karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

15 مرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

سال‌هاست که #عکاسی در سفر بسیاری را مجذوب خود کرده است. طوری که خیلی ها اصلا برای سفر رفتن به فکر خرید دوربین افتادند و در سفر انگیزه‌های عکاسی شان قوت گرفت. اما از خرید دوربین که گذشت و وقتی از جعبه درش آوردید و کمی با تنظیماتش بازی کردید، آن وقت قسمت سخت ماجرا شروع می‌شود. عکس‌های ابتدایی یا خراب می‌شوند و فوری پاکش می‌کنید و یا آن چیزی که می‌خواهید از آب در نمی‌آیند. پس از کمی درخواهید یافت که یک عکس خوب در سفر آن قدرها هم آسان نیست. 

یا اصلا اهل عکاسی هستید و در سفر ذوق زده که موقعیت مناسبی یافته اید برای ثبت‌هایی هنری از آثار تاریخی و یا جاذبه‌های طبیعی. اما در پایان روز با مرور عکس‌ها، آن چیزی را که می‌خواهید نیافته اید. ....

بدون شک یک عکس با ترکیب بندی خوب، نور مناسب و موضوع جذاب قدرت راضی کردن هر کسی را برای سفر به مقصد مورد نظر دارد. 

در اینجا به هفت اشتباه رایج در حین عکاسی سفری می‌پردازیم و سعی می‌کنیم با جلوگیزی از آن‌ها عکس‌هایی بهتر بیافرینیم. 

همراه با کارناوال دوربین در دست بگیرید و این بار در سفر عکس‌های بهتری ثبت کنید.

اشتباهات رایج در عکاسی در سفر

 اشتباه اول : گرفتن عکس‌های گردشگر پسند

 اسم یکی از مکان‌های دیدنی و مشهور دنیا را در گوگل یا یک سایت معروف عکس جست و جو کنید، با هزاران عکس مختلف از مکان مورد نظر رو به رو خواهید شد. واقعیت این است که روز به روز گرفتن عکسی متفاوت و خاص مشکل تر می‌شود و این چالش درست رو در روی شمای عکاس قرار دارد. بسیاری از ادیتورهای عکاسی به شما خواهند گفت که عکس‌های معمول گردشگر پسند شما را نمی‌خواهند، چرا که مشابهش را مردم هزاران بار دیده اند. حالا سوالی مطرح است : چگونه می‌توان عکس منحصر به خودتان را بگیرید؟

اینجا سه نکته اساسی مطرح می‌شود:

1- تحقیق کنید

پیش از رفتن به محل مورد نظر تحقیق کاملی درباره مکان انجام بدهید. این که تنها نگاهی به عکس دیگران بیندازید کافی‌ نیست. عکس‌های مختلف و مشهور از این مکان را ببینید و تحلیل کنید. علاوه بر این لازم است همه چیز را راجع به زوایا، شرایط آب و هوایی و نوری بدانید. 

2- خلاق باشید

و البته به فکر راه جدیدی برای نشان دادن موضوع مورد نظر باشید که این کاملا به خلاقیت شما و میزان اطلاعات و تحقیقات‌تان بر می‌گردد. 

3- تلاش و تلاش!

عکسی که باید را بگیرید! و این یعنی برای گرفتن عکس مورد نظرتان تنها به یک بار بازدید از محل بسنده نکنید و چه بسا لازم باشد چند ساعتی منتظر شوید تا شرایط مناسب ایجاد شود. 

علاوه بر همه این‌ها، اگر خوش‌شانس باشید راه چهارمی نیز پیش روی شماست. گاهی شما به محل مورد نظر می‌رسید و اتفاقی در حال رخداد است که به عکس شما تمایز می‌بخشد. این اتفاق ممکن است به مردم آنجا برگردد و یا به حیوانات و یا حتی به آب و هوا. مثلا ترکیب دلنشینی از رنگین کمان بر فراز گنبد فیروزه‌ای مسجد جامع یزد توجه شما را جلب کند. متأسفانه این دست اتفاق‌ها به ندرت رخ می‌دهند و فواصل بین‌شان بسیار زیاد است.  

