karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

14 اردیبهشت 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

روزی روزگاری، ازبکستان بخشی از کشور پهناور ایران محسوب می شد و زادگاه بزرگان بسیاری چون ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینای شهیر بود. زمین چرخید و چرخید و بنا به دست روزگار، سمرقند و بخارای ایران از آن جدا ماندند و در محدوده کشوری کوچک تر قرار گرفتند. با گذر زمان، سمرقند و بخارای بزرگ که زمانی مرکز شلوغی واستان به حساب می رفتند، دیگر چندان به چشم نمی آمدند و شهری دیگر به نام تاشکند عنوان پایتخت کشور را از آن خود کرد.

امروزه در میان دیدنی های این شهر، باغ گیاهشناسی تاشکند، محلی محبوب با طبیعتی وحشی و دوست داشتنی در پایتخت ازبکستان قلمداد می شود که دیدنش را نباید از دست بدهید. بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان به این باغ می آیند تا با گونه های گیاهی اش آشنا شوند، خانواده ها، باغ گیاهشناسی را انتخاب می کنند تا آخر هفته ای را در دل طبیعت بگذرانند و بسیاری از زوج های جوان ازبکی نیز ترجیح می دهند جشن عروسی خود را میان طبیعت بکر این باغ جشن بگیرند و برای آرزوهای قشنگ خود، روبانی به یادگار به درخت آرزوی باغ ببندند!

همراه کارناوال باشید تا با هم سری به باغ تاشکند و درختانش بزنیم و کمی در آن گردش کنیم.

برای آشنایی با برخی از برترین باغ های دنیا بخوانید:

باغ کیو لندن | معروف ترین باغ گیاهشناسی دنیا

باغ پرندگان کوالالامپور | بهشتی از پرهای رنگین کمانی

باغ گل کوکنهوف هلند | بهشتی در بهار

باغ گیاهشناسی پردانا مالزی | گردشی سبز در کوالالامپور

باغ گل معجزه دبی | بزرگترین باغ گل دنیا

باغ های گل بوچارت | بهشت کانادا

باغ گیاهشناسی تاشکند ازبکستان

چرا باغ گیاهشناسی تاشکند؟


- بزرگ ترین باغ گیاهشناسی در بین کشورهای آسیای میانه است.

- گردشی سبز و متفاوت را در پایتخت ازبکستان تجربه خواهید.

- قدیمی ترین باغ گیاهشناسی ازبکستان است.

- می توانید بیش از 5 هزار گونه گل و گیاه را از نزدیک ببینید.

- گرچه قدمتش به اواسط قرن بیستم بر می گردد، اما گونه های گیاهی جدیدتری نیز در آن به چشم می خورد.

باغ گیاهشناسی تاشکند ازبکستان
باغ گیاهشناسی تاشکند ازبکستان

آشنایی با باغ گیاهشناسی تاشکند | Tashkent Botanical Garden

باغ گیاهشناسی تاشکند، قدیمی ترین باغ گیاهشناسی ازبکستان و بزرگ ترین باغ گیاهشناسی آسیای میانه می باشد که یکی از دیدنی های طبیعی و جذاب تاشکند محسوب می شود. قدمت این باغ زیبا به سال های 1920 و اوایل قرن بیستم میلادی بر می گردد و در مجموع 66 هکتار وسعت دارد. در باغ گیاهشناسی تاشکند بیش از 50 هزار نوع درخت، درختچه، بوته، گیاهان علفی و رونده به چشم می خورد. در این بین 40 هکتار از باغ گیاهشناسی تاشکند مختص درختان باغ بوده که در آن ها مجموعه هایی از درختان شرق آسیا، شمال آمریکا، میانه آسیا، اروپا و قفقاز قرار دارد. 

