کارناوال - راهنمای سفر

روستای تنگی سر سنندج

استان کردستان، سنندج، روستای تنگی سر

4.3

از 5 امتیاز

میانگین نظرات 3 کاربر

گالری تصاویر

مدت پیشنهادی بازدید

3 تا 24 ساعت

ساعت دسترسی

امروز جمعه 24 ساعته

همه چیز درباره روستای تنگی سر سنندج

چرا بازدید کنیم؟

نقد و بررسی کارناوال

کجاست؟

نقشه و مسیر

آقام چی گفتن؟

نظرات کاربران

سوالی دارید؟

پرسش و پاسخ

نقد و بررسی کارناوال

تیام ناز خانزادی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

05 آذر 1399

به روز رسانی

05 آذر 1399

معرفی /

روستای تنگی سر سنندج | ماسوله ای ناشناخته در کردستان

برای سفر به سرزمینی دل‌انگیز و گشت و گذار در روستاهای دیدنی اطراف سنندج به کردستان زیبا سری می‌زنیم و پس از عبور از مسیری بی‌نظیر و روح‌نواز، به یکی از روستاهای زیبای ایران ، روستای تنگی سر سنندج می‌رسیم. در این روستاگردی جذاب، با کارناوال همراه باشید تا علاوه بر تماشای تصاویر جذاب، طبیعت و چشم‌اندازی دلفریب، با این ناشناخته رویایی بیشتر آشنا شوید و بدانید برای طی کردن فاصله سنندج تا تنگی سر، از چه مسیری می‌توانید استفاده کنید.

چرا سفر به روستای تنگی سر سنندج ؟


  • روستای تنگی سر، معماری پلکانی و کوچه‌های مسقف منحصربه‌فردی دارد.
  • این روستا به لحاظ چشم‌انداز و مناظر بکر طبیعی، یکی از بی نظیرترین روستاهای کشور است و از جاهای دیدنی کردستان محسوب می‌شود. 
  • در روستای تنگی سر، با لباس‌های محلی متنوع، زیبا و رنگارنگ مواجهه می‌شوید.
  • یکی از شگفت‌انگیزترین مراسم سنتی جشن نوروز، در این روستا برگزار می‌شود.
  • روستای تنگی سر با جلوه‌های طبیعی و مسحورکننده، لوکیشنی خاص برای عکاسی از طبیعت است.
  • بافت روستای تنگی سر در سال 1397 به ثبت ملی رسیده است
Yasin Karimi 
Yasin Karimi 

آشنایی با روستای تنگی سر سنندج

تنگی سر روستایی ست میان شهرستان کامیاران و سنندج که در رتبه‌بندی‌ها به عنوان یکی از روستاهای ممتاز کردستان شناخته می‌شود. این روستای دل‌انگیز و خوش آب و هوا، با معماری پلکانی و کوچه‌هایی مسقف، در مسیر چشمه‌های زلال و همیشه جاری و در آغوش کوه‌های سر به فلک کشیده، چون زمرد می‌درخشد. در این روستا آب صدایی آشناست که خود باعث پیدایش باغ های زیبا و وسیع میوه در گرداگرد روستا، و رونق باغداری میان اهالی خونگرم، مهربان و کردزبان تنگی سر شده است. شاخص‌ترین محصول این خطه از کشور توت فرنگی ست که البته گردو، آلبالو و سیب نیز در آن به وفور یافت می‌شود. این روستای سرسبز و باصفا، با بیش از دو هزار نفر جمعیت و پیشینه‌ای کهن که به گفته روستائیان ریشه در هزاران سال پیش دارد، به دلیل دره‌هایی پست و کوه‌هایی بلند، نام تنگی سر به خود گرفته و با توجه به معماری پلکانی‌اش در میان اهالی سفر و گردشگری جایگاه ویژ‌ ای دارد. در سال 1397 بافت این روستای زیبا ثبت ملی شده است.

Ata Ranjbar 
@pejman.tangisar 
Yasin Karimi 

دیدنی های روستای تنگی سر سنندج

  • کوچه‌های مسقف

کوچه‌های مسقف و ساباط‌هایی کهن، از دیدنی‌های روستای تنگی سر است. در سفر به این روستا می‌توانید در این کوچه‌ها قدم بزنید، گذر تاریخ را به تماشا بنشینید و از خنکای مطبوع و دلپذیرش لذت ببرید.

