karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

23 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

شاید تا به حال پیش آمده که دوستان و خانواده در کنار آب، به بازی و تفریح پرداختید و قبل از هر کاری، با حسرت دوربین و موبایل خود را جایی امن و خشک قرار دادید تا از جوری پشیمانی و ناراحتی بعدی جلوگیری کنید.

اگر زیاد دست به دوربین می شوید، شاید این فانتزی عکاسانه را در ذهن خود پرورش داده باشید که با دوربین معمولی و یا موبایل خود به دنیای زیر آب بروید و دست به کشف جهانی به رنگ آبی بزنید. گرچه شاید خیلی ها هنوز از وجود این قابلیت و امکان خبری نداشته باشند، اما امروزه دیگر این فانتزی، آرزو و خیالی دست نیافتنی نیست.

 امکان عکاسی زیر آب! 

عکاسی زیر آبی شاید در تابستان ها بیش تر به کار بیاید اما اگر اهل ماجراجویی و گردشگری و سفر به نقاط مختلف باشید، می توانید از این نکات در هر جایی استفاده کنید. به طور مثال خودتان را در یک رودخانه نوردی در دره نی گاه لرستان و یا پارک آبی آتلانتیس دبی و یا وایلد وادی دبی متصور شوید.

کافیست گوشی خود را روی مونوپاد بگذارید و در تمام طول راه از نزدیکی سطح آب و یا زیر سطح آب فیلم و عکس بگیرید.

نتیجه اش قطعا شما را شگفت زده و هیجان زده خواهد کرد!

نکاتی که در ادامه آمده است را مندی بلیک برای شما توضیح داده، او خود دستی بر عکاسی زیر آبی با موبایل دارد و دفعات اولی که عکس های موبایلی خود از زیر آب را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد، بسیاری را شگفت زده کرد. او در این مطلب به شما آموزش خواهد داد که چگونه عکس های فوق العاده ای در زیر آب بگیرید. 

همراه کارناوال در کمال تعجب موبایل به دست بگیرید و با شیرجه زیر آب، عکسی متفاوت بگیرید.

نکاتی برای عکاسی موبایل زیر آبی
photo by Mandy Blake
نکاتی برای عکاسی موبایل زیر آبی
photo by Elena Kalis

1- موبایل ضد آب یا پوشش ضد آب

شاید استفاده از پوشش ضد آب یا موبایلی با قابلیت ضد آب به قدری بدیهی باشد که قابلیت ذکر کردن نداشته باشد، اما لازم است پیش از هر چیز مطمئن شویم که همه از این بابت اطلاع دارند و می توانند عکس های زیر آبی منحصر به خود را ثبت کنند. 

همان طور که گفته شد پیش از اقدام به عکاسی از زیر آب لازم است یکی از دو راه را در پیش بگیرید: یا موبایل شما ضد آب باشد که این ویژگی از آن جا که جدید است، حتما به هنگام خرید به شما گفته شده .. اما اگر موبایل شما فاقد این ویژگی جالب توجه است، چیزی را از دست نداده اید. لازم نیست چند میلیون تومان خرج کنید و گوشی جدیدی تهیه کنید، تنها کافیست تا پوششی ضدآب برای موبایل خود بخرید. 

این پوشش های ضدآب به راحتی برای موبایل های آیفون و سامسونگ گیر می آیند ولی برای دیگر گوشی ها به کمی جست و جو نیاز دارند. همچنین لازم به ذکر است که در وقت خرید، از کیفیت پوشش ضدآب گوشی مطمئن شوید تا بعدا دچار دردسر نشوید. 

 برخی از گوشی ها تنها در برابر قطرات آبی و بارش باران محافظت شده هستند و نسبت به فرو رفتن آب، طراحی نشده اند. بنابراین لازم است قبل از آن که از موبایل خود برای عکاسی زیر آبی استفاده می کنید، از ضد آب بودن آن اطمینان یابید.

نکاتی برای عکاسی موبایل زیر آبی
photo by Mandy Blake

2- کار کردن با دوربین در زیر آب را یاد بگیرید.

یکی از دشواری ها به هنگام ثبت عکس های زیر آبی آن است که اغلب اوقات شما دیدی از سوژه در حال عکاسی خود ندارید و نمیتوانید صفحه نمایش موبایل را به خوبی ببینید و همچنین از دکمه شاتر لمسی موبایل خود هم نمی توانید استفاده کنید. باید اعتراف کنم که اولین تلاشم برای عکاسی زیر آب با موبایل، چندان موفق نبود چرا که متوجه نمی شدم چطور بدون دیدن صفحه نمایش و لمس صفحه عکاسی کنم. همان روزها بود که دوستی به من گفت برای گرفتن عکس از دکمه های کم و زیاد صدا هم می توان استفاده کرد. و خب این فوق العاده بود. 

نکاتی برای عکاسی موبایل زیر آبی
photo by Elena Kalis
نکاتی برای عکاسی موبایل زیر آبی
photo by Elena Kalis

3- از خیس شدن فرار نکنید.

گرچه برای گرفتن عکس های بی نظیر زیر آبی نیازی به شنا کردن ندارید، اما اصلا بعید نیست که خیس شوید. 

همین طور به خاطر داشته باشید که برای گرفتن عکس های متفاوت، باید شرایط متفاوتی را نیز تجربه کنید. 

به طور مثال خود من، اغلب برای گرفتن تنها چند عکس خوب از موج های دریا، روی ساحل دراز می کشم و در حالی که آرنج هایم درون شن ها فرو رفته اند و موج های دریا به صورتم می خورند، سعی دارم تا از زاویه ای متفاوت از شکوه دریا و وضعیت موّاجش چند عکس بگیرم. 

با این حال این کاملا به عهده شماست که در چه وضعیتی عکاسی کنید، همان راهی را انتخاب کنید که بیشتر از آن لذت می برید.

نکاتی برای عکاسی موبایل زیر آبی
photo by Mandy Blake

4- اهمیت نور در همه جا

از آن جا که نور در گرفتن عکس و مقوله عکاسی اهمیت بسیاری دارد، همه عکاسان به وجود نور علاقه بسیار دارند، چرا که وقتی نوری نباشد، عکسی هم نیست. در زیر آب، وضعیت نور کمی نامعمول است و این کاملا به چیزهایی که در اطراف و بالا و پایین آب قرار دارند، بر می گردد. گرچه تغییر زاویه نور در زیر آب اهمیت کم تری به نسبت زاویه نور بر روی زمین دارد، اما دانستن تفاوت آن برای عکس های شما می تواند یک ویژگی مثبت باشد.

مثلا ظهر هنگام زمانیست که می توانید در زوایای مختلف، عکاسی کنید و عکس های شما از نور خوبی بهره مند خواهند شد. در حالی که عکاسی در اول صبح و یا بعدازظهر، نور محدوده مشخصی دارد و نور آن همانند یک نورافکن می ماند. در این وقت فرصت مناسبی است که عکس  هایی رویایی به ثبت برسانید. 

توصیه می شود عکاسی در مواقع مختلف روز را امتحان کنید تا ببینید بهترین زمان عکاسی برای شما کدام است. 

نکاتی برای عکاسی موبایل زیر آبی
photo by Mandy Blake

5- از عکاسی زیاد نترسید!

از آن جا که بیش تر اوقات دیدی نسبت به چیزی که از آن عکاسی می کنید ندارید، بهترین حقه شما این است که در لحظه مورد نظر به یک عکس قناعت نکنید و چندین عکس بگیرید. گاهی مجبورید حدود 20 عکس بگیرید و در آن میان تنها یک عکس خوب و قابل توجه از آب در آمده باشد. 

قسمت هیجان انگیز عکاسی زیر آبی با موبایل برای من آن جاست که پس از تمام شدن پروسه، برای اولین بار به تماشا و مرور عکس ها می نشینم و از دیدن شان ذوق زده می شوم. 

