karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

18 آذر 1398

به روز رسانی

18 آذر 1398

با هم به جنوب ایران می رویم و به دنیای سوغات و صنایع دستی بوشهر قدم می گذاریم. در میان خوشمزه های این شهر شما را با سوغات خوردنی بوشهر آشنا می کنیم و پس از آن به معرفی صنایع دستی بوشهر می پردازیم. همراه مان باشید تا بدانید چه ره آوردهایی از سفر به بوشهر می توانید بیاورید.

البته اگر در آینده ای نزدیک یا دور، قصد سفر به بوشهر را دارید و می خواهید برنامه ریزی کاملی برای این کار انجام دهید، می توانید از اطلاعاتی که در صفحه راهنمای سفر به بوشهر آورده شده است کمک بگیرید؛ به عنوان مثال شما با ورود به این صفحه می توانید در مورد گزینه های مختلف اقامتی در این شهر و دیدنی ها و تفریحات بوشهر اطلاعات مفیدی به دست آورید. البته اگر دوست دارید در قالب تور و گشت های شهری از این شهر ساحلی و بندری زیبا دیدن کنید، می توانید به صفحه رزرو تورهای بوشهر بروید و تور مورد علاقه تان را رزرو کنید. 

سوغات خوراکی بوشهر

خرما و خارک

کیفیت و طعم خرماهای جنوب ایران شهرت زیادی دارد و استان بوشهر نیز یکی از تولیدکنندگان اصلی خرماست. در اینجا باید بگوییم انواع مختلف خرما به شکل های متفاوتی نیز به فروش می رسد: خارک (میوه نرسیده خرما با طعمی شیرین و گس)، رطب (مرحله قبل از رسیدگی کامل خرما با رطوبت بیشتر و قند کمتر)، خرما (میوه رسیده خرما).

در این استان انواع خرما و خارک را می توانید به عنوان سوغات تهیه کنید:

کبکاب: از جمله مرغوب ترین نوع خرماهای صادراتی که به رنگ قهوه ای پررنگ و پر شیره است و به عنوان یکی از اقتصادی ترین خرماهای صادراتی کشور شناخته می شود. این نوع خرما بیشتر در منطقه دشتستان به عمل می آید.

خاصویی: ظاهری مانند شیرینی بامیه دارد و در عسلویه و کنگان کشت می شود.

زاهدی: خرمایی طلایی که بافت نرم و طعم آجیلی دارد. این نوع خرما نیمه خشک بوده و شیرینی آن از بقیه خرماها کمتر است. این نوع خرما در منطقه پشت کوه استان بوشهر کشت می شود.

دیری: از خرماهای تقریبا بزرگ و خشک و دیررس است و ماندگاری طولانی دارد. این خرما را پس از خشک شدن می چینند.

خرما

خارک

فرآورده های خرما

شیره خرما: به دلیل مرغوبیت خرما در این استان، شیره خرمای بوشهر هم شهرت دارد و در بازارها به فروش می رسد.

قند خرما: این قند طبیعی ضرر کمتری نسبت به قند معمولی دارد و جایگزین مناسبی برای شکر و قند به شمار می رود. به این قند، حبه خرما نیز گفته می شود.

قهوه خرما: همه ما بعد از خوردن خرما، هسته آن را دور می ریزیم اما همین هسته را در جنوب پس از تفت دادن آسیاب می کنند و به عنوان قهوه خرما مورد استفاده قرار می دهند.

قهوه خرما

شیره خرما

قند خرما

پنیر نخل

یکی از سوغات بوشهر ماده ترد، شیری یا سفیدی است که از بخش میانی سر یا تاج درخت خرما برداشت می شود و طعم شیرین و گس دارد. از هر نخل 3 تا 10 کیلوگرم پنیر به دست می آید که همه خواص خرما را دارد و گفته می شود در درمان نازایی، آلزایمر، پارکینسون، کم خونی و ... موثر است.

خارک پخته

بوشهری ها با خارک و شکر شیرینی خوشمزه ای درست می کنند که خارک پخته نام دارد. برای تهیه این شیرینی خارک و شکر را می جوشانند و پس از نرم شدن، هسته ها را جدا می کنند. خارک ها را روی حصیر خشک می کنند و خارک پخته به دست می آید.