جالب آن که این باغ گیاهشناسی نام طولانی و سختی دارد و آن را به صورت رسمی با عنوان «موسسه باغ گیاهشناسی آکادمی علمی جمهوری ازبکستان» می شناسند. همان طور که گفته شد قدمتش به حدود 100 سال پیش باز می گردد اما به روز رسانی باغ در همان زمان متوقف نشده است. در دهه 1950 میلادی بود که فردی به نام فدور نیکولاویچ روسانف (Fedor Nikolaevich Rusanov) سرپرستی علمی باغ را به عهده گرفت و به آن شکل و رویی مدرن بخشید.

 سال ها گذشته، اما باغ گیاهشناسی تاشکند همچنان پابرجاست و امروزه یکی از جاذبه های دوست داشتنی شهر تاشکند محسوب می شود.

باغ گیاهشناسی تاشکند ازبکستان

تفریح در باغ گیاهشناسی تاشکند

علاوه بر بازدید از گل و گیاهان جذاب و متفاوت این باغ تفریحات دیگری نیز پیش روی شما قرار دارد.

 انتخاب آخر هفته های بسیاری از خانواده های ازبکی، باغ گیاهشناسی تاشکند است. مکانی که در طبیعت زیبا و وحشی آن می توانند پیک نیک کنند و یک دورهمی خانوادگی به یادماندنی را رقم بزنند.

هنرمندان و علاقمندان عکاسی نیز از باغ گیاهشناسی تاشکند غافل نمی شوند و به دل طبیعت سرسبز و زیبای آن می روند تا لحظات رنگارنگ و متفاوت آن جا را ثبت کنند.

بسیاری از زوج های جوان نیز مایلند تا جشن عروسی خود را در باغ گیاهشناسی تاشکند برگزار کنند و جشنی با طعم طبیعت برای خود به یادگار بگذارند.

فرقی ندارد چند سال دارید و یا جزء کدام یک از گروه های بالا هستید، باغ زیبای تاشکند برای شما گزینه های جذابی در چنته دارد. 

همچنین راهنمایی هم در باغ حضور دارند تا اطلاعات لازم را برای بازدید در اختیار شما قرار دهند.

باغ گیاهشناسی تاشکند ازبکستان
باغ گیاهشناسی تاشکند ازبکستان

بخش های مختلف باغ گیاهشناسی تاشکند

در باغ گیاهشناسی تاشکند گیاهان بومی مناطق مختلف جهان به چشم می خورد که باغ را بر همین اساس نیز به 5 بخش تقسیم کرده اند: میانه آسیا، شبه جزیره کریمه (در شمال دریای سیاه) و قفقاز، اروپا، شرق آسیا و شمال آمریکا.

البته تمام تنوع گیاهی باغ گیاهشناسی تاشکند به همین جا محدود نمی شود و علاوه بر گیاهانی که در فضای باز و در این بخش ها دیده می شود، گلخانه ها و خانه هایی مسقف وجود دارند. در این گلخانه ها بیش از 800 نوع گیاه گرمسیری و نیمه گرمسیری پرورش داده می شود.

خوب است بدانید که یکی دیگر از بخش های موجود و قابل توجه در باغ گیاهشناسی تاشکند، گلخانه گیاهان دارویی است که محلی مهم برای مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی تاشکند محسوب می شود. 

باغ گیاهشناسی تاشکند ازبکستان

گیاهان باغ گیاهشناسی تاشکند

همان طور که گفته شد در این باغ گیاهشناسی گیاهان متنوع و جذابی به چشم می خورند که برخی از آن ها نایاب می باشند و از جاذبه های اصلی باغ محسوب می شوند. از جمله این گیاهان می توان به توس سیاه، بلوط سفید، درخت لاله، یک سرو و درخت ژینکویی کهنسال اشاره کرد. در این جا با این گونه ها کمی بیش تر آشنا می شویم:

*توس سیاه

نوعی درخت توس است که بومی شرق آسیا و کشورهایی مانند چین، ژاپن، کره، شرق روسیه و .. می باشد. پوست این درخت  تیره و تقریبا سیاه رنگ بوده و از همین روی، توس سیاه نام گرفته است. ارتفاع درخت توس سیاه تقریبا به 20 متر می رسد و شاخه هایی قهوه رنگ و براق دارد. برگ های این درخت در حاشیه خود مثلثی شکل است و به برگ های درخت توس شباهت بسیاری دارد. 

