karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

14 اردیبهشت 1398

به روز رسانی

03 اردیبهشت 1399

مهاجرت دانشجویی به کانادا راه و روش منحصر به خودش را دارد که ما در این مقاله به شکلی واضح و سریع به آن پرداخته ایم. همچنین در این مقاله درباره هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا نیز صحبت کرده ایم و در نهایت به شما نشان می دهیم مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل چه فرآیندی را دارد.

خوب است بدانید مهاجرت تحصیلی به کانادا بسته به سن و مقطع تحصیلی متفاوت است و ما در این مقاله تنها روش های مهاجرت دانشجویی را شرح داده ایم. این روش مخصوص افراد بالای 18 سال است و مهاجرت دانش آموزی، روش های متفاوتی دارد که برای آشنایی، خواندن تحصیل کودکان در کانادا را به شما پیشنهاد می کنیم. 

همراه کارناوال باشید تا با مهاجرت دانشجویی آشنا شوید. 

در ادامه خواهید خواند...

  1. مراحل مهاجرت دانشجویی به کانادا
  2. انتخاب دانشگاه و گرفتن پذیرش از دانشگاه های کانادا
  3. ویزای تحصیلی کانادا
  4. هزینه های تحصیل در کانادا
  5. هزینه های زندگی در کانادا
  6. چک لیست نهایی
  7. درس و کار همزمان در کانادا
  8. مهاجرت تحصیلی به کانادا نیاز به وکیل و مشاوره دارد؟

مهاجرت تحصیلی به کانادا

مراحل مهاجرت دانشجویی به کانادا

برای مهاجرت دانشجویی به کانادا باید دو مرحله کلی را پشت سر بگذارید که عبارت اند از:

  1. انتخاب دانشگاه و اپلای (گرفتن پذیرش)
  2. گرفتن ویزای تحصیلی

در ادامه به طور کامل به این موارد پرداخته ایم.

انتخاب دانشگاه و گرفتن پذیرش از دانشگاه های کانادا

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا و دریافت ویزای دانشجویی این کشور را دارید و نمی دانید از کجا شروع کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:

1- انتخاب رشته تحصیلی

پیش از هر چیز اول باید تکلیف تان را با خودتان مشخص کنید که می خواهید در چه رشته ای تحصیل کنید. باید بدانید روند تحصیل آکادمیک در کانادا، با ایران تفاوت دارد؛ یعنی برخلاف ایران، که کنکور رشته تحصیلی شما را تعیین می کند در کانادا از کنکور خبری نیست. پس ابتدا درباره رشته خود به نظر قطعی برسید تا بعد به سراغ مرحله بعدی، یعنی پیدا کردن کالج یا دانشگاه مناسب بروید. 

رشته های تحصیلی محبوب در کانادا عبارت اند از:

  • علوم محیط زیست
  • روانشناسی
  • علوم کامپیوتر
  • رشته های MBA

2- پیدا کردن دانشگاه موردنظر

کانادا در مجموع 10 ایالت مختلف دارد که هر یک از این ایالت ها، تعداد زیادی دانشگاه در خود جای داده اند. شاید انتخاب دانشگاه از میان تمام این موارد کار دشواری به نظر برسد؛ اما موارد مختلفی هستند که به شما کمک می کنند تا در نهایت به نتیجه برسید. اول از همه بدیهی است که تمام دانشگاه ها رشته موردنظر شما را ندارند، پس تا این جا بخشی از گزینه ها حذف می شوند. در ادامه می توانید از موارد زیر کمک بگیرید.

