چند لحظه در حالیکه خزهایش پف کرده بودند، چشمانش را بسته و پنجه هایش را در هم فرو کرده بود. پس از آن سنجاب به کاوش برای یافتن غذا پرداخت البته خوشبختانه اندرسون موفق به ثبت این لحظه ی زیبا شد.

سنجاب قرمز سوئد جنوبی

2- بدست آوردن پول به چه قیمتی؟!

این بچه ببر شش ماهه، برای چهار روز در جنگل های بارانی آچه (Aceh) در جزیره ی سوماترا (Sumatra) در اندونزی، به دام تله ای که احتمالا توسط کارگران در آن جا قرار گرفته، گیر افتاده بود. به محض پیدا کردن این حیوان، او را به باغ وحش منتقل کردند اما متاسفانه او برای همیشه پایش را از دست داد و باید بقیه ی عمرش را در قفس بگذراند. 

بچه ببر سوماترایی باغ وحش جوان

3- صدمه ی بشریت به جانداران تمامی ندارد

جاستین هافمن (Justin Hofman) در حال گشت و گذار در آب های اطراف جزیره ی سامباوا (Sumbawa) در کشور اندونزی بوده که ناگهان این اسب آبی توجهش را جلب می کند، بنابراین این جاندار ظریف را زیر نظر می گیرد تا شاید عکس زیبایی را از او به ثبت برساند. این عکاس جوان توضیح داده که اسب آبی در گرد و غبار های اطراف به دنبال شئی بوده که با دم کوچکش آن را بگیرد که ناگهان موج شدیدی به سمتش آمده و همراه با خود اشیای پلاستیکی زیادی را از کناره ی ساحل آورده است و این حیوان آبی به تکاپو در می آید تا یکی از این پلاستیک ها را با دمش بگیرد. در نهایت این گوش پاک کن نظرش را جلب می کند. متاسفانه با وجود مواد پلاستیکی در حال حاضر، به طبیعت و حیات وحش صدمه ی شدیدی وارد می شود و پیش بینی شده که تا سال 2050 وزن پلاستیک موجود در آب ها از وزن ماهی ها نیز پیشی می گیرد که این باز هم زنگ خطری برای بشریت است. 

اسب آبی جزیره سامباوا اندونزی

4- بچه خرس بازیگوش و مادری سختگیر

بعد از شکار صدف در آب های کم عمق کناره ی دریا، مادر می خواهد که فرزندش را به سمت علفزار برگرداند اما بچه خرس مایل به بازیگوشی در ساحل است و اینگونه در مقابل مادرش مقاومت می کند. صحنه ای به یاد ماندنی که اشلی اسکالی (Ashleigh Scully) تا مدت ها برایش لحظه شماری می کرده و در نهایت در پارک و منطقه حفاظت شده ملی دریاچه کلارک (Alaska’s Lake Clark National Park) موفق به ثبتش شده است. این دریاچه در کشور آلاسکا واقع شده و با وجود جویبارهای پر از ماهی سالمون و صدف هایی که در سواحل به فراوانی یافت می شود و مهم تر از همه دور از دسترس انسان ها بودن، زیستگاهی خوب و مناسب برای خرس های قهوه ای به حساب می آید. 

پارک و منطقه حفاظت شده ملی دریاچه کلارک

5- عقاب سر سفید 

پس از بارش باران برای چند روز متوالی در بندر هلند (Dutch Harbor) در جزیره ی آماکناک (Amaknak Island) در آلاسکا، سر تا پای این عقاب سر سفید خیس شده؛ جالب است که در این بندر عقاب ها به طور دسته جمعی به گرد هم می آیند تا از باقی مانده ی صید ماهیگیران تغذیه کنند. 

عقاب سر سفید آلاسکا

Klaus Nigge

6- زوج فرشته دریایی

آندری نارچوک (Andrey Narchuk) به دریای اوکوتسک (Okhotsk) در شرق دور روسیه سفر کرده بود تا از ماهی های سالمون عکسبرداری کند اما به طرز حیرت آوری هنگامی که وارد آب شده، هزاران فرشته ی دریایی (sea angel) احاطه اش کرده اند. اندری به سرعت، عکس برداری از آن ها را آغاز کرده و اگرچه استقامت در مقابل جریان های شدید آب دشوار بوده اما تا زمان تصویربرداری از لحظه ی دلخواهش، مقاومت کرده است. 

زوج فرشته دریایی دریای اوکوتسک روسیه

Andrey Narchuk

7- روباه مکار قطبی

سرگی گورشکو (Sergey Gorshkov)، تصویر دزدی را در لحظه ی ارتکاب جرم به ثبت رسانیده است! این روباه قطبی، با صلابت و آرامشی درک نشدنی به دنبال مکانی برای دفن کردن تخمی است که از لانه ی غازهای برفی دزدیده. این تصویر در ماه جون و فصل ذخیره سازی روباه ها در جزیره ی ورانگل روسیه (Wrangel Island) عکسبرداری شده است. 

روباه قطبی جزیره ورانگل روسیه

Sergey Gorshkov

8- فک های بی گوش، غوطه ور در دریاهای قطب جنوب

فک ودل نام گونه ای از فک های بی گوش است که لارنت بالستا (Laurent Ballesta) تصویرشان را در اوایل فصل بهار و در آب های یخ زده ی شرق قطب جنوب (east Antarctica) به ثبت رسانیده، جالب است که اینگونه از فک ها توانایی ایجاد 34 نوع صدای متفاوت را در زیر آب دارند. 