باغ گیاهشناسی تاشکند

*بلوط سفید

بلوط سفید درختی است که با نام علمی (Quercus alba) شناخته می شود و به عنوان یکی از سخت چوب ترین درختان شرق و میانه آمریکا معروف است. جالب است بدانید که برخی از نمونه های درخت بلوط سفید تا 450 سال عمر می کنند. گرچه این درخت با نام بلوط سفید شهرت پیدا کرده، اما به ندرت درختی می بینید که پوستی روشن و سفید رنگ داشته باشد و اغلب اوقات رنگ پوست تنه درختان بلوط سفید خاکستری روشن است.

درخت بلوط سفید در فضایی جنگلی می تواند تا ارتفاعی قابل توجه، با شاخه های بزرگ و وسیع و زوایای باز رشد کند که در این باغ گیاهشناسی وسیع نیز به چشم می خورند. 

باغ گیاهشناسی تاشکند
باغ گیاهشناسی تاشکند

*درخت لاله 

یکی از جذاب ترین گیاهانی که در باغ گیاهشناسی تاشکند خواهید، بدون شک درخت لاله است. این درخت زیبا شکوفه هایی بزرگ و به شکل لاله دارد که نامش را نیز به همین دلیل دریافت کرده است. درختان لاله دو گونه دارند که یکی از آن ها بومی شمال آمریکا و دیگری بومی شرق آسیا مانند چین و ویتنام می باشد. هر دو نوع این درختان لاله، رشد بی نظیری دارند و تا ارتفاع 50 متر نیز می رسند. 

اگر از نزدیک به گل ها و شکوفه های خارق العاده این درخت دقت کنید، می بینید که اندازه ای در حدود 3 تا 10 سانتی متر داشته و شباهت بسیار زیادی به گل لاله دارند. این گل های زیبا رنگی زرد مایل به سبز داشته و بر روی آن ها رگه هایی از نارنجی و قرمز به چشم می خورد.

باغ گیاهشناسی تاشکند
photo by Izet Kapetanovic
باغ گیاهشناسی تاشکند
photo by Marc Benedetti

*درخت ژینکو

اگر در پاییز گذرتان به باغ گیاهشناسی تاشکند افتاد، بازدید از این درختان زیبا، کهنسال و بلند قامت را به هیچ وجه از قلم نیندازید. به محض دیدنشان، این برگ های بزرگ و زرد رنگ اند که دلبری می کنند و شما را به سوی خود می خوانند. 

درختان ژینکو بومی چین هستند و قدمت شان به میلیون ها سال پیش، چیزی در حدود 270 میلیون سال قبل بر می گردد. این درختان بزرگ عموما ارتفاعی در حدود 20 تا 35 متر دارند و گاه تا 50 متر هم می رسند! برگ های متفاوت و قشنگی دارند که دو قسمتی بوده و در طول فصل پاییز به رنگ زرد در می آید. 

جالب است بدانید که از دانه های درختان ژینکو در تهیه غذاهای چینی استفاده می کنند. 

باغ گیاهشناسی تاشکند
باغ گیاهشناسی تاشکند

امکانات باغ گیاهشناسی تاشکند

در باغ قشنگ و بزرگ تاشکند سه استخر بزرگ و یک دریاچه کوچک به چشم می خورد که همگی آن ها تنها در شش ماهه اول سال آب دارند.

