karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

08 مرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 به نقل از خبرگزاری میزان، دکه ها و کافه های سیار چهره ای متفاوت را به خیابان سی تیر تهران بخشیده اند. بوی غذا و دود کباب فضای همه جا را پر کرده و استقبال مردم به حدی است که گاهی منجر به مسدود شدن خیابان می شود اما آنچه که در پشت صحنه ی این کارناوال شبانه از چشم ها پنهان شده، خطر آتش سوزی است که تهدیدی جدی برای امنیت موزه ملی ایران به شمار می رود. هر کدام از این دکه ها و خودروها همچون یک بمب ساعتی هستند که می توانند شادی شبانه سی تیر به فاجعه ای وحشتناک برای پایتخت تبدیل کنند.

حدود یک سال و نیم پیش بود که خیابان سی تیر تهران به طور ناگهانی سنگ فرش اما تا مدت ها کاربرد و توجیهی برای اهالی این خیابان نداشت تا اینکه در اواخر سال 95 شهرداری منطقه با تبدیل تقاطع خیابان سی تیر و امام خمینی به کارناوالی برای کافه ها و دکه های غذا فروشی تلاش نمود تا کاربری متفاوتی را برای این سنگفرش ها بیابد.

حالا ارمغان این کار شهرداری شب های شلوغ برای این خیابان و روشن و بیدار نگه داشتن آن توسط ده ها کافه سیار و دکه غذا فروشی است. این خیابان پاتوق تازه ای برای تفریح اهالی تهران است و شلوغی آن به قدری زیاد می شود که منجر به اقدام برای مسدود کردن خیابان سی تیر می گردد. نکته قابل توجه این است که این دکه ها و کافه ها دقیقا روبروی موزه ملی ایران واقع شده و به سرعت بر تعداد آنها افزوده می شود. در اینجا این امنیت موزه ملی است که به خطر افتاده و با چالشی جدی رو به رو شده است.

بمب در کنار گنجینه موزه ملی ایران

تمام دکه های پخت غذا در این خیابان با کپسول های گاز فعالیت می کنند و ده ها کپسول، اجاق های غذا پزی این دکه ها را روشن نگه می دارند. این در حالی است که حتی یک کپسول اطفا حریق نیز در این محوطه تعبیه نشده و در صورت آتش سوزی ناشی از بی احتیاطی، سرنوشتی وحشتناک در انتظار خیابان سی تیر و آثار موزه ملی ایران است.

جبرییل نوکنده، مدیر موزه ملی، درباره پیگیری های این موزه در این باره می گوید:

به شهرداری منطقه 12 تاکنون سه نامه زده ایم و مشکلات این جریان را در چند محور توضیح دادیم. محور اول وضعیت بهداشت و امنیت محیط بود و محور دوم بحث ترافیکی بود که منجر به اختلال تردد گردشگران به موزه ملی می شود.خیابان سی تیر نقش اصلی را در ورود گردشگران به موزه ملی دارد و با توجه به کمبود جای پارک و مسدود شدن بخشی از خیابان با این دکه ها، حضور اتوبوس های گردشگری در این خیابان با مشکل دوچندان مواجه شده است.

نوکنده با اشاره به جلسات متعددی که برای حل این مشکل برگزار شده، می افزاید:

با اعضای جدید شورای شهر، با اعضای فعلی شورای شهر و پیمانکار جلساتی داشته ایم اما تاکنون در عمل اتفاقی نیافتاده است.

شب مردگی بهانه ای برای طرح بی مطالعه

سال هاست که تهران با شب مردگی بافت تاریخی خود دست و پنجه نرم می کند و بارها مسئولان شهری نسبت به آن هشدار داده اند. حاصل روشن شدن چراغ شب های مناطق مرکزی تهران، امنیت است و  تجربه سی تیر نیز حکایت از استقبال مردم از این اتفاق دارد. اما آنچه که در وضعیت استقرار دکه ها و کافه های سیار و خطرات آنها دیده می شود نشان از بی برنامگی و اقدامات نمایشی در حل این موضوع دارد.

مدیر موزه ملی، ایجاد شب های روشن برای منطقه تاریخی تهران را نیازمند مطالعه می داند و می گوید:

بدون مطالعه و برنامه ریزی نمی توان نزدیک موزه ما در کشور چنین جریانی را ایجاد کرد. این چنین فضاهایی باید توسط الگوی مدیریت شهری ایجاد شود. در خیابان سی تیر اما جریانی که در دنیا دارای برند است را به جریانی مضر تبدیل کرده ایم. طاق دیدنی موزه ایران باستان حالا مدتی است به دلیل وضعیت خیابان سی تیر شب ها حفاظت بیشتری می شود و مراجعه کنندگان اجازه ورود به محوطه روبروی موزه ملی ایران را ندارند.

نوکنده به چالش این روزهای موزه ملی اشاره می کند و ادامه می دهد:

روبروی ساختمان ایران باستان را از ساعت پس از تعطیلی موزه، با حفاظ ها شهری مسدود می کنیم. بارها اعلام کرده ایم حد این کیوسک ها تا مرز موزه ملی است و حق ندارند روبروی ساختمان در خیابان سی تیر قرار بگیرند.

او درباره اقدامات حفاظتی موزه ملی نیز می گوید:

این اتفاق اقدامات امنیتی موزه ملی را نادیده گرفته و یگان حفاظت میراث فرهنگی از وضعیت موجود راضی نیست زیرا نگرانی هایی برای امنیت موزه وجود دارد. به همین دلیل حفاظت این بخش از خیابان را گسترش داده ایم، سربازان بیشتر و پاس های نگهبانی اضافه شده است.

میدان مشق را رها کرده اند

دکه های غذا فروشی و کافه های سیار در حالی در ابتدای خیابان سی تیر جانمایی شده و مشکلاتی را ایجاد کرده اند که محوطه میدان تاریخی مشق که در چند ده متری این خیابان قرار دارد، کاملا بلا استفاده مانده است؛ محوطه ای که سال گذشته مرمت و محورسازی شد تا به چرخه گردشگری شهر تهران افزوده شود اما همچنان مسدود است و کسی به آن دسترسی ندارد.

این در حالی است که سال 83 هیات وزیران در مصوبه ای نسبت به تبدیل این محوطه به مجموعه موزه های ملی و استفاده آن در حوزه گردشگری توجه خاصی نشان داده است.

مدیر موزه ملی ایران درباره جلسه با پیمانکار و راهکارهای پیشنهادی می گوید:

توضیحات فنی را به پیمانکار داده ایم و حتی جایی که می توانیم به آنها کمک کنیم نیز اعلام کرده ایم. آنها نیز قبول کرده اند اما هنوز اتفاقی نیافتاده است.

او به فضای میدان مشق اشاره می کند و اظهار می دارد:

از ابتدا هم گفتیم چند کیوسک در خیابان سی تیر باشد و باقی به محوطه میدان مشق منتقل شود تا هم از این محوطه تاریخی استفاده شود و هم معضلات خیابان سی تیر و موزه ملی حل شود.

خطر کافه های سیار

بسیاری از این دکه ها خودروهای قدیمی هستند که تبدیل به کافه و رستوران شده اند و کوچکترین نکته ایمنی را رعایت نمی کنند و حتی برخی از آنها درست روی باک خودرو تنور خود را برپا کرده اند.

جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی درباره وضعیت ایمنی دکه ها و خودروهای داخل این خیابان می گوید:

خودروهای فرسوده محل پخت و پز شده و روی باک خودروها اجاق قرار داده اند که این اتفاق خطرناکی است.

او به فرسوده بودن این خودرو ها اشاره می کند و ادامه می دهد:

سیم کشی، باک و صندلی این خودروها قابل اشتعال است و باید پخت و پز از داخل این خودرو ها خارج شود.

ملکی ضمن اشاره به اقدامات ایمنی لازم، می گوید:

دکه ها و خودروها باید از گازهای مطمئن استفاده کنند و خاموش کننده دستی داشته باشند.

سی تیر مصداق سد معبر است

حکیمی پور، عضو شورای شهر تهران نیز نسبت به وضعیت خیابان سی تیر واکنش نشان داده و می گوید:

شهرداری باید از این اتفاق جلوگیری کند و این جریان مصداق سد معبر است.

او با اشاره به مخالفت شورای شهر با این وضعیت ادامه می دهد:

از ابتدا مخالف تبدیل سی تیر به پیاده راه بودیم. این جریان به کسب کار مردم لطمه زده و خطرات بسیاری برای موزه ملی ایران دارد.

شهرداری منطقه 12 به دستور رییس شورا بی توجه است

ابوالفضل قناعی، عضو شورای شهر تهران، درباره واکنش شهرداری می گوید:

شاهد هستیم که برخی ساعت روز از تردد خودروها در این خیابان جلوگیری می شود و شهرداری باید پاسخگو باشد زیرا استقرار چرخی ها و دکه ها سد معبر است.

او به پیگیری های شورای شهر اشاره می کند و ادامه می دهد:

مهدی چمران، رییس شورای شهر دستور توقف و جمع آوری دکه های خیابان سی تیر را داده اما مشخص نیست چرا شهرداری منطقه 12 به این دستور بی توجه است.

سد معبر و مسدود کردن سی تیر تخلف است

خیابان سی تیر یکی از شاهراه های ترافیکی منطقه می باشد که در صورت مسدود شدن، ترافیک سنگینی را در خیابان های اطراف ایجاد می کند و اهالی این خیابان را نیز برای رسیدن به خانه های خود با مشکل روبرو خواهد نمود.

سرهنگ حسن عابدی، جانشین پلیس راهور تهران درباره وضعیت ترافیکی خیابان سی تیر می گوید:

سد معبر و جلوگیری از ورود خودروها به خیابان سی تیر تخلف است.

وی به حضور ماموران راهور نیز اشاره می کند و می گوید:

هر کسی اقدام به مسدود کردن خیابان کند، برخورد خواهیم کرد و در زمان های شلوغ عوامل راهور منطقه 12 در این محل مستقر خواهند بود.

خیابان سی تیر

خیابان سی تیر

خیابان سی تیر

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.