فک وردل قطب جنوب

Laurent Ballesta

9- جلوه‌ی باشکوه رهایی

 عکاس این تصویر، کاستیل (Tyohar Kastiel) برای یک هفته از طلوع تا غروب خورشید به تماشای زندگی روزمره ی این پرنده های رنگارنگ نشست. کواتزال های (Quetzal) پرتلالو (گونه ای از درازدامنهای گوش بزرگ) معمولا در جنگل های انبوه آشیانه می سازند اما این پرنده به همراه جفتش تصمیم گرفتند خانه ی خود را در جنگل های بارانی کشور کاستاریکا برپا کنند. نور بیشتری که در این جنگل وجود دارد به پرنده ی ماده کمک می کند تا رنگ رنگین کمانی خیره کننده ی پرنده ی نر و قرمز لاکی بدن او را علی رغم سرعت زیاد و الگوهای نامنظم پروازش به راحتی در زیر آفتاب ببیند.

در روز هشتم، پدر و مادر مانند همیشه برای تهیه ی غذای جوجه هایشان خارج شدند اما بعد از آن برای چند ساعت به خانه باز نگشتند. ساعت 10 صبح روز بعد، جوجه ها از گرسنگی زیاد فریاد می کشیدند و نگران پدر و مادر خود بودند. ناگهان اتفاق فوق العاده ای رخ داد، پرنده ی نر با آووکادویی بر پشت بازگشت، او در شاخه ی کناری لانه نشست و اطراف را چک کرد، سپس به سمت خانه رهسپار شد. اما به جای اینکه به جوجه هایش غذا دهد، دوباره در حالیکه آووکادو بر پشتش بود به سمت شاخه ای که از قبل نشسته بود پرواز کرد. طی چند ثانیه یکی از جوجه ها به سمت نزدیکترین شاخه بیرون جهید، و جایزه ی خود را از پدر گرفت. دقایقی بعد از آن مادر خانواده ظاهر شد و دقیقا همین کار را انجام داد. دومین جوجه نیز از لانه بیرون پرید و پرواز کرد. سپس خانواده با هم به سمت جنگل های بارانی پرواز کردند و عکاس را تنها گذاشتند.

کاستاریکا

Tyohar Kastiel

10- گونه ی دیگری از گربه سانان در حال انقراض

وشق یا سیاه گوش ایبری، گونه ای از گربه سانان در حال انقراض هستند که تنها در جنوب کشور اسپانیا یافت می شوند. خوراک این گونه از وشق ها خرگوش است، برخلاف وشق های اوراسیایی که سایز بزرگتری دارند و از گوزن ها تغذیه می کنند. عکاس این تصویر لارا ویلاس (Laura Albiac Vilas) به همراه خانواده اش برای مشاهده ی اینگونه ی حیوانی به اسپانیا و پارک طبیعی سیرا د اندوجار (Sierra de Andújar Natural Park) سفر کردند و در اولین روز اقامتشان در این ناحیه موفق به ملاقات وشق ایبری شدند.  

وشق ایبری جنوب اسپانیا

11- شپش زبان خوار در دهان نمو

تصویری از دلقک ماهی ها که در سولاوسی شمالی (North Sulawesi) در کشور اندونزی، توسط کینگ لین (Qing Lin) به ثبت رسیده است. او در حال تماشای این ماهی ها بوده که ناگهان متوجه یک چشم اضافه در دهان این جانداران شده است! البته این چشم اضافه متعلق به دلقک ماهی نیست بلکه گونه ای انگل به نام شپش زبان خوار است که وارد بدن این ماهی شده و با خوردن زبان این ماهی های کوچک و دوست داشتنی رشد می کند. عکاس برای مدتی طولانی به انتظار نشسته است تا در نهایت موفق به ثبت تصویری شده که هر دو گونه ی جاندار را در آن به نمایش گذارد. 

دلقک ماهی سولاوسی شمالی اندونزی

Qing Lin

12- قدرت رئیس گله

به هنگام غروب آفتاب در پارک ملی کنیا، دیوید لوید (Daivid Loyd) عکاس به انتظار گله فیلی نشسته بود که هر روز در این زمان برای نوشیدن آب به سمت برکه حرکت می کردند. زمانی که او سوار بر ماشین خود به برکه نزدیک می شد، می توانست به خوبی ببیند که نوری دلپذیر از آفتاب در حال خاموشی تمام چین و چروک ها و موهای فیل را به زیبایی نمایان کرده است. برای عکاسی که عاشق به ثبت رساندن بافت هاست، این هدیه ای غافلگیرانه بود. زمانی که به چند متری فیل رسید، می توانست به خوبی کیفیت متفاوت قسمت های مختلف بدن او مثل شیارهای عمیق خرطوم، گوش های گل آلود ترک خورده و جرم سبزی که از خاک خشک شده بر خرطوم او باقی مانده بود را ببیند. فیل ها در نزدیکی او در آرامش و سکوت کامل در حال استراحت بودند. ماده فیلی که گله‌ی دوازده نفریِ قوی هیکل فیلها را رهبری می کرد و کسی که احتمالا رئیس گله بود، به طور مستقیم در چشمان او نگاه کرد. چشم او به مثابه ی تیله ای کهربایی و سوزان در لایه های ضخیم پوستش می درخشید. نگاه خیره ی فیل ماده، آنطور که عکاس می گوید، سرشار از احترام و هوش بود و ذات احساسی او را نشان می داد.

سخن آخر

تصاویری خیره کننده را با هم به تماشا نشستیم و از زیبایی ها خلقت، این بار به شکلی دیگر لذت بردیم، با وجود تعداد تصاویر بسیار زیادی که از حیات وحش در دنیا وجود دارند اما رازهای سر به مهر زیادی درباره ی این جانداران باقی مانده است.

نظر شما درباره ی این تصاویر چه بود؟

آیا از سفر عکاسی امروز لذت بردید؟

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.