+ پس از یک پیاده روی طولانی و گردشی هیجان انگیز در باغ وسیع و زیبای تاشکند، می توانید به کافه کوچک و قدیمی این باغ بروید. این کافه که پا به پای باغ عمر کرده و قدمتش به سال ها پیش باز می گردد، با نیمکت های بزرگ و کوچک چوبی و مختلفش، پذیرای بازدیدکنندگان و میهمانان است.

ساندویچی برای خود سفارش دهید و در برابر منظره شگفت انگیز و دلربای باغ گیاهشناسی تاشکند آن را میل کنید.

+ اگر دلتان می خواهد در حین بازدید زا باغ گیاهشناسی، راهنمایی خصوصی شما را همراهی کند، لازم است با تلفن های این باغ تماس بگیرید و از پیش برای آن هماهنگی های لازم را انجام دهید.

شماره های تماس:

998712891060+

998712890465+

+ همان طور که می دانید، زبان رسمی مردمان ازبکستان، روسی است. بنابراین اگر به زبان روسی تسلط ندارید، برای آمدن مترجم نیز هماهنگ کنید.

باغ گیاهشناسی تاشکند ازبکستان

تاریخچه باغ گیاهشناسی تاشکند 

همان طور که گفته شد قدمت باغ گیاهشناسی تاشکند به ابتدای دهه 1920 میلادی بر می گردد و این باغ به صورت رسمی در سال های 1950، مورد ساخت و ساز قرار گرفت. دکتر روسانوف اولین مدیر و سرپرست باغ گیاهشناسی تاشکند بود و تا سال 1975 این مسئولیت را به عهده داشت. امروزه اما مدیریت باغ تنها با یک شخص نیست و زیر نظر آکادمی علوم موسسه گیاهشناسی تاشکند قرار دارد.

جالب است بدانید که سال های آغازین تولد باغ گیاهشناسی تاشکند برابر است با گیر و دار جنگ جهانی دوم. یعنی زمانی که بسیاری از شهروندان شوروی به شهرهای تاشکند و شهرهای اطراف ازبکستان مهاجرت کردند.

باغ گیاهشناسی تاشکند
باغ گیاهشناسی تاشکند

بهترین فصل بازدید از باغ گیاهشناسی تاشکند

باغ گیاهشناسی تاشکند در دو فصل بهار و پاییز منحصر به فرد است. در خزان، چینش خارق العاده رنگ ها مبهوتتان می کند و در بهار عطر دل انگیز شکوفه ها شما را سرمست!

اوایل سال نو که به باغ گیاهشناسی تاشکند بروید، درختان شب خسب و مگنولیا و ... را خواهید دید که با شکوفه ها و گل های صورتی و قرمز و کرمی شان به استقبال شما خواهند آمد و عطر شکوفه های نو رسته مسحورتان می کند. 

همه این ها اما نباید باعث شود که تابستان ها قید بازدید از باغ گیاهشناسی تاشکند را بزنید. در فصل که پای در باغ بگذارید، همه درختان و درختچه ها را در زیبایی و سبزی کامل آن ها خواهید دید و در زیر سایه خنک درختان می توانید قدری آرامش سبز را تجربه کنید. یا آن که به سمت حوض های باغ بروید که به مناسبت تابستان پر آبش کرده اند و طراوتش را در میان باغ به وضوح می توانید لمس کنید. گردشتان را در همین جا متوقف نکنید، در اطراف استخرهای باغ بیشتر دقت کنید، شاید توانستید کبودمرغی کوچک و زیبا را ببینید. کبود مرغ ها پرهایی آبی رنگ دارند، جثه ای کوچک و گنجشک مانند داشته و به غایت زیبا هستند. 

بهترین زمان بازدید: در طول روز، صبح ها، بعدازظهرها و غروب هنگام جذاب ترین اوقات در طول روز برای گردش در باغ زیبای تاشکند هستند. 