  • جشن نوروز

در چهارمین روز از فروردین ماه، اهالی تنگی سر با برپایی جشنی باشکوه، به پیشواز بهار می‌روند و به رقص و پایکوبی می‌پردازند. این مراسم سنتی نوروز به عنوان یک رویداد گردشگری، هر ساله تعداد زیادی گردشگر، عکاس و مستندساز را از سراسر ایران و جهان به این روستا می‌کشاند.

  • رودخانه

از دیگر زیبایی‌های روستای تنگی سر، رودخانه‌ای ست که از دل آن می‌گذرد. این رودخانه دل انگیز، از کوهستان‌های اطراف روستا به پایین می‌ریزد و پس از گذر از میان روستا و لابه‌لای خانه‌ها، به رودخانه سیروان می پیوندد. اهالی تنگی سر، این رودخانه را طراوت‌بخش روستای خود می‌دانند.

  • کوه‌ها

کوه‌های بلند بالایی که از هر چهار طرف تنگی سرِ باصفا را به آغوش کشیده‌اند، به همراه آسمان لاجوردی، جلوه‌ای حیرت‌انگیز از طبیعت ساخته که تماشای آن به راستی لذت بخش است.

  • معماری پلکانی    

معماری روستای تنگی سر همچون دیگر روستاهای کشور که در دل کوه نشسته‌اند، پلکانی ست. از آنجا که این سبک از معماری به منظور اختصاص دادن فضایی بیشتر به زمین‌های کشاورزی ایجاد می‌شود، در این روستا هم در کنار باغات وسیع میوه، خانه‌هایی به‌هم پیوسته بر روی شیبی از کوه ساخته ‌شده است؛ به گونه‌ای که بام یک خانه، حیاط خانه‌ای دیگر به حساب می‌آید. این ویژگی معماری به زیبایی‌های طبیعی روستای تنگی سر، رنگ و لعابی ویژه بخشیده است.

Arman Salehi 
Yasin Karimi 
Yasin Karimi 
Farshid Ardalan 
Farshid Ardalan 

تفریحات روستای تنگی سر سنندج

  • عکاسی

روستای تنگی سر با مناظر تماشایی‌اش لبریز از روح زندگی است. در این روستای چشم‌نواز هر چه بیشتر قدم می‌زنید مناظر زیباتری را پیدا می‌کنید. اگر به دنبال عکس‌های کارت پستالی هستید، فرصت ثبت این مناظر را از دست ندهید تا عکس‌های زیبایی با خود به یادگار ببرید. در این زمینه می‌توانید از مقاله‌های صفحه آموزش عکاسی نیز کمک بگیرید. 

  • پیک‌نیک 

از آنجا که پیک‌نیک در دامان طبیعت می‌تواند تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش و خاطره‌انگیز باشد، بهتر است بدانید که تنگی سر نیز با طبیعت زیبایش، سفره‌ای سرسبز برای‌تان گشوده است. شما می‌توانید در این طبیعت چشم‌نواز، هوای پاک و با‌طراوت و در کنار موسیقی آب، بساط پیک‌نیک خود را پهن کنید. فراموش نکنیم در مواجهه با این همه شکوه و زیبایی، مسئولانه رفتار کنیم تا بلای جان این طبیعت رویایی نباشیم.

  • کوهنوردی

از آنجا که روستای تنگی سر در دل کوه‌های سر به فلک کشیده قرار گرفته است، می‌تواند مقصدی هیجان‌انگیز و خوشایند برای کوهنوردان باشد.

  • گشت و گذار در روستا

گشت و گذار در سکوت و آرامش روستا و تماشای تنوع طبیعتی دل‌نواز چون آسمان لاجوردی، باغات میوه، زمینی سرسبز، رودی جاری، به همراه آواز سرمست‌کننده پرندگان می‌تواند شما را با شوری وصف ناشدنی به وجد آورد.