  1. انتخاب به کمک بورسیه: سالانه دانشگاه های کانادا، بورس های مختلفی برای دانشجویان بین الملل در نظر می گیرند. در صورتی که بتوانید بورسیه دریافت کنید، یک‌راست به مرحله آخر می روید و دیگر دغدغه انتخاب دانشگاه را نخواهید داشت. از این لینک می توانید بورسیه های هر سال را بررسی کنید. (در حال حاضر برنامه‌ای شامل حال دانشجویان ایرانی نمی شود) 
  2. انتخاب بر اساس امتیاز دانشگاه: تمام دانشگاه های دنیا بر اساس دستاوردهای علمی، دانشجویان ممتاز، کیفیت خدمات و ... رده بندی می شوند. شما می توانید برای انتخاب دانشگاه خود، به سراغ برترین ها بروید. وبسایت تاپ‌یونیورسیتی‌ز (Top Universities) سالانه این رده بندی را برای رشته های مختلف منتشر می کند. 
  3. انتخاب بر اساس هزینه تحصیل: توجه داشته باشید که هزینه تحصیل، بسته به دانشگاه می تواند متفاوت باشد. به طور مثال معمولا دانشگاه های خصوصی و برتر، هزینه بیشتری نسبت به دانشگاه های دولتی دریافت می کنند. بنابراین از آن جا که همیشه بودجه نقش تعیین کننده ای دارد، در انتخاب دانشگاه این مورد را از قلم نیندازید.
  4. انتخاب بر اساس شهر: اگر شهر محل اقامت برای شما اهمیت دارد، کار شما راحت تر است. شهر مورد علاقه خود را پیدا کنید و سپس در میان دانشگاه های آن شهر جستجو کنید. همچنین این مورد در زبان تحصیلی شما هم تاثیر دارد. کانادا کشوری دو زبانه است و شما در برخی از ایالت ها می توانید رشته خود را به فرانسوی یا انگلیسی و یا هر دو بخوانید. از مواردی که در انتخاب شهر می تواند نقش داشته باشد، جامعه مهاجران آنجاست. گاه برخی از شهرها یا ایالت ها، به سختی ایرانی ها را پذیرش می کنند.
  5. در نظر گرفتن آب و هوا: کانادا کشوری در شمال قاره امریکاست که بخش هایی از آن در قطب شمال قرار دارند و آب و هوای ایالات و شهرهای آن بسیار با هم تفاوت دارند. بنابراین لازم است در انتخاب شهر محل اقامت، آب و هوا را در نظر داشته باشید. به طور مثال شهری مانند مونترال زمستان های بسیار سردتری نسبت به تورنتو دارد. 
  6. توجه به محل خود دانشگاه: پس از انتخاب دانشگاه، محل قرارگیری آن نسبت به شهر و راه های دسترسی به آن را بررسی کنید. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که دانشگاه شما در حومه شهر قرار گرفته باشد؛ به این ترتیب شما در دسترسی به دانشگاه و یا شهر، زمان و هزینه بیشتری صرف می کنید. 
  7. بررسی لیست دانشگاه های DLI: با دیدن این لیست، متوجه می شوید دانشگاه انتخابی شما از نظر کشور کانادا برای تحصیل معتبر محسوب می شود یا خیر. برای دیدن این لیست، اینجا کلیک کنید. 

** در نهایت به عنوان یک روش راحت تر، استفاده از این لینک توصیه می شود. در این وبسایت معتبر، شما به سوالات تحصیلی مربوط جواب می دهید و به خوبی راهنمایی های لازم را دریافت می کنید. 

3- بررسی قوانین پذیرش دانشجویان بین الملل

هر دانشگاه ضوابط و شرایط خاص خودش را برای پذیرش دانشجویان دارد. بنابراین لازم است پس از پیدا کردن دانشگاه دلخواه، سری به وبسایت رسمی آن بزنید و از این موارد آگاهی پیدا کنید. برخی از نکات قابل توجه عبارت اند از:

  • نمرات بالا در دریافت پذیرش دانشگاه ها بسیار اهمیت دارند. برای ورود به بسیاری از موسسات و دانشگاه های کانادا لازم است 70% از نمره های شما بالاتر از میانگین نمرات باشد. بنابراین هرچه نمرات شما بالاتر باشد، شانس بیشتری برای تحصیل در دانشگاه های بهتر را دارید. 
  • اگر شما بیش از 25 سال دارید و از آخرین دوره تحصیلی شما بیش از 2 سال می گذرد، لازم است اطلاعاتی درباره شغل های پیشین خود ارائه دهید. 

4- مدرک زبان دوم

همان طور که گفته شد، کانادا کشوری دو زبانه است و شما برای تحصیل انتخاب می کنید که می خواهید در دانشگاه به انگلیسی یا فرانسوی درس بخوانید. پس از انتخاب، برای ورود به دانشگاه لازم است توانایی و تسلط خود به زبان موردنظر را نشان دهید. 

مدارک قابل استنادی که دانشگاه های برتر کانادا از شما می خواهند:

آزمون های انگلیسی

آزمون های فرانسوی

IELTS

DALF

C1 Advanced

DELF

TOEFL

TEF

TCF

TestCan

5- جمع آوری مدارک لازم برای گرفتن پذیرش (اپلای)

همان طور که اشاره شد، هر دانشگاه شرایط و قوانین خاص خودش را دارد. با این حال به احتمال خیلی زیاد، مدارک زیر از جمله مدارک موردنیاز هستند:

  • مدرک فارغ التحصیلی
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • رزومه تحصیلی
  • نامه ای از دلایل و انگیزه های تحصیلی
  • مدارکی دال بر توانایی پرداخت هزینه های تحصیل در کانادا
  • 2 نامه از دانشگاه محل تحصیل برای نشان دادن توانایی و آمادگی شما برای تحصیل 

این مدارک را باید به مترجم رسمی بسپارید و ضمیمه مدارک اصلی کنید.