ترشی

ترشی های بوشهری شهرت خاصی دارند و معروف ترین شان ترشی انبه است که با طعم تند و تیزش طرفداران خاص خود را دارد. ترشی لیموعمانی و ترشی بادنجان هم از ترشی های معروف بوشهر هستند.

پنیر نخل

خارک پخته

ترشی انبه

ارده

ارده نام یک خوراکی مقوی از کنجد است که برای مصرف، معمولا آن را با شیره خرما یا انگور یا عسل مخلوط می کنند. این خوراکی بیشتر در زمستان ها مورد استفاده قرار می گیرد چرا که بدن را در برابر سرما مقاوم می کند.

مسقطی

شاید همه مسقطی را به عنوان سوغات شیراز بشناسند؛ اما این خوراکی شیرین در بیشتر شهرهای جنوبی به عنوان سوغات به فروش می رسد. برای تهیه مسقطی از نشاسته، آب، گلاب، هل و پسته و بادام استفاده می کنند. بد نیست بدانید مسقطی حدود 2 قرن پیش از مسقط -پایتخت عمان- وارد ایران شد و به همین دلیل مسقطی نام گرفت.

مسقطی

ارده

حلواهای بوشهر

حلوا راشی: حلوای راشی یا حلوا ارده نوعی حلواست که با شیره خرما تهیه می شود. شیره را در ظرفی گود و مخصوص می ریزند و آن قدر حرارت می دهند تا سفید شود. سپس ارده به آن می افزایند و آن قدر به هم می زنند تا بافتی مانند حلوا به دست آید.

حلوا سنگک: برای تهیه این نوع حلوا شیره ای را که با حرارت سفید کرده اند در ظرفی شبیه سینی می ریزند. پیش از آنکه شیره سرد شود، کنجد بوداده روی آن می پاشند. پس از سرد شدن حلوا سنگک آماده است.

حلوا پسکی: برای تهیه حلوا پسکی یا حلوای خرمایی، خرما را در آرد بو داده، روغن و کمی ماست چنگ می زنند. این حلوا بیشتر در برازجان طبخ می شود.

حلواارده

حلوای سنتی بوشهر

حلوا سنتی بوشهر

انواع نان

نان نازک: نانی شبیه به لواش که ضخامت آن حدود 2 میلی متر است و شکلی دایره ای دارد. این نان از آرد گندم درست می شود.

نان گرده: نانی دایره ای شکل که در خمیر آن از خرمای خیس خورده ای که به شیره تبدیل شده، استفاده می شود و روی آن را کنجد می پاشند. بسیاری از روستاهای استان بوشهر به ویژه روستای چاووشی به عنوان مرکز تهیه این نان شناخته می شوند. نان گرده در سفره افطار ماه رمضان جایگاه خاصی دارد.

نان بَلبَل: نانی که با نام مشتک نیز شناخته می شود و آن را در روغن سرخ و برشته می کنند. مصرف این نان در وعده صبحانه متداول است.

کماج: نان شیرینی است که با آرد و شکر و تخم مرغ طبخ می شود و بیشتر در وعده صبحانه مورد استفاده قرار می گیرد.

ماهی و میگو

تازه ترین و خوشمزه ترین ماهی و میگو را می توانید از شهر های جنوبی ایران تهیه کنید. در بوشهر هم انواع ماهی و میگو به فروش می رسند و می توانید آنها را تهیه کرده و با خود به عنوان سوغات ببرید. این کار را فقط در صورت داشتن شرایط نگهداری مانند یخچال در ماشین یا کوتاه بودن مسیر انجام دهید. به هنگام مسافرت با هواپیما و سایر وسایل حمل و نقل عمومی بردن ماهی و میگو اصلا گزینه مناسبی نیست. 

نان بوشهری

Hossein Ostover | Mehr News Agency

نان بوشهری

Hossein Ostover | Tasnim

میگو در بوشهر

صنایع دستی بوشهر

گبه

گبه قالیچه کوچکی با پرزهای بلند است که طرح آن بیشتر از طبیعت مثل بز، درخت، گل، ماه و آفتاب و ... الهام گرفته می شود. گبه بافی یکی از صنایع دستی رایج در بوشهر است و گفته می شود گبه های روستای شول از همه مرغوب ترند و به کشورهای دیگر صادر می شوند.

گلیم

بوشهری ها در زمستان ها با استفاده از موی بز و پشم به گلیم بافی مشغول می شوند. گلیم نیز از محصولات صادراتی استان به شمار می رود و کیفیت بسیار خوبی دارد.

