karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

26 مرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

بسیاری در طی طبیعت گردی خود در میان جنگل‌ها به آبشاری برمیخورند که زیبایی‌ش وادارشان می‌کند عکسی به یادگار بگیرند. 

آبشارها یکی از محبوب ترین سوژه‌های طبیعی برای علاقه مندان و عکاسان منظره و طبیعت است. علاقه به این زیبایی طبیعی به وضوح قابل لمس است و بسیاری با اشتیاق، با دوربین و سه پایه به میان مناظر می‌روند تا آبشاری مدفون در دل زیبایی‌ها را به ثبت برسانند. اما گاهی بازگشت به خانه با بهترین ثبت‌ها از آبشار، سخت تر از چیزی است که گمان می‌کنند. یکی از راه‌هایی که عکاسان حرفه‌ای برای ثبت آبشار استفاده می‌کنند، عکاسی با نوردهی طولانی است. 

همان طور که پیش تر اصول اولیه عکاسی با نوردهی طولانی را توضیح داده‌ایم، در این روش با باز گذاشتن بیشتر دریچه شاتر، حرکت آب به زیبایی ثبت می‌شود. کارناوال در مطلب پیش رو با چند روش به شما کمک خواهد کرد تا عکس متفاوت و منحصربفردی از آبشار به ثبت برسانید.

همراه با کارناوال به دل طبیعت بیایید و عکسی فوق العاده از آبشارها ثبت کنید. 

عکاسی از آبشار

1- تجهیزات شما کافیست !

اغلب مردم گمان می‌کنند برای #عکاسی از آبشار به روش نوردهی طولانی، به پک کامل فیلترهای ND یا کاهنده نور احتیاج دارند. فراموشش کنید!

بیایید با مود منوآل یا دستی دوربین و یه سه پایه کار رو شروع کنیم. این همه چیزیست که لازم دارید. حتی با گذاشتن لنز تیره ND هنوز هم بزرگترین مشکل که خورشید است، باقیست. وقتی خورشید در وسط آسمان قرار دارد، شما در عکستان نقاط بسیار روشن و سایه‌های بسیار تاریکی خواهید داشت که خوب به نظر نمی‌رسد و در این وقت نور خورشید شدید و مسطح است.

بهترین کار برنامه ریزی برای عکاسی به هنگام طلوع و غروب خورشید است. از آنجا که اکثر آبشارها در دره‌هایی عمیق اند، بنابراین تا زمانی که خورشید در پشت کوه‌هاست و کل آبشار در سایه قرار دارد، می‌توانید عکسی با نور کاملا مناسبی داشته باشید. در واقع می‌توانید با برنامه ریزی از پیش، از حداکثر زمان قابل عکاسی خود استفاده کنید. به طور مثال اگر درموردش فکر کنید و موقعیت آبشار را بسنجید، می‌توانید زمان مناسب عکاسی را نیز به دست آورید. به طور مثال، اگر آبشاری که قصد عکاسی از آن را دارید رو به شرق است، طلوع خورشید زمان مناسبی برای عکاسی نیست چرا که پرتوان خورشید و انعکاس شدید آن را خواهید داشت. در نتیجه زمان مناسب برای عکاسی از این آبشار، اواخر بعدازظهر و به هنگام غروب است. 

عکاسی از آبشار
photo by Bill Boehm

2- به نوع آبشار دقت کنید

 زمان نوردهی در #عکاسی از آبشار چقدر باید باشد؟ این سوالیست که پاسخ آن بسته به سلیقه و هدف نهایی شما دارد. من شخصا آبشارها را به دو دسته تقسیم می‌کنم، آبشارهایی با آب خروشان که نفس شما را در سینه حبس می‌کنند و آبشارهایی که با جریان آرام و سرعت ملایم هستند. 

به خاطر داشته باشید که در عکاسی با نوردهی طولانی از آبشار بسیاری از جزئیات ثبت نمی‌شوند و از طرفی نیز قرار نیست عکس شما فاقد هر گونه جزئیات باشد. با در نظر گرفتن این نکته خواهید توانست زمان مناسب نوردهی را به دست آورید.

در تنظیمات دستی یا منوال دوربین میزان ISO یا حساسیت به نور را در پایین ترین میزان یعنی 100 قرار می‌دهم. سپس تا حد امکان دیافراگم را کوچک انتخاب می‌کنم تا فوکوس مناسبی روی سوژه داشته باشم، معمولا از f/8 تا f/10 استفاده می‌کنم. بعد از این با توجه به نورسنجی میزان سرعت شاتر را انتخاب خواهم کرد. اغلب سعی می‌کنم برای عکاسی از آبشارهای بزرگ، از سرعت شاتر زیر یک ثانیه استفاده کنم. استفاده از محدوده‌ای بین 1/4 ثانیه تا 1 ثانیه هم حرکت آب به تصویر کشیده می‌شود و هم جزئیات کافی در اختیار خواهیم داشت. 

برای عکاسی از آبشارهای ظریف و کوچک با جریان بسیار ملایم آب می‌توانید زمان نوردهی را طولانی تر کنید به طوری که هر چقدر زمان طولانی تری را برای عکاسی انتخاب کنید، جلوه زیباتری به عکستان بخشیده اید. 