6- آخرین مهلت ارسال مدارک در کانادا

برای تحصیل در دانشگاه دو ترم زمستانه و تابستانه را در پیش دارید. در صورتی که قصد دارید تحصیل خود را از زمستان شروع کنید، آخرین مهلت ارسال مدارک 1 سپتامبر (10 شهریور) است.

اگر می خواهید نخستین ترم تحصیلی‌تان، ترم تابستان باشد نیز، آخرین مهلت ارسال بسته به دانشگاه متفاوت است. پس خواندن قوانین دانشگاه را فراموش نکنید.

برای آن که شانس خود را برای دریافت پذیرش افزایش دهید، توصیه می کنیم 8 تا 2 ماه پیش از شروع ترم تحصیلی، مدارک خود را ارسال کنید. اگر موفق شوید و دانشگاه درخواست شما را بپذیرد، یک یا دو ماه پس از اتمام مهلت ارسال، نامه رسمی پذیرش از سوی دانشگاه برای‌تان ارسال می شود.

7- آخرین مراحل دریافت پذیرش

  1. دریافت بیمه سلامت (هزینه بیمه بسته به ایالت محل اقامت متفاوت است.)
  2. تمام دانشجویان لازم است پس از رسیدن به کانادا، به دانشگاه خود بروند و مراحل ثبت نام حضوری را انجام دهند. 

دریافت پذیرش

ویزای تحصیلی کانادا

پس از آن که موفق شدید تا از دانشگاه موردنظرتان پذیرش بگیرید، باید برای ویزای تحصیلی اقدام کنید.

 توجه داشته باشید که برخی افراد برای تحصیل در کانادا نیازی به دریافت ویزا ندارند. که از آن جمله دانشجویان با دوره تحصیلی کمتر از 6 ماه هستند. یعنی اگر دوره تحصیلی‌تان کوتاه است، نیازی به دریافت ویزای تحصیلی کانادا ندارید. در غیر این صورت اگر به دنبال جزئیات بیشتری در این باره هستید، مطلب تحصیل در کانادا را بخوانید.

هزینه های تحصیل در کانادا

همان طور که مختصر اشاره ای کردیم، علاوه بر هزینه ویزا، لازم است بودجه ای را برای شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی (اقامت، خورد و خوراک، خرید کتاب و ...) کنار بگذارید. شهریه دانشگاه ها بسته به شهر و ایالت و همچنین مقطع تحصیلی متفاوت خواهند بود. به طور مثال ایالت انتاریو (Ontario) گران ترین دانشگاه ها و ایالت نیوفاوندلند و لابرادور (Newfoundland and Labrador) ارزان ترین دانشگاه های کانادا را دارند. 

طیف شهریه تحصیل در کانادا بسته به مقطع، رشته و دانشگاه متفاوت است. در زیر هزینه سالانه ذکر شده است:

  • در لیسانس حدود 26,400 دلار کانادا (846,018,297 تومان) تا 30,700 دلار کانادا (983,816,732 تومان)
  • در مقاطع تحصیلات تکمیلی حدود 16,500 دلار کانادا (528,761,436 تومان) تا 49,800 دلار کانادا (1,595,898,152 تومان)

هزینه های زندگی در کانادا

باید بدانید هزینه های زندگی در کانادا بالاست و حداقل هزینه ماهانه برای ایالت های کبک، مونترآل و اتاوا را می توان بین 1,200 دلار کانادا (38,455,377 تومان) تا 1,800 دلار کانادا (57,683,066 تومان) دانست. البته حداقل هزینه ماهانه در ایالت های گران تر مانند ونکوور و کلگری (Calgary) بین 1,400 دلار کانادا (44,864,607 تومان) تا 1,900 دلار کانادا (60,887,680 تومان) خواهد بود. 

 در رابطه با هزینه های اقامت نیز خوب است بدانید که بسته به گزینه موردنظر، متفاوت اند:

  1. خوابگاه های دانشجویی: ماهانه بین 250 دلار کانادا (8,011,537 تومان) تا 625 دلار کانادا (20,028,842 تومان)
  2. خانه های دانشگاه: ماهانه بین 400 دلار کانادا (12,818,459 تومان) تا 800 دلار کانادا (25,636,918 تومان)
  3. آپارتمان های مشترک: ماهانه بین 300 دلار کانادا (9,613,844 تومان) تا 700 دلار کانادا (22,432,303 تومان)

چک لیست نهایی 

در ادامه چک لیست نهایی مهاجرت تحصیلی به کانادا را می ببینید که با کمک آن می توانید صفر تا صد کار را به طور خلاصه مرور کنید:

  1. دریافت پذیرش در یکی از کالج ها یا دانشگاه های کانادا
  2. درخواست برای پاسپورت جدید با اعتبار کافی برای زمان برگشت
  3. درخواست جواز تحصیلی و ویزای همسر یا خانواده
  4. خرید بلیت هواپیما
  5. تهیه بیمه سلامت و بیمه مسافرتی
  6. تهیه کپی از مدارک پزشکی و واکسن ها
  7. اقدام برای محل اقامت (خوابگاه های دانشجویی و یا اقامتگاه های خصوصی)
  8. بررسی وسایل حمل و نقل از فرودگاه تا محل اقامت
  9. مدارک لازم برای افتتاح حساب بانکی در کانادا و داشتن پول نقد کافی
  10. بررسی قوانین فرودگاهی کانادا و بستن چمدان بر اساس آن
  11. جمع آوری و بررسی تمام مدارک لازم از موسسات تحصیلی قبلی
  12. تهیه اسکن و کپی از مدارک مهم تحصیلی و نگه داشتن آن ها در چمدان و نگهداری نسخه الکترونیک آن ها در ایمیل خود
  13. جمع آوری اطلاعات متنوع از کشور کانادا و شهر محل تحصیل یا زندگی
  14. برقراری ارتباط با دانشگاه محل تحصیل و جویا شدن از وضعیت و چند و چون برگزاری کلاس ها

درس و کار همزمان در کانادا

اگر بخواهید بخشی از هزینه تحصیل تان را از راه کار کردن تامین کنید، خبر خوبی برای شما داریم. اغلب دانشجویان بین الملل مقیم کانادا می توانند کار پاره وقت داشته باشند. اگر پیگیر این قضیه اید، لازم است با چند اصلاح آشنا شوید که با آن سر و کار خواهید داشت. 

  • Work on campus: به دانشجویان اجازه داده می شود تا در محیط دانشگاه کار کنند. 
  • Work off campus: این اجازه را به دانشجویان می دهد تا در خارج از محیط دانشگاه نیز کار کنند.

هر یک از این موارد خودشان، شرایط و قوانین مشخصی دارند که فرد به فرد می تواند متفاوت باشد. 

توجه داشته باشید در صورتی که پیش از اشتغال به تحصیل، کار کردن را شروع کنید، طبق قوانین می توانند شما را از کانادا اخراج کنند. بنابراین قوانین را در این زمینه جدی بگیرید. 

مهاجرت تحصیلی به کانادا نیاز به وکیل و مشاوره دارد؟

یکی از سوال های پرتکرار در زمینه مهاجرت به کانادا این است که آیا مهاجرت تحصیلی هم نیاز به مشاوره دارد؟ کارناوال به شما می گوید بله. اگر شما هم نگاهی به این دلایل بکنید، نظر ما را تائید می کنید.

  1. خوب است بدانید در پروسه دریافت ویزای کانادا، داشتن وکیل و اقدام از سوی آژانسی معتبر، برای متقاضی یک امتیاز محسوب می شود. درست است این موضوع در هیچ جایی درج نشده و جزو قوانین کتبی نیست اما تجربه می گوید که این موضوع شانس‌تان را افزایش می دهد. 
  2. در سال های اخیر و با بروز مشکلات اقتصادی، تعداد متقاضیان مهاجرت به کانادا افزایش قابل توجهی داشته است. در این میان بسیاری از متقاضیان گرچه دانش کافی برای اخذ پذیرش از دانشگاه ها را دارند اما سرمایه کافی ندارند و نمی توانند از پس هزینه های تحصیل در کانادا برآیند و ویزا بگیرند. بنابراین پروسه مهاجرت تکمیل نمی شود و در این میان فقط زمان و جایگاه تحصیل دانشگاه های کانادا گرفته می شود. به این ترتیب در حال حاضر دانشگاه های کانادایی نسبت به دانشجوهای ایرانی سختگیرانه برخورد می کنند و به راحتی به متقاضیان ایرانی پذیرش نمی دهند. داشتن مشاور و وکیلی مجرب به شما کمک می کند که صفر تا صد مهاجرت دانشجویی را با موفقیت پشت سر بگذارید. 

شهرو تورنتو

مشاوره رایگان کارناوال برای مهاجرت دانشجویی به کانادا

آرزوی تحصیل در دانشگاه های کانادا را دارید؟ کارناوال بهترین راه را به شما نشان می دهد. فرم زیر را تکمیل کنید تا مشاوران و متخصصان ما، در اولین فرصت پرونده و امکان مهاجرت‌تان را بررسی کنند و با شما تماس بگیرند.

فرم مشاوره مهاجرت

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

9 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.