@frshydr41 
Pejman Moradi 
Mohsen Mohamadkhani 

امکانات روستای تنگی سر سنندج

  • آب آشامیدنی
  • برق
  • گاز
  • تلفن و اینترنت
  • کتابخانه عمومی
  • مسجد
  • مدرسه
  • زمین ورزشی
  • درمانگاه
  • سرویس بهداشتی

اقامت در روستای تنگی سر سنندج

اگرچه این روستا با طبیعت منحصربه‌فردش هر ساله میزبان گردشگران زیادی ست اما متاسفانه تا به امروز هیچ اقامتگاهی برای اسکان میهمانانش ندارد. اگر قصد سفر و اقامت در این روستا را دارید می‌توانید یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید.

  • کمپینگ
  • اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستاهای اطراف
@tkt.charter94 
@bisaran1378 

مردم روستای تنگی سر سنندج

تنگی سر دیار مردمی ست با محبت و خونگرم، مهربان و مهمان‌نواز، که دل‌هایی عاشق و دستانی سخاوتمند دارند و به زبان خوش آهنگ کُردی صحبت می‌کنند. آز آنجا که این منطقه، از مناطق مستعد کشاورزی محسوب می‌شود، شغل اصلی مردم تنگی سر باغداری و کشاورزی‌ ست و محصولات شاخصی چون توت فرنگی، آلبالو، سیب و گردو تولید می‌کنند.

پوشش مردم تنگی سر لباس‌های محلی متنوع و رنگارنگ است که روح نیاکان این سرزمین در آن به امانت مانده و پایبندی مردم به پوشیدن لباس‌های محلی با پارچه‌های رنگارنگ، علاوه بر ایجاد جذابیت برای گردشگران، به گونه‌ای ماهرانه روستای تنگی سر را رنگ‌آمیزی کرده است.

Yasin Karimi 
Farshid Ardalan 
Farshid Ardalan 

بهترین فصل سفر به روستای تنگی سر سنندج

اگرچه این روستا هر چهار فصلش زیباست و طبیعت هزار رنگش در هر فصل، می‌تواند چون نقاشی‌های مسحورکننده گردشگران را به وجد آورد اما بهترین زمان برای سفر به روستای تنگی سر سنندج، اواخر بهار تا اواخر تابستان است.

  • بهار: مناظر زیبای بهاری، آب و هوای معتدل و خنک و جشنواره نوروز، هر ساله گردشگران زیادی را در فصل بهار به این روستا می‌کشاند اما با توجه به بارش‌های شدید بهاری، برخی از گردشگران اواخر این فصل را برای سفر به تنگی سر مناسب می‌دانند.
  • تابستان: روستای تنگی سر با آب و هوای بسیار خنک و مطبوع، چشمه‌های جوشان و جلوه‌هایی تحسین برانگیز از طبیعت در فصل تابستان، یکی از بهترین مقاصد برای سفرهای تابستانه است.
  • پاییز: با آغاز بارش‌های پاییزی، احتمال بالا آمدن آب رودخانه‌ها در این منطقه زیاد است و همین موضوع دسترسی به روستا را کمی دشوار می‌کند. اگرچه سفر به روستای تنگی سر در فصل پاییز خیلی توصیه نمی‌شود؛ اما خزان رنگین روستا و طعم دلچسب میوه‌های پاییزی می‌تواند در این فصل سال هم، گردشگران را برای سفر به روستای تنگی سر ترغیب کند. 
  • زمستان: اگرچه طبیعت تنگی سر با رخت سفید زمستانی هم خیره کننده است اما با صدای پای زمستان، سوز و سرما و کولاک و مسدودشدن راه‌ها، سفر به اینجا دشوار می‌شود. 
@tabiat_tangisar 
@tabiat_tangisar 

زیبایی‌های مسیر روستای تنگی سر سنندج

جاده‌ای که شما را به روستای تنگی سر می‌رساند در پیچ‌وخم‌هایش مناظری شگفت‌انگیز و طبیعتی رویایی را به نمایش گذاشته است. رود خروشان سیروان که به موازات این جاده جاری شده، با صدای پر طراوتش در طول مسیر شما را همراهی می‌کند. پس از عبور از مراتع کوهستانی، طبیعت سحرانگیز روستاهای اطراف و تماشای شکوه و زیبایی کوه‌ها، در انتهای راه به تنگی سر می رسید که با آب و هوایی خوش، طبیعتی زیبا و معماری پلکانی چشم انتظار شماست.