نکاتی برای عکاسی موبایل زیر آبی
photo by Elena Kalis
نکاتی برای عکاسی موبایل زیر آبی
photo by Elena Kalis

6- پیش بینی لحظات را فرا بگیرید.

بیش تر اوقات موقع عکاسی سعی می کنم تا خودم را برای اتفاقاتی و قرار است بیفتند آماده کنم. بدین معنا که حرکت بعدی سوژه را پیش بینی کرده و در نظر بگیریم دوست دارم تا از سوژه در چه حالتی عکاسی کنم. در این حالت شانس بیش تری برای گرفتن عکس مورد نظرم خواهم داشت. 

برای این کار دوربین را در عمق مورد نظر قرار می دهم و ترکیب بندی را از قلم نمی اندازم، بعد تنها منتظر می مانم تا یکی از سوژه ها شنا کند و به ناگاه وارد ترکیب من شود. گاهی یک پیش بینی ساده، عکسی بی نظیر می آفریند. 

نکاتی برای عکاسی موبایل زیر آبی
photo by Elena Kalis
نکاتی برای عکاسی موبایل زیر آبی
photo by Elena Kalis

7- عکس ها را ویرایش کنید. 

 بیاید در موردش حرف بزنیم. آب اغلب اوقات رنگ آبی چشمنوازی دارد، گرچه موقع تصحیح رنگ های عکس، تن رنگی بدن انسان کمی مخدوش می شود و به سادگی قابل بازگشت نیست. این که عکس خود را چگونه ویرایش کنید و برای ویرایش از چه نرم افزار و یا فیلترها تصحیح رنگ و نوری استفاده کنید کاملا به شما بر می گردد، اما من اکثر عکس های زیر آبی خودم را سیاه و سفید می کنم. چرا که بدین روش نقش رنگ را از عکس حذف کرده و سوژه را بیش تر مورد توجه قرار می دهم، همچنین حذف رنگ تا حدودی حسی رویایی به عکس ها می بخشد. 

من به شخصه برای ادیت و ویرایش عکس ها از نرم افزار وی اسکو کم ( VSCO ) استفاده می کنم که دستم را برای تغییر تن های رنگی عکس بسیار باز می گذارد.

نکاتی برای عکاسی موبایل زیر آبی
photo by Elena Kalis
نکاتی برای عکاسی موبایل زیر آبی
photo by Mandy Blake

8- اتفاقات شادی بخش را در آغوش بکشید.

استفاده از موبایل به عنوان دوربینی برای عکاسی زیر آبی، خود به اندازه کافی چالش برانگیز و مشکل هست. نه تنها تسلطی به سوژه ها به هنگام عکاسی ندارید، بلکه ممکن است یک قطره آب و کمی بدشانسی تمام عکس های مجموعه را شما خراب کند. 

گاهی به هنگام بیرون آوردن موبایل از آب، یک قطره روی لنز موبایل باقی می ماند. در حالی که زدودنش تنها با کمی لرزش و تکان دادن موبایل به راحتی صورت می گیرد، گاهی این قطره تا زمان مرور عکس ها بر روی لنز باقی می ماند و شما عکس هایی مات و محو خواهید دید. گرچه این دقیقا چیزی نیست که شما می خواستید، اما می توان از دل آن عکس ها، اتفاقات بانمکی را بیرون کشید.

نکاتی برای عکاسی موبایل زیر آبی
photo by Mandy Blake

سخن آخر

با هم دیدیم و خواندیم از تجربیات مندی بلیک به هنگام عکاسی زیر آب.

تا به حال عکاسی زیر آبی با موبایل را تجربه کرده اید؟

تجربه شما چگونه بود؟

دیدگاه ها و نظرات خود را با ما در میان بگذارید. 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

من تجربه کردم عالی بود خودشم با گوشی سونی زد۳ اکسپریا که مقاومت در برابر آبش در حد استاندارد آیدی ۶۸ هستش هرکی درمورد گوشی های ضد آب و ضد گردوغبار میخواد بدونه از من بپرسه من جواب گو هستم

انتشار:25 بهمن 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.