آموزش عکاسی در سفر

اشتباه دوم : پرهیز از مردم

مردمان و گردشگران حاضر در یک مکان و منطقه معروف گردشگری نیز بخشی از خاطره و تجربه بازدید ما هستند. بسیاری از عکاسان تازه کار از ثبت مردمان پرهیز می‌کنند که دو دلیل دارد یا تمرکزشان را تنها بر روی ثبتی از مکان می‌گذارند. جالب است بدانید که اغلب اوقات سوژه‌های انسانی می‌توانند نقطه قوتی به عکس بیفزایند. از طرفی برخی به سبب خجالت یا ترس از رو در رو شدن با خشم مردم، عکاسی از گردشگران را نادیده می‌گیرند. اگر یک یا دو بار با گردشگری صحبت کنید خواهید دید که اغلب مردم برخوردی دوستانه دارند و اگر کمی وقت بگذارید و باب صحبت را میانتان بگشایید، با روی باز از شما استقبال خواهند کرد و با شما همکاری می‌کنند. پس خجالت را کنار بگذارید، چرا که نادیده گرفتن مردم در عکاسی، در واقع سانسور کردن بخش مهمی از داستان سفر شماست. 

اشتباهات عکاسی در سفر

اشتباه سوم : تنبلی یا ناشکیبایی 

همیشه از این که مردم به مکانی دیدنی می‌روند و تنها با بسنده کردن به یک اسنپ شات آن‌جا را ترک می‌کنند مرا متعجب می‌کند. چطور ممکن است با حذف تمام عناصر عکاسی، از بازدید مکانی لذت ببرید و آن را کشف کنید در حالی که به سرعت از مکانی به مکان دیگری می‌روید؟

به هنگام عکاسی در سفر ساده است که راحت طلبی را برگزید و در عوض آن که ساعاتی را به انتظار ساعت طلایی عکاسی گذراند، به عکسی ساده قناعت کرد و به هتل برگشت و در کنار استخر هتل به استراحت پرداخت. 

اما فراموش نکنید که  عکس‌های سفری از آن رو مورد توجه قرار می‌گیرند که بخش‌های طلایی و درخور توجه یک فرهنگ دیگر را به نمایش می‌گذارند. 

بنابراین راهش آن است که وقت بگذارید و تلاش کنید تا نه تنها درک درستی از آن مکان به دست آورید، بلکه بتوانید با ستایش درخور موضوع مورد نظر، بهترین عکس خود را بگیرید. 

نکاتی برای عکاسی در سفر

اشتباه چهارم : عکاسی در نقاط مشهور

عکاسی در نقاط مشهور بسیار رایج اند و در برخی شرایط و مکان‌ها تنها راه ما برای ثبت سوژه رجوع به این نقاط شناخته شده است. اما بسیاری از اوقات این مکان‌ها، فقط مکانی شناخته شده و قابل دسترس اند که بسیاری برای بازدید و یا عکاسی به آنجا می‌روند و نه آن که بهترین مکان ممکن برای عکاسی باشند. به طور مثال حتما تا به حال پیش آمده که به بام تهران رفته اید و بسیاری را دیده اید که دوربین به دست بر فراز شهر تهران عکاسی می‌کنند. اما بیایید و این بار از بام محک و یا کوهسار نگاهی به تهران این کلان شهر دوست داشتنی بیاندازید. قطعا نتیجه‌ای متفاوت پیش روی شماست. 

بنابراین شما دو گزینه دارید: تلاش کنید ثبتی متفاوت از مکانی همه گیر و عمومی ثبت کنید و یا مکان و زاویه‌ای جدید را کشف کنید. 

مسلما گزینه دوم تلاش و کار بیش‌تری می‌طلبد و البته پاداش بخش تر خواهد بود.

در نهایت همه چی به شما و تصمیم شما برمی‌گردد. 