عبابافی

عبابافی از صنایع دستی مشهور بوشهر است و قدمتی بیش از 500 سال در این استان دارد. پشم شتر یا گوسفند، مواد اولیه عبابافی هستند و روستاهای تنگ ارم، بنار آزادگان، زیارت، سعدآباد، بردخون و ... از مراکز این صنعت به شمار می روند. عبای بوشهری به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

گبه

گلیم

عبابافی

حصیربافی

در بوشهر حصیربافی با الیاف درخت خرما انجام می گیرد و انواع ظرف ها، سبدها، زیراندازها، لوازم تزیینی و بسیاری کالاهای حصیری را می توانید در این استان تهیه کنید.

سفالگری

سفالگری هنری دیرینه در ایران است و در بسیاری از نقاط کشور رواج دارد. در بوشهر از دیرباز کوزه های سفالی وسیله ای برای خنک نگه داشتن آب بودند و همین مساله رواج سفالگری در این استان را در پی داشت. امروزه به جز کوزه آب، کوزه قلیان، سر قلیان، کاسه و بشقاب، کشک ساب و محصولات دیگر سفالی نیز در بوشهر تولید می شود. شهرهای برازجان، دیلم، کنگان، اهرم و دشتی از مراکز تولید سفال هستند.

صنایع دستی دریایی

ساخت زیورآلات، عروسک ها و لوازم تزیینی از صدف ها و حلزون های دریایی امری متداول در جنوب ایران است. در بوشهر هم می توانید این نوع صنایع دستی را تهیه کنید.

حصیربافی

سفالگری

صنایع دستی دریایی

سوزن دوزی

سوزن دوزی تزیین پارچه و دیگر بافت ها با استفاده از نخ و سوزن است. در روستاهای شهرستان کنگان نوعی سوزن دوزی رواج دارد که برای تزیین روی قوری، در قندان، کوسن و... به کار می رود. گاهی از این هنر در تزیین رومیزی، پرده و پشتی هم بهره می برند.

لنج سازی | میراث جهانی

شاید در سفر به بوشهر نتوانید لنج به سوغات بیاورید؛ اما ذکر این مورد در میان صنایع دستی استان ضروری است؛ چرا که دانش لنج سازی ایرانیان در فهرست میراث معنوی یونسکو قرار دارد و دارای اهمیت جهانی است. هنر لنج سازی یکی از قدیمی ترین هنرهای دستی در مناطق جنوبی ایران محسوب می شود و طی آن کشتی کوچکی را از چوب می سازند. ساخت یک لنج مدت زمان زیادی طول می کشد و زحمت بسیاری دارد. به عنوان سوغات می توانید ماکت های چوبی لنج را تهیه کنید.

لنج سازی

ماکت لنج

سوزن دوزی

Ahmad Ali dargi

سخن آخر

کدام یک از این سوغاتی ها را ترجیح می دهید؟

آیا سفری به بوشهر داشته اید؟ سوغاتی را می شناسید که جایش در این فهرست خالی باشد؟ 

اگر برنامه ای برای سفر به بوشهر دارید و می خواهید با هتل های بوشهر، قیمت و امکانات آنها َآشنا شوید؛ می توانید به صفحه رزرو هتل های بوشهر بروید و پس از بررسی آنها، هتل مورد علاقه تان را انتخاب کنید. 

منتظر دیدگاه های تان هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

5 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

مگر می‌شه به بوشهر رفت و بدون سوغاتی آنجارو ترک کرد؟ خرما، حلوای مسقطی، ارده، حلوا راشی، حلوای سنگک، خارک پخته، انواع ماهی و میگو، عروسک‌های صدفی و تنباکو از سوغاتی‌های معروف این شهر و انواع ابزار حصیربافی با برگ نخل مانند کلاه، بادبزن، سبد و... از صنایع‌دستی بی‌نظیر بوشهره که دل هر مسافری را می‌بره.

انتشار:28 تیر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

رضا كهنوجى

پنیر نخل رو خیلی پیشنهاد میکنم به همه چون هم خوشمزه ست و هم کلی خاصیت داره .

انتشار:18 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ظهير قنبرى

من یه ترشی از بوشهر خریدم یمبار به اسم ترشی انبه ، بنظرم هنوز خوشمزه تر از این ترشی روی زمین نیومده . حتما یکبار تست کنید .

انتشار:10 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.