 برای استفاده از دیافراگم‌های بسته تر به جهت آن که از وضوح و شارپنس عکستان کم می‌شود، نترسید. این کاهش وضوح به قدری کم است که فقط در حالت 200% قابل مشاهده است. بنابراین برای استفاده از دیافراگم f/22  نترسید. من معمولا برای عکاسی از این نوع آبشار، سرعت شاتر 1 تا 4 ثانیه را استفاده می‌کنم.

عکاسی از آبشار

3- درختان را در کادر داشته باشید

تا به حال شده به هنگام عکاسی از آبشار به روش نوردهی طولانی، متوجه شده باشید که برگ درختان و گیاهان با هر نسیم ملایمی تکان می‌خورند؟

و این تکان ملایم برگ‌ها باعث می‌شود وضوح در شکل و شمایل برگ‌ها در عکس نهایی را از دست بدهیم. برای رفع این مشکل کافیست دو سری عکس بگیریم، یکی با نوردهی طولانی و ثبت حرکت آب و دیگری با سرعت بالای شاتر برای عکسی ثابت از برگ درختان. 

برای عکس دوم سرعت شاتری بین 1/100 یا بالاتر لازم دارید و می‌توانید دیافراگم را بازتر کنید. البته مطمئن شوید که فوکوس حداکثری خود را از دست نمی‌دهید. اگر نور کافی نداشتید، می‌توانید ISO را نیز افزایش دهید. پس از ثبت دو عکس، با استفاده از فتوشاپ می‌توانید این دو را با هم ترکیب کنید. 

عکاسی از آبشار

4- روزهای ابری زمان مناسبی اند

یکی از راه‌هایی که می‌توانید زمان بیش‌تری برای عکاسی خود بخرید، عکاسی در روزهای کاملا ابری‌ست. علاوه بر آن که تمام مزیت‌های عکاسی در نور کم را دارید، تمام روز نیز برای عکاسی فرصت خواهید داشت. همچنین در روزهای ابری در طی عکاسی با نوردهی طولانی رنگ‌ها بهتر ثبت می‌شوند. 

یکی از چیزهایی که در روزهای ابری باید حواستان به آن باشد، عدم ثبت آسمان است. برای این کار بسته به نوع آبشار موردنظر، تا حدی از زمین ارتفاع بگیرید و طوری کادربندی را انجام بدهید که آسمان دیده نشود. به این طریق از ثبت آسمان خاکستری و دلگیر جلوگیری خواهید کرد. 

عکاسی از آبشار
photo by Chad Scott

سخن آخر

مثل هر تکنیک و روش دیگری در عکاسی، برای عکاسی از آبشارها نیز احتیاج به تمرین و تجربه خواهید داشت.

به دل طبیعت بروید و سعی کنید از روش‌هایی که توضیح داده شده استفاده کنید و لینک عکس‌های خود را در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید. 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ممنونم از آموزش هاتون عالیه

انتشار:14 مرداد 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

محسن

سلام. با iso ۱۰۰، دیافراگم ۲۲ و شاتر ۱ ثانیه. عکس خیلی روشن میشه. حتی وقتی که افتاب مستقیم ندارم. شما مطمانین برای عکاسی از ابشار در طول روز این تنظیمات جواب میده؟

زينب شيرازی

سلام دوست عزیز کارناوالی

بله من خودم با دیاف 18 و 3 ثانیه نوردهی عکاسی کردم و نه تنها مشکل نور زیاد نداشت و اور نشده بود که کاملا نرمال بود.

در این مورد چند تا موضوع رو در نظر بگیرین.

1- اگه به متن این مقاله هم توجه کنین، در صورتی که در نور کم (موقع غروب و یا در دل جنگل انبوه) عکاسی می کنین، نیازی به فیلتر ان دی ندارین. در غیر این صورت اگه مثلا سایه درخت رو ندارین و یا ساعت 12 ظهر رو برای عکاسی انتخاب کردین، طبیعتا نیاز دارین تا فیلتر ان دی روی دوربین نصب کنین.

2- تنظیمات روشنایی نمایش گر دوربین تون رو کنترل کنین. خیلی وقت ها صفحه نمایش دوربین آدم رو به اشتباه می اندازه. اگر هم نتونستین تنظیماتی رو پیدا کنین و یا تغییرش بدین، در نهایت عکس ها رو با سیستم یا لپتاپ کنترل کنین. چه بسا عکس ها تو سیستم، نوردهی مناسبی داشته باشن. 

این موارد در نظر بگیرین، دوباره عکاسی کنین و نتیجه ش رو با ما در میون بگذارین :)

با تشکر از همراهی شما

محسن

متوجه منظورتون شدم. خیلی ممنون. حتما نتیجه رو منتقل میکنم.
یکی از با کیفیت ترین اموزش ها رو ارائه میدید. واقعا جای تشکر داره. ممنون مجددا

08 اردیبهشت 1397

07 اردیبهشت 1397

انتشار:07 اردیبهشت 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.