اشتباهات رایج در عکاسی در سفر

اشتباه پنجم : فراموش کردن جزئیات کوچک 

یکی از بزرگ ترین دستاوردهای عکاسی، گشایش دریچه جدیدی برای دیدن و لمس جزئیات کوچکی است که اغلب با چشم غیر مسلح نادیده گرفته می‌شود. با این همه بسیاری با قرار گرفتن در میان منظره‌ای چشمگیر از علف‌زارهای سبز و گیاهان ظریف و رقصان، جزئیات کوچک و ظریف طبیعت را از یاد می‌برند. گاهی در واقع این جزئیات ریز اند که به فهم منطقه‌ای از طریق عکس‌ها امکان می‌بخشند. پس بنابراین همیشه بیاد داشته باشید که به اظراف به جهت ثبت جزئیات نیز نگاهی بیاندازید. این جزئیات به شما کمک خواهند کرد که نمونه کارهای متفاوتی داشته باشید و همچنین زوایای جدیدی به اهداف شما می‌افزایند. 

اشتباهات رایج در عکاسی در سفر

اشتباه ششم: سفر با دیگران 

یکی از نکاتی که مدت‌هاست آن را به تجربه یاد گرفته ام این است که عکاسی در حین سفر با سفر رفتن به قصد عکاسی کاملا متفاوت است. هر چند دومی سخت تر است، اما دشواری‌های عکاسی به هنگام سفر با دوستان، خانواده و دیگران نیز کم نیست. چرا که اغلب افراد حوصله و علاقه‌ای برای همراهی کردن ندارند و یا منتظر شدن برای آن که شما عکاسی کنید، برایشان آسان نیست. طوری که به زودی پس از دیدن چشمان خسته و شنیدن غرغرها، مجبور می‌شوید دست از عکاسی بکشید و آن‌ها را بیش از این منتظر نگذارید. و در این وضعیت نه شما کاری که می‌خواهید را انجام می‌دهید و نه دیگران از مسافرت لذت می‌برند. 

بهترین راه جدا کردن این دو از هم است. طوری که در سفر با دوستان و آشنایان به خوشگذرانی بپردازید و در سفرهای تکی به عکاسی حرفه‌ای. و یا سعی کنید چندین ساعت و یا چند روز، همراهی با دیگران را تجربه کنید تا هنگامی که بتوانید ساعاتی چند به تنهایی زمانی را به عکاسی اختصاص دهید. 

اشتباهات رایج در عکاسی در سفر

اشتباه هفتم : از یاد بردن خوش‌گذرانی 

همان قدر که احتیاج دارید در حین سفر برای عکاسی وقت بگذارید، همان قدر نیز لازم است تا به خودتان در طی سفر خوش بگذرانید. عکاسی نیز مثل هر کار و سرگرمی دیگری اگر با علاقه همراه نباشد، به زودی خسته کننده می‌شود. 

در نهایت فراموش نکنید که شما در جایی هستید که جدید و هیجان انگیز است، پس به خودتان قدری فرصت برای لذت شخصی از آن جا بودن را بدهید، هرچند اگر قرار است تنها از پنجره‌ای به منظره اطراف نگاهی بیاندازید. 

عکاسی سفری یکی از هیجان انگیزترین تفریحات و کارهاست و بسیاری از مردم لیست بالا بلندی از مکان‌ها را در ذهن‌شان دارند که برای سفر به آنجا و عکاسی از مناظرش برنامه می‌ریزند. بنابراین صرف اشتیاق به عکاسی کافی نیست و با اندکی تلاش و دقت نظر برای جلوگیری از اشتباه‌های رایج، می‌توانید عکس‌های فوق العاده‌ای را به ثبت برسانید. 

اشتباه رایج عکاسی در سفر

سخن آخر

تجربه شما در حین عکاسی در سفر چگونه بوده است؟

به نظرتان چیزی هست که می‌تواند به این لیست اضافه شود؟

نظرات و پیشنهادات خود را با در میان بگذارید. 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

Andishasaab

خیلی عالی بود خانم شیرازی

زينب شيرازی

سلام دوست عزیز کارناوالی بسیار ممنون از توجه و انرژی مثبت تون

03 آبان 1395

انتشار:03 آبان 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.