باغ گیاهشناسی تاشکند
باغ گیاهشناسی تاشکند

اطلاعات بازدید از باغ گیاهشناسی تاشکند

باغ گیاهشناسی تاشکند در شمال شرقی شهر تاشکند و درست در کنار باغ وحش پایتخت قرار دارد. برای رسیدن به این باغ گیاهشناسی می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

هزینه ورودی:

پیش دبستانی ها: 1000 سومونی (حدود 800 تومان)

دانش آموزان: 1500 سومونی (حدود 1300 تومان)

بزرگسالان و دانشجویان: 3000 سومونی (حدود 2700 تومان)

بازنشستگان: 1500 سومونی (حدود 1300 تومان)

افراد کم توان جسمی و جانبازان جنگ: رایگان

ورود با دوچرخه: 3000 سومونی (حدود 2700 تومان)

ورودی بخش گلخانه: 2000 سومونی (حدود 1700 تومان)

ساعات کار: 9 تا 18، تمام روزهای هفته

آدرس: ازبکستان، تاشکند، خیابان بوگیشمال

Address: Bogishamol Street, Tashkent, Uzbekistan

در اینجا می توانید موقعیت باغ گیاهشناسی تاشکند را بر روی نقشه کارناوال ببینید:

 

 

دیدنی های اطراف باغ گیاهشناسی تاشکند

در بازدید از هر مکانی، همیشه جاذبه ها و دیدنی های دیگری نیز در همان نزدیکی پیدا می شوند که دانستن موقعیت آن ها می تواند یک تیر و چند نشان خوبی باشد. در این جا با موقعیت برخی از جاذبه های اطراف باغ گیاهشناسی تاشکند و دیگر جاذبه های این شهر آشنا می شوید:

1- باغ وحش تاشکند: باغ وحش پایتخت ازبکستان درست در کنار باغ گیاهشناسی قرار دارد و راه چندانی را نباید طی کنید.

2- پارک آبی تاشکند: این مجموعه تفریحی در فاصله 5 کیلومتری از باغ گیاهشناسی قرار گرفته و در حدود 10 دقیقه در راه خواهید بود.

3- محل تاریخی آکتپا یونس آباد: این مکان تاریخی که بازمانده هایی باستانی برای شهر تاشکند محسوب می شوند، تنها با باغ گیاهشناسی فاصله یا 6.5 کیلومتری دارند. 

4- موزه افتخار المپیک: این موزه نیز بسیار به باغ گیاهشناسی نزدیک است و در 6 کیلومتری باغ قرار دارد.

همچنین می توانید با برخی از جاذبه های کشور ازبکستان آشنا شوید:

میدان ریگستان ؛ سمرقند | یادگار باشکوه ایرانی

شاه زنده ; آرامگاهی به بلندای تاریخ اسلام

در زیر عکس هایی از باغ وحش تاشکند می بینید:

جاذبه های تاشکند ازبکستان
جاذبه های تاشکند ازبکستان

پارک آبی تاشکند ازبکستان

جاذبه های شهر تاشکند

سخن آخر

با هم سری زدیم به باغ گیاهشناسی قدیمی و وسیع در شهر تاشکند. شما تا به حال به این شهر سفر کرده اید؟ در سفرتان به تاشکند، از باغ گیاهشناسی هم بازدید کردید؟

در اینجا می توانید با برخی از باغ های گیاهشناسی معروف جهان آشنا شوید:

باغ کیو لندن | معروف ترین باغ گیاهشناسی دنیا

باغ گیاهشناسی پردانا مالزی | گردشی سبز در کوالالامپور

باغ گیاهشناسی ملی ایران | طبیعت جهان در یک مکان

باغ گیاهشناسی باتومی | اوج طبیعت گرجستان

نظرات، خاطرات و تجریبات خود را با ما و دیگر دوستان کارناوالی خود به اشتراک بگذارید و بگویید این بار به بازدید کدام باغ گیاهشناسی برویم؟

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

Parviz Aygani

امیدوارم ی روز بتونم کشور زیبای ازبکستان را دیدن کنم

انتشار:23 دی 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.