Ehsan Sajadi 
@tabiate.tangisar2020 

مسیر دسترسی به روستای تنگی سر سنندج

برای رسیدن به روستای تنگی سر از شهر سنندج به سمت فرودگاه سنندج رانندگی کنید و خود را به جاده سنندج-کرمانشاه برسانید. پس از چند کیلومتر رانندگی در این جاده، به یک دو راهی می‌رسید؛ برای ادامه راه، جاده ژاوه رود را انتخاب و از کنار رود سیروان مسیر خود را دنبال کنید، پس از گذر از روستای محراب و نیر، به روستای تنگی سر می رسید.

دیدنی‌های اطراف روستای تنگی سر

بام سنندج در 63 کیلومتری

عمارت آصف وزیری در 58 کیلومتری

بام سنندج
Arman Salehi 
عمارت آصف وزیری
Yalda Arshadi 

سخن آخر

برای تماشای طبیعتی بکر به گشت و گذار در روستای تنگی سر پرداختیم، معماری زیبایش را به تماشا نشستیم، با مردم خونگرم و خوش قلب روستا هم سخن شدیم، خستگی زندگی پرهیاهوی شهری را فراموش کردیم، با موسیقی طبیعت در دریایی از آرامش غوطه‌ور شدیم و با حالی خوش و کوله‌باری لبریز از خاطره از سفر برگشتیم.

شما تاکنون سفر به این روستای باصفا را تجربه کرده اید؟

از آداب و رسوم خاص این منطقه چه می‌دانید؟ تجربیات و دانسته‌های ارزشمند خود را با کارناوال به اشتراک بگذارید.

نتیجه نقد و بررسی کارناوال

5

بررسی شده توسط تیام ناز خانزادی

ارزش معماری(عالی) 5
سطح امنیت(عالی) 5
امکانات اولیه(عالی) 5
حال و هوای خوش(عالی) 5
رفتار بومیان منطقه(عالی) 5

نقاط قوت

  • معماری پلکانی زیبا
  • لوکیشن جذاب برای عکاسی از طبیعت
  • مردم خونگرم و مهمان‌نواز
  • طبیعت دل‌نواز و تماشایی
  • دارای معماری پلکانی و کوچه‌های مسقف
  • برگزاری باشکوه جشن نوروز

نقاط ضعف

  • نداشتن اقامتگاه

نقد و بررسی کاربران

میانگین امتیاز کاربران

از مجموع 3 رای

4.3

دوستان

1

آیا بازدید از روستای تنگی سر سنندج را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟
امکانات اولیه(عالی) 4.7
حال و هوای خوش(عالی) 5
رفتار بومیان منطقه(بد) 2.3
سهولت در دسترسی(عالی) 4.5
شرایط اقامت منطقه(عالی) 4.7

روستای تنگی سر سنندج را دیده‌اید؟

تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

سوالی دارید؟

از کارشناسان و کاربران کارناوال بپرسید

جدیدترین نقد

سنندج قلب آذربایجان ❤سینان داش قلب آذربایجان ❤

5

یاشاسین سینان داش آذربایجان ❤

تجربه سفر undefined به روستای تنگی سر سنندج

انتشار: 08 اسفند 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

3.9

سنندج‌ قلب آذربایجان 💙❤💚یاشاسین آذربایجان 💙❤💚یاشاسین سینان داش قلب آذربایجان 💙❤💚

سفر با دوستان
تجربه سفر undefined به روستای تنگی سر سنندج

انتشار: 07 بهمن 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سنندج قلب آذربایجان 💓

4

خواهشا از جمعیت بالای ترک های شهر سینان داش از شهرهای بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز و کامیاران هم مطلب بذارین ترک های بیشماری در شهرهای سنندج بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز و کامیاران و روستاهای اطراف استان سنندج زندگی میکنن اگر ماه محرم به شهرهای سنندج بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز و کامیاران تشریف بیارین ترک های اینجا هم مثله شهرهای ترک نشین تبریز ارومیه زنجان و اردبیل مراسم ماه محرم رو با شکوه هر چه بیشتر برگزار میکنن ناگفته نماند استان سنندج رنگین کمان اقوام است 💓 یاشاسین آذربایجان 💓یاشاسین سنندج سینان داش

تجربه سفر undefined به روستای تنگی سر سنندج

انتشار: 10 دی 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

پرسش و پاسخ

پرسش جدید

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست